Zawisza
pdf > do ÂściÂągnięcia > download > ebook > pobieranie
 
Cytat
Ab igne ignem - z ognia ogień. (Cycero). (Cycero)
Start Zaćmienie, Zajecia 2, zaaowanane,
 
  Witamy

Zawisza, Szkoła i Studia, Studia, Pedagogika
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wiesþaw Zawisza
zawisz@jasna.tarnow.pl
Gimnazjum nr 8 w Tarnowie
Pracownia Technologii Nauczania (wspþpraca)
Akademia Pedagogiczna w Krakowie
Czy potrzebna nam jest metodyka ksztaÿcenia multimedialnego?
WstĨp
Pytanie zawarte w tytule wydaje siħ retoryczne. Wszyscy zwolennicy wykorzystania
nowoczesnych komputerowych Ļrodkw dydaktycznych i mediw w edukacji zgodzĢ siħ, Ňe
takowa metodyka jest potrzebna. Uczelnie pedagogiczne, w ramach rŇnych przedmiotw,
poruszajĢ te zagadnienia, wydaje siħ jednak, Ňe w zbyt maþym zakresie. Dobre
samopoczucie moŇe dodatkowo zepsuę fakt niefunkcjonowania tej metodyki w praktyce
nauczycielskiej, w szkole, i to na wszystkich poziomach nauczania. A co jeszcze bardziej
znamienne, brak jest syntetycznego podrħcznika dla nauczycieli traktujĢcego o metodyce
ksztaþcenia multimedialnego.
Istnieje zatem pilna potrzeba opracowania takiego podrħcznika, a co waŇniejsze,
uruchomienia specjalistycznych szkoleı dla nauczycieli, przygotowujĢcych ich wþaĻciwie
od strony metodycznej Î jak stosowaę efektywnie multimedia w procesie edukacji.
Konieczne jest takŇe ksztaþcenie studentw kierunkw pedagogicznych w tym zakresie.
Metodyka ksztaþcenia multimedialnego jest obecna w zbyt maþym zakresie w procesie
przygotowania kadr nauczycielskich. W uczelniach pedagogicznych, na wiħkszoĻci
kierunkw, funkcjonujĢ dwa przedmioty, na ktrych poruszane sĢ zagadnienia dotyczĢce
metodyki ksztaþcenia multimedialnego: informatyka i media w edukacji. Ministerstwo
Edukacji Narodowej i Sportu w 2004 r. zaleciþo wprowadzenie jednolitego przedmiotu
technologia informacyjna na wszystkich kierunkach uczelni pedagogicznych [MENiS, 2004].
Jednak zagadnienia metodyki ksztaþcenia multimedialnego w rozporzĢdzeniu MENiS,
dotyczĢcym standardw ksztaþcenia nauczycieli sĢ uwzglħdnione w zbyt maþym zakresie,
w stosunku do zapisw dotyczĢcych innych kwestii. OczywiĻcie, na specjalizacjach
pedagogicznych zwiĢzanych z mediami pojawiajĢ siħ przedmioty traktujĢce o metodyce
edukacji medialnej i informatycznej, ale wydaje siħ, Ňe najwyŇszy czas, aby kaŇdy student
dowolnego kierunku uczelni pedagogicznej i nauczyciele wszystkich szczebli nauczania
poznali takŇe zagadnienia metodyki ksztaþcenia multimedialnego w wyczerpujĢcym
zakresie, w teorii i praktyce.
Proponowana tu metodyka ksztaþcenia multimedialnego (przygotowujĢca do
ksztaþcenia multimedialnego), nie jest w rozumieniu autora toŇsama z metodykĢ edukacji
medialnej czy teŇ informatycznej. Edukacja medialna jest realizowana w ramach ĻcieŇki
miedzyprzedmiotowej Î edukacji czytelniczej i medialnej i skierowana jest do uczniw,
ktrzy winni wþaĻciwie przygotowaę siħ do odbioru mediw i komunikowania siħ za ich
poĻrednictwem. Z kolei metodyka informatyki dotyczy realizowanych w cyklu nauczania
przedmiotw: informatyka i technologia informacyjna, ktrych uwaga skupia siħ na
informatyce jako nauce (budowa komputerw, programowanie, algorytmika, budowanie baz
danych) i opanowaniu biegþoĻci w stosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych
(TIK) [Sysþo, 2005]. Natomiast metodyka ksztaþcenia multimedialnego winna przygotowaę
nauczycieli do metodycznego zaprojektowania jednostki dydaktycznej w ksztaþceniu
multimedialnym. W praktyce oznacza to wþaĻciwe z punktu metodyki i dydaktyki
opracowanie scenariusza lekcji wspomaganej nauczycielskĢ prezentacjĢ multimedialnĢ
lub podrħcznikiem multimedialnym, czy teŇ programem dydaktycznym, a nastħpnie jej
