zabawa i zabawki dzisiaj - konferencja, Przedszkole, zabawa - artykuły z prasy pedagogicznej
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zabawa i zabawki dzisiaj Konferencja w Erfurcie • ELŻBIETA JASZCZYSZYN • ELŻBIETA HAtABURDA(Białystok) (Niemcy) odbyła się XXII Między narodowa Konferencja Naukowa Play and Toys Today organizowana przez Inter national Council For Children's Play (ICCP). Patronat naukowy sprawował Uniwersytet w Erfurcie, Wydział Wspierania Badań. Do Erfur- tu - stolicy Turyngii - przybyło ponad 90 osób. W konferencji wzięli udział naukowcy z Euro py, USA i Azji (Indie, Kazachstan) specjalizują cy się w problematyce badawczej dotyczącej zna czenia zabawy i zabawek dla rozwoju dziecka. Miejscem obrad plenarnych był Wydział Fi lozofii Uniwersytetu w Erfurcie. Konferencję otworzył Rimmert van der Kooij - przewodni czący ICCP. Dodatkowo głos zabrała Dagmar Schi pański - minister Turyngii ds. Oświaty i Kul tury oraz Manfred Bergsdorf - rektor Uniwer sytetu. Uczestnicy konferencji wysłuchali 18 wykła dów w sesji plenarnej. Wśród prelegentów byli przedstawiciele gospodarzy, USA, Portugalii, Norwegii, Kazachstanu, Finlandii, Austrii, Buł garii, Holandii, Estonii, Grecji i Polski. Dodat kowo obrady odbywały się w 5 sekcjach tema tycznych, skupionych wokół następujących zagadnień: I. Znaczenie zabawy i zabawek dla okresu dzieciństwa, II. Zabawka, zabawa i plac zabaw, III. Wychowawcze aspekty zabawy, IV. Dziedzictwo kulturowe w zabawie, V. Zabawa w erze multimediów. Ze względu na aktywne uczestnictwo w sek cji III, pragniemy bliżej przedstawić trzy znaczą ce, naszym zdaniem, zagadnienia analizowane w jej ramach. W gronie uczestników dysputy z Bułgarii, Chorwacji, Czech, Niemiec, Norwegii, Polski, Słowenii, Ukrainy, USA i Węgier rozwa żano proces zabawy w kontekście kulturowym, uniwersalnym oraz edukacyjnym. Spośród pre zentowanych wystąpień naszą uwagę przyciągnę ły te, poświęcone problematyce zabawy dzieci w wieku przedszkolnym. Interesujące dla praktyki badania zaprezen towała dr K M Gregory (USA). Dotyczyły one udzielania słownej zachęty przez osobę dorosłą dzieciom 3-5-letnim w celu podniesienia stop nia złożoności ich budowli z klocków. Autorka zasygnalizowała konieczność rozpoznania etapu rozwoju umiejętności budowania, na którym jest Lalki z rysami twarzy osób z zespołem Downa dziecko. Stanowi to punkt wyjścia do określenia poziomu myślenia logicznego - stopień skom plikowania budowli jest jego wskaźnikiem. Przy jęcie takiego toku postępowania przez nauczy cieli pomoże im w dwojaki sposób: 1) pomaga dorosłym lepiej zrozumieć ideę indywidualnego tempa rozwoju dziecka; 2) czyni to ich pracę z dziećmi bardziej efektywną. Zastosowanie aktywności ruchowej, muzycz nej i intersemiotycznej we wczesnej edukacji sta nowiło temat wystąpienia dr K. Krasoń (Polska). WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU W/2001 W dniach 6.06. - 8.06.2001 w Erfurcie Ekspresja i doświadczanie siebie poprzez ruch, zastosowanie gestu w kreowaniu indywidualnej historii o sobie pomaga w przeanalizowaniu do świadczeń z przeszłości. Jest jedną z możliwych metod samooszacowania, próbą radzenia sobie z t ra u matyczny m i doświadczeniami (od których nie są wolne nawet małe dzieci), punktem wyj ścia w procesie terapii. T. Hansen (Norwegia) zanalizowała szorstkie i impulsywne zachowania dzieci sześcioletnich względem siebie w zabawach określonych przez nią jako R&T (Rough and tumbie play). Danych do analizy dostarczyły prowadzone przez nią i jej studentów obserwacje oraz wywiady z nauczycie lami. Wyniki pokazały, że zwłaszcza chłopcy chęt nie wybierają tego typu zabawy. Chęć uczestni czenia w nich cieszy, jest „zaraźliwa" i szybko przenosi się na inne dzieci. Uczestnicy traktują ją jako zabawę z elementami „walki" (bojową), któ ra wyzwala chęć współzawodnictwa oraz jako sprawdzian ich siły; dotyczy to nie tyle przewagi fizycznej, ile dominacji psychicznej nad innymi osobami. Wielu nauczycieli ignoruje ten typ za baw, próbuje je zastopować lub po prostu zabra nia w nie się bawić. Powodów tego stanu rzeczy, zdaniem T. Hansen, jest kilka: 1) uciążliwa z po wodu hałasu aktywność dzieci w takiej zabawie; 2) poglądy nauczycieli - „my nie akceptujemy bojowości i wojny"; 3) obawa przed utratą kon troli nad sytuacją; 4) niedostateczna wiedza o roli zabaw typu R&T jako - dziecięcego uspołecznia nia się i przygotowywania do szkoły (ustalanie miejsca w hierarchii społecznej). Tradycyjnie dorośli nie zachęcają do tego typu zabaw. T. Hansen