ZAG. egz. IK (st.zaoczne), pedagogika
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE Z INTERWENCJI KRYZYSOWEJ 1. Rodzaje dyskursów w interwencji i terapii. Dyskurs w znaczeniu potocznym : rozmowa, dyskusja, wymiana zdań na jakiś temat akademicki : ma miejsce wtedy gdy ktoś mówi coś do kogoś relacja społeczna poprzedzająca akt mówienia Dyskurs jest stały (rozmawiam z kimś tak samo jak z innymi) Ujawnia się to w jakim jestem dyskursie, gdy zaczynam mówić Ujawnia się, gdy osoba zawiera, jakąś relację interpersonalną (gdy ktoś jest np. w d. historycznym to jest w nim przez cały czas) Trzeba nauczyć się wchodzić w dyskurs np.: RODZAJE dyskursu 1. Dyskurs mistrza – wszechwiedząca. Wypowiada komunikaty jednoznaczne, dyrektywne („masz zrobić tak i tak..”) Często wykorzystywany jest przez nauczycieli. Wykorzystujemy go gdy osoba jest w ciężkim stanie kryzysowym. 2. Dyskurs rozmówcy – prawie nic nie mówimy, słuchamy tej osoby, która jest w lekkim stanie kryzysu, osoba ta wie czego chce, jest zorientowana ale chce się upewnić, wymaga upewnienia. Wykorzystujemy minimalne komunikaty werbalna („aha..”) 3. Dyskurs słuchacza - (stratega) mottem jest: tak pracować z pacjentem, aby w analogicznej sytuacji trudnej był w stanie wygeneralizować rozwiązanie sytuacji. Poddajemy tutaj rozwiązanie, ale słuchacz sam wykreuje rozwiązanie. Podpowiadamy kategorie aby podtrzymać poczucie sprawczości danej osobie. 1)dyskurs mistrza – osoby wiedzącej, wypowiada komunikaty dyrektywne, proste, zakazy, nakazy, wykorzystywany przez nauczycieli; 2) dyskurs rozmówcy – przeciwny dyskursu mistrza, my prawie nic nie mówimy, słuchamy drugiej osoby, wykorzystujemy minimalne reakcje werbalne 3) dyskurs słuchacza – stratega – „ tak pracować w toku interwencji z drugim człowiekiem, aby w analogicznej sytuacji kryzysowej sam znalazł rozwiązanie i sam sobie z nią poradził”. Uczy pokory, wsparcie zewnętrzne jest potrzebne, uczucie sprawczości jest potrzebne. 2. Różnice pomiędzy interwencją kryzysową a psychoterapią. Interwencja kiedy: Psychoterapia, kiedy: · Klient reaguje nieadekwatnie do sytuacji, · Klient wykazuje minimum prawidłowych ma zaburzoną reakcję emocjonalną; reakcji emocjonalnych, minimum · klient nie posiada umiejętności wiązania równowagi emocjonalnej; emocji z sytuacją · działania i zachowania klienta są · klient ma mocno zaburzoną umiejętność kontrolowane logicznego myślenia · klient nie stracił możliwości logicznego · działania i zachowania klienta są myślenia przypadkowe · Diagnoza selekcyjna – ukierunkowana na · Diagnoza całościowa konkretny problem i usunięcie symptomów. Ocena problemu w aspekcie działania i funkcjonowania człowieka. Krótko-terminowość analizy. · Działamy na problem i jego efekty, nie na · Działamy na osobowość. Zajmuje się też zmianę osobowości. IK działa w obrębie kryzysami chronicznymi w obrębie emocji. psychopatologii. · Głównym celem jest utrzymanie człowieka · Praca nad sobą, na celu mamy „naprawę” przy życiu, aby w minimalny sposób mógł człowieka w aspekcie całościowy, ze funkcjonować zmianą/ poprawą jego cech. · Rezultatem prawidłowo przeprowadzonej · Rezultat psychoterapii widoczny jest w interwencji jest powrót klienta do stanu zmienionych, poprawionych zachowaniach równowagi sprzed kryzysu, bez i działaniach klienta. Aby ktoś lepiej dodatkowych wartości radził sobie w życiu. · Konkretne w miarę szybkie zaspokojenie · Aby przeprowadzić psychoterapię klient potrzeb klienta. musi mieć 3. Pojęcia PTSD i ASD PTSD – zespół stresu pourazowego – ( weterani wojenni, ofiary przemocy) występuje z opóźnieniem od zdarzenia traumatycznego, objawy bardziej pogłębione. PTSD – zespół stresu pourazowego A. występuje u ofiar przemocy z odroczeniem, nie ma tej ciągłości, jest to ciężkie zaburzenie. Blokada powoduje zepchnięcie przeżyć do podświadomości ale wraca to z podwojoną siłą) (*został zbadany na podstawie klinicznych diagnoz weteranów wojennych, było to silne zaplecze badawcze) OBJAWY PTSD: B. przeżywanie od nowa, w obojętnie jakiej sytuacji obsesyjne myśli zaburzenia koncentracji nieadekwatne reagowanie emocjonalne agresja koszmary senne niepamięć unikanie rzeczy, osób, miejsc związanych z sytuacją traumatyczną zaburzenia fizjologiczne brak panowania nad własnym ciałem smutek symptomy: bóle głowy, arytmie, mdłości zaburzenia logicznego myślenia w kategorii następstw myślenie magiczne (przeżywanie rocznic itd.) ASD – zespół ostrego stresu – to zaburzenie powstające bezpośrednio po