zagadnienia LA, WSAP Ostrołęka, II Rok, LA
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zagadnienia 1. Norma prawa. Reguła postępowania ustanowiona przez odpowiedni do tego organ państwowy np.(parlament, rząd,prezydent,wojewoda), siekrowana do abstrakcyjnego adresata, określająca sposób postępowania w danej sytuacji.Realizacja norm prawnych zabezpieczona jest groźba użycia przymusu przez państwo,w przypadku jej naruszenia przewidziane są sankcje np.(grzywna, pozbawienie wolności,opuszczenie bezprawnie zajmowanego lokalu).Wskazuje ogólne cechy adresata np.(skierowana jest do każdego studenta, kto ukończył 18lat). Norma prawa składa się z:(hiptezy-wskazuje adresatów i okoliczności w jakich ma zastosowanie,dyspozycja-wskazuje sposób postepowania w formie nakazu lub zakazu, sankcja-określa konsekwencje naruszenia dyspozycji. 2. Prawo a religia. 3. Prawo a moralność. Moralność jest to zespół norm postępowania, według których oceniane jest zachowanie jako dobro i zło. Prawo i reguluje stosunki społeczne. Są takie dziedziny, w których postępowanie ludzi reguluje tylko prawo lub tylko moralność. Na wielu jednak płaszczyznach prawo i moralność stykają się i może między nimi dochodzić do kolizji. Kolizje polegają na tym, że prawo zobowiązuje do takiego sposobu posterowanie, którego moralność nie aprobuje lub wręcz zabrania. między normą prawną a moralnością może być całkowita lub częściowa. Róznice między prawem a moralnością: • na straży norm prawnych stoi do przestrzegania norm moralnych skłania nas presja wywierana przez opinię publiczną. • Normy prawne mają charakter dwustronny, moralne jednostronny. • Normy prawne odnoszą się tylko do czynów i słów człowieka, moralność ingeruje także w dziedzinę myśli i uczuć. • Normy prawne regulują bardzo dokładnie postępowanie człowieka, moralność wskazuje ogólny kierunek postępowania. 4. Zwyczaj i prawo zwyczajowe. Zwyczaj to powszechnie stosowana praktyka określonego postepowania w danym okresie przez społeczeństwo. Prawo zwyczajowe to normy prawa stosowane przez organy państwowe. Zwyczaje nie mają takiej siły obowiązywania jak ustawa. 5. Źródła prawa. Cechy prawa administacyjnego- powszechność, generalny i abstrakcyjny charakter, hipoteza, dyspozycja, sankcja. System źródel prawa: Konstytucja -określa obowiązki i uprawnienia oraz kompetencje organów,sposób powoływania najważniejszych organów państwowych.Stanowi o zasadach podziału kraju i ustroju oraz określa podstawowe prawa, wolność i obowiązki obywatela. Umowy międzynarodowe - funkcjonują w dwóch płaszczyznach (dualizm-prawo wew. państw członkowskich i prawo międzynarodowe są odrębne; monizm- jest jeden system prawa, który powinien być spójny).Prawo międzynarodowe jest ważniejsze od prawa wewnętrznego. Wyróżniamy umowy międzynarodowe za zgodą parlamentu(sojusz, wolność obywatelska) i bez zgody(zawarte w ustawie)Umowy nie podlegające reatyfikacji dotyczą prawa wewnętrznego między ministrami. Ustawa -akt prawny o charakterze powrzechnie obowiazującym, najczęściej uchwalany przez parlament. Rozporządzenia z moca ustawy - w szczegolnych sytuacjach wydaje Prezydent. Rozporządzenia - akt normatywny wydawany na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Akty prawa miejscowego- akty powszechnie obowiązujące tylko na obszarze działania organu, który wydał taki akt. 6. Pojęcie aktu normatywnego. Akt organu państwa, wydawany na podstawie konstytucji lub ustawowo przyznawanych uprawnień skierowanych do określonych adresatów np.(ustawa uchwalona przez Sejm z udziałem Senatu, rozporządzenia wydawane przez Prezydenta, rząd oraz poszczególnych ministrów.Hierarchia aktu normatywnego (konstytucja,ustawa,akty wykonawcze-rozporządzenia i zarządzenia, oraz akty wydawane przez organy samorządu terytorialnego i wojewodę) 7. Akt normatywny a akt administracyjny. Od aktu adm. akt normatywny różni się sposobem określania adresata.Akt normatywny nie wskazuje adresata imiennie lecz określa tylko cechy,przy których występowaniu każda okerślona osoba staje się adresatem aktu.Kryterium sposobu określania sytuacji ma charkter drugorzędowy.Akty normatywne noszą różne nazwy(rozporządzenia,zarządzenia,uchwała).Akt adm.musi być wydany na podstawie właściwej podstawy prawnej.Akty adm.noszą różne nazwy(decyzja administracyjna,postanowienie,zezwolenia,nakaz).Jest władczym oświadczeniem woli.Konkretny adresat konkretna sprawa. 