zabawy i zajęcia sześcioatków, Przedszkole, zabawa - artykuły z prasy pedagogicznej
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zabawy i zajęcia sześciolatków MARZANNA PISKORZ (Wierzchowo) wiejskim przedszkolu. Pragnę przedstawić kilka propozycji zajęć i zabaw z sześciolatkami. Okres późnej zimy i wczesnej wiosny jest szary i mokry. Z utęsk nieniem czekamy na kolory zieleni Gdy sionce rzadko zagląda do okien przedszkola, ogłaszamy „kolorowy tydzień". Każdego dnia króluje je den kolor. Kolejność kolorów usta lamy przez głosowanie lub losowa nie. Znajomość barwy następnego dnia jest ważnym elementem naszej zabawy, ponieważ dzieci ubierają się stosownie do wybranego koloru. Dzień biały - przebieg zabaw i zajęć Co jest biaie? - wyszukiwanie przedmiotów w najbliższym otoczeniu. Zabawa „Zaczarowany woreczek". W wo reczku ukryte są piórka i wata. Dzieci rozpoznają przez dotyk, co znajduje się w woreczku. Do cze go służy? Co możemy z tym zrobić? Ćwiczenia oddechowe - dmuchanie na watę i piórka. Obrazek z waty. Dzieci wypełniają watą kon tury: bałwanka, niedźwiedzia polarnego, łabę dzia, bociana (do wyboru). Zabawy przy piosence Biały walczyk. Malowanie białą farbą na kolorowym tle. Rysowanie kredą na tablicy. Układanie i rozwiązywanie zagadek o „bia łych produktach spożywczych". Podział dzieci na dwie grupy. Jedna grupa przynosi z kuchni pro dukty: sól, cukier, mąkę, mleko, twaróg, śmie tanę. Ustawia je za zasłoną i wybiera osoby od powiedzialne za poszczególne zagadki. Dzieci zadają zagadki i przyznają punkty. Jak zrobić masę twarogową i kanapki z twa rożkiem? Podział pracy na zespoły. Poczęstu nek. Czarujemy kolory. Mieszanie farb. Dzieci obserwują, jak biała farba zmienia inne kolory. Zabawy tematyczne „W kuchni", „U lekarza". Charakterystyczny kolor stroju kucharki i lekarki Okazuje się, że biały kolor jest bardzo cie kawy i jeden dzień to za mało, aby wykorzystać wszystkie możliwości zabawy. Bocianie gniazdo Pierwszy dzień wiosny powitaliśmy przemar szem barwnego korowodu (na czele z Marzan ną) ulicami naszej wsi. Staraliśmy się zauważyć wiosnę w przydomowych ogrodach. Gniazdo naszego znajomego bociana było jeszcze puste. Następnego dnia odwiedziła nas mama Kac pra i przyniosła dużego drewnianego bociana. Niestety, nie mieliśmy dla niego gniazda. Jak zrobić gniazdo? Przebieg zajęć Dzieci siedzą w kole. Na środku kładę ka wałki włóczki, siano, gałązki. Jak myślicie, co można z tego zrobić? Pada ją bardzo różne propozycje. Także propozycja- gniazdo. Ale jak je zrobić? Czym połączyć? Jak to robią ptaki? Propozycje dzieci • Rozkładam obrazki przedstawiające róż nego rodzaju gniazda: domek drozda zrobiony WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU 4/2002 P racuję w dwuoddziałowym • biota, gniazdo wikłacza w kształcie trą- ztraWy !w i liści, gniazdo garncarza w kształcie by z tra ^gamka z błota zmieszanego z częścia- leźąceg ë . d o stru żyka zbudowane w starej obserwują dyrygenta. Wystukują rytm na kloc kach, zgodnie ze wskazówkami • Chłopcy „...zrobili gniazdo w starym kole", my zrobimy w misce. Co nam będzie potrzebne? Skąd bocian bierze gałęzie? Układanie gałązek w misce. Formowanie bocianiego gniazda. Wkomponowanie bocianiego gniazda w na szą wiosenną dekorację. Spacer do lasu Sie opis!rjęlniazdo, a dzieci odpowiedni obra zek zawieszają na tablicy. . Zabawa ruchowa „Bocian - gniazdo" Dzieci biegają przy dźwiękach kołatki. Na hasło „gniazdo" siadają, na hasło „bocian" stają na jednej nodze • Dzieci szukają w sah przedmiotów wyda jących dźwięk podobny do kołatki. Sprawdzenie trafności wyborów dzieci. • Wystukiwanie dowolnych rytmów głośno i cicho. Powtarzanie krótkich fragmentów ryt micznych tworzonych przez kolegów. • Zabawa „Nawoływanie bociana" Dziecko-bocian wystukuje na klockach rytm, wywołuje kolegę, który ma powtórzyć rytm. Je żeli wywołane dziecko dobrze odtworzy rytm, przejmuje rolę bociana. • Akompaniament do piosenki Bociek Dzieci podzielone na dwie grupy uważnie Miejscowość nasza leży w otoczeniu lasów i jezior, co pozwala na częste przebywanie wśród lasów, łąk i pól. Podczas konkursu ekologicznego opracowa liśmy „Regulamin lasu" zawierający zasady za chowania się w nim. Nasz spacer będzie okazją do sprawdzenia, czy dzieci potrafią się do nich zastosować. Słoneczna pogoda zachęciła nas do kilku zabaw. e f " Sarenki " bie *yą między drzewami. Na sygnał - uniesiona szyszka - dzieci