Zanim będę uczniem program wp, Programy. Przewodniki metodyczne
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Elżbieta Tokarska Jolanta Kopała Z a n i m b ę d ę u c z n i e m Program wychowania przedszkolnego Autorzy: Elżbieta Tokarska Jolanta Kopała Projekt okładki: Monika Pacewicz Projekt graiczny: Mariola Proch Ilustracje: Maciej Byczyński Anna Tomaszek-Walczak Redakcja: Agnieszka Kolankowska Redakcja techniczna: Mariola Proch Skład i łamanie: Studio BELLE-AMI Druk i oprawa: Edukacja Polska S.A. Oddział Poligraii © Copyright by Wydawnictwo Edukacja Polska Sp. z o.o. Warszawa 2009 ISBN 978-83-7635-060-8 Wydawnictwo Edukacja Polska Sp. z o.o. 02-231 Warszawa, ul. Jutrzenki 183 tel. 022 781 15 37 w. 152 faks 022 781 15 38 w. 290 Spis treści Wstęp ....................................................................................................................................... 6 Dziecko w wychowaniu przedszkolnym ................................................................................ 7 Założenia programu .......................................................................................................... 9 Cele programu ................................................................................................................... 11 Praca z programem ....................................................................................................... 13 Etapy osiągania umiejętności i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacyjnych ........................................................................ 19 OBSZAR 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych ............................................................. 20 Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym poziomie umiejętności ...................................................................................... 26 Propozycje literatury ......................................................................................... 28 OBSZAR 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku ............... 29 Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym poziomie umiejętności ...................................................................................... 33 Propozycje literatury ......................................................................................... 34 OBSZAR 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci ............................................................... 35 Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym poziomie umiejętności .......................................................................................39 Propozycje literatury ..........................................................................................40 OBSZAR 4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia ............41 Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym poziomie umiejętności .......................................................................................45 Propozycje literatury ..........................................................................................48 OBSZAR 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci .............49 Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym poziomie umiejętności .......................................................................................55 Propozycje literatury ..........................................................................................57 OBSZAR 6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych ............58 Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym poziomie umiejętności .......................................................................................63 Propozycje literatury ..........................................................................................65 OBSZAR 7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem ..................................66 Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym poziomie umiejętności .......................................................................................71 Propozycje literatury ..........................................................................................73 OBSZAR 8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec ............................73 Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym poziomie umiejętności .......................................................................................79 Propozycje literatury ..........................................................................................80 OBSZAR 9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne ......................................80 Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym poziomie umiejętności .......................................................................................85 Propozycje literatury ..........................................................................................88 OBSZAR 10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych ...................................88 Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym poziomie umiejętności .......................................................................................94 Propozycje literatury ..........................................................................................96 OBSZAR 11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń ......................................................................................97 Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym poziomie umiejętności .....................................................................................101 Propozycje literatury ........................................................................................104 OBSZAR 12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt ..........................................105 Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym poziomie umiejętności .....................................................................................110 Propozycje literatury ........................................................................................113 OBSZAR 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną ...............................................................................................114 Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym poziomie umiejętności .....................................................................................120 Propozycje literatury ........................................................................................122 OBSZAR 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania ...................................123 Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym poziomie umiejętności .....................................................................................129 Propozycje tworzenia słowników obrazkowo-wyrazowych .................................132 4 OBSZAR 15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne ......................................133 Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym poziomie umiejętności .....................................................................................138 Propozycje literatury .......................................................................................140 Diagnoza przedszkolna – założenia i uwagi ..................................................... 142 Propozycje działań podejmowanych z dziećmi w ramach pracy kompensacyjno-korekcyjnej .................................................. 146 Rozwój fizyczny i motoryczny ............................................................................................146 Samoobsługa .....................................................................................................................147 Sprawność manualna i grafomotoryczna ...........................................................................147 Rozwój społeczny i emocjonalny .......................................................................................149 Zasób wiadomości o otoczeniu społecznym i przyrodniczym ...........................................150 Mowa ..................................................................................................................................151 Percepcja wzrokowa ..........................................................................................................154 Percepcja słuchowa ..........................................................................................................155 Rozwój intelektualny wraz z pojęciami matematycznymi ...................................................157 Rozumienie symboli ...........................................................................................................158 Przykład budowania planu pracy indywidualnej ................................................................159 Propozycje działań podejmowanych z dziećmi zdolnymi .......................... 162 Ogólne zdolności intelektualne dzieci ...............................................................................162 Zdolności wskazujące na utalentowanie ............................................................................164 Przykład budowania planu pracy indywidualnej ................................................................166 Bibliografia ........................................................................................................................ 168 Załączniki do diagnozy przedszkolnej ................................................................. 171 ZAŁĄCZNIK 1. Zestawienie wyników grupy .........................................................................171 ZAŁĄCZNIK 2. Zestawienie liczby dzieci z trudnościami w konkretnych sprawnościach ...175 ZAŁĄCZNIK 3. Zestawienie wyników dzieci ........................................................................177 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZadania 3 MMA 2014 rów falowe final, Inżynieria Akustyczna, 4 semestr, MMwA - Metody Matematyczne w Akustyce, MMAZanim zostaniesz Swiadkiem Jehowy .. przeczytaj - TP, ŚWIADKOWIE JEHOWYzastosowanie metodyk zarządzania projektami w tworzeniu aplikacji internetowych, E-zine, E-zine - Web.Gov.plZakres prac normalizacyjnych cz. 1, Artykuły z zakresu dezynfekcji, Normy i metody badania środkówZastosowanie kliniczne metody OMT Kaltenborn-Evjenth(1), Kaltenborn DębskiZasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących(1), Metodyka pracy z osobami z uszkodzonym wzrokiemZadania treningowe z MOMP (modelowanie turbulencji), PW MEiL, Metody obliczeniowe mechaniki płynówZanim wyjedziesz do pracy – angielski, Nauka j.angielskiegoZanim wybiła Godzina ''W'', Żolnierze Wyklęci (to tylko na zachętę, więcej u ,,Sarmatian i nie tylko)Zanim zaplacisz za badania kompatybilnosci, Kompatybilność elektromagnetyczna, Zaburzenia wysokoczęstotliwościowe
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plamadi.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|