Zawisza, Szkoła i Studia, Studia, Pedagogika
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Wiesþaw Zawisza zawisz@jasna.tarnow.pl Gimnazjum nr 8 w Tarnowie Pracownia Technologii Nauczania (wspþpraca) Akademia Pedagogiczna w Krakowie Czy potrzebna nam jest metodyka ksztaÿcenia multimedialnego? WstĨp Pytanie zawarte w tytule wydaje siħ retoryczne. Wszyscy zwolennicy wykorzystania nowoczesnych komputerowych Ļrodkw dydaktycznych i mediw w edukacji zgodzĢ siħ, Ňe takowa metodyka jest potrzebna. Uczelnie pedagogiczne, w ramach rŇnych przedmiotw, poruszajĢ te zagadnienia, wydaje siħ jednak, Ňe w zbyt maþym zakresie. Dobre samopoczucie moŇe dodatkowo zepsuę fakt niefunkcjonowania tej metodyki w praktyce nauczycielskiej, w szkole, i to na wszystkich poziomach nauczania. A co jeszcze bardziej znamienne, brak jest syntetycznego podrħcznika dla nauczycieli traktujĢcego o metodyce ksztaþcenia multimedialnego. Istnieje zatem pilna potrzeba opracowania takiego podrħcznika, a co waŇniejsze, uruchomienia specjalistycznych szkoleı dla nauczycieli, przygotowujĢcych ich wþaĻciwie od strony metodycznej Î jak stosowaę efektywnie multimedia w procesie edukacji. Konieczne jest takŇe ksztaþcenie studentw kierunkw pedagogicznych w tym zakresie. Metodyka ksztaþcenia multimedialnego jest obecna w zbyt maþym zakresie w procesie przygotowania kadr nauczycielskich. W uczelniach pedagogicznych, na wiħkszoĻci kierunkw, funkcjonujĢ dwa przedmioty, na ktrych poruszane sĢ zagadnienia dotyczĢce metodyki ksztaþcenia multimedialnego: informatyka i media w edukacji. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu w 2004 r. zaleciþo wprowadzenie jednolitego przedmiotu technologia informacyjna na wszystkich kierunkach uczelni pedagogicznych [MENiS, 2004]. Jednak zagadnienia metodyki ksztaþcenia multimedialnego w rozporzĢdzeniu MENiS, dotyczĢcym standardw ksztaþcenia nauczycieli sĢ uwzglħdnione w zbyt maþym zakresie, w stosunku do zapisw dotyczĢcych innych kwestii. OczywiĻcie, na specjalizacjach pedagogicznych zwiĢzanych z mediami pojawiajĢ siħ przedmioty traktujĢce o metodyce edukacji medialnej i informatycznej, ale wydaje siħ, Ňe najwyŇszy czas, aby kaŇdy student dowolnego kierunku uczelni pedagogicznej i nauczyciele wszystkich szczebli nauczania poznali takŇe zagadnienia metodyki ksztaþcenia multimedialnego w wyczerpujĢcym zakresie, w teorii i praktyce. Proponowana tu metodyka ksztaþcenia multimedialnego (przygotowujĢca do ksztaþcenia multimedialnego), nie jest w rozumieniu autora toŇsama z metodykĢ edukacji medialnej czy teŇ informatycznej. Edukacja medialna jest realizowana w ramach ĻcieŇki miedzyprzedmiotowej Î edukacji czytelniczej i medialnej i skierowana jest do uczniw, ktrzy winni wþaĻciwie przygotowaę siħ do odbioru mediw i komunikowania siħ za ich poĻrednictwem. Z kolei metodyka informatyki dotyczy realizowanych w cyklu nauczania przedmiotw: informatyka i technologia informacyjna, ktrych uwaga skupia siħ na informatyce jako nauce (budowa komputerw, programowanie, algorytmika, budowanie baz danych) i opanowaniu biegþoĻci w stosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) [Sysþo, 2005]. Natomiast metodyka