zamkniecia otworow lukowych, Szkoła, penek, Przedmioty, BISS, Teoria
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zamknięcia otworów lukowych Otwory lukowe statków powinny być w czasie rejsów zamknięte. Wymagają tego przepisy Międzynarodowej Konwencji o Liniach Ładunkowych (przepisy wolnej burty). Jednostki nie mające zamknięć (kontenerowce bezpokładowe, statki do przewozy ładunków bardzo ciężkich i wielkogabarytowych) zabezpieczone są przed dostaniem się wody do ich wnętrza bardzo wysokimi kadłubami (duża wolna burta). Zgodnie z Konwencją o Liniach Ładunkowych , otwory lukowe na górnych pokładach statków muszą być zamykane wytrzymałymi pokrywami w uszczelnieniami, a na czas rejsu pokrywy muszą być dociskane mechanicznie do zrębnic luków. Wysokości zrębnic ponad pokładem, na odkrytym pokładzie wolnej burty powinny wynosić minimum 600 mm , a na wyższych pokładach 450 mm . Dodatkowe przepisy Towarzystw Klasyfikacyjnych DNV i PRS wymagają by zamknięcia otworów lukowych w pokładach były strugoszczelne. Próba szczelności polega na skierowaniu na zamknięcie strumienia wody pod ciśnieniem. Wymaga to zastosowania uszczelek w pokrywach lukowych na powierzchniach styku z kołnierzami zrębnic i z sąsiednimi pokrywami. Pokrywy nie powinny swoim ciężarem całkowicie spoczywać na uszczelkach. W celu uniknięcia trwałego uszkodzenia (odkształcania plastycznego) uszczelek, mocuje się specjalne elementy podporowe na których powinien spoczywać ciężar pokryw. Zamknięcia pokryw w trakcie rejsu nie mogą się samoczynnie otwierać pod wpływem wiatru, fali lub przyspieszeń kadłuba. Niezależnie od konstrukcji i sposobu uszczelnienia pokrywy luków trzeba dociągać mechanicznie i ryglować na czas rejsu. Pokrywy pontonowe Pokrywy pontonowe to stalowe, dwupowłokowe konstrukcje, zbudowane z dwóch płatów usztywnionego poszycia. Usztywnienie to nadaje im dostateczną wytrzymałość na nacisk słupa wody na pokładzie lub od ładunku pokładowego. Takie pokrywy postawione na wodzie nie toną (pusta przestrzeń między poszyciami) stąd nazwa – pokrywy pontonowe. Zakładane są na twory lukowe i zdejmowane z nich przy pomocy okrętowych lub portowych urządzeń przeładunkowych. Wadą pokryw pontonowych są trudności z ich składowaniem i obsługą. Zmechanizowane pokrywy lukowe Czasochłonność obsług i trudności ze składowaniem pokryw pontonowych powodują, że na statkach bardzo często montuje się zmechanizowane pokrywy lukowe. Pokrywy takie mogą być obsługiwane elektrycznie lub hydraulicznie, przy pomocy urządzeń służących wyłącznie do tego celu lub też przy pomocy wciągarek urządzeń przeładunkowych. Potocznie wszystkie zmechanizowane pokrywy określa się mianem „ mac gregor ”, niezależnie Zamknięcia otworów lukowych 1 od tego czy zostały wyprodukowane rzeczywiście przez ich głównego wytwórcę firmę „Mac Gregor”. Pokrywy te dzielą się pod względem kinematyki ich działania. Pokrywy odsuwane na boki Wadą takiego rozwiązania jest konieczność instalowania szyn jezdnych wychodzących poza zarys otworu lukowego w stronę burt. W związku z tym nadają się one do instalowania na bardzo wąskich lukach. Ten sam problem występuje, gdy pokrywy odsuwane są wzdłuż statku, ograniczają w ten sposób miejsce pomiędzy lukami. Do ich napędu używa się najczęściej lin nawijanych na wciągarki urządzeń przeładunkowych lub głowic cumowniczych. Pokrywy odchylane Po postawieniu pokryw w położeniu pionowych nie przeszkadzają one w załadunku w kierunku poprzecznych ładownia nabrzeże. Mogą jednak przeszkadzać gdy statek posiada bardzo długie otwory lukowe, gdyż wówczas pokrywy są uniesione wysoko w górę. Wymagają one użycie mechanizmów otwierających o znacznych mocach, niezbędnych do pokonania dużych momentów ciężarów pokryw, wynikających