Zabawy twórcze, DLA NAUCZYCIELI, TEORIA - samokształcenie i doskonalenie
[ Pobierz całość w formacie PDF ] praktyka szkolna PRACA KONKURSOWA – TRZECIA NAGRODA Z a b a w y t w ó r c z e Potrzeba analizowania rangi zabawy twórczej i jej wa˝noÊci w uspo∏ecznieniu oraz kszta∏towaniu kreatywnej postawy dziecka sta∏a si´ dla mnie powodem opracowania cyklu zaj´ç dydaktycznych. ■ ANNA SZAL Zabawy sk∏ada∏y si´ z nast´pujàcych stra- tegii dzia∏ania (niekoniecznie w podanym porzàdku). A. Rozgrzewka, czyli krótkie fizyczne lub umys∏owe, pisemne lub ustne çwiczenie, któ- re pozwala uczestnikom skoncentrowaç si´ na postawionych im zadaniach i s∏u˝y wytwo- rzeniu wi´zi w grupie. B. Wprowadzenie obejmuje czynnoÊci s∏u˝à- ce przygotowaniu zabawy, przedstawieniu jej celu oraz stworzeniu atmosfery ˝yczliwoÊci i szacunku, mo˝liwoÊç wyboru materia∏ów i miejsca dzia∏ania. C. Podj´cie aktywnoÊci twórczej – obejmuje swobodnà, twórczà prac´ dzieci. D. Podsumowanie – umo˝liwia uczestnikom przemyÊlenie i nazwanie tego, czego si´ na- uczyli i doÊwiadczyli. Pozwala na zaprezento- wanie w∏asnej pracy, w∏asnego pomys∏u roz- wiàzania problemu. czà powinno si´ rozwijaç przede wszystkim w toku lekcyjnym poprzez zabawy twórcze, które sà jednym z przeja- wów dzia∏alnoÊci cz∏owieka. Ca∏y cykl zaj´ç ma form´ eksperymentu. Poprzedzajà i koƒczà go badania. Analiza porównawcza pomi´dzy badaniami poczàt- kowymi a koƒcowymi ma wykazaç, czy za- proponowane zabawy majà wp∏yw na aktyw- noÊç twórczà dziecka i jego uspo∏ecznienie. Cykl sytuacji dydaktycznych zosta∏ zapla- nowany na ca∏y rok szkolny 2003/2004, dlate- go umieÊci∏am tylko wyniki prac dzieci klasy drugiej uzyskane z zabawy „Rym dany”. Aby stymulacja wyobraêni by∏a najpe∏- niejsza, a dzieci spontanicznie podejmowa∏y aktywnoÊç twórczà, w trakcie prowadzenia zaj´ç uwzgl´dni∏am ró˝ne rodzaje zabaw twórczych. Stara∏am si´ zaktywizowaç ró˝ne sfery dzia∏alnoÊci dzieci: Sfer´ werbalnà – stosujàc uk∏adanie ry- mowanych wierszy, opowiadaƒ lub stawiajàc nietypowe pytania. Sfer´ percepcyjnà – gdy dzieci rysowa∏y, malowa∏y. Sfer´ ruchowà – proponujàc zabawy. CE¡ MYÂLENIE Podczas prowadzenia zaj´ç kierowa∏am si´ dyrektywami post´powania nauczyciela z dzieçmi wed∏ug Torrance’a. 1. „Ceƒ myÊlenie twórcze, gdy˝ dzieci bardzo szybko uczà si´ tego, co si´ u nich ceni. 2. Zach´caj do manipulowania przedmiota- mi, gdy˝ ma∏e dziecko wykazuje tendencje 42 9/2004 613 37 U wa˝am, ˝e wyobraêni´ i postaw´ twór- praktyka szkolna do operowania przedmiotami, badania ich, co stanowi podstaw´ innowacyjnoÊci. 3. Wspieraj innowacyjne uczenie si´ dziecka, gdy˝ sprzyja to podtrzymaniu jego ciekawo- Êci i ch´ci zdobywania wiedzy. 4. Ucz tolerancji wobec nowych idei i twór- czych osobowoÊci, gdy˝ takie podejÊcie chro- ni jednostk´ twórczà przed uniformizacjà je- go samego, jego zachowaƒ i poglàdów. 