Zarządzanie zasobami ludzkimi w malym przedsiebiorstwie, Zarządzanie zasobami ludzkimi
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Dr inż. Zdzisław Kryński Zakład Organizacji i Zarządzania Uniwersytetu Rzeszowskiego Mgr inż. Joanna Stańczyk Studium Doktoranckie Uniwersytetu Warszawskiego Zarządzanie zasobami ludzkimi w małym przedsiębiorstwie WSTĘP Zarządzanie zasobami ludzkimi to metody i sposoby działania zmierzające do uzyskania przewagi konkurencyjnej poprzez zatrudnianie, rozmieszczanie wysoce zaangażowanych i wykwalifikowanych pracowników. Jest to zestaw wzajemnie powiązanych działań wynikających z celów, możliwości i umiejęt- ności kierownictwa spółki. Obejmuje ono zatrudnianie, rozwój i nagradzanie ludzi w firmie oraz kształtowanie właściwych stosunków między kadrą kierow- niczą a pracownikami i współpracownikami. Celem zarządzania zasobami ludz- kimi jest 1 : – zapewnienie realizacji celów przedsiębiorstwa i stanowiących element pro- cesu kierowania organizacją, – pozyskiwanie i zatrzymywanie w firmie wykwalifikowanych, zaangażowa- nych i dobrze umotywowanych pracowników, – podnoszenie i rozwijanie wrodzonych i nabytych możliwości ludzi – ich wkła- du, potencjału i zdolności do znalezienia zatrudnienia – przez zapewnienie szkoleń i ciągłych szans rozwoju, – stworzenie klimatu i warunków umożliwiających utrzymywanie produk- tywnych i harmonijnych relacji między kadrą kierowniczą a pracownikami, sprzyjających rozwijaniu się poczucia wzajemnego zaufania oraz rozwijanie pracy zespołowej, – zapewnienie pracownikom sprawiedliwego i godziwego wynagrodzenia za ich pracę i osiągnięcia, – zapewnienie wszystkim równych szans, – utrzymanie i polepszanie fizycznej i umysłowej kondycji pracowników. 1 M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000, s. 19–20. 384 ZDZiSłAW KRyńSKi, JOAnnA STAńCZyK Współczesne przedsiębiorstwa działają w skomplikowanym i bardzo zmien- nym otoczeniu. Skomplikowanie odnosi się zarówno do skali nasilenia powiązań w otoczeniu, jak i ich różnorodności. Wzrasta liczba podmiotów gospodarczych, rośnie także liczba innych instytucji, które coraz częściej mają wpływ na dzia- łalność przedsiębiorstwa. Krąg powiązań organizacji z otoczeniem obejmuje nie tylko strefę techniczno-organizacyjną, ale także strefę działań społecznych i po- litycznych. W działaniu przedsiębiorstw coraz ważniejszą rolę odgrywa konku- rencja na rynkach międzynarodowych, nie zaś tylko na rynku krajowym. Dru- gą sferą decydującą o sposobie działania organizacji są wewnętrzne procesy, które zachodzą w każdej organizacji, procesy przepływu informacji, zasobów, umiejętność podejmowania trafnych decyzji, motywowania itp. Obie te sfery są źródłem zmian zachodzących w organizacji, zachowania stanu równowagi za- równo wewnętrznej, jak i równowagi z otoczeniem 2 . Dla menedżerów oznacza to, że muszą rozwiązywać nie tylko coraz bardziej złożone problemy bieżące, ale też coraz więcej myśleć o przyszłości, wprowadzać zmiany oraz budować wyróżnia- jące kompetencje odpowiadające szansom jutra. Oznacza to też, że stoją oni wo- bec nowych wyzwań, które muszą traktować nie jako zagrożenia, lecz jako okazje do podejmowania działań w obszarach, gdzie można osiągnąć więcej lub znaleźć nowe możliwości opanowania rynku i dodania wartości swojej organizacji 3 . Sukces przedsiębiorstwa wiąże się dzisiaj ściśle z jakością zarządza- nia i wychodzenia naprzeciw najróżniejszym, zmieniającym się potrzebom klientów 4 . Zarządzanie