ksztaþcenia multimedialnego winna przygotowaę nauczycieli do metodycznego zaprojektowania jednostki dydaktycznej w ksztaþceniu multimedialnym. W praktyce oznacza to wþaĻciwe z punktu metodyki i dydaktyki opracowanie scenariusza lekcji wspomaganej nauczycielskĢ prezentacjĢ multimedialnĢ lub podrħcznikiem multimedialnym, czy teŇ programem dydaktycznym, a nastħpnie jej przeprowadzenie zgodnie z prawidþami sztuki prezentacji. W przypadku zaĻ nauczania na odlegþoĻę Î zaplanowanie i stworzenie pakietu multimedialnego do samodzielnej pracy online lub offline czy teŇ zajħę w formie hybrydowej (blended learning). Tak wiħc metodykħ ksztaþcenia multimedialnego naleŇaþoby przyporzĢdkowaę szerzej do pedagogiki mediw w rozumieniu przedmiotu jej zainteresowaı zaproponowanym przez W. Strykowskiego [Strykowski, 2005]. Nauczanie multimedialne Koncepcja nauczania multimedialnego narodziþa siħ wczeĻniej niŇ era IBM-w, a zwþaszcza praktyczne wykorzystanie komputerw w edukacji. W. Strykowski definiuje nauczanie i uczenie siħ multimedialne jako áwielokodoweÑ, czyli uruchamiajĢce wiele torw przepþywu informacji, i co za tym idzie wielorakie aktywnoĻci uczniw (spostrzeŇeniowĢ, manualnĢ, intelektualnĢ i emocjonalnĢ) [Strykowski, 1984]. Z kolei D. Becelewska za istotħ ksztaþcenia multimedialnego uznaje taki dobr sekwencji technicznych Ļrodkw audiowizualnych i innych Ņrdeþ informacji, ktre wzajemnie siħ wzmacniajĢc, usprawniajĢ przepþyw informacji w celu osiĢgniħcia moŇliwie najlepszego efektu dydaktycznego, przejawiajĢcego siħ zarwno w zakresie zdobytej wiedzy, jej rozumienia i zastosowania, jak teŇ w skrceniu czasu potrzebnego na opanowanie danej partii materiaþu nauczania [Becelewska, 1987]. W idei nauczania multimedialnego dostrzeŇono moŇliwoĻę praktycznej realizacji koncepcji wielostronnego nauczania-uczenia siħ wybitnego polskiego pedagoga Wincentego Okonia [Baraıska, 2003]. Warto zauwaŇyę, Ňe w postrzeganiu wykorzystania komputerw w procesie edukacji wciĢŇ konkurujĢ dwie koncepcje. Z jednej strony mamy do czynienia z lobby informatyczno-komputerowym, z drugiej Î ze zwolennikami podejĻcia do zagadnienia z punktu widzenia nowoczesnej technologii nauczania (pedagogiki medialnej). ĺrodek ciħŇkoĻci pierwszej grupy leŇy w softwareÓowo-hardwareÓowym postrzeganiu materii nauczania, natomiast druga grupa skupia siħ na medialno-komunikacyjnym aspekcie edukacji multimedialnej. Wydaje siħ, Ňe gþosy Ļrodowiska akademickiego nawoþujĢce do integracji edukacji informatycznej z medialnĢ znajdujĢ stosowny oddŅwiħk i przyczyniĢ siħ do lepszego wykorzystania doĻwiadczeı i osiĢgniħę kaŇdego z wymienionych Ļrodowisk [Morbitzer, 2006], zwþaszcza, Ňe komputer staþ siħ centrum integrujĢcym wszystkie media, ktre do tej pory funkcjonowaþy osobno (tekst, dŅwiħk, grafika, animacje, film, Internet). Dlatego wszystkie dotychczasowe badania dotyczĢce stosowania mediw w ksztaþceniu wymagajĢ na nowo áodkryciaÑ, uzupeþnienia o nowe treĻci i powtrnego opracowania na potrzeby edukacji multimedialnej bazujĢcej na technikach komputerowych. WĻrd przewaŇajĢcej liczby nauczycieli, dominuje podejĻcie informatyczne do wykorzystania komputerw w edukacji. WiĢŇe siħ to