ZasadyUstrojuPolitycznegoPanstwa, Administracja, Semestr 7, Zasady ustroju politycznego państwa
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 1 ZASADY USTROJU POLITYCZNEGO PA Ń STWA Konstytucja okre ś la system ź ródeł prawa i swoj ą pozycj ę w ramach prawa jako akt najwy ż szy i bezpo ś rednio stosowany. Nr 1 Konstytucja jako akt reguluj ą cy zasady ustrojowe Konstytucja: - to akt prawa powszechnie obowi ą zuj ą cego art. 87 konstytucji - Ź ródłami powszechnie obowi ą zuj ą cego prawa RP s ą : Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy mi ę dzynarodowe oraz rozporz ą dzenia. Ź ródłami powszechnie obowi ą zuj ą cego prawa RP s ą na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego. - jej postanowienie stosuje si ę bezpo ś rednio - reguluje prawo wyborcze (czynne i bierne ) art. 62 konstytucji – Obywatel polski ma prawo do udziału w referendum oraz prawo wybierania Prezydenta RP, posłów, senatorów i przedstawicieli do organów samorz ą du terytorialnego, je ż eli najpó ź niej w dniu głosowania ko ń czy 18 lat. Prawo udziału w referendum oraz prawo wybierania nie przysługuje osobom, które prawomocnym orzeczeniem s ą dowym s ą ubezwłasnowolnione lub pozbawione praw publicznych albo wyborczych. – artykuł ten nie odnosi si ę do instytucji unijnych. - Art. 16 konstytucji – Ogół mieszka ń ców jednostek zasadniczego podziału terytorialnego stanowi z mocy prawa wspólnot ę samorz ą dow ą . Samorz ą d terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej . Przysługuj ą c ą mu w ramach ustaw istotn ą cz ęść zada ń publicznych samorz ą d wykonuje w imieniu własnym i na własn ą odpowiedzialno ść . Art. ten powi ą zany za art. 62 – w kontek ś cie prawa udziału w wyborach lokalnych obywateli UE. Nr 2 Definicja Konstytucji Konstytucja - akt prawny, o najwy ż szej mocy prawnej w pa ń stwie, co wyra ż a si ę w szczególnym trybie jej uchwalania i zmiany oraz w nazwie, okre ś laj ą cy zasady ustroju pa ń stwa, suwerena i sposoby wykonywania przeze ń władzy, podstawowe prawa, wolno ś ci i obowi ą zki jednostki oraz zawieraj ą cy postanowienia dotycz ą ce trybu zmiany swoich norm. (ta definicja konstytucji eliminuje konstytucje niepełne i elastyczne) Wyró ż nia si ę : 1. Konstytucja w sensie materialnym - obejmuje normy prawne (tak ż e prawa zwyczajowego) dotycz ą ce zasad ustroju pa ń stwa, organizacji i funkcjonowania pa ń stwa i okre ś laj ą ce status jednostki w pa ń stwie (definicja ta pokrywa si ę z poj ę ciem prawa konstytucyjnego) np. w Wlk. Brytanii. 2. Konstytucja w sensie formalnym - normy prawne przyj ę te w szczególnym · post ę powaniu i zawarte w akcie prawnym o szczególnej nazwie. Podział na: 1. Konstytucja pisana - równoznaczna w zasadzie konstytucji w sensie formalnym, mo ż e obejmowa ć 1 akt prawny lub kilka aktów o tej samej, najwy ż szej mocy prawnej (np. RP w latach 92-97). 2. Konstytucja niepisana - równoznaczna konstytucji materialnej. Wyst ę puje w pa ń stwie, w którym brak jest 1 aktu prawnego najwy ż szej mocy (lub kilku) reguluj ą cego zasady ustroju tego pa ń stwa. Podział ze wzgl ę du na zakres regulacji: 1. Konstytucje pełne - reguluj ą zasady ustroju pa ń stwa, okre ś laj ą suwerena i sposoby wykonywania przeze ń władzy, podstawowe prawa, wolno ś ci i obowi ą zki jednostki oraz zawieraj ą tryb zmian swoich norm. 2. Konstytucje niepełne (MAŁE) - nie obejmuj ą sw ą regulacj ą powy ż szych materii. 