Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne u dzieci, Stomatologia, II rok, Medycyna ratunkowa, Medycyna ratunkowa
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne u dzieci Dominique Biarent, Robert Bingham, Sam Richmond, Ian Maconochie, Jonathan Wyllie, Sheila Simpson, Antonio Rodriguez Nunez, David Zideman Wst˛ p z nich nie było w ogóle resuscytowane poniewa˙ ra- townik bał sie˛, ˙e zrobi im krzywde˛. Ta obawa wynika z prze´wiadczenia, ˙e wytyczne dotycza˛ce resuscyta- cji dzieci sa˛ inne. Głównym obszarem bada´ była mo- ˙liwo´´ wykorzystania tych samych wytycznych dla wszystkich: zarówno dorosłych, jak i dzieci. Rozpocze˛- cie resuscytacji przez ´wiadków zdarzenia znacza ˛ co poprawia prze˙ywalno´´ [9, 10]. Istnieja˛ równie˙ silne dowody oparte na zwierze˛cych modelach pediatrycz- nych, ˙e nawet samo wykonywanie uciskania klatki piersiowej lub wentylowanie powietrzem wydechowym jest lepsze ni˙ nie robienie niczego [11]. PROCES OPRACOWYWANIA WYTYCZNYCH Europejska Rada Resuscytacji — European Resuscita- tion Council (ERC) wydała wytyczne dotycza ˛ ce za- awansowanych zabiegów resuscytacyjnych u dzieci (Paediatric Life Support — PLS) w 1994, 1998 i 2000 roku [1–4].Ostatnie wytyczne były oparte na Internatio- nal Consensus on Science opublikowanym przez Ame- rican Heart Association we współpracy z International Liaison Commitee on Resuscitation (ILCOR). Przygotowano i przeprowadzono serie˛ bada´ z za- kresu resuscytacji, opartych na wiarygodnych fak- tach naukowych, które zostały zebrane i opublikowa- ne w sierpniu 2000 roku jako Guidelines 2000 for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Car- diovascular Care [5–6]. Wynika z tego, ˙e prze˙ywalno´´ mo˙na poprawi´, je- ´li ´wiadkowie zdarzenia, którzy do tej pory nic nie ro- bili, zostana ˛ zache ˛ ceni do rozpocze ˛ cia resuscytacji, na- wet je´li nie be ˛ da ˛ poste ˛ powa´ zgodnie z algorytmem opracowanym dla dzieci. Proces ten został powtórzony w latach 2004–2005, czego efektem był CoSTR. Informacje w nim zawarte zostały jednocze´nie opublikowane w Resuscitaton , Circulation i Paediatrics w listopadzie 2005 roku [7–8]. Grupa Robocza ERC do spraw PLS rozpatrzyła ten dokument, poparła go literatura˛ naukowa˛ i w wytycz- nych zarekomendowała ERC zmiany dotycza˛ce za- awansowanych zabiegów resuscytacyjnych u dzieci. Zmiany te przedstawione sa˛ w tym rozdziale. Istnieja˛ jednak wyra´ne ró˙nice pomie˛dzy wyste˛puja˛- ca ˛ zwykle u dorosłych sercowa ˛ przyczyna ˛ zatrzyma- nia kra˛˙enia, a cze˛stsza˛ u dzieci przyczyna˛ oddecho- wa˛ [12], dlatego oddzielny algorytm jest uzasadnio- ny dla tych, którzy pracuja˛ z dzie´mi w stanach za- gro˙enia ˙ycia (zazwyczaj sa˛ to osoby z wykształce- niem medycznym). W zwia˛zku z tym osoby te wyma- gaja˛ bardziej zaawansowanego szkolenia. STOSUNEK UCI ´ NIE ˛ C ´ DO WENTYLACJI ZMIANY W WYTYCZNYCH Zalecenia ILCOR uzale˙niały stosunek uci´ nie˛´ klat- ki piersiowej do ilo´ ci oddechów od faktu, czy obec- ny jest jeden, czy