obejmują drzewo iglaste, na sygnał-uniesiony liść^ dzie ci stają przy drzewie liściastym. „Szukaj drzewa" Pokazuję dzieciom liść - dzieci ustawiają się przy drzewie z takimi samymi liśćmi, np. klon, akacja, dąb. „Kto zbierze więcej szyszek?" Dzieci zbierają szyszki. Liczenie szyszek i wybranie zwycięzcy. „Leśne obrazy" Podział na trzy grupy. Pierwsza grupa ukła da obrazek z szyszek, druga wykorzystuje gałę zie i liście, trzecia grupa układa z szyszek wyra zy: las, lis, sowa lub według propozycji dzieci. „Czy to znasz?" Podział na grupy. Pierwsza grupa zadaje za gadki, naśladując zwierzęta mchem, gestem, gło sem . Druga grupa zdobywa punkty (szyszki) za każdą rozwiązaną zagadkę. Po zakończonych zabawach gromadzimy się przy dębie. Naszym zadaniem jest zbadanie, co znajduje się pod liśćmi Znaleźliśmy tam żołę dzie z „małymi białymi ogonkami". Zabraliśmy je do przedszkola W drodze powrotnej nazbieraliśmy jeszcze kolorowych liści na jesienne bukiety. Pö przyjściu do przedszkola dzieci wsadziły żołędzie do doniczek. Natomiast wcześniej zebra- xi ALL K WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU m r r °zkowej czapce, gniazdo raniuszki w kształ cę !kuliz mchu, porostów, puchu pałekwodnych 1 ? i „Stań przy drzewie" Z praktyki ne kasztany i orzechy włoskie włożyły do pojemni ków z wodą. Po kilku dniach wsadziły je również do doniczek. Długo je podlewały i oczekiwały na pojawienie się roślin. Orzechy i kasztanowce mia ły duże liście i potrzebowały więcej miejsca. Dęby były mniejsze i miały po dwa liście. Prowadzenie hodowli roślin to odpowiedzial ne zadanie, a jednocześnie bardzo satysfakcjo nujące. Dzieci wiedzą, że to od nich zależy, jak rośliny będą się rozwijały. Poznają skutki swoje go „zapomnienia". Dokonują obserwacji, jak z małego nasionka może powstać drzewo, co sprzyja, a co przeszkadza rozwojowi roślin. Zbliża się okres wiosennych siewów, będzie to okazja do poznawania różnorodności nasion, W ciepły wiosenny dzień wybierzemy się znowu do lasu pod nasz znajomy dąb, aby sprawdzić, jak wyglądają pozostawione tam żołędzie. • Matematyka na wesoło OCLO D • • • • Cel: rozpoznawanie figur geometrycznych. Pomoce: plansze przedstawiające zamki, miecz, wisiorki z figurami geometrycznymi, mo zaika geometryczna, korona dla królowej, instru menty perkusyjne. Przygotowanie: Na ścianach w sali rozwie szone plansze, na podłodze na środku sali leży mozaika geometryczna. Przebieg zabawy Tu chcę mieszkać. Dzieci wybierają zamek, w którym chciałyby zamieszkać. Ustawiają się przy wybranym zamku. Pasowanie na rycerza - W zależności od tego, kto jaki zamek wybrał, zostaje pasowany na „ry cerza trójkąta", „rycerza koła" itd. Wznosimy mury obronne. „Rycerze" - budują ogrodzenie wokół zamku wybierając z mozaiki geo metrycznej figury odpowiednie do ich wisiorków. Wyprawa na łowy. Rycerze na umówiony sy gnał wyruszają na konną wyprawę do lasu. Gdy nauczycielka gra na trójkącie, wyrusza drużyna trójkątów, gdy nauczycielka gra na bębenku, wy rusza drużyna kół, jeżeli nauczycielka gra na drew nianych prostokątnych klockach, wyrusza druży na prostokątów. Budujemy zamek dla smutnej królowej. Pro wadząca w roli smutnej królowej siada na tro nie. Mały dobosz oznajmia wszystkim: „Królo wa Figura przybyła z daleka. Podziwia wszystkie piękne zamki. Pragnie zamieszkać w zamku z trójkątów, kół, prostokątów i kwadratów. Czy potraficie zbudować taki zamek?" Dzieci podej mują próbę. • WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU 4/2001 i
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZakazane zabawy - Beverley Jo, beverley jo(1)Zabawy logopedyczne 2, logopediaZajecia 4, Edukacja, Bazy Danych, Bazy Danych listingi i inneZajecia 1, Edukacja, Bazy Danych, Bazy Danych listingi i inneZarządzanie zasobami ludzkimi w malym przedsiebiorstwie, Zarządzanie zasobami ludzkimiZajecia laboratoryjne nr 6, Politechnika Poznańska, Mechatronika, Semestr 01, Wprowadzenie do mechatroniki - laboratoriaZabawy na świeżym powietrzu, LOGOPEDIA, logopedia podyplomowe, logopediaZajecia V - Konflikty polityczne, Psychologia politycznaZajecia VII - Media w polityce, Psychologia politycznaZajęcia nr 2 BIOPALIWA. Ćwiczenie 2.2. EKS1A400034 j, Politechnika Białostocka - Ekoenergetyka, semestr IV, Biopaliwa, Laboratorium, Instrukcje
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllicowka.xlx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|