Zamkor 2011, Chemia Matura (rozszerzenie)
[ Pobierz całość w formacie PDF ] am or Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011 ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU ROZPOCZĘCIA EGZAMINU! MCH–R1 EGZAMIN MATURALNY Z CHEMII KWIECIEŃ ROK 2011 POZIOM ROZSZERZONY Czas pracy 150 minut Instrukcja dla zdającego 1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 15 stron (zadania 1–27). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nad- zorującego egzamin. 2. Rozwiązania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczo- nym przy każdym zadaniu. 3. W rozwiązaniach zadań rachunkowych przedstaw tok rozumo- wania prowadzący do ostatecznego wyniku oraz pamiętaj o jed- nostkach. 4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu / pióra tylko z czarnym tuszem / atramentem. 5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl. 6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie. 7. Możesz korzystać z karty wybranych tablic chemicznych, linijki oraz kalkulatora. 8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej dla egzami- natora. Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać łącznie 60 punktów Życzymy powodzenia! Wypełnia zdający przed rozpoczęciem pracy PESEL ZDAJĄCEGO KOD ZDAJĄCEGO Z K am or Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011 2 Informacja do zadań 1. i 2. Pewien pierwiastek w reakcji z tlenem tworzy tlenki o wzorach XO i XO 2 . Tylko jeden z tych tlenków ma charakter kwasowy. Liczba atomowa pierwiastka X jest o 2 większa od liczby atomowej pierwiastka znaj- dującego się w drugiej grupie i drugim okresie układu okresowego. Zadanie 1. ( 2 pkt ) 1.1 1.2 Na podstawie układu okresowego uzupełnij schemat. Podaj symbol pierwiastka X, jego liczbę atomo- wą i liczbę masową. Napisz skróconą konigurację elektronową tego pierwiastka. Koniguracja elektronowa: ............................................................................................................................ Zadanie 2. ( 1 pkt ) 2.1 Określ, który z tlenków – XO czy XO 2 – ma charakter kwasowy. Wybór uzasadnij, pisząc w formie cząsteczkowej równanie reakcji tego tlenku z zasadą sodową. Równanie reakcji: ......................................................................................................................................................................... Zadanie 3. ( 3 pkt ) 3.1 Tabela przedstawia fragment układu okresowego pierwiastków, w którym zaznaczono pierwiastki X, Y i Z. grupa 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 okres 3 Z 4 Y 5 X Na podstawie analizy położenia pierwiastków X, Y, Z w układzie okresowym uzupełnij podaną tabelę: Pierwiastek X Y Z Liczba elektronów walencyjnych Liczba powłok elektronowych Wzór sumaryczny tlenku, w którym pierwiastek osiąga najwyższy stopień utlenienia Z K am or Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011 3 Zadanie 4. ( 3 pkt ) 4.1 Spośród wymienionych niżej substancji wybierz te, które spełniają podany w tabeli warunek, i wpisz je w odpowiednie rubryki: azot (g) , amoniak (g) , miedź (s) , grait (s) , bromek sodu (s) Warunek Nazwy substancji Mają wiązania kowalencyjne (atomowe) Mają wiązania kowalencyjne spolaryzowane (atomowe spolaryzowane) Mają budowę jonową Mogą przewodzić prąd elektryczny w stanie stałym Dobrze rozpuszczają się w wodzie Zadanie 5. ( 3 pkt ) 5.1 5.2 5.3 W celu zbadania charakteru chemicznego tlenku cynku przeprowadzono doświadczenie zilustrowane ry- sunkami I i II. I st. NaOH (aq) II HCl (aq) ZnO (s) ZnO (s) a) Uzupełnij opis doświadczenia I i II. W miejsce kropek wpisz wzory produktów zawierających cynk, wiedząc, że jeden z nich jest związkiem koordynacyjnym, w którym cynk ma liczbę ko- ordynacyjną 4. b) Analizując przebieg doświadczenia, wpisz do tabeli, jak zachowuje się tlenek cynku w każdym doświadczeniu: jak tlenek kwasowy czy jak tlenek zasadowy. Doświadczenie I Tlenek cynku zachowuje się jak ……………………… Doświadczenie II Tlenek cynku zachowuje się jak ……………………… c) Napisz w skróconej formie jonowej równanie reakcji zachodzącej w doświadczeniu