8. Akt normatywny a akt generalny stosowania prawa. 9. Koncepcja precedensu. Precedens to zasada lub reguła prawna stworzona przez sąd obowiązująca we wszystkich sprawach podobnych rozstrzyganych w przyszłości. Analiza definicji: • możliwość wpływania na przyszłe decyzje sądowe • przymiot ustanowienia przez sąd • oddziaływanie na przyszłość – z tym jednak, że posiada moc retroaktywną w stosunku do sprawy precedensowej . • dotyczy spraw podpadających pod zakres ratio decidendi (reguły precedensu) lub w zależności od obranego modelu spraw znajdujących się z innych przyczyn w zasięgu jego oddziaływania. 10. Zasada niedziałania prawa wstecz (lex retro non agit). Co do zasady prawo powinno działać „na przyszłość” nie należy stanowić norm prawnych, które miałyby być stosowane do zdarzeń zaszłych lub zakończonych przed wejściem w życie. Pewne zdarzenie mające miejsce pod rządami dawnych norm, należy oceniać według tych norm nawet jeżeli obowiazują już nowe przepisy. Z wstecznym działaniem przepisów mamy do czynienia wówczas gdy prawodawca nakazuje określone fakty prawne relewantne, zaistniałe przed dniem wejścia w życie nowych przepisów. Przepisy działające wstecz można wyjatkowo uznać za zgodne z zasadą demokratycznego państwa prawego jeżeli: – nie są to przepisy prawa karnego – maja rangę ustawową – ich wprowadzenie jest konieczne dla realizacji lub ochrony innych – spełniona jest zasada proporcjonalności – nie ograniczają praw – problem rozwiązywany nie był znany wczeniej ustawodawcy Zasady intertemporane- zasada bezpośredniego działania nowego prawa, zasada dalszego obowiązywania dawbego prawa, zasada wyboru prawa. 11. Nakaz dochowania odpowiedniego okresu dostosowawczego (vacatio legis). Vacatio legis- okres między ogloszeniem aktu normatywnego, a jego wejściem w życie. Wymóg ustanowienia odpowiedniej vacatio legis oraz odpowienie formuowanie przepisów przejściowych wynika z ogólnej zasady ochrony zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez prawa oraz zasady przyzwoitej legislacji. Nakaz stosowania Vacatio legis ma szerszy zasięg ponieważ odnosi się do regulacji, które nie ograniczają ani nie znoszą praw podmiotowych. „Odpowiedniość” Vacatio legis rozpatruje z możliwością pokierowania przez adresatów norm prawnych po ogłoszeniu nowych przepisów (możliwość zapoznania z nowymi przepisami). Trybunał Konstytucyjny dekodował wymagania czasowe w odniesieniu do Vacatio legis.Uznał za niewłaściwą praktykę ustawodawczą, która prowadzi do zmian przepisów w okresie vacatio legis. Praktyka jezali jest nadużywana nie sprzyja poczuciu pewności prawa i obniża autorytet władzy ustawodawczej. Z drugiej strony musimy pamiętac że odpowiedni okres vacatio legis to mozliwość korygowania przez prawodawców dostrzeżonych już po uchwaleniu aktu normatywnego błędów. 12. Zasada ochrony zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa. Uprawnienia przyznawane obywatelom przez państwo nie mogą mieć charakteru uprawnień pozornych lub niemożliwych do realizacji ze względow prawnych lub z uwagi na niejasne warunki korzystania z uprawnień. Zasada zaufania- zaufanie do państwa opiera się na wymaganiu pewności prawa na zespole cech przysługujących prawu, które zapewniają bezpieczeństwo (umozliwiają decydowanie o swoim postepowaniu na podstawie znajomości przesłanek działania organów państwowych). Naruszeniem zasady ochrony zaufania i stanowionego przez nie prawa byłoby uchwalenie ustawy, w której użyte pojęcie jest sprzeczne lub umożliwiające dowolną interpretację. Zasada ta obejmuje zakaz tworzenia przez ustawodawcę takich konstrukcji normatychnych, które są niewykonalne. Ustawodawca co do zasady nie może doprowadzić do zawężenia mozliwości realizacji prawa podmiotowego, w istocie prowadzi do powstania swoistego nudum ius prawa majątkowego, które staje się prawem bezprzedmiotowym i pozbawionym wartości majątkowych.W demokratycznym państwie stanowienie i stosowanie prawa nie może być pułapką dla obywateli. Zasada ochrony zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa nakazuje ustawodawcy należyte zabezpieczenie „interesów w toku”. W świetle zasady adresaci norm prawnych mają prawo zakładać że treść obowiązującego prawa jest taka jak zostało to ustalone przez sądy. 13. Zasada proporcjonalności. Należy stosować takie środki nadzoru,które umożliwiają osiągnięcie celu.Należy zachować właściwą propoprcję między stosowanymi środkami nadzoru a interesami i wartościami chronionymi przez ten nadzór. 