Zaawansowane uzycie kompresji, O Muzyce, OPisy muzyki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] TECHNOLOGIA Jezar, jezar@dreampoint.co.uk Prze³o¿y³: Jerrvix Opublikowany w poprzednim numerze EiSartyku³ dotycz¹cy zastosowania kompresji, to tylko „wierzcho³ek góry lodowej” jeœli chodzi o u¿ycie kompresorów. W tym miesi¹cu zajmiemy siê nieco innym wykorzystaniem tych niezwykle popularnych procesorów dynamiki. Zaawansowane u¿ycie kompresji Jeœli dysponujesz kompresorem i korekto- rem, w prosty sposób mo¿esz zestawiæ te urz¹dzenia dla uzyskania efektu kompresji sygna³u i jednoczeœnie wyciêcia zbyt moc- no wyeksponowanych sybilantów. V Schemat ilustruj¹cy budowê wewnêtrzn¹ kompresora. Jego zasadniczym elementem jest blok W iêkszoœæ analogowych kompresorów ma z ty³u gniazdo oznaczone jako znajdziemy w ka¿dym kanale miksera audio, ale jednoczeœnie wchodzi na uk³ad, którego zadaniem jest zarz¹dzanie prac¹ suwaka owe- go t³umika. SIDECHAIN SIDE- (Voltage Controlled Amplifier – wzmacniacz sterowany napiêciem), który decyduje o poziomie sygna³u na wyjœciu. Jest on sterowany blokiem reaguj¹cym na sygna³ z wyjœcia (w tej chwili funkcjê o tej nazwie oferuj¹ nawet niektóre wtyczki programowe). Warto siê zatem zainteresowaæ, czym tak naprawdê jest to z³¹cze i do czego s³u¿y? (pêtla steruj¹ca) jest to obwód, który pozwala na wpiêcie urz¹dzenia ze- wnêtrznego – np. korektora graficznego lub parametrycznego – tu¿ przed uk³adem steru- j¹cym kompresora. Zwróæcie uwagê, ¿e nie dzieje siê to w g³ównym torze audio, i ¿e nie ma to wp³ywu na sam dŸwiêk, a tylko na spo- sób, w jaki kompresor reaguje na sygna³. Po- d³¹czony korektor pozwala na uwydatnienie wybranej przez was czêstotliwoœci, na któr¹ kompresor ma najmocniej zareagowaæ. VCA – w ten blok w³aœnie Kompresor dzia³a w taki sposób, ¿e sygna³ wejœciowy przechodzi przez uk³ad bê- d¹cy odpowiednikiem typowego t³umika jaki , co po- zwala wp³ywaæ na pracê kompresora za pomoc¹ sygna³ów zewnêtrznych. SIDECHAIN Przyk³ad praktyczny. Za³ó¿my ¿e macie wokal, w którym litery S, C, Œ, Æ brzmi¹ naprawdê ostro i nieprzyjemnie oraz zbyt mocno wybijaj¹ siê z miksu. Nie chcecie usuwaæ ich przy pomocy korekcji, poniewa¿ brzmienie wokalu za wyj¹tkiem tych wybijaj¹- cych siê dŸwiêków jest generalnie do przyjêcia. Zacznijcie od ustawienia w kompresorze szybkiego ataku, doœæ szybkiego powrotu oraz nachylenia w okolicach 3:1. W pêtlê steruj¹c¹ ( SIDECHAIN ) w³¹czcie graficzny korektor czê- stotliwoœci. Zdejmijcie w korektorze ca³y dó³ i œrodek, a podbijcie czêstotliwoœci od 3 do 6kHz. Zauwa¿ycie teraz, ¿e regulator progu ( 94 Estrada i Studio • listopad 2003 VCA CHAIN w³¹czany jest sygna³ ) steruje poziomem g³oœnoœci g³o- sek sycz¹cych. Gdy ustawicie próg zbyt nisko, TRESHOLD wokal zacznie brzmieæ bardzo dziwnie i nawet najlepszy wokalista lub wokalistka zacznie po prostu... sepleniæ. Ustawcie wiêc próg tak, by sybilnaty by³y czytelne, ale nie wybija³y siê po- nad