jest rozumiane jako sterowanie procesami, zasobami i informacjami w organizacji dla osiągnięcia przez nią zamierzonych celów w warunkach istniejących możliwości i ograniczeń oraz zgodnie ze społeczną racjonalnością działań gospodarczych. Działania te są skierowane na jak naj- efektywniejsze wykorzystanie zasobów ludzkich, finansowych, rzeczowych i informacyjnych organizacji w celu osiągnięcia jej zamierzeń i zadań w spo- sób sprawny i skuteczny 5 . W tej sytuacji koniecznością staje się zrozumienie istoty zmian oraz posiadanie narzędzi i umiejętności zarządzania w warunkach zmian. niezbędna jest także radykalna przebudowa nastawienia kierownictwa i personelu przedsiębiorstwa w stosunku do przeprowadzonych zmian. Jeże- li przedsiębiorstwo ma zamiar przetrwać, musi umieć wprowadzić zmiany w sposób zdecydowany i szybki. 2 Z. Sapijaszka, Restrukturyzacja przedsiębiorstw szanse i ograniczenia, PWn, Warszawa 1997. 3 J. Pence, Zarządzanie z myślą o jutrze , „EiOP”, 1999, nr 5. 4 E. Gładosz, Jakość zasobów ludzkich – kreatorem wartości w przedsiębiorstwie, [w:] Wpływ za- sobów niematerialnych na wartość firmy , Value 2003, materiały konferencyjne pod red. E. Skrzypek, T. 1, Lublin 2003, s. 445–454. 5 J. Penc, Zarządzanie w praktyce, Menadżerskie myślenie i działanie , Wyd. Prawno-Ekonomicz- ne inFOR, Warszawa 1998, s. 5. ZARZąDZAniE ZASOBAMi LUDZKiMi W MAłyM PRZEDSiĘBiORSTWiE 385 Pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa jest tym lepsza, im lepiej potrafi ono analizować i antycypować przyszłe warunki funkcjonowania oraz kiero- wać nieuniknionymi stałymi zmianami . W całokształcie tych zmian szczególne miejsce zajmuje człowiek, jego wiedza, umiejętności, doświadczenie i postawy. Uczestnicy tej rzeczywistości coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że ich wiedza ma charakter fragmentaryczny, przynależący do wykonywanego zawodu, a zatrudniające ich organizacje wymagają od nich inwencyjności i innowacyjno- ści. Dla większości organizacji innowacja staje się nastawieniem, postawą wo- bec rzeczywistości. W tej postawie najistotniejszy wydaje się fakt, że posiadana wiedza ma charakter ulotny, że zużywa się nawet szybciej niż inne zasoby i że wymaga stałego odnawiania, pogłębiania i rozszerzania 6 . Decyduje ona bowiem o elastyczności działania organizacji, w znacznej mierze wpływa na możliwość jej szybkiej reakcji na zmiany zachodzące w otoczeniu, a także zdolność do za- spokajania potrzeb klientów przez kreowanie łańcuchów wartości 7 . Jutrzejsze gałęzie przemysłu i jutrzejsze produkty są tworzone już dzisiaj i będą tworzone jutro poprzez wykorzystywanie dzisiejszej wiedzy i dzisiejszych kwalifikacji, dzisiejszego potencjału intelektualnego stopniowo lub gwałtownie przekształcającego się w jutrzejszy 8 . nie jest dla nikogo nowością, że aby móc skutecznie działać, trzeba mieć co- raz więcej wiedzy z różnych dziedzin 9 . Można zatem śmiało stwierdzić, że wśród czynników niematerialnych decydującą rolę odgrywa wiedza. nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z bezpośrednich i pośrednich implikacji tego zjawiska. im- plikacje bezpośrednie polegają na rosnącej roli wiedzy jako najbardziej doskona- łego, odnawialnego i pomnażanego w procesie zużywania zasobu wytwórczego, który w coraz większym stopniu zastępuje tradycyjne zasoby. Zmianie ulega także sposób tworzenia wiedzy, która powstaje coraz czę- ściej nie w uniwersyteckich laboratoriach i bibliotekach, ale w przedsiębior- stwach produkcyjnych i usługowych. Przedsiębiorstwa przekształcają się w organizacje tworzące wiedzę, co wymaga innych niż dotychczas stosowane sposobów zarządzania. implikacje pośrednie polegają na tym, że zarządzający w coraz mniejszym stopniu mogą dysponować zasobami niezbędnymi orga- 6 S. Kwiatkowski, Kapitał ludzki jako element kapitału intelektualnego organizacji , [w:] Pomiar i rozwój kapitału ludzkiego przedsiębiorstwa , materiały konferencyjne pod redakcją D. Dobija, War- szawa 2003, s. 21–22. 