wie˛cej ni˙ jeden ratownik. ILCOR zaleca, aby ratownicy przedmedyczni, którzy zazwy- czaj ucza ˛ sie ˛ techniki resuscytacji wykonywanej przez jednego ratownika, byli uczeni stosowania 30 uci´ nie˛´ do 2 oddechów ratowniczych. Stosunek ten jest taki sam jak w wytycznych dotycza˛cych resuscy- tacji dorosłych i pozwala na szkolenie ka˙dego w te- chnikach BLS, umo˙liwiaja˛c resuscytacje˛ dzieci z wy- korzystaniem jak najmniejszej ilo´ ci dodatkowych in- formacji. Dwóch lub wie˛cej ratowników, z obowia˛z- kiem udzielenia pomocy, nale˙y uczy´ techniki 15 : 2, co zostało zatwierdzone na podstawie bada´ na ma- nekinach i zwierze˛tach [13–17]. Ta druga grupa, do której typowo zalicza sie˛ osoby z wykształceniem medycznym, powinna otrzyma´ rozszerzone szkole- Wprowadzanie zmian w wytycznych było odpowie- dzia˛ na nowe przekonywaja˛ce dowody naukowe, a tam gdzie to mo˙liwe miało na celu uproszczenie wytycznych, aby ułatwi´ nauczanie i zapamie˛tywanie. Do tej pory brak było wiarygodnych dowodów nauko- wych opartych na wynikach bada´ dotycza ˛ cych resu- scytacji u dzieci. Niektóre wnioski musiały by´ opra- cowane na podstawie prac do´ wiadczalnych na zwie- rze˛tach, a inne na podstawie danych dotycza˛cych lu- dzi dorosłych. Opracowuja˛c aktualne wytyczne, poło˙ono du˙y na- cisk na uproszczenie procedur. Nie ma zbyt du˙o da- nych dotycza˛cych resuscytacji dzieci, gdy˙ wiele 109 Rozdział 6 nie, ukierunkowane szczególnie na resuscytacje ˛ pa- cjentów pediatrycznych. Jakkolwiek nie ma ˙adnych danych popieraja˛cych wy˙szo´ ´ któregokolwiek sto- sunku wentylacji do masa˙u u dzieci, stosunki po- mie˛dzy 5 : 1 i 15 : 2 były analizowane na podstawie bada´ na manekinach, zwierze ˛ tach i modelach mate- matycznych. Istnieje coraz wie˛ksza ilo´ ´ dowodów, ˙e stosunek 5 : 1 nie zapewnia wystarczaja˛cej liczby uci´ nie˛´ [14, 18]. a˙ do wczesnej dojrzało´ci [19]. Za niemowle ˛ uznaje- my dziecko poni˙ej 1. roku ˙ycia, dziecko natomiast jest to pacjent pomie˛dzy 1. rokiem ˙ycia a okresem po- kwitania. Zró˙nicowanie na niemowle˛ta i dzieci starsze jest konieczne, poniewa˙ wyste˛puje kilka istotnych ró˙- nic pomie ˛ dzy tymi dwiema grupami. TECHNIKA UCISKANIA KLATKI PIERSIOWEJ Nie ma na pewno ˙ adnego usprawiedliwienia dla u˙ ywania dwóch ró˙ nych techniki uci´ nie˛´ do wen- tylacji u dzieci poni˙ ej lub powy˙ ej 8. roku ˙ ycia, dlatego jednolita technika 15 : 2 do resuscytacji prowadzonej przez kilka osób z wykształceniem medycznym jest logicznie wynikaja˛cym uprosz- czeniem. Modyfikacja oparta na nowej definicji wieku umo˙li- wia uproszczenie zalece´ dotycza˛cych uciskania klatki piersiowej. Zalecenia dotycza˛ce wyznacze- nia punktów do uci´ nie˛´ klatki piersiowej u nie- mowla˛t sa˛ teraz takie same, jak u dzieci star- szych. Istnieja˛ dowody, ˙ e zastosowanie poprze- dnich zalece´ mogło spowodowa´ w rezultacie uci- skanie nadbrzusza [20]. Technika uciskania klatki piersiowej u niemowla˛t pozostała ta sama: dla jed- nego ratownika technika dwóch