I. ......................................................................................................................................................................... Z K am or Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011 4 Zadanie 6. ( 2 pkt ) 6.1 6.2 Zaprojektuj doświadczenie, które umożliwi otrzymanie wodorotlenku żelaza(III) – Fe(OH) 3 ze świe- żo wytrąconego wodorotlenku żelaza(II) o wzorze Fe(OH) 2 . W tym celu: a) Wybierz potrzebny odczynnik spośród wodnych roztworów: kwasu siarkowego(VI), zasady sodowej, wody utlenionej. ......................................................................................................................................................................... b) Zapisz przewidywane zmiany, które można zaobserwować podczas doświadczenia. ......................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................................... Zadanie 7. ( 3 pkt ) 7.1 7.2 Tlenki niektórych metali podczas ogrzewania rozkładają się na pierwiastki. Ogrzano 2 g pomarańczowego tlenku pewnego metalu występującego na drugim stopniu utlenienia. W wy- niku reakcji chemicznej otrzymano 1,853 g gęstej, srebrzystoszarej cieczy w postaci małych kropelek oraz gaz, w którego obecności rozżarzone drewienko zapłonęło jasnym płomieniem. a) Zidentyikuj ten metal i zapisz w formie cząsteczkowej równanie opisanej reakcji chemicznej. ......................................................................................................................................................................... b) Oblicz, jaką objętość w warunkach normalnych zajmuje powstały w wyniku reakcji gaz. Wy- nik podaj z dokładnością do trzeciego miejsca po przecinku. Z K am or Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony Copyright by ZamKor P. Sagnowski i Wspólnicy spółka jawna, Kraków 2011 5 Zadanie 8. ( 2 pkt ) 8.1 Synteza jodowodoru z pierwiastków przebiega zgodnie z zapisem : H 2(g) + I 2(g) ⇆ 2HI (g) ΔH 0 < 0 Oceń poniższe zdania. Przy każdym zdaniu wpisz literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F, jeśli zdanie jest fałszywe. Zdania P/F Zmniejszenie ciśnienia obniża wydajność reakcji. Obniżenie temperatury nie wpływa na wydajność reakcji. Zwiększenie stężenia jodowodoru obniża wydajność reakcji. Użycie katalizatora zwiększa wydajność reakcji. Informacja do zadań 9. i 10. Do doświadczenia użyto wodnych roztworów następujących substancji : Na 2 CO 3 , BaCl 2 , NH 4 Cl, MgSO 4 , NaOH, HCl. Roztwory zmieszano parami, tak jak pokazano na rysunkach. I B II X III Z A Y W Obserwacje zapisano w tabeli : Probówka Obserwacje I Wydziela się bezbarwny, bezwonny gaz. II Wytrąca się biały, krystaliczny osad. III Wydziela się bezbarwny gaz o charakterystycznym zapachu. Zadanie 9. ( 3 pkt ) 9.1 Przeanalizuj informację wstępną i podaj wzory substancji zmieszanych w probówkach I–III. Probówka I: A ……………. B ……………. Probówka II: X ……………. Y ……………. Probówka III: Z ……………. W ……………. Z K
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
Startzajecia5, UP zajęcia, Chemia organiczna, instrukcjehemiiorganicznejZadania - roztwory buforowe, Chemia, ZadaniaZalacznik-nr-8 12-08-2011, uprawnienia, uprawnienia, materialy, materialy z kursu cz 3, materialy z kursu cz 3Zalacznik-nr-5 12-08-2011, uprawnienia, uprawnienia, materialy, materialy z kursu cz 3, materialy z kursu cz 3Zalacznik-nr-7 12-08-2011, uprawnienia, uprawnienia, materialy, materialy z kursu cz 3, materialy z kursu cz 3Zad do kol1, Zarządzanie i inżynieria produkcji KOLOKWIA, WYKŁADY, SKRYPTY, Zarządzanie CHEMIA, FIZYKA, Matmazagadnienia na cwiczenia rachunkowe, analityka medyczna UMP 2014, chemia fizyczna, ćwiczeniaZastosowanie wysokosprawnej chromatografii cieczowej do badania reakcji hydrogermylacji związków, Prace dyplomowe i magisterskie, ochrona środowiska - geofizyka - chemiaZakres materiału na egzamin, Studia - Chemia kosmetyczna UŁ, I rok, II semestr, MATEMATYKA wykładyzarzadzanie projektami, STUDIA, WZR I st 2008-2011 zarządzanie jakością, Zarzadzanie Projektami, dodatkowo
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plagafilka.keep.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|