zapewne z faktem ukoıczenia przez wielu z nich rŇnego rodzaju kursw komputerowych i podyplomowych studiw z informatyki, gdzie skupiano siħ bardziej na przygotowaniu do obsþugi sprzħtu i korzystania z oprogramowania uŇytkowego oraz nauki podstaw programowania niŇ na aspektach metodycznych stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). RozrŇnienie miħdzy informatykĢ a technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w reformowanych programach nauczania nie do koıca zmieniþo wĻrd nauczycieli optykħ widzenia komputera i Internetu w procesie ksztaþcenia. Wydaje siħ, Ňe nie pomogþo nawet to, iŇ w ciĢgu ostatnich 3 lat w wiħkszoĻci szkþ w Polsce (od szkþ podstawowych, przez gimnazja, aŇ do licew) powstaþy w ramach funduszy unijnych pracownie internetowe i multimedialne centra biblioteczne dajĢce realne szanse na wdroŇenie nauczania multimedialnego. Programy obligatoryjnych kursw dla nauczycieli ze szkþ uczestniczĢcych w projekcie w zbyt maþym zakresie dotyczyþy metodyki ksztaþcenia multimedialnego [MEiN, 2005]. PrzewaŇaþa tematyka zwiĢzana z obsþugĢ systemu operacyjnego, programw uŇytkowych, technicznymi aspektami tworzeniem prezentacji itp., ale bez gþħbszej refleksji metodycznej. Dodatkowo na kursach szkolono tylko po trzech nauczycieli z kaŇdej ze szkþ uczestniczĢcych w projekcie. Wszystkie powyŇej przedstawione fakty przemawiajĢ za tym, Ňe istnieje pilna potrzeba zintensyfikowania prac dydaktykw nad powstaniem podrħcznikw do metodyki ksztaþcenia multimedialnego. Brak takowych podrħcznikw, brak stosownych szkoleı dla nauczycieli i sþabe przygotowanie metodyczne do ksztaþcenia multimedialnego oraz skromne wyposaŇenie szkþ w mobilne zestawy multimedialne (laptop + wideoprojektor) leŇĢ u podstaw nikþych efektw w poprawie jakoĻci ksztaþcenia, jaka miaþa siħ dokonaę w wyniku zastosowania komputerw, multimediw i Internetu w edukacji. DoceniajĢc osiĢgniħcia zarwno indywidualnych nauczycieli praktykw, nauczycieli akademickich, jak i oĻrodkw zajmujĢcych siħ pedagogikĢ mediw, naleŇy zauwaŇyę ogromny, niezagospodarowany obszar dotyczĢcy metodyki ksztaþcenia multimedialnego. Wraz z procesem przygotowania kadr nauczycielskich do ksztaþcenia multimedialnego, naleŇy przysposobię mþodzieŇ do korzystania z mediw i rozumienia jħzyka mediw. I znw zauwaŇmy, Ňe stosowne zapisy w podstawach programowych nauczania dotyczĢce realizacji ĻcieŇki czytelniczej i medialnej pozostajĢ z reguþy martwe. A wszak tylko rwnolegþe, metodycznie poprawne ksztaþcenie multimedialne stosowane przez nauczycieli wspþgrajĢce z edukacjĢ medialnĢ uczniw moŇe daę oczekiwane rezultaty. NaleŇy bardziej konsekwentnie realizowaę tħ ĻcieŇkħ miħdzyprzedmiotowĢ (edukacja czytelnicza i medialna) lub wydzielię osobny przedmiot Î edukacja medialna, poniewaŇ dotychczasowa realizacja tej tematyki w szkoþach pozostawia w praktyce wiele do Ňyczenia. Specyfika metodyki multimediw MwiĢc o metodyce ksztaþcenia multimedialnego, naleŇy zdawaę sobie sprawħ z odmiennoĻci i specyfiki takowej metodyki w relacji zarwno do metodyk przedmiotowych, jak i w stosunku do oglnej dydaktyki nauczania. Jak pisze K. Wenta, ta specyfika procesw ksztaþcenia i samoksztaþcenia