7 A. Bieńkowska, Uczenie się organizacji a kontroling , [w:] Wpływ zasobów niematerialnych na wartość firmy – Value 2003 , materiały konferencyjne pod redakcją E. Skrzypek, Zakład Ekonomiki Jakości i Zarządzania Wiedzą UMCS, Lublin 2003, s. 171. 8 S. Kwiatkowski, Przedsiębiorczość intelektualna , Wydawnictwo naukowe PWn, Warszawa 2000, s. 28. 9 J. Brilman, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania , PWE, Warszawa 2002, s. 394. 386 ZDZiSłAW KRyńSKi, JOAnnA STAńCZyK nizacji. ich dysponentami stają się coraz częściej sami pracownicy i złożone z nich zespoły 10 . W poszukiwaniu nowych czynników podnoszących efektywność funkcjono- wania przedsiębiorstwa istotne znaczenie ma wykorzystanie rezerw tkwiących w ludziach oraz wykorzystanie potencjału pracy jako strategicznego czynnika rozwoju firmy. ich kompetencje, wiedza, umiejętności, doświadczenie i postawy decydują o sprawności i efektywności przedsiębiorstwa 11 . na konkurencyjnym rynku zwyciężą firmy, które stawiają na kreatywność, rozwój swojego persone- lu, podnoszą poprzez szkolenia poziom umiejętności, zaszczepiają pragnienie osiągnięcia sukcesu i odpowiedniego poziomu doskonałości. Działania te wyma- gają także skutecznej komunikacji, najwyższego zaangażowania i wydajności, położenia nacisku na doskonałość, odpowiedzialność, rozwijanie umiejętności pracy w zespole, akceptowania wartości zasad działalności przedsiębiorstwa, ujednolicenia norm obowiązujących liderów i pozostałych pracowników, mo- delowania zachowań projakościowych, wprowadzenia dużych wymagań w za- kresie efektywności i przekładania wiedzy na aktywność w celu zbudowania mocnej i zintegrowanej firmy 12 . Podstawowym elementem przekształcania i przystosowania się przedsiębior- stwa do warunków panujących na rynku jest kierowanie zmianami, w tym adap- tacja pracowników do zmieniających się warunków funkcjonowania przedsię- biorstwa i warunków rynku pracy, tzn. rekonwersją zawodową pracowników 13 . Dominujący kierunek polityki w zakresie rekonwersji zawodowej pracowni- ków będzie zależeć od sposobu traktowania pracy. Oznaczać to może uaktyw- nienie wewnętrznego rynku pracy w celu odnowienia kwalifikacji pracowników poprzez stałe kształcenie, tworzenie nowych zasad mobilności i awansu pracow- ników oraz ich adaptację do nowych wymagań. CEL i METODyKA BADAń Celem badań była analiza i ocena postaw pracowniczych po sprywatyzowa- niu przedsiębiorstwa państwowego ze szczególnym uwzględnieniem możliwości doskonalenia kierowania zasobami ludzkimi. Badania przeprowadzono w spry- 10 S. Kwiatkowski, Przedsiębiorczość..., wyd. cyt ., s. 46–47. 11 G. Gieryszewska, Strategia przedsiębiorstwa a zarządzanie zasobami ludzkimi , [w:] Zarzą- dzanie strategiczne kapitałem ludzkim , pod red. A. Ludwiczyńskiego i K. Stobińskiej, Wyd. Poltext, Warszawa 2001, s. 22. 12 E. Gładosz, Jakość zasobów..., wyd. cyt ., s. 448. 