Zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej,
[ Pobierz całość w formacie PDF ] //-->ZABAWY Z WYKORZYSTANIEM CHUSTY ANIMACYJNEJOd kilkunastu lat chusty animacyjne są popularyzowane przez Polskie StowarzyszeniePedagogów i Animatorów KLANZA jako pomoc do zajęć z dziećmi, młodzieżąi dorosłymi.Chusta animacyjna ma zwyczaj ma kształt koła o średnicy do 7 m, pośrodku któregoznajduje się otwór. Prowokuje ona dorosłych i dzieci do zabawy. Jej szczególną zaletą jest to, żedostarczając doznań wzrokowych, dotykowych i ruchowych, wszechstronnie stymuluje rozwójdzieci. Jeśli do zabawy dołączymy piosenkę lub muzykę, wówczas stymulacja ta jest jeszczepełniejsza. Zabawy z chustą ożywiają relacje w grupie, integrują nawet wiele osób i zachęcają jedo współpracy.Chusta animacyjna umożliwia lepsze poznanie dzieci, ułatwiła wejście w grupę, orazpokonywanie lęku przed nową sytuacją. Wyzwala radość, rozładowuje napięcia i powoduje, żedzieci są otwarte i spontaniczne. Jest to atrakcyjna forma zabawy, która daje dzieciom dużoswobody, wyzwala ich własną aktywność.,,Kogo brakuje?”-uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami trzymając chustę nawysokości pasa. Prowadzący wybiera osobę (może być ich więcej), która wchodzi podchustę. Następnie wszyscy otwierają oczy i odgadują kto jest pod chustą.,,Kolorowe wycieczki”-wszyscy siedzą na podłodze trzymając chustę na wysokości pasa.Prowadzący podaje nazwę koloru, a osoby trzymające ten kolor zmieniają się miejscami.,,Przebieganie pod chustą”-uczestnicy podnoszą i opuszczają chustę trzymając ją zauchwyty. Prowadzący mówi, kto ma zmienić miejsce np. przebiegają ci, którzy mająniebieskie oczy; przebiegają osoby, które mają siostrę itp. Gdy chusta jest maksymalniew górze osoby te przebiegają pod nią.,,Bilard”-grupa wachluje chustą na której jest piłeczka. Ma ona wpaść do otworuznajdującego się na środku chusty.,,Sztorm”-na chustę wrzucamy lekkie przedmioty (piłeczki, zabawki). Podczas wachlowanianie mogą one spaść z chusty.,,Kwiat lotosu”-jedna osoba siedzi na środku chusty z nogami pod brodą. Pozostaliuczestnicy trzymają chustę za brzeg. Zwracają się w prawą stronę, idąc powoli zawijająsiedzącego. Gdy jest on zawinięty do wysokości ramion zatrzymują się i na słowa ,,trzy,cztery” równocześnie i szybko wycofują się.,,Składanie”-zadanie grupy polega na złożeniu chusty w określony kształt (np. w kostkę,trójkąt, prostokąt) lub w inny wymyślony sposób, np. tak, by był widoczny tylko jeden klinmateriału, by widoczne były dwa, trzy a nawet cztery kliny w danym kolorze.1,,Rybak i rybka”-uczestnicy stoją w kręgu trzymając brzeg chusty. Wybieramy dwie osoby,które przyjmują rolę ,,rybaka” i ,,rybki”. Rybak wchodzi na chustę i stara się złapaćpływającą w wodzie rybkę. Bawiący się falują chustą, utrudniając w ten sposób zadanierybakowi. Gdy ten złapie rybkę, następuje zmiana par.,,Sałatka owocowa”-uczestnicy trzymają chustę za uchwyty. Podzieleni są na cztery, pięćrodzajów owoców np. gruszki, banany, cytryny, truskawki, kiwi itp. Grupa wachluje chustą.Gdy jest ona wysoko prowadzący wymienia nazwy owoców, a osoby należące do tychrodzajów przebiegają pod nią zmieniając się miejscami i łapią inne uchwyty. Na hasło,,sałatka owocowa” - wszyscy zmieniają miejsce. Zamiast owoców mogą być kolory.,,Pająk”-uczestnicy stają wokół chusty. Jedna osoba dwukrotnie rzuca kostkę z kolorami.Pierwszy rzut - wskazuje kolor pola na którym staje, drugi rzut - pole, na którym kładzieręce.,,Naleśnik”-osobę leżącą na brzegu chusty zawijamy (głowa musi pozostać poza chustą).Ta próbuje sama się rozwinąć.,,Skoki naleśnika”-uczestnicy tworzą rząd. Pierwsza osoba w rzędzie jest zawiniętaw chustę tak, że może jedynie skakać obunóż. Na sygnał prowadzącego skacze do linii mety(20 kroków od linii startu), a następnie uwalnia się i biegiem wraca na start, przynoszącchustę ze sobą. Grupa zawija w nią kolejną osobę.,,Na karuzeli”-chętna osoba siada na środku chusty, a reszta kręci nią, idąc coraz szybciejw jedną stronę. Osoba na środku stara się utrzymać równowagę.,,Potwór z Loch Ness”- uczestnicy siedzą dookoła chusty trzymając ją na wysokości brody.Pod nią znajduje się jedna osoba - potwór. Gdy wszyscy zamkną oczy potwór wciąga kogośpod chustę. Grupa otwiera oczy i zgaduje, kto zniknął. Kto zgadnie wchodzi w rolę potwora.,,Muzyczna chusta”-uczestnicy trzymają rozciągniętą chustę. Grupa porusza się w taktmelodii falując nią. Prowadzący przygotowuje różne fragmenty muzyczne.,,Karuzela”-uczestnicy trzymają za uchwyty naprężoną chustę na wysokości pasa.