wspomaganego TIK odnosi siħ do obszaru celowoĻci dziaþaı edukacyjnych, krytycyzmu dotyczĢcego treĻci, Ņrdeþ i tempa czasu oraz efektywnoĻci ksztaþcenia i samoksztaþcenia. Odnosi siħ teŇ do procesu programowania procesu edukacyjnego, doboru form i metod kontroli [Wenta, 2004]. OdmiennoĻę ta dotyczyę bħdzie m.in. nowego rozumienia dotychczasowych zasad nauczania, jak i wprowadzenia nowych, specyficznych dla technologii informacyjno-komunikacyjnych. Propozycje wykazu ástarychÑ zasad pedagogicznych, sprawdzajĢcych siħ w nowych sytuacjach ksztaþcenia, jakie wymuszajĢ multimedia, moŇemy znaleŅę w opracowaniach M. Tanasia i B. Siemienieckiego [TanaĻ, 1997; Siemieniecki, 1998]. Warto zauwaŇyę, Ňe ksztaþcenie na odlegþoĻę (wspomagane TIK) wymusza rwnieŇ okreĻlony zestaw zasad nauczania [Wieczorkowski, 2002]. Oprcz zasad pedagogicznych, w edukacji wspieranej komputerowo, naleŇy uwzglħdnię zasady heurystyczne, stosowane rwnieŇ w edukacji twrczoĻci [Bednarek, 2002]. Nowe i inspirujĢce propozycje zasad dydaktycznych efektywnego wykorzystania TIK w procesie ksztaþcenia oraz ich taksonomiħ proponuje M. Kajdasz-Aouil [Kajdasz-Aouil, 2005]. I tak dzieli ona wszystkie nowe zasady dotyczĢce wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w edukacji na trzy grupy: 1. o podþoŇu spoþecznym: • zasada humanistycznego wykorzystania TIK (ksztaþtowanie postawy, a dopiero pŅniej wiedzy i umiejħtnoĻci), • zasada orientacji na proces, a nie na produkt TIK, • zasada orientacji na ksztaþcenie permanentne, • zasada stymulowania uczĢcych siħ do twrczego myĻlenia, • wychowanie do dziaþaı kulturotwrczych, • wychowanie do twrczej pracy, • wychowanie do zmiany spoþecznej, • wychowanie do samorozwoju; 2. o podþoŇu psychologicznym: • zasada orientacji na aktywnoĻę wþasnĢ, • zasada zmiany optyki widzenia siebie poprzez punkt odniesienia, jakim jest Internet, • zasada zapewniania interdyscyplinarnoĻci TIK, • zasada zapewniania interakcyjnoĻci pomiħdzy nauczycielem a uczniem oraz pomiħdzy uczniami, • zasada zachowania odpowiedniej proporcji sþowa do obrazu w zaleŇnoĻci od okresu rozwojowego ucznia, • zasady heurystyczne stosowane w wykorzystaniu dydaktycznych programw komputerowych na lekcjach; 3. o podþoŇu technologicznym: • zasada natychmiastowej informacji zwrotnej, • zasada umiejħtnego poruszania siħ w gĢszczu informacji. Wydaje siħ, Ňe metodyka ksztaþcenia multimedialnego powinna wykorzystywaę w duŇym zakresie takŇe osiĢgniħcia konstruktywizmu, nauk kognitywnych, psychologii poznawczej, lingwistyki poznawczej, neurobiologii, sztucznej inteligencji, a takŇe neuropedagogiki [Wenta, 2004]. Propozycja wybranych zagadnieIJ do podrĨcznika metodyki ksztaÿcenia multimedialnego Szczegþowe zagadnienia do podrħcznika metodyki ksztaþcenia multimedialnego, ich zakres i kolejnoĻę pozostajĢ na pewno sprawĢ otwartĢ. JeĻli ma to byę podrħcznik nie tylko teoretyczny, akademicki, ale takŇe zawierajĢcy praktyczne wskazwki dla nauczycieli i studentw uczelni pedagogicznych (a tego oczekuje Ļrodowisko nauczycielskie), winien podawaę przykþady tzw. dobrej praktyki. A w tej materii jest wiele godnych polecenia przykþadw, zarwno zrealizowanych przez