inne zg³oski. W ka¿dym b¹dŸ razie je¿eli nadmiernie wyt³umicie sybilanty podczas na- grywania, to póŸniej niewiele bêdzie mo¿na zrobiæ, aby uratowaæ wokal (zreszt¹ zawsze mo¿ecie wyt³umiæ sybilanty podczas miksowa- nia, je¿eli bêdzie taka koniecznoœæ). Je¿eli myœlicie, ¿e do takiej obróbki wokalu potrzebujecie dwóch kompresorów – jednego do wyt³umienia sybilantów, a za nim drugiego, wykonuj¹cego „normaln¹” kompresjê, to jeste- œcie w b³êdzie. Tu wystarczy tylko jeden kom- presor, który mo¿e wykonaæ te dwa zadania jednoczeœnie! Po prostu kompresujecie wokal tak jak normalnie, nastêpnie wpinacie korektor w pêtlê steruj¹c¹ i podbijacie w nim zakres, w którym sybilanty s¹ najbardziej czytelne (tu musicie poeksperymentowaæ, ale bêd¹ to oko- lice 3kHz-6kHz). To powoduje, ¿e kompresor silniej reaguje na dŸwiêki sybilantów i w ten sposób je t³umi, ale jednoczeœnie dokonuje „klasycznej” kompresji dla pozosta³ych czêsto- tliwoœci zawartych w sygnale. Jeœli nie chcecie zmieniaæ po³o¿enia regulatora TRESHOLD stworzyæ system, który automatycznie œcisza muzykê wtedy, gdy zaczynacie mówiæ i spra- wia, ¿e brzmi ona g³oœniej kiedy przestajecie. W tego typu uk³ady wyposa¿one s¹ konsole dyskotekowe – z tym, ¿e w naszym przypadku przy pomocy regulatorów ataku i powrotu ma- cie pe³n¹ kontrolê nad szybkoœci¹ pojawiania siê i zanikania sygna³u, czego wiêkszoœæ tego typu specjalizowanych urz¹dzeñ nie oferuje. Spróbujcie te¿ innej sztuczki – podajcie na kompresor powroty z pog³osu za³o¿onego na g³ównym wokalu, a na pêtlê steruj¹c¹ podaj- cie sygna³ nieobrobionego wokalu. Efekt jest taki, ¿e kiedy wokalista œpiewa, pog³os zosta- je œciszony – w rezultacie otrzymujecie jakby „osuszony” dŸwiêk wokalu; pog³os pojawi siê dopiero w przerwach pomiêdzy s³owami czy poszczególnymi frazami. Sposób ten umo¿li- wia pe³n¹ kontrolê nad pog³osem we frag- mentach, gdzie s³owa s¹ gêste i liczy siê ich czytelnoœæ. Technika ta jest równie¿ przydatna do kontrolowania poziomu efektu powtarza- j¹cego siê echa na koñcach fraz. Rozbudowany kompresor firmy Amek – tu dok³adnie widaæ sk¹d jest pobierany sy- gna³ na wyjœcie i dok¹d trafia po obróbce w urz¹dzeniu zewnêtrznym. SIDECHAIN , tym wiêksze t³umie- nie tych czêstotliwoœci w kompresorze. Wa¿ne jest, abyœcie zrozumieli, ¿e ko- rektor, który wpinacie w pêtlê steruj¹c¹, nie zmienia charakterystyki czêstotliwoœci dŸwiêku przep³ywaj¹cego przez kompresor, a tylko wp³ywa na to, czego kompresor wewnêtrznie „s³ucha”. A zatem efektem jego dzia³ania jest to, jak ca³kowity poziom g³oœnoœci reaguje na zmiany g³oœnoœci pewnych czêstotliwoœci. Pro- ces ten okreœlany jest jako FREQUENCY SENSI- TIVE COMPRESSION Zastosowañ z³¹cza i funkcji SIDECHAIN jest jeszcze du¿o wiêcej. Mo¿ecie z niej skorzystaæ wszêdzie tam, gdzie potrzebna jest dynamicz- na, zale¿na od sygna³u kontrola nad ró¿nymi parametrami brzmienia. Jeœli wiêc macie pro- cesor z tego typu opcj¹ i do tej pory z niej nie korzystaliœcie, to