palców, natomiast dla dwóch lub wie ˛ cej ratowników technika dwóch kciuków i dłoni obejmuja˛cych klatke˛ piersiowa˛ [21–25]. W przypadku starszych dzieci nie ma ju˙ podziału na technike˛ jednej lub dwóch dłoni [26]. Główny nacisk jest poło˙ ony na osia ˛ gnie ˛ cie odpo- wiedniej głe˛boko´ ci uci´ nie˛´ z jak najmniejszymi przerwami, przy u˙yciu jednej lub dwóch dłoni w zale˙no´ ci od wyboru ratownika. Nie ma ˙adnej korzy´ ci z tego uproszczenia, je´ li ra- townicy przedmedyczni byliby uczeni zastosowania innej techniki uci´ nie˛´ do wentylacji gdy jest ich dwóch. Osoby maja˛ce obowia˛zek udzielenia pomocy moga˛ u˙y´ techniki 30 : 2 je´ li sa˛ same, szczególnie gdy nie osia ˛ gaja ˛ wystarczaja ˛ cej liczby uci´ nie ˛ ´ z po- wodu konieczno´ ci wykonywania naprzemiennie we- ntylacji a uci´ nie˛´. DEFINICJA WIEKU AUTOMATYCZNE DEFIBRYLATORY ZEWNE˛TRZNE (AED) Zastosowanie jednej techniki uci´ nie˛´ do wentylacji u dzieci we wszystkich grupach wiekowych, wraz ze zmiana˛ w zaleceniach obni˙enia dolnego limitu wie- ku do zastosowania automatycznych defibrylatorów zewne ˛ trznych AED sprawia, ˙e utrzymanie podziału wytycznych na te dla dzieci powy˙ej i poni˙ej 8. ro- ku ˙ycia jest zbyteczne. Ró˙nice pomie˛dzy resuscy- tacja˛ dzieci i dorosłych sa˛ głównie oparte na ró˙nej etiologii przyczyny zatrzymania kra˛˙enia, u doro- słych przyczyna kardiologiczna jako pierwotna jest cze˛stsza, u dzieci cze˛´ciej przyczyna kardiologiczna jest przyczyna˛ wtórna˛. Pocza˛tek pokwitania, który jest fizjologicznym ko´cem dzieci´stwa, jest najbar- dziej logiczna ˛ granica ˛ dla górnego limitu wieku w wy- tycznych pediatrycznych. Ułatwia to okre´ lenie gór- nej granicy wieku w wytycznych, w przeciwie´stwie do limitu w latach, poniewa˙ wiek mo˙e nie by´ zna- ny w momencie rozpocze ˛ cia resuscytacji. Wyja´ nia- ja ˛ c, niewła´ ciwe i niepotrzebne jest oficjalne ustana- wianie pocza˛tku pokwitania je´li ratownicy sa˛ przeko- nani, ˙e pacjentem jest dziecko, powinni u˙y´ wy- tycznych dla pacjenta pediatrycznego. Doniesienia opublikowane od czasu wydania Mie˛- dzynarodowych Wytycznych Resuscytacji 2000 mówi- ły o bezpiecznym i skutecznym u˙yciu AED u dzieci poni˙ej 8. roku ˙ycia. Ponadto ostatnie badania po- kazały, ˙e AED sa˛ w stanie dokładnie rozpozna´ za- burzenia rytmu u dzieci i istnieje bardzo małe praw- dopodobie´stwo aby zalecały defibrylacje˛ gdy jest ona niewskazana [29, 30]. Wskutek tego zalecenia u˙ycia AED zostały skorygowane i do grupy pacjen- tów wła˛czono wszystkie dzieci powy˙ej 1. roku ˙ycia [31]. Niemniej jednak, je´ li istnieje mo˙liwo´ ´, ˙e AED trzeba be˛dzie u˙y´ u dzieci, nabywca powinien sprawdzi´, ˙e działanie okre´ lonego modelu było te- stowane pod ka˛tem zaburze´ rytmu wyste˛puja˛cych u dzieci. Obecnie wielu producentów produkuje na zamówienie dziecie˛ce elektrody samoprzylepne lub dostarcza oprogramowanie standardowo obni˙aja ˛ ce energie ˛ dostarczana ˛ przez urza ˛ dzenie do 50–75 J [32]. Takie urza˛dzenia sa˛ zalecane dla