Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Wydanie II (2), Zarządzanie jakością2, Zarzadzanie jakością
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ZarzĴdzanie jakoľciĴ. Teoria i praktyka. Wydanie II Autor: SĀawomir Wawak ISBN: 83-7361-787-6 Format: B5, stron: okoĀo 270 Kompendium wiedzy na temat systemw zarzĴdzania jakoľciĴ ¤ Poznaj filozofiķ i zasady zarzĴdzania jakoľciĴ ¤ Przygotuj firmķ do wdroŃenia norm ISO ¤ Zastosuj nowoczesne metody zarzĴdzania jakoľciĴ ¤ Wykorzystaj narzķdzia informatyczne W ciĴgu ostatnich lat w gospodarce ľwiatowej dokonaĀo siķ wiele zmian, a konkurencja na rynku wzrosĀa. W wyniku tego jakoľě produktw, usĀug i obsĀugi klienta staĀa siķ podstawowym czynnikiem decydujĴcym o sukcesie przedsiķbiorstwa. Nadal jednak wiele firm popeĀnia podstawowe bĀķdy identyfikujĴc przyczyny niskiej jakoľci i prbujĴc jĴ poprawiě. Takie bĀķdy okazujĴ siķ niezwykle kosztowne Ð prowadzĴ do utraty pozycji rynkowej lub nawet upadku przedsiķbiorstwa. Jedynym sposobem unikniķcia problemw jest stosowanie sprawdzonych systemw zarzĴdzania jakoľciĴ oraz wdroŃenie praktycznych metod i narzķdzi. âZarzĴdzanie jakoľciĴ. Teoria i praktyka. Wydanie IIÒ to podrķcznik dla kadry menedŃerskiej i studentw, przedstawiajĴcy podstawy wiedzy zwiĴzanej z zarzĴdzaniem jakoľciĴ. Prezentuje zasady zarzĴdzania przez jakoľě (TQM Ð Total Quality Management) oraz efekty ekonomiczne zmian w organizacji powodowanych wprowadzeniem systemu zarzĴdzania jakoľciĴ. W ksiĴŃce opisano normy zwiĴzane z zarzĴdzaniem jakoľciĴ, zasady ich wdraŃania i wymagania stawiane przedsiķbiorstwom starajĴcym siķ o certyfikaty. Przedstawiono tu rwnieŃ praktyczne metody zarzĴdzania jakoľciĴ oraz narzķdzia informatyczne wspomagajĴce ten proces. ¤ Idea, filozofia i zasady TQM ¤ Koszty wprowadzania zarzĴdzania jakoľciĴ ¤ Normy zarzĴdzania jakoľciĴ ISO 9001 ¤ Przygotowanie firmy do audytu ¤ ZarzĴdzanie ľrodowiskiem i BHP ¤ Normy ISO 14001 oraz PN-N-18001 ¤ Narzķdzia i metody zarzĴdzania jakoľciĴ ¤ Stosowanie narzķdzi informatycznych wspomagajĴcych zarzĴdzanie jakoľciĴ W oparciu o wiadomoľci zawarte w tej ksiĴŃce moŃna samodzielnie zaprojektowaě model zarzĴdzania jakoľciĴ w firmie. Spis treści Wstęp ........................................................................................................7 1. Idea zarządzania przez jakość .............................................................9 Wprowadzenie ......................................................................................................9 Pojęcie TQM-u .................................................................................................... 11 Od jakości do TQM-u ....................................................................................... 11 Słownik pojęć związanych z jakością ............................................................... 18 Twórcy TQM-u ...................................................................................................20 Test .......................................................................................................................24 2. Idea i zasady TQM-u ........................................................................... 27 14 zasad Deminga ...............................................................................................27 Juran — zasady planowania jakości ................................................................32 10 kroków do TQM-u wg Jurana ...................................................................... 33 14 etapów doskonalenia jakości wg Crosby’ego ............................................34 Idea zarządzania w TQM-ie .............................................................................. 35 Przyczyny niewłaściwego działania TQM-u ...................................................37 Polska Nagroda Jakości .....................................................................................38 Test .......................................................................................................................40 3. Koszty jakości ...................................................................................... 43 Wprowadzenie ....................................................................................................43 Podział kosztów jakości i relacje między nimi ...............................................44 Jakość projektowana ..........................................................................................49 4 Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Rachunek kosztów jakości ................................................................................50 Analiza kosztów jakości .................................................................................... 53 Koszty jakości jako narzędzie zarządzania ..................................................... 55 Rola kosztów jakości ..........................................................................................58 Koszty jakości w świetle unormowań międzynarodowych ..........................60 Koszty jakości w organizacji ............................................................................. 71 Test .......................................................................................................................73 4. System zarządzania jakością ISO 9000 ........................................... 75 Wprowadzenie ....................................................................................................75 Historia normalizacji systemów jakości .........................................................76 Normy serii ISO 9000 ........................................................................................85 Wymagania normy ISO 9001:2000 ..................................................................87 Przejście od ISO 9001:1994 do ISO 9001:2000 ...............................................97 System i proces — nowe pojęcia w ISO 9000 .................................................97 Osiem zasad zarządzania jakością ................................................................. 101 Analiza procesów zachodzących w firmie ....................................................109 Korzyści z wdrożenia systemu ISO 9001 ...................................................... 110 Dokumentacja systemu ................................................................................... 112 Auditowanie i certyfikacja .............................................................................. 125 Przygotowanie i wdrożenie systemu .............................................................. 