sygnalizuje potrzebę po- szerzania wiedzy dorosłych na temat R&T i zmiany podejścia do niej. R&T, jej zdaniem, jest to krok ku dalszemu okresowi rozwojowemu. Zabawy R&T wyciskają lekkie piętno na dalszym życiu człowieka. Wiele wystąpień poświęcono potrzebom dzieci w kontekście „dobrej" zabawki. Bodźcem aktywizującym do działania w zabawie może być m.in. a) zgromadzony materiał, który „zmusza" do formułowania pytań o nazwę, sposób wyko rzystania, przyczynę, skutek, przeznaczenie wy tworu, przewidywanie, projektowanie wykorzy stania, b) dostępność zabawki (w zasięgu ręki w „skrzyni skarbów", kąciki tematyczne), c) sam nauczyciel, który odpowiednio formułuje zada- Anatomiczny miś nia, eksponuje środki (zabawki, sprzęty itp.) i jest przykładem człowieka aktywnego poznawczo (lubi działać, wiedzieć, wymyślać). Prowadzone badania w Austrii (W. Hartman), Polsce (E. Jaszczyszyn, E. Hałaburda), USA (J. E. Johnson, P.- Y. Chang) i na Tajwanie (M.-Ch. Lin) pokazały, że zabawka może odegrać swoją rolę wtedy, gdy obdarowany ją zaakceptuje, może ją wykorzystywać w każdej chwili i ma do tego celu zapewnione miejsce, swobodę działania i - co najważniejsze - odpowiednią, sprzyjającą at mosferę. Dzieci chcą zabawek znanych im z re klam, ale również oczekują miękkich, przyjaznych misiów i lal, tradycyjnych zabawek ludowych (typu: „kogucik na patyku"), wykonanych z drew na kolorowych klocków i pudełek wkładanych jedno w drugie, kul, sześcianów itp. Zaobserwo wane niewielkie różnice w oczekiwaniach dzieci wynikają jedynie z kontekstu kulturowego. Integralną częścią konferencji były spotka nia badaczy z producentami zabawek. Z możli wości pobawienia się prezentowanymi zabawka mi skwapliwie korzystali wszyscy uczestnicy konferencji. Nikt nie ominął fröblowskich da rów, które na czas konferencji wypożyczono z Muzeum im. Friedricha Fröbla. wystawa poka zała też najnowsze trendy w ich produkcji. Kry terium doboru wystawców stanowiło uwzględ nianie przez nich tradycji fröblowskiej, ponieważ właśnie w Turyngii w 1782 roku urodził się Frie drich Fröbel. 10/2001 Wszystkie prezentowane zabawki mieściły się w kategorii „dobrej zabawki", były wykonane przede wszystkim z naturalnych materiałów (drewno, tkanina, wełna owcza, sznurki), wielko ścią dostosowane do możliwości manualnych dziecka. Można się było nimi bawić na wiele róż nych sposobów oraz były bezpieczne dla ich ma łych użytkowników. Uwagę uczestników konfe rencji zwrócił „anatomiczny miś". Dzięki suwakom na pluszowej łapie, nodze i brzuchu można zajrzeć do wnętrza misia. Pomyślany zo stał jako zabawka medyczna, za pomocą której lekarz może małemu pacjentowi pokazać i wy tłumaczyć istotę zabiegu, któremu będzie podda wany. Redukuje to poziom lęku przed zabiegiem. W grupie lalek promowano lalki - szmacianki oraz zupełną nowość na rynku polskim - lalki z rysami twarzy osób z zespołem Downa. Bardzo użyteczne wydały się nam zabawki służące ilustrowaniu upływu czasu. Produkowa ne ręcznie z drewna, w małej manufakturze, budziły powszechne zainteresowanie. Bajecznie kolorowe, przestrzenne zegary, ukazujące prze mijanie pór roku, następstwo dnia i nocy oraz związane z tym zmiany w przyrodzie mogłyby znaleźć miejsce w niejednym polskim przedszko- m lu, gdyby nie... cena (ok. 300 DM). Zadbano równieżo szeroką gamę katalogów - - ; : zabawek i ulotek, dzięki czemu każdy z uczest ników mógł wystawiane zabawki i pomysły za- v brać z sobą". • Krasnal - uczeń UWAGĄ CZYTELNICY 1 PRENUMERATORZY Uprzejmie przypominamy, że nasze czasopismo można na w prenumeracie. Warunki prenumeraty zamieszczamy na stronach 639, 640 WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZarządzanie zasobami ludzkimi w malym przedsiebiorstwie, Zarządzanie zasobami ludzkimiZabawy na kazdy dzien, zabawy dla przedszkolaków, Zabawy(1)(1)Zastosowanie gliny w budownictwie, budownictwo, Budynki z gliny i słomy, ArtykułyZabójcze warzywa Zabójcze warzywa, Zdrowie, Świat konsumenta - artykułyZasady rozprzestrzeniania się dźwięku(1), NAUKA, materialy budowlane, Materiały budowlane - wybrane artykułyZagadnienia akustyczne w projektowaniu(1), NAUKA, materialy budowlane, Materiały budowlane - wybrane artykułyzagadki 22, PRZEDSZKOLNE, zagadkiZastosowanie SPME do badań biomedycznych, Artykuły naukowe, SPME i HS-SPMEZarobaczone szpitale, Artykuły z zakresu dezynfekcji, SzpitaleZad IV 2 Zapasy, AGH IMIR MiBM rok IV 4, egzamin logistyka michlowicz
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllicowka.xlx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|