dzieci pomie˛- dzy 1. a 8. rokiem ˙ycia [33, 34]. Je´ li taki system lub urza˛dzenie z re˛cznym wyborem energii jest nie- doste˛pne, w przypadku dzieci powy˙ej 1. roku ˙ycia mo˙na zastosowa´ niezmodyfikowane AED przezna- czone dla dorosłych [35]. Nie ma aktualnie wystar- czaja˛cych dowodów za lub przeciw u˙yciu AED u dzieci poni˙ej 1. roku ˙ycia. Je´li ´le oceniono wiek poszkodowanego i okazuje sie˛ on by´ młodym dorosłym szkoda be˛dzie niewielka, ja- ko ˙e badania nad etiologia˛ wykazały, ˙e pediatryczne przyczyny zatrzymania kra˛˙enia utrzymuja˛ sie˛ nadal 110 Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne u dzieci DEFIBRYLATORY MANUALNE dysfunkcji miokardium po defibrylacji ni˙ energie jednofazowe [33, 34, 37–40]. Aby upro´ ci´ sekwen- cje i utrzyma´ zgodno´ ´ z technikami BLS i ALS u dorosłych, u dzieci zalecana jest strategia poje- dynczej defibrylacji z u˙ yciem niewzrastaja˛cej daw- ki energii 4 J/ kg (jednofazowej lub dwufazowej). Rekomendacje z 2005 Consensus Conference (C2005) dotycza˛ce leczenia migotania komór (VF) i cze˛stoskurczu komorowego bez te˛tna (VT) u dzie- ci zalecaja ˛ szybkie wykonanie defibrylacji. W za- awansowanych zabiegach resuscytacyjnych u do- rosłych zalecane jest wykonanie jednej defibryla- cji, a naste˛pnie rozpocze˛cie BLS bez sprawdzania te ˛ tna lub ponownej oceny rytmu (patrz rozdział 3). Naste˛pstwem tej strategii pojedynczej defibrylacji za pomoca˛ defibrylatora jednofazowego u doro- słych jest zalecenie dostarczenia pocza˛tkowej daw- ki energii wy˙ szej ni˙ poprzednio stosowane (360 J zamiast 200 J) (patrz rozdział 3). Nieznana jest najwła´ ciwsza dawka energii dla bezpiecznej i efektywnej defibrylacji u dzieci, ale modele zwie- rze˛ce i nieliczne kliniczne przypadki pediatryczne pokazuja˛, ˙ e dawka wie˛ksza ni˙ 4 J/kg defibryluje skutecznie z niemaja ˛ cymi znaczenia efektami ubocznymi [27, 34, 36, 37]. Energie dwufazowe sa˛ co najmniej równie skuteczne i powoduja˛ mniej KOLEJNO ´ C ´ POSTE˛POWANIA W PRZYPADKU OBECNO ´ CI CIAłA OBCEGO W DROGACH ODDECHOWYCH U DZIECI Wytyczne dotycza˛ce poste˛powania w przypadku obecno´ ci ciała obcego w drogach oddechowych u dzieci (Foreign-Body Airway Obstruction — FBAO) zostały uproszczone i ujednolicone z wytycznymi poste˛powania u dorosłych. Zmiany te be˛da˛ omówio- ne na ko´cu tego rozdziału. W dalszej cze ˛ ´ ci tekstu słowo rodzaju me ˛ skiego od- nosi sie ˛ równie˙ do rodzaju ˙e´skiego, a słowo „dziecko” dotyczy zarówno niemowle˛cia jak i dziec- ka, chyba, ˙e be˛dzie podane inaczej. 111 Rozdział 6 6a. PODSTAWOWE ZABIEGI RESUSCYTACYJNE U DZIECI l nie potrza ˛ saj niemowle ˛ ciem i dzieckiem, je´ li podejrzewasz u niego uraz szyjnego odcinka kre˛gosłupa. Kolejno´ ´ post˛powania 3a. Je´li dziecko odpowiada słowami lub porusze- niem sie ˛ : Ratownicy, którzy umieja˛ wykonywa´ BLS u doro- słych i nie posiadaja˛ konkretnej wiedzy z zakresu resuscytacji dzieci, moga ˛ u˙ ywa´ sekwencji dla do- rosłych z zastrze˙eniem, ˙e powinni wykona´ 5 pierwszych oddechów ratowniczych, a naste˛pnie przez minute˛ wykonywa´ BLS zanim udadza˛ sie˛ po pomoc. (ryc. 6.1, patrz te˙ wytyczne BLS u do- rosłych). l pozostaw dziecko w pozycji w jakiej je zastałe´ (pod warunkiem, ˙e jest ona dla niego bezpieczna), l oce´ jego stan i udziel pomocy w razie potrzeby, l powtarzaj regularnie ocene˛ stanu ogólnego dziecka. 