przeprowadzenie zgodnie z prawidþami sztuki prezentacji. W przypadku zaĻ nauczania na
odlegþoĻę Î zaplanowanie i stworzenie pakietu multimedialnego do samodzielnej pracy
online lub offline czy teŇ zajħę w formie hybrydowej (blended learning). Tak wiħc metodykħ
ksztaþcenia multimedialnego naleŇaþoby przyporzĢdkowaę szerzej do pedagogiki mediw
w rozumieniu przedmiotu jej zainteresowaı zaproponowanym przez W. Strykowskiego
[Strykowski, 2005].
Nauczanie multimedialne
Koncepcja nauczania multimedialnego narodziþa siħ wczeĻniej niŇ era IBM-w,
a zwþaszcza praktyczne wykorzystanie komputerw w edukacji. W. Strykowski definiuje
nauczanie i uczenie siħ multimedialne jako áwielokodoweÑ, czyli uruchamiajĢce wiele torw
przepþywu informacji, i co za tym idzie wielorakie aktywnoĻci uczniw (spostrzeŇeniowĢ,
manualnĢ, intelektualnĢ i emocjonalnĢ) [Strykowski, 1984]. Z kolei D. Becelewska za istotħ
ksztaþcenia multimedialnego uznaje taki dobr sekwencji technicznych Ļrodkw
audiowizualnych i innych Ņrdeþ informacji, ktre wzajemnie siħ wzmacniajĢc, usprawniajĢ
przepþyw informacji w celu osiĢgniħcia moŇliwie najlepszego efektu dydaktycznego,
przejawiajĢcego siħ zarwno w zakresie zdobytej wiedzy, jej rozumienia i zastosowania, jak
teŇ w skrceniu czasu potrzebnego na opanowanie danej partii materiaþu nauczania
[Becelewska, 1987]. W idei nauczania multimedialnego dostrzeŇono moŇliwoĻę praktycznej
realizacji koncepcji wielostronnego nauczania-uczenia siħ wybitnego polskiego pedagoga
Wincentego Okonia [Baraıska, 2003]. Warto zauwaŇyę, Ňe w postrzeganiu wykorzystania
komputerw w procesie edukacji wciĢŇ konkurujĢ dwie koncepcje. Z jednej strony mamy do
czynienia z lobby informatyczno-komputerowym, z drugiej Î ze zwolennikami podejĻcia do
zagadnienia z punktu widzenia nowoczesnej technologii nauczania (pedagogiki medialnej).
ĺrodek ciħŇkoĻci pierwszej grupy leŇy w softwareÓowo-hardwareÓowym postrzeganiu materii
nauczania, natomiast druga grupa skupia siħ na medialno-komunikacyjnym aspekcie
edukacji multimedialnej. Wydaje siħ, Ňe gþosy Ļrodowiska akademickiego nawoþujĢce do
integracji edukacji informatycznej z medialnĢ znajdujĢ stosowny oddŅwiħk i przyczyniĢ siħ
do lepszego wykorzystania doĻwiadczeı i osiĢgniħę kaŇdego z wymienionych Ļrodowisk
[Morbitzer, 2006], zwþaszcza, Ňe komputer staþ siħ centrum integrujĢcym wszystkie media,
ktre do tej pory funkcjonowaþy osobno (tekst, dŅwiħk, grafika, animacje, film, Internet).
Dlatego wszystkie dotychczasowe badania dotyczĢce stosowania mediw w ksztaþceniu
wymagajĢ na nowo áodkryciaÑ, uzupeþnienia o nowe treĻci i powtrnego opracowania na
potrzeby edukacji multimedialnej bazujĢcej na technikach komputerowych.
WĻrd przewaŇajĢcej liczby nauczycieli, dominuje podejĻcie informatyczne do
wykorzystania komputerw w edukacji. WiĢŇe siħ to zapewne z faktem ukoıczenia przez
wielu z nich rŇnego rodzaju kursw komputerowych i podyplomowych studiw
z informatyki, gdzie skupiano siħ bardziej na przygotowaniu do obsþugi sprzħtu i korzystania
z oprogramowania uŇytkowego oraz nauki podstaw programowania niŇ na aspektach
metodycznych stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). RozrŇnienie
miħdzy informatykĢ a technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w reformowanych
programach nauczania nie do koıca zmieniþo wĻrd nauczycieli optykħ widzenia komputera
i Internetu w procesie ksztaþcenia. Wydaje siħ, Ňe nie pomogþo nawet to, iŇ w ciĢgu ostatnich
3 lat w wiħkszoĻci szkþ w Polsce (od szkþ podstawowych, przez gimnazja, aŇ do licew)
powstaþy w ramach funduszy unijnych pracownie internetowe i multimedialne centra