5. Strze˝ si´ przed narzucaniem sztucznych schematów, gdy˝ hamujà one wa˝ne elemen- ty aktywnoÊci twórczej dziecka, do których zalicza si´: wolnoÊç i swobod´ dzia∏ania oraz mo˝liwoÊci wyboru. 6. Twórz i utrwalaj twórczà atmosfer´, która charakteryzuje si´ przyzwole- niem, nieskr´powaniem, poczu- ciem bezpieczeƒstwa, brakiem l´ku, wspólnà pracà, elastyczno- Êcià dzia∏ania. 7. Stwarzaj sytuacje wymagajà- ce twórczego myÊlenia w myÊl sentencji „Potrzeba matkà wy- nalazków”. 8. Zapewniaj dzieciom okresy wzmo˝onej aktywnoÊci oraz wzgl´dnego spokoju, w ten sposób mo˝esz rozwinàç potencja∏ ka˝dej osobowoÊci: tej, która potrzebuje samotnoÊci, i tej, której ak- tywnoÊç wymaga obecnoÊci innych. 9. Utrwalaj zwyczaj pe∏nej realizacji pomy- s∏ów, gdy˝ idea to nie wszystko. Trzeba po- mys∏ sprawdziç w praktyce i wtedy mo˝na poprawiç i udoskonaliç, co stanowi bodziec do kolejnej twórczej inicjatywy podejmowa- nej przez dziecko. 10. Wychowaj siebie na nauczyciela o otwar- tym umyÊle, gdy˝ decydujàcym czynnikiem rozwijania twórczej aktywnoÊci dziecka jest osoba i zachowanie nauczyciela”. pokonania. Celem tej zabawy by∏o samo- dzielne stworzenie przez ka˝de dziecko ry- mowanego wierszyka oraz wdra˝anie do uwa˝nego s∏uchania kole˝anek i kolegów. Ka˝de spotkanie rozpoczyna∏o si´ od zebra- nia w grupie i rozmowy na temat samopoczu- cia dzieci; równie˝ inspirowano je, czytajàc wiersze ró˝nych autorów. Natomiast koƒczy- ∏o si´ prezentacjà prac dzieci oraz ustnà oce- nà przez kole˝anki i kolegów, jak równie˝ przez nauczyciela. Aby nadaç rytm pracy, zastosowano me- tod´ „burzy mózgów”. Ka˝dy wypowiada∏ jedno s∏owo, do którego pozosta∏e dzieci tworzy∏y rymy. Nast´pnie ka˝de dziecko wy- obra˝a∏o sobie, ˝e jest poetà. • W etapie pierwszym za- bawy „Rym dany” dzieci otrzy- ma∏y kartki z napisanymi na nich rymami oraz tytu∏em wier- sza (tytu∏: Na ∏àce , rym: krowa – kolorowa, kwiatki – bratki , s∏ow- nictwo bliskie Êrodowisku ˝ycia dzieci). Zadaniem dzieci by∏o dopisaç zdania tak, aby powsta∏ wiersz. • W etapie drugim „Rym dany” dzieci otrzyma∏y kartki z rymami ( wieje – Êmieje, drzewa – Êpiewa ). W etapie tym wprowadzo- no utrudnienie polegajàce na wymyÊleniu ty- tu∏u wiersza, a co za tym idzie – tematu wier- sza. Zadaniem dzieci by∏o dopisanie zdaƒ tak, aby powsta∏ wiersz. • W trzecim etapie zabawy „Rym dany” dzieci otrzyma∏y kartki z tytu∏em wiersza oraz rymami (tytu∏ wiersza: Moja planeta ry- my: t´czowa – g∏owa, zadowolona – rozpro- mieniona ). W etapie pojawi∏o si´ utrudnie- nie polegajàce na wprowadzeniu s∏ownictwa odleg∏ego dziecku, odbiegajàcego od rzeczy- wistoÊci oraz na wprowadzeniu rymów, pomi´dzy którymi brak zwiàzków. Zadaniem dzieci by∏o dopisanie rymów tak, aby posta∏ wiersz. • W etapie czwartym zabawy „Rym dany” dzieci otrzyma∏y