14. Konstrukcja upoważnienia do wydania rozporządzenia. Rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Konstytucja nie przewiduje uchylenia przepisów ustaw zawierających upoważnienia do wydania rozporządzenia ani nie okresla terminu ich dostosowania.Uzupełnienie upoważnienia powinno nastąpić przy okazji nowelizacji ustawy. Szczegółowe upoważnienie powinno być zawarte w ustawie a nie w przepisach ustawowych. Rozporządzenie jest legalne, jeżeli: – zostalo wydane przez organ upoważniony – służy realizacji ustawy i mieści się w zakresie spraw przekazanych do uregulowania – odpowiada merytorycznej treści dyrektywnej Organ upowazniony do wydania rozporządzenia nie może przekazać swoich kompetencji.Rozporzadzenie nie może mieć charakteru blankietowego, muszą być zgodne z aktami ustawodawczymi. Rozporzadzenie nie może uzupelniać ustawy 15. Cechy modelowe aktu normatywnego o charakterze wewnętrznym. Uchwały i zarządzenia Rady ministrów maja charakter wewnętrzny i obowiązują tylko jednostki organizacyjne które podlegają organowi wydajacemu te akty. Zarządzenia są wydawane tylko na podstawie ustawy.Uchwały i zarządzenia podlegają kontroli co do ich zgodności z obowiązującym prawem. Modelowe cechy aktu: – obowiązuje tylko jednostki organizacyjne podległe ogranowi wydającemu ten akt – wydany tylko na podstawie ustawy – podlega kontroli co do zgodności z obowiązującym prawem – nie może stanowić podstawy decyzji wobec obywateli 16. Akty prawa miejscowego. Akty prawa miejscowego stanowione są przez wojewodę i organy administracji niezespolonej na podstawie przepisów zamieszczonych w ustawie. Akty prawa miejscowego stanowione są przez sejmik województwa, radę lub zarząd powiatu oraz radę luz zarząd gminy na podstawie przepisów zamieszczonych w ustawie odpowiedniej dla danego samorządu terytorialnego. Rodzaje aktów prawa miejscowego określają ustawy. 17. Budowa ustawy. Ustawodawca wskazuje w jakiej kolejności mają występować postanowienia. Ustawa powinna zawierać: 1. Tytuł (rodzaj aktu, datę ustawy, ogólne określenie przedmiotu ustawy) 2. Przepisy merytoryczne (ogólne-zamieszcza się postanowienia wspólne, szczegółowe-nie reguluje się tych spraw,które zostały unormowane w przepisach ogólnych) 3. Przepisy o wejściu ustawy w życie 4. Przepisy przejściowe i dostosowujące (reguluje wpływ nowej ustawy na stosunki powstałe pod działaniem ustaw dotychczasowych) 5. Przepisy uchylające (wyczerpująco wymienia się ustawy lub poszczególne przepisy, które ustawa uchyla) 6. Przepisy zmieniające i o wygaśnięciu mocy jej obowiązywania (określają temin zmiany lub wygaśnięcia obowiązującej ustawy) 18.Tekst jednolity. Ustawa wyznacza termin ogłoszenia tekstu jednolitego. Tekst sporządza się według stanu prawnego obowiązującego w dniu wejścia w życie ustawy. W tekscie jednolitmy można uwzględnić również zmiany wprowadzone po dniu wejścia w życie ustawy. Ogłoszenie tekstu jednolitego następuje w drodze obwieszczenia.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZagadnienia w chemii organicznej, Chemia, Organiczna, Chemia organicznaZagadnienia egzaminacyjne z zakresu zarządzania nieruchomościami(1), Wycena nieruchomości, Egzamin, Wycena nieruchomościZagadnienia na finanse, GWSH, 2 sem, Podstawy finansów, Podstawy finansówZagadnienie2- PrognozaWstep handout, Studia Zarządzanie PWR, Zarządzanie PWR II Stopień, II Semestr, Modelowanie ekonometryczne - prognozowanie, Wykład, 1 WykładZaliczka na poczet wynagrodzenia(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńzagadnienia na laborki z chemii, studia, semestr II, SEMESTR 2 PRZYDATNE (od Klaudii), Od Górskiego, II semestr, Chemia ogólna, Laboratoria, Chemia laborkiZagadnienia filozofii, FilozofiaZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZagadnienia mechanika gruntów, PODRECZNIKI, Mechanika gruntow i fundamentowanieZadbaj o swoj glos(1), E-books
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plszarlotka.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|