nauczycieli pasjonatw, jak i propozycji firm i wydawnictw produkujĢcych podrħczniki multimedialne, czy teŇ programy dydaktyczne wraz ze scenariuszami zajħę. Wstħpna propozycja tematyki, jakĢ powinien zawieraę podrħcznik do metodyki ksztaþcenia multimedialnego zostaþa zaproponowana poniŇej: • Pedagogika medialna, dydaktyka, metodyka, Ļrodki dydaktyczne, multimedia, hipermedia, hipertekst Î uĻciĻlenie pojħę. • PoŇĢdane kompetencje medialne, informatyczne i informacyjne nauczycieli i uczniw. Podstawy programowe. • Oprogramowanie dydaktyczne, podziaþy Î kryteria oceny. • Nauczanie multimedialne a efekty ksztaþcenia. • Komunikacja za pomocĢ multimediw w edukacji stacjonarnej i niestacjonarnej (aspekty psychologiczne, komunikacyjne, modele komunikacji za pomocĢ mediw i multimediw, komunikatory internetowe, platformy zdalnego nauczania). • Specyfika i odmiennoĻę metodyki multimediw. • Konstruktywizm, kognitywizm, neurodydaktyka a nauczanie multimedialne. • Zasady pedagogiczne i heurystyczne obowiĢzujĢce przy tworzeniu i stosowaniu materiaþw prezentacyjnych w edukacji. • Metody aktywizujĢce w nauczaniu (sposoby aktywizacji uczniw za pomocĢ przekazu medialnego, realizacja projektw z wykorzystaniem TIK, WebQuest, przykþady dobrej praktyki). • Metodyka przygotowania i wykorzystania multimedialnych aplikacji dydaktycznych w edukacji stacjonarnej i niestacjonarnej. Scenariusz zajħę obudowanych przekazem multimedialnym. Ewaluacja jednostki dydaktycznej w ksztaþceniu multimedialnym. • Obsþuga programw prezentacyjnych do tworzenia multimedialnej aplikacji dydaktycznej na potrzeby ksztaþcenia stacjonarnego i niestacjonarnego (programy prezentacyjne, oprogramowanie do edycji i odtwarzania multimediw, media strumieniowe). • Obsþuga programw do edycji statycznych i dynamicznych stron WWW, metodyka tworzenia stron, hipertekst i hipermedia w edukacji. • Obsþuga zestaww multimedialnych (kino domowe, mobilny zestaw multimedialny: laptop + wideoprojektor). • Sztuka prezentacji jako nieodþĢczny element stacjonarnego ksztaþcenia multimedialnego. • Sposoby aktywizacji i motywacji uczniw w ksztaþceniu multimedialnym stacjonarnym i niestacjonarnym.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZarzadzanie ryzykiem V wyklad(1), szkoła 5, zarzadzanie ryzykiem, zarzadz. aktualneZarzadzanie ryzykiem III wyklad(1), szkoła 5, zarzadzanie ryzykiem, zarzadz. aktualneZasady pisania pracy licencjackiej, Szkoła, Zasady pisania pracZarządzanie logistyczne, SZKOŁA, LOGISTYKA, ZAGADNIENIAZatrucia(1), szkoła bhp, Toksykologia(2), ToksykologiaZarzadzanie strategiczne, Szkoła, Semestr 5, Organizacja i Zarządzanie, ORGiZ WZagadnienia egzaminacyjne N 2016, szkola, sem 7, konstrukcje stalowe, egzaminZaliczenie, Szkoła, Politechnika 1- 5 sem, politechnika, rok 2, TECHNIKA ŚWIETLNA - LABORKIZasady etyki dziennikarskiej w Telewizji Polskiej S.A, szkoła, etyka, etyka mediówZastosowanie i skuteczność terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu schizofrenii, Szkoła podstawowa pomoce edukacyjne, scenariusze zajęć psychologia
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plamadi.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|