1 2 Podział ze wzgl ę du na tryb zmian: 1. Konstytucje sztywne. 2. Konstytucje elastyczne (gi ę tkie) - mog ą by ć zmieniane w trybie analogicznym do ustaw zwykłych, maj ą moc prawn ą równ ą ustawom zwykłym. Nr 3 Tre ść Konstytucji Tre ść dotyczy zakresu regulacji gdzie: - konstytucja okre ś la sposób regulacji i kwestie ustrojowe - konstytucja okre ś la podstawy cało ś ci ustroju - tre ść szczególna dotyczy ustroju politycznego, społecznego i gospodarczego. Standard regulacji konstytucji: 1. Władztwo pa ń stwowe i zasada jego sprawowania 2. System prawa i okre ś lenie konstytucji w jego ramach 3. Status prawny jednostki 4. Stosunki własno ś ciowe 5. Organizacja aparatu pa ń stwowego 6. Zagadnienia zewn ą trzpa ń stwowe 7. Zmiana konstytucji. Nr 4 Zasada stabilno ś ci konstytucji Kolejna z wymienionych w doktrynie funkcji konstytucji, funkcja stabilizuj ą ca (petryfikuj ą ca) wynika z zasady stabilno ś ci samej konstytucji i polega na tym, ż e zawiera podstawowe zasady całego systemu prawa wyznaczaj ą ce ramy i kierunek działalno ś ci prawotwórczej oraz determinuje sposób jego tworzenia. Dzi ę ki temu jest w stanie pełni ć rol ę gwaranta pokoju społecznego. Gwarancj ą tej stabilizacji s ą specjalne procedury tworzenia, uchwalania i zmiany konstytucji . Je ś li konstytucja ma wła ś ciwie wypełnia ć t ę funkcj ę , to jej postanowienia dotycz ą ce tych materii powinny by ć konkretne, wystarczaj ą co szczegółowe i jednoznaczne. Nr 5 rodzaje norm Konstytucji NORMY KONSTYTUCJI: 1. Zasady konstytucyjne. 2. Normy kompetencyjne – kierowane do organów pa ń stwa i obywateli. Upowa ż niaj ą i zarazem zobowi ą zuj ą do okre ś lonego zachowania. 3. Normy organizacyjne – b ę d ą dot. struktury, np. organizacji Sejmu i senatu. 4. Normy proceduralne – dot. np. prawa wyborczego czy procedury ustawodawczej. S ą bardziej skonkretyzowane ni ż zasady. 5. Normy programowe – normy kierunkowe, celowe. Okre ś laj ą pewien poziom i ustalaj ą , ż e mo ż na zrobi ć co ś wi ę cej, ale nie mo ż na mniej. Normy konstytucyjne to normy bezsankcyjne. Normy sankcjonuj ą ce i sankcjonowane. Przepisy Konstytucji s ą sankcjonowane (działalno ść TK, niezgodne z Konstytucj ą akty prawne podlegaj ą uchwaleniu i TK). Nr 6 Gwarancje konstytucji Nie wystarczy samo proklamowanie w konstytucji zasady jej nadrz ę dno ś ci. Aby stanowiła ona realn ą podstaw ę całego systemu prawa i determinowała działalno ść prawotwórcz ą pa ń stwa musi powsta ć mniej lub bardziej rozbudowany system zapewniaj ą cy zgodno ść całego prawa z konstytucj ą . Gwarancje zgodno ś ci prawa z 2 3 konstytucj ą to ogół rozwi ą za ń i instytucji ustrojowych słu żą cych zapewnieniu realizacji norm konstytucyjnych. Do tych czynników i instytucji prawnych bezspornie nale ż y układ sił społeczno-politycznych, kultura polityczna i prawna, a tak ż e organa pa ń stwa specjalnie w tym celu powołane. Do najcz ęś ciej wyst ę puj ą cych w literaturze prawniczej klasyfikacji tych gwarancji nale