Zarządzanie Standa, Podstawy zarządzania
[ Pobierz całość w formacie PDF ] //-->Organizacjato system, którego uporządkowanie polega na tym, że funkcjonalniezróżnicowane części w zasadzie współprzyczyniają się do powodzenia całości. (T.Kotarbiński)Organizacja społecznato system, którego uporządkowanie polega na tym, żefunkcjonalnie zróżnicowane działania ludzkie wykorzystują, przekształcają i zespalająw sposób celowy zasoby kapitałowe, ideowe i naturalne, pozostając we wzajemnymoddziaływaniu z innymi systemami działalności ludzkiej i zasobami otoczenia (W.Bakke)W organizacjach zawsze ścierają się dwie tendencje:adaptacyjna/antycypująca (wyprzedzająca) – cały czas się rozwija, wyprzedzaposunięcia konkurentakonserwatywna – mówi o tym, że wykształcona pozycja rynkowa, relacje powinnybyć bronione, stałe, nie zmienianeOrganizacje cechuje ekwifinalność, czyli zdolność do osiągania podobnych wynikóww różny sposób, za pomocą różnych procesów i struktur. / jest to zdolność doosiągania pewnych wyników w różny sposób, za pomocą różnych środków.Właściwości organizacji:celowość – istnienie celu lub celów przyjętych do osiągnięcia przez całośćzłożoność z dających się określić części, powiązanych ze sobą i funkcjonalnychwobec całości, aczkolwiek posiadających własne, partykularne interesyodrębność części i całości w stosunku do otoczenia, a jednocześnie powiązanie tychczęści i całości ze składnikami otoczeniaWieloznaczność pojęcia „organizacja“atrybutowe rozumienia organizacji – organizacja rozumiana w kategorii cech, jakiemożna jej przypisaćrzeczowe rozumienie organizacji – wyodrębniona fizykalnie całośćczynnościowe rozumienie organizacji – proces tworzenia organizacjiSprawność organizacjiujęcia prakseologiczne – postaci sprawnego działania:skuteczność – działanie jest skuteczne, jeśli prowadzi do skutku zamierzonego jakocel (nie bierzemy pod uwagę kosztu działania, tylko skutki oceniane pozytywnie iprzewidywane)ekonomiczność (zwana gospodarnością) – stosunek między wartością(ekonomiczną) wyniku użytecznego i wartością (cennością) kosztukorzystność – różnica między wartością (cennością) wyniku użytecznego i wartością(cennością) kosztużadnego działania nie można nazwać sprawnym w sensie ogólnym, jeśli nie jest conajmniej minimalnie skutecznekoncepcja sprawnościP. Druckerasprawność – „robienie rzeczy we właściwy sposób―; od menedżera oczekuje się, byosiągał wyniki współmierne do nakładów zużytych na ich realizacjęskuteczność – to umiejętność wyboru właściwych celówżaden stopień sprawności nie zrównoważy braku skutecznościRzeczywista organizacja jest zbiorem zasobów o bardzo zmiennej charakterystyce,zarówno o naturze materialnej jak i niematerialnej, dynamicznej i pasywnejPrakseologia to nauka o sprawnym działaniuCele organizacjiUniwersalnym celem organizacji jest dążenie do maksymalizacji powodzeniaCel to antycypowany, przyszły stan jakichś rzeczy pod pewnymi względami cenny iprzez to wyznaczający kierunek i strukturę działaniaTypologia celówcele głównecele pośredniecele uboczneStruktura systemu celówPostuluje się, aby struktura systemu celów obejmowała zazwyczaj:sformułowanie misji i wizji działalności, czyli idealnego obrazu opisującegoprzyszłość firmy:misja – pożądany, jasny i przekonujący obraz opisujący w kategoriach aspiracjiprzyszłość przedsiębiorstwa opartą na realistycznych podstawach (postaci: zamiarstrategiczny, wspólny cel, modelowy wzorzec, przemiana wewnętrzna)wizja – rozwijająca treść misji i opisana na różnych płaszczyznach analitycznychwiązka przyszłych pożądanych stanów lub rezultatów działalności przedsiębiorstwamożliwych do osiągnięcia w długookresowej perspektywieokreślenie celu kierunkowego, wskazującego w sposób otwarty stany rzeczy, jakiepowinny być osiągnięte w wyniku działalnościwskazanie celów funkcjonalnych, konkretyzujących cele kierunkowe naposzczególnych obszarach funkcjonalnychsformułowanie mierników realizacji celówWybór preferencji w systemie działalności przedsiębiorstwa:zysk postrzegany jako priorytetowe kryterium podejmowania decyzjiwzrost skłaniający do poszukiwania sposobów zwiększania udziału w rynku ipotencjału działalności przedsiębiorstwabezpieczeństwa prowadzącego do uprzywilejowania bezpiecznej i stabilnej sytuacjifinansowej firmyPODMIOTOWE I FUNKCJONALNE UJĘCIE PROCESU ZARZĄDZANIAZarządzanie - to kierowanie ludźmi w procesie gospodarowania zasobamiorganizacji dla realizacji jej celów w sposób zgodny z zasadami racjonalnegogospodarowania.Układ funkcjonalny procesu zarządzania
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZasady ustalania hodu podatkowego na podstawie ksiąg rachunkowych(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńZarządzanie logistyczne, Logistyka, logistykaZadania maturalne z matematyki- stereometria poziom podstawowy, zadania maturalne, DokumentyZadania maturalne z matematyki- planimetria poziom podstawowy, zadania maturalne, DokumentyZadania powtorzeniowe z podstaw rachunkowosci, Edukacja, Zasady rachunkowości, Zadania bez rozwiazanZadania maturalne z matematyki- funkcja wymierna poziom podstawowy, zadania maturalne, DokumentyZadania maturalne z matematyki-wlasności funkcji poziom podstawowy, zadania maturalne, DokumentyZagadnienia egzaminacyjne z zakresu zarządzania nieruchomościami(1), Wycena nieruchomości, Egzamin, Wycena nieruchomościZas Zal PKM 15 16 kor1, IŚ Tokarzewski 27.06.2016, V semestr COWiG, PKM (Podstawy konstrukcji mechanicznych), PKM XYZ, ŚmietnikZagęszczenie i zagęszczalność, budownictwo, fundamentowanie, f) podstawy mechaniki gruntów
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrodi314.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|