biblioteczne dajĢce realne szanse na wdroŇenie nauczania multimedialnego. Programy
obligatoryjnych kursw dla nauczycieli ze szkþ uczestniczĢcych w projekcie w zbyt maþym
zakresie dotyczyþy metodyki ksztaþcenia multimedialnego [MEiN, 2005]. PrzewaŇaþa
tematyka zwiĢzana z obsþugĢ systemu operacyjnego, programw uŇytkowych, technicznymi
aspektami tworzeniem prezentacji itp., ale bez gþħbszej refleksji metodycznej. Dodatkowo
na kursach szkolono tylko po trzech nauczycieli z kaŇdej ze szkþ uczestniczĢcych
w projekcie.
Wszystkie powyŇej przedstawione fakty przemawiajĢ za tym, Ňe istnieje pilna
potrzeba zintensyfikowania prac dydaktykw nad powstaniem podrħcznikw do metodyki
ksztaþcenia multimedialnego. Brak takowych podrħcznikw, brak stosownych szkoleı dla
nauczycieli i sþabe przygotowanie metodyczne do ksztaþcenia multimedialnego oraz
skromne wyposaŇenie szkþ w mobilne zestawy multimedialne (laptop + wideoprojektor)
leŇĢ u podstaw nikþych efektw w poprawie jakoĻci ksztaþcenia, jaka miaþa siħ dokonaę
w wyniku zastosowania komputerw, multimediw i Internetu w edukacji. DoceniajĢc
osiĢgniħcia zarwno indywidualnych nauczycieli praktykw, nauczycieli akademickich, jak
i oĻrodkw zajmujĢcych siħ pedagogikĢ mediw, naleŇy zauwaŇyę ogromny,
niezagospodarowany obszar dotyczĢcy metodyki ksztaþcenia multimedialnego. Wraz
z procesem przygotowania kadr nauczycielskich do ksztaþcenia multimedialnego, naleŇy
przysposobię mþodzieŇ do korzystania z mediw i rozumienia jħzyka mediw. I znw
zauwaŇmy, Ňe stosowne zapisy w podstawach programowych nauczania dotyczĢce
realizacji ĻcieŇki czytelniczej i medialnej pozostajĢ z reguþy martwe. A wszak tylko
rwnolegþe, metodycznie poprawne ksztaþcenie multimedialne stosowane przez nauczycieli
wspþgrajĢce z edukacjĢ medialnĢ uczniw moŇe daę oczekiwane rezultaty. NaleŇy bardziej
konsekwentnie realizowaę tħ ĻcieŇkħ miħdzyprzedmiotowĢ (edukacja czytelnicza
i medialna) lub wydzielię osobny przedmiot Î edukacja medialna, poniewaŇ dotychczasowa
realizacja tej tematyki w szkoþach pozostawia w praktyce wiele do Ňyczenia.
Specyfika metodyki multimediw
MwiĢc o metodyce ksztaþcenia multimedialnego, naleŇy zdawaę sobie sprawħ
z odmiennoĻci i specyfiki takowej metodyki w relacji zarwno do metodyk przedmiotowych,
jak i w stosunku do oglnej dydaktyki nauczania. Jak pisze K. Wenta, ta specyfika procesw
ksztaþcenia i samoksztaþcenia wspomaganego TIK odnosi siħ do obszaru celowoĻci dziaþaı
edukacyjnych, krytycyzmu dotyczĢcego treĻci, Ņrdeþ i tempa czasu oraz efektywnoĻci
ksztaþcenia i samoksztaþcenia. Odnosi siħ teŇ do procesu programowania procesu
edukacyjnego, doboru form i metod kontroli [Wenta, 2004]. OdmiennoĻę ta dotyczyę bħdzie
m.in. nowego rozumienia dotychczasowych zasad nauczania, jak i wprowadzenia nowych,
specyficznych dla technologii informacyjno-komunikacyjnych. Propozycje wykazu ástarychÑ
zasad pedagogicznych, sprawdzajĢcych siħ w nowych sytuacjach ksztaþcenia, jakie
wymuszajĢ multimedia, moŇemy znaleŅę w opracowaniach M. Tanasia i B. Siemienieckiego
[TanaĻ, 1997; Siemieniecki, 1998]. Warto zauwaŇyę, Ňe ksztaþcenie na odlegþoĻę
(wspomagane TIK) wymusza rwnieŇ okreĻlony zestaw zasad nauczania [Wieczorkowski,
2002]. Oprcz zasad pedagogicznych, w edukacji wspieranej komputerowo, naleŇy
uwzglħdnię zasady heurystyczne, stosowane rwnieŇ w edukacji twrczoĻci [Bednarek,
2002]. Nowe i inspirujĢce propozycje zasad dydaktycznych efektywnego wykorzystania TIK
w procesie ksztaþcenia oraz ich taksonomiħ proponuje M. Kajdasz-Aouil [Kajdasz-Aouil,
2005]. I tak dzieli ona wszystkie nowe zasady dotyczĢce wykorzystania technologii
informacyjnych i komunikacyjnych w edukacji na trzy grupy:
1. o podþoŇu spoþecznym:

zasada humanistycznego wykorzystania TIK (ksztaþtowanie postawy, a dopiero pŅniej
wiedzy i umiejħtnoĻci),

zasada orientacji na proces, a nie na produkt TIK,

zasada orientacji na ksztaþcenie permanentne,

zasada stymulowania uczĢcych siħ do twrczego myĻlenia,

wychowanie do dziaþaı kulturotwrczych,

wychowanie do twrczej pracy,

wychowanie do zmiany spoþecznej,

wychowanie do samorozwoju;
2. o podþoŇu psychologicznym:

zasada orientacji na aktywnoĻę wþasnĢ,

zasada zmiany optyki widzenia siebie poprzez punkt odniesienia, jakim jest Internet,

zasada zapewniania interdyscyplinarnoĻci TIK,

zasada zapewniania interakcyjnoĻci pomiħdzy nauczycielem a uczniem oraz pomiħdzy
uczniami,

zasada zachowania odpowiedniej proporcji sþowa do obrazu w zaleŇnoĻci od okresu
rozwojowego ucznia,

zasady heurystyczne stosowane w wykorzystaniu dydaktycznych programw
komputerowych na lekcjach;
3. o podþoŇu technologicznym:

zasada natychmiastowej informacji zwrotnej,

zasada umiejħtnego poruszania siħ w gĢszczu informacji.
Wydaje siħ, Ňe metodyka ksztaþcenia multimedialnego powinna wykorzystywaę w duŇym
zakresie takŇe osiĢgniħcia konstruktywizmu, nauk kognitywnych, psychologii poznawczej,
lingwistyki poznawczej, neurobiologii, sztucznej inteligencji, a takŇe neuropedagogiki
[Wenta, 2004].
Propozycja wybranych zagadnieIJ do podrĨcznika metodyki ksztaÿcenia
multimedialnego
Szczegþowe zagadnienia do podrħcznika metodyki ksztaþcenia multimedialnego, ich
zakres i kolejnoĻę pozostajĢ na pewno sprawĢ otwartĢ. JeĻli ma to byę podrħcznik nie tylko
teoretyczny, akademicki, ale takŇe zawierajĢcy praktyczne wskazwki dla nauczycieli
i studentw uczelni pedagogicznych (a tego oczekuje Ļrodowisko nauczycielskie), winien
podawaę przykþady tzw. dobrej praktyki. A w tej materii jest wiele godnych polecenia
przykþadw, zarwno zrealizowanych przez nauczycieli pasjonatw, jak i propozycji firm
i wydawnictw produkujĢcych podrħczniki multimedialne, czy teŇ programy dydaktyczne wraz
ze scenariuszami zajħę. Wstħpna propozycja tematyki, jakĢ powinien zawieraę podrħcznik
do metodyki ksztaþcenia multimedialnego zostaþa zaproponowana poniŇej:

Pedagogika medialna, dydaktyka, metodyka, Ļrodki dydaktyczne, multimedia,
hipermedia, hipertekst Î uĻciĻlenie pojħę.

PoŇĢdane kompetencje medialne, informatyczne i informacyjne nauczycieli i uczniw.
Podstawy programowe.

Oprogramowanie dydaktyczne, podziaþy Î kryteria oceny.

Nauczanie multimedialne a efekty ksztaþcenia.

Komunikacja za pomocĢ multimediw w edukacji stacjonarnej i niestacjonarnej
(aspekty psychologiczne, komunikacyjne, modele komunikacji za pomocĢ mediw
i multimediw, komunikatory internetowe, platformy zdalnego nauczania).

Specyfika i odmiennoĻę metodyki multimediw.

Konstruktywizm, kognitywizm, neurodydaktyka a nauczanie multimedialne.

Zasady pedagogiczne i heurystyczne obowiĢzujĢce przy tworzeniu i stosowaniu
materiaþw prezentacyjnych w edukacji.

Metody aktywizujĢce w nauczaniu (sposoby aktywizacji uczniw za pomocĢ przekazu
medialnego, realizacja projektw z wykorzystaniem TIK, WebQuest, przykþady dobrej
praktyki).

Metodyka przygotowania i wykorzystania multimedialnych aplikacji dydaktycznych
w edukacji stacjonarnej i niestacjonarnej. Scenariusz zajħę obudowanych przekazem
multimedialnym. Ewaluacja jednostki dydaktycznej w ksztaþceniu multimedialnym.

Obsþuga programw prezentacyjnych do tworzenia multimedialnej aplikacji
dydaktycznej na potrzeby ksztaþcenia stacjonarnego i niestacjonarnego (programy
prezentacyjne, oprogramowanie do edycji i odtwarzania multimediw, media
strumieniowe).

Obsþuga programw do edycji statycznych i dynamicznych stron WWW, metodyka
tworzenia stron, hipertekst i hipermedia w edukacji.

Obsþuga zestaww multimedialnych (kino domowe, mobilny zestaw multimedialny:
laptop + wideoprojektor).

Sztuka prezentacji jako nieodþĢczny element stacjonarnego ksztaþcenia
multimedialnego.

Sposoby aktywizacji i motywacji uczniw w ksztaþceniu multimedialnym stacjonarnym
i niestacjonarnym.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • comp
    StartZarzadzanie ryzykiem V wyklad(1), szkoła 5, zarzadzanie ryzykiem, zarzadz. aktualneZarzadzanie ryzykiem III wyklad(1), szkoła 5, zarzadzanie ryzykiem, zarzadz. aktualneZasady pisania pracy licencjackiej, Szkoła, Zasady pisania pracZarządzanie logistyczne, SZKOŁA, LOGISTYKA, ZAGADNIENIAZatrucia(1), szkoła bhp, Toksykologia(2), ToksykologiaZarzadzanie strategiczne, Szkoła, Semestr 5, Organizacja i Zarządzanie, ORGiZ WZagadnienia egzaminacyjne N 2016, szkola, sem 7, konstrukcje stalowe, egzaminZaliczenie, Szkoła, Politechnika 1- 5 sem, politechnika, rok 2, TECHNIKA ŚWIETLNA - LABORKIZasady etyki dziennikarskiej w Telewizji Polskiej S.A, szkoła, etyka, etyka mediówZastosowanie i skuteczność terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu schizofrenii, Szkoła podstawowa pomoce edukacyjne, scenariusze zajęć psychologia
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • amadi.opx.pl
  • Cytat

    Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas
    Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac
    Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie
    Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz
    Ex Deo - od Boga.

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com