ż y podział na gwarancje bezpo ś rednie i gwarancje po ś rednie. Gwarancje bezpo ś rednie s ą tworzone po to, aby zapewni ć przestrzeganie konstytucji. Zaliczy ć do nich nale ż y przede wszystkim s ą downictwo konstytucyjne i instytucje odpowiedzialno ś ci konstytucyjnej. Funkcja zapewnienia realizacji nadrz ę dno ś ci konstytucji w systemie prawa jest dla gwarancji po ś rednich jedna z wielu przez nie wypełnianych. Ta grupa gwarancji charakteryzuje si ę du żą ró ż norodno ś ci ą i dlatego te ż jej zakres, a tym samym przynale ż no ść do niej niektórych instytucji czy rozwi ą za ń , jest przedmiotem kontrowersji. Stosunkowo najpowszechniej przyjmuje si ę , ż e obejmuje ona zasad ę podziału władz umo ż liwiaj ą c ą organom nale żą cym do ró ż nych władz wzajemne kontrolowanie si ę pod k ą tem zgodno ś ci z konstytucj ą . Równie popularny jest podział gwarancji konstytucji na gwarancje materialne i gwarancje formalne (instytucjonalne). Gwarancje materialne obejmuj ą zasady ustroju pa ń stwowego lub podstawowe mechanizmy systemu politycznego zabezpieczaj ą ce przestrzeganie konstytucji. W skład gwarancji formalnych, zwanych tak ż e gwarancjami instytucjonalnymi wchodz ą instytucje prawne zabezpieczaj ą ce nadrz ę dno ść konstytucji i urzeczywistnienie jej norm, a tak ż e umo ż liwiaj ą ce i zapewniaj ą ce prawidłowo ść procesu prawotwórczego i procesu podejmowania decyzji pa ń stwowych. Nr 8 zało ż enia konstytucyjnego systemu ź ródeł prawa 1. Podzielony dychotomicznie – czyli dwudzielny: powszechnie obowi ą zuj ą cy i wewn ę trznie obowi ą zuj ą cy. Ustrojodawca preferuje system prawa powszechnie obowi ą zuj ą cego. Nr 9 zamkni ę cie systemu ź ródeł prawa powszechnie obowi ą zuj ą cego Zamkni ę cie pod wzgl ę dem podmiotowym – Konstytucja wskazuje nam wszystkie ź ródła prawa. Art. 234 p. 2 – akty, co do których istnieje domniemanie powszechnego obowi ą zywania: rozporz ą dzenia, regulaminy S. i S., układy zbiorowe pracy i inne porozumienia, uchwał ę Sejmu wyznaczaj ą c ą zakres przedmiotowy sejmowej komisji ś ledczej, akty wtórnego prawa europejskiego, które maj ą status bezpo ś redniego obowi ą zywania w pa ń stwie. System prawa powszechnie obowi ą zuj ą cego zamkni ę ty jest tak ż e pod wzgl ę dem przedmiotowym - Konstytucja okre ś la formy aktów i organy uprawnione do ich wydawania: rozporz ą dzenia: RM, premier, poszczególni ministrowie z tek ą , KRRiT, Prezydent, przewodnicz ą cy komitetów wchodz ą cych w skład RM. Rozporz ą dzenia z moc ą ustawy: Prezydent. Akty prawa miejscowego: decyduj ą o tym ustawy. Regulaminy S. i S.: Sejm dla siebie, Senat dla siebie; w drodze uchwały. Umowy mi ę dzynarodowe: zawiera RM, ratyfikowane przez Prezydenta, zgod ę wyra ż a S. i S. (forma ustawy) i obywatele w drodze referendum – dot. udziału w organach pomocniczych. Art. 90. Nr 10 model aktu prawa wewn ę trznego Prawo obowi ą zuj ą ce wewn ę trznie. Art. 93 K. : Uchwały RM oraz zarz ą dzenia Prezesa RM i ministrów maj ą charakter wewn ę trzny i obowi ą zuj ą tylko jednostki organizacyjne podległe organowi wydaj ą cemu te akty. Akty te mog ą mie ć ró ż ne nazwy. Prawo wewn ę trzne mo ż e by ć wydawane przez ka ż dy organ (np. Sejm, komendanta głównego policji – wojewoda dla policji). Jest to katalog otwarty (np. organy monokratyczne wydaj ą zarz ą dzenia, organy kolegialne – uchwały). Prawo wewn ę trzne mo ż e by ć stosowane wobec ró ż nych struktur. Bezpo ś rednie oddziaływanie. Prawo wewn ę trzne nie mo ż e stanowi ć decyzji wobec obywateli, osób prawnych, w tym tak ż e organów usytuowanych przez struktur ę organizacyjn ą . 