Zabawy ruchowe, Zabawy ruchowe
[ Pobierz całość w formacie PDF ] //-->Kierownik projektuEwelina WłodarczykRedakcja merytorycznaWiesława Żaba-ŻabińskaJolanta BieniekRedakcja językowaBeata PędziwilkProjekt okładkiMarcin KotSkład i łamanieMarek ZapałaRecenzji dokonali: prof. nadzw. dr hab. Grażyna Nowak-Starz, dr Małgorzata Kwaśniewska.ISBN 978-83-7873-186-3© Grupa Edukacyjna S.A. 2013Grupa Edukacyjna S.A.25-655 Kielce, ul. Łódzka 308tel. 41 366 53 66; faks 41 366 55 55,,Nie ma dwojga dzieci, które rozwijałyby się w takim samymtempie czy też ujawniały taki sam stopień wprawy w czynnościachmotorycznych. Niektóre dzieci rozwijają się bardzo szybko, podczasgdy inne wolniej. Podobnie też niektóre stają się nadzwyczaj spraw-ne w wykonywaniu jakiejś czynności, inne osiągają jedynie małysukces. Porównywanie dzieci w tych zakresach nie tylko niewieledaje, ale ponadto wywołuje niepokój związanyz poczuciem własnychkompetencji”.3Rozwój dziecka w wieku przedszkolnymRozwój motoryczny dziecka w wieku przedszkolnym to połącze-nie sfery ruchowej ze sferą czuciową. Silnie integrujące się z nimprocesy wolicjonalne, emocjonalne i poznawcze powodują, że ak-tywność fizyczna na tym etapie rozwoju nabiera szczególnego zna-czenia. Jest źródłem bodźców zaspokajających naturalne potrzebydziecka, a także różnorodnych doznań podnoszących poziom samo-oceny w kształtowaniu obrazu własnej osoby. Uczy wiary we własnesiły, pokonywania trudności oraz kontrolowania emocji związanychze stresem i zmęczeniem. Ponadto, aktywność ruchowa jest podsta-wowym składnikiem prozdrowotnego stylu życia. Odpowiedni, wła-ściwie dobrany do wieku i możliwości indywidualnych, jej poziomumożliwia prawidłowy wszechstronny rozwój dziecka, zapewniającybogactwo możliwości morfofunkcjonalnych i psychospołecznych.Rozwój fizyczny„Rozwój biologiczny przebiega w różnym tempie i rytmie. W ży-ciu dziecka można zaobserwować okresy przyspieszonego i zwol-nionego wzrastania, nasilenia i osłabienia procesów dojrzewaniaposzczególnych organów i ich funkcji. Po ukończeniu 2 roku życia,okresu najintensywniejszego rozwoju fizycznego, tempo zmian jestwolniejsze, natomiast widoczny jest postęp w zakresie sprawnościmotorycznej. Dzieci osiągają coraz większe umiejętności zaspoka-jania własnych potrzeb, konieczne do funkcjonowania w różnorod-nych warunkach fizycznych środowiska” [Turner 1999, s. 216]1.Dziecko 3-4-letnie ma charakterystyczną dla tego okresu budo-wę ciała, słabo wykształcone fizjologiczne krzywizny kręgosłupa,w odcinku lędźwiowym wyraźne nachylenie do przodu, wydłużonytułów, wypięty brzuch, stosunkowo dużą głowę, krótkie kończynyi pozornie płaskie stopy. Jego szkielet jest delikatny. Przewaga tkankichrzęstnej nad kostną powoduje, że kości dziecka są giętkie i ela-1J. S. Turner, D. B. Helms,Rozwój człowieka,Warszawa 1999, WSiP.5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZakazane zabawy - Beverley Jo, beverley jo(1)Zabawy logopedyczne 2, logopediaZabawy na świeżym powietrzu, LOGOPEDIA, logopedia podyplomowe, logopediaZabawy z alfabetem, WCZESNOSZKOLNA, Edukacja polonistyczna, e.polonistZABAWA OŻYWIAJACA WILK I ZAJĄC , Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA BIEŻNA - LWY I ANTYLOPY, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA - ORIENTUJ SIĘ, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA RUCHOME KOSZE , Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA BABA JAGA, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA KTO ZWINNIEJSZY I SPRYTNIEJSZY, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawy
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkranzfafka.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|