Śpiewając: ,,Hej, ho, hej, ho, do pracy by się szło…”- rytmicznie przekazują sobie chustęw prawą stronę. Zaczynają od bardzo powolnego śpiewania, stopniowo zwiększając tempo.Po pewnym czasie następuje zmiana i chusta wędruje w lewą stronę.,,Stań na kolorze”-uczestnicy tańczą w rytm muzyki wokół chusty. Gdy muzyka umilknie,stają na kolorze podanym przez prowadzącego.,,Złap przesyłkę”-grupa tworzy koło, trzymając chustę na której położona jest piłka.Wyznaczona osoba zajmuje miejsce pod chustą, wyciągając ręce przez otwór. Zadaniembawiących jest tak prowadzić piłkę, by trafiła ona do osoby pod chustą. Zabawa może byćprowadzona na czas ( kto więcej razy w czasie jednej minuty chwyci i odrzuci piłkę nachustę).2,,Deszczowa chmura”-w oznaczonym rogu sali stoi 6 osób trzymających chustę -,,deszczową chmurę”. Reszta grupy zajmuje miejsca po przeciwnej stronie. Na sygnałprowadzącego osoby z ,,deszczową chmurą” biegną w kierunku uciekających kolegów,próbując ich nakryć. Osoby schwytane powiększą ,,deszczową chmurę’.,,Zabawa z numerami”-uczestnicy zabawy trzymają chustę za uchwyty. Odliczają doczterech ( każdy zapamiętuje swój numer). Na sygnał prowadzącego grupa porusza siękrokiem dostawnym w lewo. Następnie prowadzący wywołuje numerki: od 1 do 4. Osobynim oznaczone puszczają chustę i obiegają krążących w kierunku przeciwnym w prawo,próbując jak najszybciej stanąć na swoje miejsce. Wygrywa ten, kto zrobi to pierwszy.,,Kto gdzie jest?”-kilka leżących osób przykrywamy chustą. Zmieniają się one miejscami.Grupa dotykając ich przez chustę odgaduje, gdzie kto leży.,,Pomnik”-trzyosobowa grupa chętnych wchodzi pod chustę i tworzy ,,pomnik”. W tym czasiepozostali odwracają się. Na znak prowadzącego kilka osób -,,rzeźbiarzy” bada pomnikdotykiem, a następnie stara się w trzyosobowej grupie odtworzyć go. Prowadzący odsłaniapomnik, wszyscy sprawdzają podobieństwo kopii do oryginału.,,Tarcza strzelecka”-rozłożoną chustę kładziemy na podłodze. Jest ona tarczą strzelecką, naktórej określone kolory oznaczają daną liczbę punktów: np. czerwony - 10, zielony - 8,niebieski - 6, pomarańczowy - 4, żółty - 2. Uczestnicy stoją w odległości 10 m od chustyi rzucają w jej kierunku (można rzucać tyłem do chusty w odległości 5 m).,,Zanieś miskę na drugą stronę”-uczestnicy trzymają naprężoną chustę, na niej stoi miskaz wodą. Zadaniem grupy jest przeniesienie chusty na wcześniej wyznaczone miejsce.,,Przerzuć piłkę”-uczestnicy trzymają chustę. Na niej znajduje się piłka. Zadaniembawiących się jest przerzucenie jej na stronę przeciwną, aby spadła poza chustę.,,Worek ze skarbami”-uczestnicy siedzą wokół chusty lub na niej. W worku znajdują sięrekwizyty w kolorach odpowiadających kolorom chusty. Uczestnicy podają go sobie w rytmmuzyki. Gdy muzyka milknie, zadaniem osoby która trzyma worek jest wyciągnięcierekwizytu, podanie jego nazwy, koloru, zastosowania i położenie go na polu chusty w tymkolorze.,,Gumoludki i roboty”-uczestnicy poruszają się po pomieszczeniu swobodnie i reagująna muzykę wykonując określone ruchy przypominające sposób poruszania się człowiekaz gumą - swobodny i sprężysty, albo robota - sztywny i urywany.Literatura:1. ,,Tańce i zabawy dla grupy ’’, wydawnictwo KLANZA,2. „Zabawy z chustą”, red. Anna Wasilak, wydawnictwo KLANZA,33. „Wprowadzenie do pedagogiki zabawy", red. Elżbieta Kędzior - Niczyporuk , wydawnictwoKLANZA,4. Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,wydawnictwo Harmonia.Opracowanie:Małgorzata Garbin4
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZakazane zabawy - Beverley Jo, beverley jo(1)Zabawy logopedyczne 2, logopediaZabawy na świeżym powietrzu, LOGOPEDIA, logopedia podyplomowe, logopediaZabawy z alfabetem, WCZESNOSZKOLNA, Edukacja polonistyczna, e.polonistZABAWA OŻYWIAJACA WILK I ZAJĄC , Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA BIEŻNA - LWY I ANTYLOPY, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA - ORIENTUJ SIĘ, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA RUCHOME KOSZE , Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA BABA JAGA, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA KTO ZWINNIEJSZY I SPRYTNIEJSZY, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawy
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwanilia39.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|