3b. Je´li dziecko nie reaguje: Poni˙sza sekwencja ma by´ stosowana przez ratow- ników z obowia˛zkiem udzielenia pomocy pracuja˛- cych z dzie´mi w stanach zagro˙enia ˙ycia (zwykle osoby z wykształceniem medycznym). l gło´no wołaj o pomoc, l udro˙nij drogi oddechowe dziecka poprzez od- gie˛cie głowy i uniesienie ˙uchwy w naste˛puja˛- cy sposób: m 1. Upewnij sie˛, ˙e jest bezpiecznie zarówno dla cie- bie jak i dla dziecka. pocza˛tkowo w pozycji zastanej, umie´ ´ re˛- ke˛ na czole dziecka i delikatnie odegnij je- go głowe˛ ku tyłowi, 2. Sprawd´ reakcje˛ dziecka: l delikatnie potrza˛´ nij dziecko i zapytaj gło´ no: „Czy wszystko w porza˛dku?”, m w tym samym czasie umie´ ´ opuszki palca (lub palców) pod bródka˛ dziecka i unie´ ja˛; nie naciskaj na tkanki mie˛kkie pod bródka˛, bo mo˙esz spowodowa´ niedro˙no´ ´ dróg oddechowych, m je´li wcia˛˙ masz trudno´ ci z udro˙nieniem dróg oddechowych, spróbuj metody wysu- nie˛cia ˙uchwy; połó˙ palce wskazuja˛ce oby- dwu ra ˛ k za ˙uchwa ˛ dziecka, po jej bokach i popchnij ja˛ do przodu, m obie metody moga˛ by´ łatwiejsze do wyko- nania, je´ li dziecko zostanie delikatnie obró- cone na plecy. Je˙eli podejrzewasz istnienie urazu okolicy szyi, staraj sie˛ udro˙ni´ drogi oddechowe, u˙ywaja˛c jedynie meto- dy wysunie˛cia ˙uchwy. Je´li nadal jest to nieskutecz- ne, zastosuj niewielkie odchylenie głowy do tyłu, do momentu a˙ drogi oddechowe zostana˛ udro˙nione. 4. Utrzymuja˛c dro˙no´´ dróg oddechowych wzro- kiem, słuchem i dotykiem oce´, czy wyste˛puja˛ prawidłowe oddechy poprzez przysunie˛cie swojej twarzy blisko twarzy dziecka i obserwowania jego klatki piersiowej: l obserwuj ruchy klatki piersiowej, l słuchaj nad nosem i ustami dziecka szmerów oddechowych, Ryc. 6.1. Algorytm BLS u dzieci l poczuj ruch powietrza na swoim policzku. 112 Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne u dzieci Patrz, słuchaj i staraj sie ˛ wyczu´ nie dłu˙ej ni˙ 10 sekund zanim podejmiesz decyzje˛. l nabierz powietrza, obejmij szczelnie swoimi usta- mi usta dziecka i upewnij sie˛, ˙e nie ma przecie- ku powietrza, 5a. Je´li dziecko oddycha prawidłowo: l wykonaj powolny wydech do ust poszkodowane- go trwaja ˛ cy ok. 1–1,5 sekundy, obserwuja ˛ c równo- cze´ nie unoszenie sie˛ klatki piersiowej, l ułó˙ dziecko w pozycji bezpiecznej (patrz dalej), l sprawdzaj, czy oddech nadal wyste˛puje. l utrzymuja˛c odgie˛cie głowy i uniesienie ˙uchwy od- su´ swoje usta od ust poszkodowanego i obserwuj, czy podczas wydechu opada klatka piersiowa, 5b. Je´li dziecko nie oddycha lub ma oddechy ago- nalne (nieregularne, rzadkie oddechy): l ponownie nabierz powietrza i powtórz opisana˛ sekwencje˛ 5 razy; oce´ jako´ ´ oddechu obserwu- ja˛c klatke˛ piersiowa˛ dziecka: powinna sie˛ unosi´ i opada´ jak przy normalnym oddechu. l delikatnie usu´ widoczne ciała obce moga˛ce powodowa´ niedro˙no´´ dróg oddechowych, l wykonaj 5 pierwszych oddechów ratowniczych, l podczas wykonywania oddechów ratowni- czych zwró´ uwage˛ na pojawienie sie˛ kaszlu lub odruchów z tylnej ´ ciany gardła w odpo- wiedzi na twoje działania; obecno´ ´ lub brak tego typu reakcji stanowi cze˛´ ´ oceny obecno- ´ ci oznak kra˛˙enia; zostana˛ one opisane w dal- szej cze˛´ ci rozdziału. Oddechy ratownicze dla niemowla˛t powinny by´ wy- konane w naste ˛ puja ˛ c sposób (ryc. 6.3): l umie´ ´ głowe˛ w pozycji neutralnej i unie´ bródke˛, l nabierz powietrza, obejmij szczelnie swoimi usta- mi usta i nos dziecka i upewnij sie˛, ˙e nie ma przecieku powietrza. Je´ li u starszego niemowle˛- cia nie mo˙na obja˛´ ust i nosa, ratownik mo˙e próbowa´ obja˛´ swoimi ustami albo tylko usta, albo tylko nos niemowle˛cia (je´li tylko nos — nale- ˙y zacisna ˛ ´ usta, aby powietrze nie wydostawało sie˛ na zewna˛trz), Oddechy ratownicze u dziecka powy˙ej 1. roku powin- ny by´ wykonane w naste ˛ puja ˛ cy sposób (ryc. 6.2): l zapewnij odgie˛cie głowy i uniesienie ˙uchwy, l kciukiem i palcem wskazuja ˛ cym re ˛ ki le˙a ˛ cej na czole zaci´ nij mie˛kkie cze˛´ ci nosa, l powoli wdmuchuj powietrze do ust i nosa niemow- le ˛ cia przez 1–1,5 sekundy, w ilo´ci wystarczaja ˛ cej do widocznego uniesienia sie˛ klatki piersiowej, l rozchyl nieco usta dziecka, ale utrzymuj uniesie- nie bródki, l utrzymuja˛c odgie˛cie głowy i uniesienie ˙uchwy od- su´ swoje usta od ust poszkodowanego i obserwuj, czy podczas wydechu opada klatka piersiowa, Ryc. 6.2. Wentylacja usta–usta u dzieci Ryc. 6.3. Wentylacja usta–usta nos u niemowla˛t 113
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZadania do analizy, Studia, [xxx] Rok II, [xxx]Semestr 4, TMM [x], MiBM studenci, Zadanie analizy mechanizmuZaburzenia psychiczne w przebiegu choroby Wilsona, Pielęgniarstwo licencjat cm umk, III rok, Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczneZagadnienia zaliczenie Budownictwo drogowe IBN 2015-16, politechnika lubelska, budownictwo, 3 rok, semestr 6, budownictwo drogoweZadania-1HNMR, Chemia UJ, II rok, Chemia organiczna, zadania spektroskopiaZadania-teoria-sprezystosci-1, Studia, IMIR- MIBM, V rok, Teoria sprezystosciZaburzenia borderline, Pielęgniarstwo licencjat cm umk, III rok, Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatrycznezapytanie ofertowe tabliczki, Przegrane 2012, Rok 2012, mail 04.09 Kluczbork tabliczkizarzjak1, Zarządzanie (studia) Uniwersytet Warszawski - dokumenty, Zarządzanie II rok UW, Zarządzanie jakością - wykładZaoczne 2008 OTŻ W. 1, II rok, OTŻZałącznik-Nr-1-do-Zaproszenia-druk-Oferta, Przegrane 2012, Rok 2012, poczta 06.11 Warszawa tablica pamiątkowa
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkatafel.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|