mo¿ecie siê teraz poczuæ jak w³aœciciel auta terenowego, który zawsze jeŸ- dzi³ tylko po asfaltowych drogach nie wie- dz¹c, ¿e w ka¿dej chwili mo¿e siê zapuœciæ w dzikie chaszcze... czêstotliwoœæ). Na rynku dostêpne s¹ jeszcze bardziej skomplikowane kompresory, które wp³ywaj¹ na charakterystykê czêstotliwoœci w ró¿nych zakresach, który to proces jest znany jako FREQUENCY SELECTIVE COMPRESSION E i S (kom- presja wybranych czêstotliwoœci) – pomiêdzy tymi dwoma podobnymi okreœleniami jest du- ¿a ró¿nica i nawet profesjonalistom czasami siê one myl¹. Typowe ustawienia kompresora, sprawdzaj¹ce siê w przypadku ró¿nych Ÿróde³ sygna³u. Jak zawsze zaleca- my eksperymenty, ale poni¿sze przyk³ady mog¹ pos³u¿yæ za punkt wyjœcia. ród³o sygna³u Czas ataku Czas powrotu G³êbokoœæ Charakterystyka Redukcja poziomu (ATTACK) (RELEASE) (RATIO) (HARD/SOFT)GAIN REDUCTION) Wokal szybki 0,5s/Auto 2-8:1 Soft 3-8dB Wokal rock szybki 0,3s 4-10:1 Hard 5-15dB Powy¿szy przyk³ad to nie jedyne zastosowanie, w którym wykorzystywana jest pêtla steruj¹ca Gitara akustyczna 5-10ms 0,5s/Auto 5-10:1 Soft/Hard 5-15dB Gitara elektryczna 2-5ms 0,5s/Auto 8:1 Hard 5-15dB . Tak naprawdê wca- le nie musicie podawaæ tego samego dŸwiêku zarówno na pêtlê steruj¹c¹, jak i na g³ówne wejœcie. Mo¿ecie na przyk³ad na pêtlê podaæ dŸwiêk waszego g³osu. W ten sposób mo¿ecie Stopa i werbel 1-5ms 0,2s/Auto 5-10:1 Hard 5-15dB Bas 2-10ms 0,5s/Auto 4-12:1 Hard 5-15dB Miks szybki 0,4s/Auto 2-6:1 Soft 2-10dB Uniwersalna kompresja szybki 0,5s/Auto 5:1 Soft 10dB Estrada i Studio • listopad 2002 95 , nad którym pracowaliœcie zanim wyst¹pi³a potrzeba redukcji sybilantów, wówczas poziom t³umie- nia tych zg³osek mo¿ecie regulowaæ wielkoœci¹ podbicia problematycznych czêstotliwoœci bez- poœrednio w korektorze. Pamiêtajcie prost¹ za- sadê – czym wiêksze podbicie w korektorze w³¹czonym w SIDECHAIN (kompresja reaguj¹ca na SIDECHAIN
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne Algorytm postępowania w bradykardii (ALS-BRAD), Algorytmy postępowania resuscytacyjnego - Wytyczne Resuscytacji 2010 ERCZaawansowane zabiegi resuscytacyjne u dzieci, Stomatologia, II rok, Medycyna ratunkowa, Medycyna ratunkowaZaawansowane technologie spawalnicze, SpawalnictwoZaawansowane zabiegi resuscytacyjne u osób dorosłych, Stomatologia, II rok, Medycyna ratunkowa, Medycyna ratunkowaZaawansowane programowanie w systemie Linux, Informatyka, LinuxZaawansowane zabiegi resustytacyjne u dzieci, MEDYCYNA O, Medycyna Ratunkowa(1)Zaawansowane zabigi resuscytacyjne u dzieci- European Resuscitation Council, Studia, Medycyna ratunkowaZag wlasne, gik, gik, I sem, zaawans met oprac obserwacjiZaawansowane techniki montażu [Adobe Premiere 6. Biblia](1), Adobe PDF TutorialeZaawansowana mechanika kwantowa. Wstęp do teorii przestrzeni Hilberta, Filozofia Przyrody
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllo2chrzanow.htw.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|