kartki z rymami ( czarownica – piwnica, krzyki – ryki, mamuty – buty ). W tym etapie utrudnieniem by∏o s∏ownictwo oderwane od rzeczywistoÊci, brak zwiàzku Zabawa „Rym dany” Pierwszà podj´tà formà pobudzania ak- tywnoÊci twórczej dziecka oraz jego uspo- ∏ecznienia by∏o zastosowanie zabawy polega- jàcej na tworzeniu wierszy pod nazwà „Rym dany”. Zabawa ta przebiega∏a w pi´ciu eta- pach. W ka˝dym kolejnym etapie zosta∏ wprowadzony nowy, trudniejszy problem do 38 614 ˚ycie Szko∏y 43 praktyka szkolna pomi´dzy grupami rymów, wymyÊlenie tytu- ∏u wiersza. Dodatkowo ka˝dy z uczestników zabawy móg∏ samodzielnie dopisaç wymyÊlo- ne przez siebie rymy. Zadaniem dzieci by∏o dopisanie zdaƒ tak, aby powsta∏ wiersz. • Piàty etap zabawy „Rym dany” to taka jej cz´Êç, w której dzieci otrzymujà puste kartki. Zadaniem dzieci by∏o samodzielne napisanie wiersza, czyli wymyÊlenie rymów, tytu∏u oraz dopisanie zdaƒ. nie oraz nabywanie umiej´tnoÊci cierpliwego czekania na swojà kolej. • W pierwszym etapie zabawy „Rozmo- wa” zadaniem dzieci by∏o odpowiedzieç na pytanie „Co Ci powiedzia∏o drzewo, które zasypia na zim´?” Ka˝de dziecko przyk∏ada- ∏o ucho do pnia drzewa i stara∏o si´ „wys∏u- chaç jego g∏osu”. • Drugi etap zabawy „Rozmowa” pole- ga∏ na udzieleniu przez dzieci odpowiedzi na pytanie „Co powiedzia∏ Ci p∏atek Êniegu, który w∏aÊnie spad∏ z chmury?” Wa˝nym mo- mentem w zabawie by∏ kontakt z naturà, oglàdanie p∏atków Êniegu pod szk∏em po- wi´kszajàcym, opisywanie jego wyglàdu. • W ostatnim, trzecim etapie zabawy „Rozmowa” dzieci odpowiada∏y na nietypo- we pytanie, mianowicie „Co by by∏o, gdyby drzewa ros∏y do góry korzeniami?” Tym razem wypowiedziom dzieci towarzyszy∏o oglàdanie korzenia drzewa, jego dotykanie, opisywanie. W strukturze prowadzonego ekspery- mentu mieÊci∏o si´ równie˝ pobudzanie ak- tywnoÊci twórczej dziecka oraz jego uspo- ∏ecznienia obrazem, czyli tworzenie prac pla- stycznych. Podobnie jak w poprzednich zabawach niezmiernie wa˝nà role odgrywa∏a radosna atmosfera, która na zaj´ciach plastyki zosta- ∏a spot´gowana przez dêwi´ki muzyki ta- necznej i powa˝nej (z nagraƒ na taÊmie ma- gnetofonowej). Zabawa „Moje opowiadanie” Drugà podj´tà formà pobudzenia aktyw- noÊci twórczej dziecka by∏o zastosowanie za- bawy polegajàcej na u∏o˝eniu przez dzieci w∏asnego opowiadania z podanych wyrazów, których kolejnoÊç nie mog∏a byç zmieniona, pod nazwà „Moje opowiadanie” w dwóch etapach. Celem tej zabawy by∏o u∏o˝enie w∏asnego opowiadania oraz kszta∏cenie umiej´tnoÊci stosowania si´ do regu∏ obowiàzujàcych w zabawie. • W etapie pierwszym zabawy „Moje opowiadanie” zosta∏o wykorzystane s∏ownic- two bliskie dzieciom ( droga, obiad, kara, s∏oƒce, serce ). Zadaniem dzieci by∏o u∏o˝enie opowiadania tak, aby nie zmieniç kolejnoÊci podanych wyrazów. • W drugim etapie zabawy „Moje opo- wiadanie” dzieci pracujà, pos∏ugujàc si´ wy- razy sprawiajàce trudnoÊci w powiàzaniu ich w logicznà ca∏oÊç ( noc, most, dym, piosenka, dom ). Zabawa „Rozmowa” Kolejnà podj´tà fazà pobudzenia aktyw- noÊci twórczej dzieci oraz ich uspo∏ecznienia by∏o przeprowadzenie zabawy o nazwie „Rozmowa”, która polega∏a na udzielaniu przez dzieci odpowiedzi na nietypowe pyta- nia. Zabaw´ przeprowadzono w trzech etapach. Wa˝nym elementem tej zabawy by∏ kontakt dzieci z naturà (wycieczka). Zada- niem uczniów by∏o udzielenie ciekawej, nie- typowej odpowiedzi na zadane przez nauczy- ciela pytanie. Celem zabawy „Rozmowa” by∏o udziele- nie oryginalnej odpowiedzi na zadane pyta- Zabawa „Wynalazca” Zabawa „Wynalazca” polega∏a na prze- twarzaniu znaków graficznych oraz konstru- owaniu maszyn, pojazdów. Dzieci korzysta∏y z ró˝norodnych materia∏ów plastycznych. Zabawa „Wynalazca” przebiega∏a w trzech etapach. Celem tej zabawy by∏o stworzenie pracy plastycznej w∏asnego pomys∏u, nietypowej, oryginalnej, oraz nabywanie przez dzieci umiej´tnoÊci dzielenia si´ przyniesionymi przez siebie materia∏ami plastycznymi. Punktem wyjÊcia zabawy „Wynalazca” w pierwszym etapie by∏ kolorowy znak gra- ficzny, a jego przeróbka polega∏a na wykona- 44 9/2004 615 39 praktyka szkolna niu rysunku stanowiàcego kontynuacj´ dane- go znaku. Ka˝de dziecko otrzymywa∏o kart- k´ z bloku, na której nakreÊlona by∏a czarna spiralna linia. Po werbalnym nakreÊleniu przez dzieci tematu pracy przystàpi∏y one do wykonania wspólnie ustalonego celu. Celem drugiego etapu zabawy „Wynalaz- ca’’ by∏o zaprojektowanie pojazdu, którym dzieci chcia∏yby przyjechaç do szko∏y. Aby przybli˝yç dzieciom temat tworzenia, podj´cie twórczoÊci poprzedzone by∏o rozmowà na te- mat problemów zwiàzanych z wczesnym wsta- waniem, aby pójÊç do szko∏y. Trzeci etap zaba- wy „Wynalazca” polega∏ na zaprojektowaniu pojazdu, który pomo˝e kominiarzowi w nie- bezpiecznej pracy. Inspiracjà by∏a rozmowa z zaproszonym kominiarzem. Przed rozpocz´ciem zaj´ç zawarto z dzieçmi umow´ na te- mat zasad kontaktowania si´ z nimi podczas procesu tworze- nia. Ustalono, ˝e czas na udzielenie informacji przez nauczyciela nie b´dzie ogra- niczony i w ka˝dej chwili, gdy zaistnieje taka potrzeba, dziecko mo˝e skorzystaç z po- mocy nauczyciela, szeptem zadawaç pytania, aby nie przeszkadzaç innym. Nale˝y równie˝ pami´taç o tym, ˝e ocena prac dzieci powinna dotyczyç wysi∏ków ucznia, a nie tylko osiàgni´tych wyników, gdy˝ cz´sto wyniki sà ni˝sze w stosunku do w∏o˝onego wysi∏ku i ocena mo˝e byç krzyw- dzàca, co spowoduje zniech´cenie do dalszej twórczoÊci. nym znakiem graficznym, kredki, pisaki, far- by, plastelina, szmatki, bibu∏a. A. Rozgrzewka 1. Dzieci siedzà na krzes∏ach w kr´gu (krze- se∏ jest o jedno mniej ni˝ dzieci. Jedno dziec- ko stoi w kr´gu i