z ich rozmiarów. Pokrywy odtaczane zawiasowe Wymagają mniejszych mocy mechanizmów otwierających. Do zakrywania krótkich luków służą pokrywy o dwóch częściach połączonych zawiasami. Długi luki zakrywa się pokrywami wieloczęściowymi, składanymi Zamknięcia otworów lukowych 2 harmonijkowo. Najbardziej popularna konstrukcja posiada możliwość odtaczania na koniec luku i odchylenie pokryw do położenia pionowego. Pomimo skomplikowanej konstrukcji i dużych kosztów zakupu są bardzo wygodne. Zamknięcia otworów lukowych 3 Pokrywy podnoszone i odtaczane Stosowane powszechnie na statkach z pojedynczymi długimi ładowniami i na jednostkach na których zrębnice wszystkich luków są połączone w jedną całość. Takie pokrywy instaluje się np. na wyspecjalizowanych masowcach. Przy otwieraniu luku jedna z pokryw (z reguły na końcu luku) jest unoszona do góry siłownikami hydraulicznymi, pod nią wtaczana jest druga pokrywa, a po uniesieniu w górę obu następna itd. Siłowniki podnoszące znajdują się po obu stronach luku. Zamknięcia otworów lukowych 4 Przeglądy zamknięć otworów lukowych Wytrzymałość stan techniczny pokryw lukowych i zrębnic luków są czynnikami decydującymi o szczelności kadłuba w wypadkach, gdy woda zalewa pokład. Rozszczelnienie lub zerwanie pokryw lukowych prowadzi do zlania ładowni co może spowodować nawet utratę stateczności lub pływalności statku. Ponadto, w trakcie eksploatacji statku zrębnice i pokrywy lukowe narażane są na uszkodzenia korozyjne, odkształcenia w trakcie prac przeładunkowych czy też odkształcenia wynikające z wadliwej pracy mechanizmów zamykających i otwierających pokrywy. Pokrywy lukowe i zrębnice podlegają następującym przeglądom: Przegląd pięcioletni – związany z odnowieniem klasy statku i świadectwa wolnej burty Przegląd roczny – w ramach inspekcji wolnej burty Doraźne – w ramach obowiązków załogi Zakresy przeglądów określają przepisy towarzystw klasyfikacyjnych oraz ustalenia Międzynarodowej Konwencji o Liniach Ładunkowych . Minimalny zakres doraźnych przeglądów wykonywanych przez załogę określany jest w zaleceniach IACS ( International Association of Classification Societies ) Przeglądy roczne obejmują sprawdzenie: Stanu pokryw w zakresie odkształceń, uszkodzeń i ubytków korozyjnych, Stanu uszczelnień i stanu elementów konstrukcyjnych współpracujących z uszczelnieniami, Urządzeń mocujących i dociskających pokrywy, Prowadnic, szyn, kół jezdnych, zawiasów i przegubów, Stanu zabezpieczeń i blokad, Stanu płyt i usztywnień zrębnic lukowych, Przylegania i skuteczności uszczelnień przy zamkniętych otworach lukowych, Podczas odnawiania klasy oprócz w/w przeglądy obejmują: Sprawdzenie prawidłowej pracy mechanizmów, Sprawdzenie rzeczywistej skuteczności uszczelnień – na podstawie prób szczelności Sprawdzenie grubości poszycia i pokryw oraz grubości usztywnień zrębnic Zamknięcia otworów lukowych 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZarzadzanie ryzykiem V wyklad(1), szkoła 5, zarzadzanie ryzykiem, zarzadz. aktualneZarzadzanie ryzykiem III wyklad(1), szkoła 5, zarzadzanie ryzykiem, zarzadz. aktualneZarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Wydanie II (2), Zarządzanie jakością2, Zarzadzanie jakościąZasady pisania pracy licencjackiej, Szkoła, Zasady pisania pracZarządzanie logistyczne, SZKOŁA, LOGISTYKA, ZAGADNIENIAZawisza, Szkoła i Studia, Studia, PedagogikaZatrucia(1), szkoła bhp, Toksykologia(2), ToksykologiaZarzadzanie strategiczne, Szkoła, Semestr 5, Organizacja i Zarządzanie, ORGiZ WZamaskowany lan, Informatyka, sieci komputerowe, administracjaZabiegi na chrząstce st.kolanowego(25), Prywatne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pljausten.xlx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|