3 4 Nr 11 hierarchizacja systemu ź ródeł prawa Stopniowo system ź ródeł prawa RP przedstawia ć si ę b ę dzie nast ę puj ą co: Warto ś ci prawa naturalnego Konstytucja Ratyfikowane przez Sejm * prawo europejskie umowy mi ę dzynarodowe ustawy niektóre uchwały rozporz ą dzenia akty wewn ę trznego prawa konsensualnego Sejmu i Senatu akty prawa miejscowego Akty prawa wewn ę trznego Nadrz ę dno ść Nadrz ę dno ść w razie kolizji postanowie ń Konstytucja RP podlega miedzy innymi takim warto ś ciom prawa naturalnego, jak przyrodzona, niezbywalna oraz nienaruszalna godno ść człowieka, wolno ść i sprawiedliwo ść oraz zasada subsydiarno ś ci umacniaj ą ca uprawnienia obywateli i ich wspólnot. STRUKTURA HIERARCHICZNA Ź RÓDEŁ PRAWA Nr 12 konsekwencje zasady nadrz ę dno ś ci Konstytucji Opiera si ę o zasad ę nadrz ę dno ś ci Konstytucji. Mamy swoist ą relacj ę pomi ę dzy Konstytucj ą a ustaw ą i rozporz ą dzeniami, które wykonuj ą ustawy. Konstytucja wskazuje akty, które b ę d ą miały pierwsze ń stwo przed ustaw ą . B ę d ą to: - umowy mi ę dzynarodowe ratyfikowane ustaw ą - akty UE, je ś li nie da si ę ich pogodzi ć z ustaw ą . Kiedy mamy do czynienia z niezgodno ś ci ą ustawy z aktami UE: 1. Mo ż na wyst ą pi ć z UE. 2. Renegocjowa ć traktat europejski. 3. Zmiana Konstytucji. Multicentryczno ść systemu prawa – nie hierarchizujemy systemu prawa, staramy si ę pogodzi ć konflikty, szukamy wyj ś cia z sytuacji, by mo ż na wyłoni ć normy z ró ż nych cenrów , stosujemy wykładni ę obopólnie korzystn ą . Typy szczególne aktu. Dotyczy szeroko ś ci regulacji. Konstytucja reguluje całokształt kwestii ustrojowych i szczegółowo ś ci tej regulacji, a tak ż e zagadnienia podstawowe. Szczególna nazwa i szczególny tryb zmiany i uchwalania Konstytucji, szczególna tre ść (okre ś lenie zasad ustroju: politycznego, społecznego b ą d ź gospodarczego). Standard regulacji Konstytucji. 1. Władztwo pa ń stwowe i zasady jego stosowania (okre ś lenie suwerena – naród i formy demokracji; po ś rednio – przedstawiciele, bezpo ś rednio – referendum obywatelskie i obywatelska inicjatywa ustawodawcza). 2. System prawa i okre ś lenie roli Konstytucji w jego ramach. 4 5 3. Status prawny jednostki. 4. Stosunki własno ś ciowe (społeczna gospodarka rynkowa, wolno ść własno ś ci gospodarczej, ochrona). 5. Organizacja aparatu pa ń stwa (organu władz). 