13 M. E. Egoman, Restrukturyzacja i kierowanie zatrudnieniem , Wyd. Poltext, Warszawa 2000, s. 23–36. ZARZąDZAniE ZASOBAMi LUDZKiMi W MAłyM PRZEDSiĘBiORSTWiE 387 watyzowanej firmie handlowej, działającej od 1946 roku jako przedsiębiorstwo państwowe na terenie woj. podkarpackiego. nowe kierownictwo spółki, chcąc poznać umiejętności i kompetencje zatrudnionych pracowników, obok bieżą- cej obserwacji zachowań pracowników i jakości świadczonej przez nich pracy, po półrocznym okresie pracy w sprywatyzowanym przedsiębiorstwie dokonało oceny postaw pracowników. Ocenę przeprowadzono na podstawie specjalnie do tego celu przygotowanego kwestionariusza samooceny. Uzyskane wyniki zostały zweryfikowane przez bezpośrednich przełożonych. Oceną objęto 36 pracowników (to jest 95% zatrudnionych), z tego 6 zatrud- nionych na stanowiskach średniego szczebla zarządzania, tj. kierowników i za- stępców kierowników działów, magazynów, punktów sprzedaży oraz 30 pra- cowników niepełniących żadnej funkcji kierowniczej. Z oceny wyłączone było kierownictwo naczelne firmy. OCZEKiWAniA, POSTAWy PRACOWniKÓW ORAZ OCEnA STOPniA ZADOWOLEniA Z WyKOnyWAnEJ PRACy Każdy z zatrudnionych pracowników w przedsiębiorstwie może być człon- kiem zespołu, brygady, wydziału lub pracować indywidualnie. Podział ról w or- ganizacji wynika ze struktury organizacyjnej, zakresów czynności, kultury orga- nizacyjnej oraz poczucia podmiotowości. Poczucie podmiotowości pojawia się wówczas, kiedy pracownik uświadamia sobie co robi, co dzieje się wokół niego i z nim w firmie. Być podmiotem w firmie to przede wszystkim mieć świado- mość własnej roli, własnego udziału w procesie wytwarzania, mieć z tego satys- fakcję. Przeciwieństwem podmiotowości jest ubezwłasnowolnienie, co oznacza, że pracownik nie ma wpływu na to, co robi, jest biernym wykonawcą, to, co się dla niego liczy to ekwiwalent pieniężny za świadczoną pracę 14 . Precyzyjne okre- ślanie celów działania, zakresów obowiązków, odpowiedzialności i kompetencji sprawia, że pracownik wie, czego od niego się wymaga i co następnie stanowi kryterium oceny jego pracy i postawy. na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że 75% pracow- ników uważa, że nowy zakres obowiązków został precyzyjnie i jasno określony zarówno dla nich, jak i dla ich podwładnych i współpracowników, a 25% uważa że nie ma jasno określonych obowiązków i odpowiedzialności (tabela 1). nie- mniej jednak 70,8% respondentów nie ma problemu z wykonywanymi zadania- mi. Do najczęściej powtarzających się zadań, z którymi 29,2% pracowników 14 W. Bańka, Zarządzanie personelem, Teoria i praktyka , Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2000, s. 32.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZarządzanie logistyczne, Logistyka, logistykaZagadnienia egzaminacyjne z zakresu zarządzania nieruchomościami(1), Wycena nieruchomości, Egzamin, Wycena nieruchomościZabawy na kazdy dzien, zabawy dla przedszkolaków, Zabawy(1)(1)zagadki 22, PRZEDSZKOLNE, zagadkiZanim będę uczniem - program super(1), programy nauczania przedszkolnegozabawa i zabawki dzisiaj - konferencja, Przedszkole, zabawa - artykuły z prasy pedagogicznejzarys prawa cywilnego w pytaniach i odpowiedziach(1), Przedsiębiorczość UŚ, prawo cywilnezarzadzanie kreatywnoscia i innowacja, Do szkoły, innowacyjnośćZarządzanie logistyczne, SZKOŁA, LOGISTYKA, ZAGADNIENIAZależność koszty - produkcja - zysk(1), Rachunkowość, Rachunkowość, Rachunkowość, Rachunkowość cz1
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkatafel.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|