Zamość, - ! Mapy, przewodniki - Polska i świat
[ Pobierz całość w formacie PDF ] UNESCO:Zamo±¢ Zamo±¢–miastowi¦cejni»idealne „DoZamo±ciastraszniemisi¦niechcewraca¢–jesttopoprostu dramatdlamnie...”–pisałBolesławLe±miandoZenonaPrze- smyckiego.WnegatywnejoceniemiastawtórowałamucórkaMa- riaLudwikaMazurowa:„Miasteczkobyłozawistne,ponure,nie- sympatyczne.Pejza»szary”.Nieodbieraj¡cnikomuprawadopo- siadaniawłasnegozdanianale»yzaznaczy¢,»etakieopinies¡– jaknajbardziejsłusznie–wzdecydowanejmniejszo±ci. przez nich miasto zostanie pewnego dnia wpisane na list¦ UNESCO. Na- zywany szumnie „perł¡ renesansu” czy „Padw¡ północy”, Zamo±¢ znalazł si¦ w elitarnym gronie z wła±ciwie jednego powodu – jest wcieleniem ideału, o któ- rym marzyli wielcy architekci włoskiego renesansu. Mo»na nawet stwierdzi¢, »e ów ideał przekracza. Wieczornailuminacjaratusza... Zamo±¢ jest dziełem dwóch wybit- nych ludzi. Pierwszy z nich to jeden z najwybitniejszych polityków w historii Polski – kanclerz i hetman wielki koron- ny JanZamoyski(1542–1605) . Drugim był pochodz¡cy z Padwy znakomity ar- chitekt BernardoMorando(zm.1600 lub1601) . Ich współpraca zaowocowała stworzeniem dzieła unikalnego na skal¦ ±wiatow¡. Miasto zostało wybudowane na surowym korzeniu w błyskawicznym tempie. Akt lokacyjny wydano w 1580 roku, w ci¡gu dziesi¦ciu lat od tej da- ty w Zamo±ciu osiedlili si¦, prócz Pola- ków i Rusinów, Ormianie, ydzi i Gre- Zapewne ani Le±mian, ani jego cór- ka nie przypuszczali, »e tak nielubiane 1 nr4(13),Kwiecie«2008 UNESCO:Zamo±¢ cy, którzy mieli za zadanie zbudowa¢ pot¦g¦ ekonomiczn¡ i kulturow¡ miasta. W 1589 roku Zamo±¢ stał si¦ stolic¡ Or- dynacji Zamojskiej, prawdziwego pa«- stwa w pa«stwie, posiadaj¡cego swoje- go władc¦ – ordynata, własn¡ uczelni¦ i s¡d. od południa. Równolegle do nich znaj- dował si¦ kompleks trzech poł¡czonych rynków – reprezentacyjnego Wielkiego i handlowych Solnego i Wodnego. Zgod- nie z popularnymi w renesansie teoria- mi mo»na w takim planie dopatrywa¢ si¦ analogii z układem ludzkiego ciała. Głowa to siedziba ordynata, ramiona wyznaczaj¡ akademia z kolegiat¡, kor- pus za± trzy rynki. W Zamo±ciu zatem najwa»niejszy był ordynat, jego ramiona stanowiły nauka (wiedza) i wiara ka- tolicka, w czym nale»y widzie¢ efekt kontrreformacji, której zwolennikiem był Zamoyski. Korpus za±, utrzymuj¡cy ca- łe ciało-miasto to handel i rzemiosło, na których opierała si¦ ekonomiczna pot¦ga Zamo±cia, le»¡cego na szlaku handlowym wiod¡cym ze wschodu na zachód. Wie»aratuszagórujenadZamo±ciem Miastorozplanowano niezwykle precyzyjnie. Miało by¢ zarazem pi¦k- ne, funkcjonalne i obronne. Czytelny do dzi± plan pokazuje te» niezwykle intere- suj¡c¡ sfer¦ ideow¡ całego zało»enia. Najwa»niejszym budynkiem Zamo±cia stał si¦, poło»ony z zachodniej strony, pałac Jana Zamoyskiego – wspaniała rezydencja z dziedzi«cem i wie»¡ skie- rowan¡ w stron¦ miasta. Poprzeczn¡ o± wyznaczały dwa kolejne budynki – Aka- demia Zamojska od północy i kolegiata Zamojskauliczka 2 nr4(13),Kwiecie«2008 UNESCO:Zamo±¢ Do dzisiejszych czasów w prawie niezmienionym stanie zachował si¦ RynekWielki . Wyró»nia si¦ na nim po- t¦»ny ratusz , ustawiony nie jak zazwy- czaj bywało na ±rodku placu, a w pierzei zabudowy. Rynek Wielki nie miał jed- nak słu»y¢ do celów handlowych, a był reprezentacyjnym placem przypomina- j¡cym greck¡ agor¦, czy włosk¡ piaz- z¦. Funkcje ekonomiczne spełniały dwa pozostałe rynki. Bryła ratusza pierwot- nie znacznie skromniejsza, dorównywa- ła szeroko±ci¡ zaledwie dwóm kamieni- com. Był