6. Zagadnienia zewn ę trznopa ń stwowe (ratyf. Umów mi ę dzynarodowych, klauzul europ., opcja integracji europ., pomoc obywatelom Polski za granic ą itd.) STOSOWANIE KONSTYTUCJI Bezpo ś rednie stosowanie Konstytucji - stanowienie prawa na podstawie Konstytucji i uszczegółowienie jej postanowie ń w drodze ustaw, forma aktów ogólnych i abstrakcyjnych. Mo ż e te ż przybiera ć form ę aktów indywidualnych i konkretnych (veto, powołanie rz ą du itp.) Wydawanie aktów indywidualnych i konkretnych, aktów stosowania prawa, s ą dowe bezpo ś rednie stosowanie Konstytucji. Art. 105 ust.3 Art. 77 Normy precyzyjne i jednoznaczne – zawieraj ą normy prawne, które mog ą by ć podstaw ą indywidualnego rozstrzygni ę cia. S ą dowe bezpo ś rednie stosowanie Konstytucji polega na wydawaniu wyroków, rozstrzygni ęć konkretnych i indywidualnych. Nie jest to formuła jednolita: 1.Samoistne bezpo ś rednie stosowanie Konstytucji. Wyst ę puje tam, gdzie norma prawa konstytucyjnego stanowi samoistn ą podstaw ę rozstrzygni ę cia s ą dowego. 2. Niesamoistne bezpo ś rednie stosowanie Konstytucji. Polega na współstosowaniu normy konstytucyjnej i ustawowej. Wówczas to przepis konstytucyjny wraz z przepisem ustawy staje si ę budulcem dla normy prawnej (gdy jest dostatecznie konkretny i precyzyjny), b ą d ź staje si ę wyznacznikiem sposobu ustalenia prawnego znaczenia przepisu ustawy (w oparciu o ogólne zasady konstytucyjne). Normy konstytucyjne mog ą mie ć ró ż ny stopie ń ogólno ś ci (na bezpo ś rednie stosowanie Konstytucji, np. art. 77 K.) 3. Stwierdzenie konfliktu mi ę dzy norm ą konstytucyjn ą a szczegółowymi postanowieniami ustawy . S ą d, je ś li nie mo ż e dokona ć wykładni w zgodzie z Konstytucj ą , powinien wróci ć si ę z pytaniem prawnym do s ą du konstytucyjnego. SYSTEMATYKA I STRUKTURA KONSTYTUCJI Cz ęść ogólna · r. I po ś wi ę cony RP – podstawowe zasady ustrojowe pa ń stwa · r. II prawa i wolno ś ci człowieka i obywatela · r. III ź ródła prawa W ramach struktury konstytucji funkcjonuj ą w niej normy prawa o bardzo ró ż nym znaczeniu. Przepis prawny- Norma prawna- 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZachowania Organizacyjne, Studia Zarządzanie PWR, Zarządzanie PWR I Stopień, III Semestr, Zachowania organizacyjneZastosowanie analiz geochemicznych w petrologii skal magmowych, Geologia, UNIWERSYTET WARSZAWSKI, SEMESTR I, METODY BADAŃ MINERAŁÓW I SKAŁ, Metody badan mineralow, Metody badanZaliczenie z techniki swietlnej, Polibuda, III semestr, Technika świetlna, w, technika świetlnaZagadnienie2- PrognozaWstep handout, Studia Zarządzanie PWR, Zarządzanie PWR II Stopień, II Semestr, Modelowanie ekonometryczne - prognozowanie, Wykład, 1 WykładZagadnienia do egzaminu- opracowanie, Biotechnologia PWR, Semestr 3, Inżynieria Chemiczna - wykład (Noworyta), egzamin - zagadnienia i opracowanieZadania do analizy, Studia, [xxx] Rok II, [xxx]Semestr 4, TMM [x], MiBM studenci, Zadanie analizy mechanizmuZagadnienie3Handout - Dekompozycja, Studia Zarządzanie PWR, Zarządzanie PWR II Stopień, II Semestr, Modelowanie ekonometryczne - prognozowanie, Wykład, 2 WykładZadania 5 bilans masowy b.ftalowy, Akademia Górniczo - Hutnicza, Technologia Chemiczna, Studia stacjonarne I stopnia, SEMESTR 6, ELEMNTY TECHNOLOGII CHEMICZNEJ, PROJEKT, Zadaniazawory, PWR [w9], W9, 5 semestr, aaaOrganizacja SEM5, Od sebka, PKM I W,P, PKM I W, PKM-ZaworGrzybkowyZagadnienia zaliczenie Budownictwo drogowe IBN 2015-16, politechnika lubelska, budownictwo, 3 rok, semestr 6, budownictwo drogowe
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plamadi.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|