mówi „Zamieniajà si´ miej- scami osoby, które lubià (bàdê nie lubià) ba- wiç si´…”). Gdy koƒczy zdanie, zajmuje jedno z wol- nych krzese∏, a dziecko, które nie zdà˝y∏o usiàÊç na krzese∏ku, kontynuuje zabaw´. B. Wprowadzenie 1. Dzieci wybierajà przygotowane k∏´bki w∏óczki i siadajà w kr´gu. Kolejno okreÊlajà cechy we∏ny poprzez dotyk, zapach, wzrok. • Ze swojej w∏óczki uk∏a- dajà pierwszà liter´ swojego imienia i nazwiska; • Tworzà wspólny obraz, ko- lejno dok∏adajàc swojà nitk´ w∏óczki. Ka˝de dziecko nadaje tytu∏ powstajàcemu obrazowi. C. Podj´cie aktywnoÊci twórczej 1. Dzieci otrzymujà kartk´ z blo- ku z nakreÊlonà kolorowà splàta- nà linià. Zadaniem dzieci jest przetwo- rzenie znaku graficznego tak, aby powsta∏ obraz oraz nadanie tytu∏u pracy – dzieci wy- korzystujà ró˝norodne materia∏y plastyczne (kredki, pisaki, bibu∏´, papier kolorowy, w∏óczk´, strz´pki materia∏u, plastelin´). 2. Indywidualna praca dzieci (zwrócenie uwagi na formy grzecznoÊciowe: prosz´, po- ˝ycz, dzi´kuj´ ). 3. Prezentacja prac przez dzieci. Zabawa „Wynalazca” – pierwszy etap Cele: – uczeƒ potrafi przekszta∏ciç znak graficz- ny tak, aby powsta∏ obrazek; – umie nadaç tytu∏ swojej pracy; – chce wspó∏pracowaç z grupà; – ch´tnie dzieli si´ przyniesionymi przez siebie materia∏ami plastycznymi; – wypowiada si´ pozytywnie na temat swojej pracy. Pomoce: k∏´bki w∏óczki, kartki z narysowa- D. Podsumowanie 1. Wybór przez dzieci najciekawszych prac. 2. Ocena prac przez dzieci i nauczyciela. Zabawa „Wynalazca” – drugi etap Cele: – uczeƒ umie zaprojektowaç pojazd dla kominiarza, wyjaÊniç sposób jego dzia∏ania; – potrafi nadaç tytu∏ swojej pracy; 40 616 ˚ycie Szko∏y praktyka szkolna – odpowiednio u˝ywa zwrotów grzeczno- Êciowych, gdy chce coÊ po˝yczyç; – ch´tnie zadaje pytania w trakcie rozmo- wy z kominiarzem; – cierpliwie czeka, a˝ przyjdzie kolej jego wypowiedzi. Pomoce: treÊç zagadki, kartki z bloku, farby, kredki, pisaki, szmatki, bibu∏a, plastelina. 2. Ocena wykonywanych projektów. Trzeci etap przebiega∏ podobnie. Podj´- cie aktywnoÊci twórczej poprzedzone by∏o pogadankà na temat problemów, jakie dzieci majà z rannym wstawaniem do szko∏y. Zabawa „Rozmowa” – pierwszy etap (zaj´cia w terenie) Cele: – uczeƒ umie samodzielnie u∏o˝yç orygi- nalnà odpowiedê; – rozumie zasady obowiàzujàce w zabawie; – wie, ˝e nie mo˝na naÊladowaç pomy- s∏ów swoich kole˝anek i kolegów; – potrafi pozytywnie oceniç swojà wypo- wiedê. A. Rozgrzewka 1. Zabawa ruchowa. Zabawa odbywa si´ w kr´gu. Stawiamy o jedno krzes∏o wi´cej ni˝ jest uczestników zabawy. Dziecko, które po swojej prawej stronie ma wolne krzese∏ko, mówi: Krzese∏ko po mojej prawej stronie jest puste, przyjdzie do mnie na przyk∏ad Reginka, która potrafi szyb- ko zapami´tywaç wierszyki itd. A. Rozgrzewka 1. Piesza wycieczka do pobliskiego lasku w listopadowy pogodny dzieƒ. 