doznanej traumie (wypadek, gwałt, napaść, kataklizm) objawy utrzymują się nie dłużej niż dwa miesiące. ATSD – zespół ostrego stresu pourazowego występują silne symptomy (np. nagłe „rozklejanie się”) w okresie nie dłuższym niż 2 miesiące po zdarzeniu 4. Stres ( Selye – t. biologiczna i Lazarus – t. transakcyjna). STRES Wg Selye'a – każdy czynnik który zakłóca homeostazę (równowagę). Ciało człowieka korzysta z określonych zasobów, które posiada po to by uporać się z działaniami stresującymi: faza denerwowania się · faza odporności – organizm „się pozbierał” i jest w stanie poradzić sobie z nagłym · atakiem stresu. Kiedy stres jest zbyt duży, a organizm nie ma na tyle zasobów by sobie z nim poradzić i uodpornić na niego, wtedy następuje kryzys. Selye Stres biologiczny – nie jest kryzysem Wszelki wpływ otoczenia na organizm, który zmusza go do zmiany zachowania, celem przystosowania się do nowej sytuacji. Wszystko co działa na organizm zaburza jego równowagę. 3 RODZAJE stresorów: dystres – zły stres, negatywny wpływ neustres – neutralny eustres – pozytywny, przyjemne przeżycia Zaburzenia równowagi: 1. Faza alarmowa – mózg dostaje informację o tym, że jest źle 2. Faza mobilizacji – korzystanie z mechanizmów obronnych = mobilizacja organizmu, reakcja 3. Faza odporności – organizm zareagował właściwie, zachował równowagę, homeostaza wróciła do normy 4. Faza wyczerpania – organizm nie poradził sobie ze stresem, może wystąpić sytuacja kryzysowa Pamiętaj: ten sam stresor może wywołać zupełną inną reakcję u różnych ludzi np. egzamin. Mają rożny wpływ na reakcję. Lazarus Folkman – teoria stresu transakcyjnego, zwraca uwagę na to, że ten sam czynnik może inaczej reagować na innych ludzi 1. Ocena pierwotna – ocena sytuacji: 3 kategorie: - strata - zagrożenie - wyzwanie Przez to mogą być 3 sposoby reagowania: 2. Ocena wtórna – ocena możliwości radzenia sobie w danej sytuacji - ucieczka - szukanie wsparcia i informacji - działanie ? Wg Lazarusa – sytuacja w której uczestniczę może mieć dla mnie różny przebieg. Zależy on od tego w jaki sposób ocenię daną sytuację czy jest ona dla mnie zagrożeniem czy wyzwaniem. Ocena pierwotna – sytuacja ocena wtórna – moje możliwości To rozróżnienie osadza się w fundamentach naszego życia. Generalnie stresem jest również stan, który ma dla mnie pozytywne znaczenie. W odróżnieniu od kryzysu, którego znaczenie jest zawsze negatywne. Stres – wszelki wpływ otoczenia na organizm, który zmusza go do zmiany zachowania celem przystosowania go do nowej sytuacji. 5. Kryzys (definicja, rodzaje, objawy kryzysu, kryzysy rozwojowe wg E. Eriksona). Definicja kryzysu – (wg Caplana) to pewien stan psychiczny, powstały na skutek nieprzezwyciężonych przeszkód w osiąganiu celów życiowych. Jest to stan przemijający, występuje w różnych sytuacjach naszego życia [] Sytuacja -> symptomy -> analiza -> działanie = (reakcja liniowa, ciągła w czasie) kryzys RODZAJE KRYZYSU 1. Kryzysy sytuacyjne – zależy od danej sytuacji traumatycznej (kryzysy wywołane cudzą agresją i przemocą, zw. z uzależnieniami, z gwałtem itd.) 2. Kryzysy rozwojowe – wpisane w naturalny sposób w życie człowieka, wywołane określonymi warunkami, które zmieniają się w ciągu życia człowieka Najlepiej opisane przez Ericson’a 3. Kryzysy egzystencjonalne – związane z przeżyciami emocjonalnymi 4. Kryzysy środowiskowe – gdy sytuacja dotyczy zagrożenia społeczności lokalnej
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
Startzarzadzanie projektami, STUDIA, WZR I st 2008-2011 zarządzanie jakością, Zarzadzanie Projektami, dodatkowoZadania zaliczenie organizacja-wych. przedsz., pedagogika ogólna, Organizacja wychowania przedszkolnego ( Marta Kotarba-Kańczugowska)Zagadnienia do zajec labor z Teorii Maszyn i Mechanizmow st inz s5, ATH, 5 sem, tmim, TMiMzad nst 2 st, Skrypty, PK - materiały ze studiów, II stopień, semestr I, Wytrzymałość materiałówZagr Na st-Prod. mat. budowl-Elektryczność, Bezpieczenstwo i Higiena Pracy, bhp ocena ryzyka, Zagrożenia stanowiskowe-PDFZawisza, Szkoła i Studia, Studia, PedagogikaZasady dydaktyczne, Pedagogika Specjalna, dydaktykazabawa i zabawki dzisiaj - konferencja, Przedszkole, zabawa - artykuły z prasy pedagogicznejZadania egz sesji wiosennej 2015, SPECJALIZACJA- testy, pytania egzaminacyjne, ZADANIA EGAMINACYJNE SPECJALIZACJAZabiegi na chrząstce st.kolanowego(14), Prywatne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwanilia39.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|