139 Przyczyny niewłaściwego działania systemu jakości ...................................144 Idea TQM a normalizacja zarządzania jakością .......................................... 150 Test ..................................................................................................................... 156 5. Zarządzanie środowiskiem i BHP ..................................................159 Wprowadzenie .................................................................................................. 159 Zarządzanie środowiskowe ............................................................................. 164 Normy serii ISO 14000 .................................................................................... 165 Słownik podstawowych pojęć związanych z zarządzaniem środowiskowym ........................................ 167 Wymagania normy ISO 14001:1996 ............................................................... 168 Bezpieczeństwo i higiena pracy ......................................................................172 Słownik podstawowych pojęć BHP ...............................................................172 Wymagania normy PN-N-18001:1999 ...........................................................174 Porównanie wymagań norm systemów zintegrowanych ........................... 176 Ocena ryzyka zawodowego ............................................................................. 176 Test .....................................................................................................................178 Spis treści 5 6. Narzędzia i metody ............................................................................ 181 Formularz zbierania danych .......................................................................... 181 Karty przebiegu ................................................................................................182 Wykres drzewa .................................................................................................. 183 Wykres Ishikawy ............................................................................................... 185 FMEA — analiza skutków wad ......................................................................187 QFD — dopasowanie funkcji jakości ...........................................................190 „Burza mózgów” ..............................................................................................198 Histogram .........................................................................................................199 Karta kontrolna ............................................................................................... 200 Metoda ABC .....................................................................................................203 Metoda Taguchiego ........................................................................................ 209 Kaizen ................................................................................................................ 211 Koła jakości ....................................................................................................... 213 Benchmarking ..................................................................................................214 Test ..................................................................................................................... 216 7. Wspomaganie informatyczne systemu zarządzania jakością .. 219 System informacji menedżerskiej w zakresie jakości ..................................219 Open source — dlaczego nie warto wydawać pieniędzy na oprogramowanie ...................................................................................234 Odpowiedzi do testów ...................................................................... 247 Literatura ............................................................................................ 249 Skorowidz ........................................................................................... 259 Idea zarządzania przez jakość Wprowadzenie Skąd wziął się cud gospodarczy Japonii? Dlaczego Japończycy zrobili tak duży postęp jak żaden inny kraj? Czy ich sukces był spowodowany jakimiś ponadprzeciętnymi zdolnościami? To pytania, które zadaje sobie wielu pre- zesów europejskich i amerykańskich przedsiębiorstw. Japońskie firmy stały się bowiem pewnego rodzaju ideałem, a ich droga do sukcesu jest postrze- gana w kategoriach legendy lub wręcz mitu. Wiele przedsiębiorstw, także w Polsce, zatrudnia japońskich specjalistów, aby wdrożyć system zarządzania gwarantujący powodzenie na rynku. Niestety, takie proste przenoszenie me- tod między krajami o zupełnie innych uwarunkowaniach prawnych i kultu- rowych nie jest najlepszym rozwiązaniem. Spróbujmy więc zastanowić się, na czym polega japoński system zarządzania i jakie jego składniki można by przenieść do naszych przedsiębiorstw. Mówiąc o japońskim stylu czy systemie zarządzania, popełnia się pewne nadużycie, ponieważ nie jest on tak naprawdę japoński. Został „importowa- ny” ze Stanów Zjednoczonych, a następnie dostosowany do specyficznych warunków kulturowych Kraju Kwitnącej Wiśni. Musimy także pamiętać, że ten system jest daleki od ideału: wymaga bardzo wytężonej pracy w zamian za stosunkowo niskie pensje (Japonia ma jedne z najwyższych na świecie podatków), praktycznie nie przewiduje zatrudniania kobiet (a jeśli już, to
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
Startzabawy muzyczne0007, Studia, Praktyki, Zabawy muzycznezabawy muzyczne0020, Studia, Praktyki, Zabawy muzyczneZałącznik 6 Formularz oceny egzaminu praktycznego, Materiały dla Instruktorów nauki jazdy, uk driving, kodeks drogowy ang, kodeks drogowy angZadania wantuch + rozw, Elektrotechnika AGH, Semestr III zimowy 2013-2014, semestr III, semestr III, Teoria obwodów 2zaburzenia osobowosci z grupy A, MOJA PSYCHOLOGIA, Postępowanie psychoterapeutyczne w praktyce klinicznej - R. Radzio, SlajdyZaburzenia snu w codziennej praktyce Skalski Michał, podręczniki licea technika, Podręczniki, lekturyzaburzenia odzywiania, MOJA PSYCHOLOGIA, Postępowanie psychoterapeutyczne w praktyce klinicznej - R. Radzio, SlajdyZakres materiału na egzamin z Teorii Maszyn Cieplnych, PWR w9, Teoria Maszyn Cieplnych, tmcZałącznik 5 Dopuszczalne rodzaje pojazdów na egzaminie praktycznym, Materiały dla Instruktorów nauki jazdy, uk drivingZaburzenia zachowania a środowisko rodzinne dziecka - Derlikiewicz Ewa, Terapia, Praktyka, Profilaktyka, Probacja, Kuratela
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllicowka.xlx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|