2. Powitanie „iskierkà przyjaêni”. Dzieci za- wiàzujà kràg wokó∏ wybranego drzewa. Roz- poczyna nauczyciel: Iskierk´ przyjaêni pusz- czam w kràg, niech wróci do moich ràk – dzieci przekazujà sobie uÊcisk przyjaêni. „Iskierka” powinna wróciç do nauczyciela. 3. Zabawa ruchowa „Moje drzewo”. Dzieci biegajà slalomem pomi´dzy drze- wami. Na sygna∏ (klaÊni´cie w d∏onie nauczy- ciela) dobiegajà do najbli˝szego drzewa, dotykajà go, przyk∏adajà do niego ucho, wàchajà, przyglàdajà si´. Póêniej znów rozbiegajà si´ (zabaw´ powtarzamy trzy, cztery razy), w koƒcowej fazie zabawy ka˝dy uczestnik wybiera sobie jedno z dzieci, to, które najbardziej mu si´ spodoba∏o. 4. Polecenie dla dzieci: Dokoƒcz zdanie – Gdy czytam wyraz drzewo, to myÊl´ o… – two- rzenie skojarzeƒ do s∏owa drzewo. B. Wprowadzenie 1. Rozwiàzywanie zagadki Stara to prawda. Wiecie to wszyscy. Chodzi jak kot po dachach I kominy czyÊci. 2. Polecenie dla dzieci: Dokoƒczcie zdanie: Kominiarz potrafi… 3. Zadaniem dzieci jest rozwiàzaç nast´pujà- cy problem: Zastanówcie si´, do czego móg∏by kominiarz wykorzystaç parasol? – zastosowa- nie techniki burzy mózgów. 4. Przybycie zaproszonego goÊcia – kominia- rza, rozmowa z kominiarzem na temat jego pracy. C. Podj´cie aktywnoÊci twórczej 1. Dzieci otrzymujà kartki z bloku oraz ró˝- ne materia∏y plastyczne: kredki, pisaki, pla- stelin´, papier kolorowy, klej, bibu∏´, kawa∏- ki szmatek. Zadaniem dzieci jest skonstruowaç po- jazd, który pomo˝e kominiarzowi w jego ci´˝kiej pracy. B. Wprowadzenie 1. Podzia∏ dzieci na dwie grupy. 2. Inscenizacja pt. Dzieci i drzewa. • Zadaniem pierwszej grupy jest zagraç rol´ drzew. Ka˝de dziecko jest drzewem. • Zadaniem drugiej grupy jest zagraç grup´ rozkrzyczanych, niegrzecznych dzie- ci, takich, które nie potrafià zachowaç si´ w lesie. D. Podsumowanie 1. Zorganizowanie wystawki prac. Zadaniem dzieci jest dostrze˝enie w ka˝dej pracy cze- goÊ oryginalnego. 9/2004 617 41
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZakazane zabawy - Beverley Jo, beverley jo(1)Zabawy logopedyczne 2, logopediaZabawy na świeżym powietrzu, LOGOPEDIA, logopedia podyplomowe, logopediaZabawy z alfabetem, WCZESNOSZKOLNA, Edukacja polonistyczna, e.polonistZABAWA OŻYWIAJACA WILK I ZAJĄC , Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA BIEŻNA - LWY I ANTYLOPY, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA - ORIENTUJ SIĘ, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA RUCHOME KOSZE , Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA BABA JAGA, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA KTO ZWINNIEJSZY I SPRYTNIEJSZY, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawy
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllicowka.xlx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|