to czytelny znak, »e w mie±cie najwa»niejszy jest ordynat, gdy» to wie- »a jego rezydencji, a nie skromna wie»a ratusza, górowała nad Zamo±ciem. Dzi- siejsza budowla jest efektem rozbudowy przeprowadzonej w latach 1639–1651 przez Jana Jaroszewicza i Jana Wola. Nadali oni ratuszowi formy pó¹nego ma- nieryzmu, wie«cz¡c go charakterystycz- n¡ attyk¡. Typowe dla manieryzmu nie- zwykłe efekty osi¡gn¦li chocia»by po- przez konsekwentny rytm nisz i płycin, „wci±ni¦tych” mi¦dzy pilastry. Wachla- rzowe schody to ju» pomysł barokowy – powstały w 2. połowie XVIII wieku. której nawi¡zywali kolejni budowniczo- wie, st¡d tak niezwykły efekt jednolito- ±ci zabudowy. Ich charakter wyznacza- j¡ przede wszystkim arkadowe podcie- nia, słu»¡ce dawniej do celów handlo- wych. Wielokulturowo±¢ miasta znala- zła odbicie w formach dekoracji – spo- tkamy tu motywy włoskie, niderlandz- kie, a nierzadko i orientalne. Najbogat- sze s¡ kamienice Ormian, zgrupowa- ne w pierzei północnej. W±ród nich wy- ró»nia si¦ kamienica „Pod Madonn¡” ozdobiona płaskorze¹b¡ Matki Boskiej z Dzieci¡tkiem depcz¡cej smoka, b¦d¡- ca obecnie siedzib¡ Liceum Sztuk Pla- stycznych im. Bernarda Morando. Bli- »ej ratusza na „Kamienicy pod Anio- łem” dwa lwy strzeg¡ domu przed złem, przedstawionym w postaci smoka. Na kamienicy „Pod Mał»e«stwem” (zwanej te» od koloru ±cian „Szafirow¡”) w gro- teskowy sposób przedstawiono postaci kobiety i m¦»czyzny. W pierzei wschod- niej, w kamienicy Piechowiczowskiej, działa od ponad 300 lat najstarsza apte- ka w Zamo±ciu. Styl barokowy prezentu- je kamienica Jana Michała Linka (w pie- rzei zachodniej), architekta zamojskie- go, twórcy m.in. ko±cioła franciszkanów i wie»y ko±cioła ±w. Mikołaja. KamieniceOrmian Znacz¡ca wi¦kszo±¢ kamienicota- czaj¡cychrynek prezentuje formy re- nesansowe. Bernardo Morando wyko- nał projekt kamienicy wzorcowej, do DekoracjakamienicyPodAniołem 3 nr4(13),Kwiecie«2008 UNESCO:Zamo±¢ Geniusz Moranda i Zamoyskiego naj- lepiej jednak wida¢ w kolegiacieZmar- twychwstaniaPa«skiegoi±w.Toma- szaApostoła (od 1992 roku jest to ka- tedra diecezji zamojsko-lubaczowskiej). Powstała ona w latach 1587–1598 i bez cienia w¡tpliwo±ci mo»na j¡ nazwa¢ najwybitniejszym ko±ciołem maniery- stycznym na ziemiach Polski. Manie- ryzm, uwa»any niekiedy za schyłkow¡ posta¢ renesansu, charakteryzuje d¡»e- nie do osi¡gania niezwykłych efektów, komplikacja form i ich zaskakuj¡ce po- ł¡czenia, słu»¡ce nie tylko zaskoczeniu widza, ale równie» przekazuj¡ce wysu- blimowane tre±ci ideowe. Wszystkie te cechy spełnia zamojska kolegiata. stycznym. wietlista nawa główna prze- chodzi nagle w niskie, zupełnie ciemne prezbiterium. Została rozplanowana z matematycz- n¡ dokładno±ci¡ – ma 45 metrów dłu- go±ci i 30 szeroko±ci, co mo»na przeło- »y¢ na prost¡ proporcj¦ 3:2. W oparciu o identyczn¡ proporcj¦ zbudowano ca- łe miasto, kolegiata jest jego pi¦tnasto- krotnym pomniejszeniem. Korpus nawo- wy ko±cioła ma za± plan kwadratu. Na tym jednak nie koniec – wn¦trze nawy głównej ma 10 metrów szeroko±ci i 20 wysoko±ci, czyli w tym wypadku pro- porcja wynosi 1:2. Dokoła kolegiaty, na jej zewn¦trznych ±cianach znajduj¡ si¦ wszystkie litery alfabetu od A do Z – jest to odniesienie do słów Chrystusa „Ja je- stem Alfa i Omega”. Mimo zastosowania tak ±cisłych wylicze« osi¡gni¦te efek- ty trudno rozpatrywa¢ jako uciele±nienie renesansowej harmonii. W¡skie i smu- kłe okna przypominaj¡ bardziej styl go- tycki, podobnie proporcje nawy. Z jej wy- soko±ci¡ kontrastuj¡ niskie, do±¢ przy- sadziste kaplice. Kontrasty ±wiatłocie- niowe we wn¦trzu przekonuj¡ nas, »e mamy do czynienia z dziełem maniery- Renesansowyportalwsynagodze W±ród kaplic uwag¦ zwraca przede wszystkim kaplicaZamoyskich – ro- dowe mauzoleum kolejnych ordynatów. Znajduje si¦ w niej płytanagrobnaJa- naZamoyskiego , na której napis gło- si: „Tu le»y Jan Zamoyski, zmarł ro- ku pa«skiego 1605, dnia 8 czerwca”. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdy- by nie fakt, »e pierwszy ordynat zmarł faktycznie 5 dni wcze±niej... W wypo- sa»eniu kaplicy uwag¦ zwraca wspania- ły nagrobek Tomasza Zamoyskiego, XIV ordynata (zmarł w 1889 roku) wykona- ny ze szlachetnego białego marmuru. Stiukow¡ dekoracj¦ sklepienia wykonał w 1635 roku Giovanni Battista Falco- 4 nr4(13),Kwiecie«2008 UNESCO:Zamo±¢ ni – najwybitniejszy ówczesny mistrz tej techniki. Zamojskakolegiata Mimo panuj¡cych w nim ciemno- ±ci warto równie» zwróci¢ uwag¦ na wyposa»enie prezbiterium. Pierwotnie stał w nim drewniany ołtarz z obraza- mi wybitnego weneckiego malarza Do- menica Tintoretto (wykonany w latach 1602–1604). Obecnie znajduje si¦ on w ko±ciele w Tarnogrodzie, a zamiast niego mo»emy podziwia¢ barokowy oł- tarz ze stiuku, wykonany pod koniec XVIII wieku. Poprzedza go bogato zdo- bione rokokowe tabernakulum. Cieka- wostk¡ jest obraz przedstawiaj¡cy m¦- cze«sk¡ ±mier¢ ±w. Tomasza podczas odprawiania mszy – oprawcy przebijaj¡ apostoła trzema włóczniami, co jest alu- zj¡ do herbu Zamoyskich Jelita, w któ- rym wyst¦puj¡ wła±nie trzy włócznie. Wn¦trze kolegiaty kryje równie» pew- n¡ zagadk¦ – do dzi± nie wiadomo co oznaczaj¡ rze¹bione głowy nad arkada- mi nawy głównej, przedstawiaj¡ce m.in. Egipcjank¦, królow¡, »ołnierza, poet¦. By¢ mo»e chodziło tu o pokazanie idei Ko±cioła Powszechnego, gromadz¡ce- go wszystkie stany. Dekoracjesklepie«kolegiatywtypielubelskim Niezwykle istotn¡ rol¦ w ukształto- waniu Zamo±cia pełni¡ bramy miejskie, w±ród których najciekawsze architek- tonicznie s¡ StaraBramaLwowska iStaraBramaLubelska , projektowane pod koniec XVI wieku przez Bernardo Morando. Z t¡ drug¡ wi¡»e si¦ historia z najsłynniejszym wi¦¹niem Jana Za- moyskiego – niefortunnym pretenden- tem do tronu polskiego ksi¦ciem Maksy- milianem Habsburgiem. Po pokonaniu Maksymiliana pod Byczyn¡ i wywalcze- niu korony dla Zygmunta III Wazy, Za- moyski ugo±cił wi¦¹nia w swoim mie- ±cie. Gdy ten wyje»d»ał, pierwszy ordy- nat kazał zamurowa¢ Bram¦ Lubelsk¡, tak by ju» nikt inny nie mógł jej po ksi¦- ciu przekroczy¢. Była to sprytna aluzja do tradycji Staro»ytnego Rzymu, gdzie 5 nr4(13),Kwiecie«2008
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZanim będę uczniem program wp, Programy. Przewodniki metodyczneZaburzenia przewodnictwa i arytmie po przezskórnym zamknieciu ASD, Medycyna, Pediatria, kardiologiaZa stołem. Przewodnik po warszawskich restauracjach 20052006 - Piotr Adamczewski, Hobby, rozrywkaZagrzeb city tour, Turystyka zagranica, Chorwacja, Informatory przewodnikiZajączkowski Wiesław - Biskupin. Przewodnik po Rezerwacie Archeologicznym, WIEDZA - GEOGRAFIAZagrzeb okolice, Turystyka zagranica, Chorwacja, Informatory przewodnikiZabytki UNESCO, Turystyka zagranica, Szwajcaria, Informatory przewodnikiZarządzanie cyklem projektu - przewodnik metodyczny, Chrzest966, MAPZabytki, Turystyka zagranica, Macedonia, Informatory przewodnikiZadar, Turystyka zagranica, Chorwacja, Informatory przewodniki
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkatafel.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|