zabawy-z-wyrazami-117-429e, pedagogika, Odimienna Metoda czytania I. Majchrzak
[ Pobierz całość w formacie PDF ] blizejprzedszkola.pl W cyklu artykułów przedstawiłam moje doświadczenia zawodowe związane z Odimienną Metodą Nauki Czytania ireny Majchrzak . Owocem tych doświadczeń był własny program działań edukacyjnych pt. „Zabawy z wyrazami”, w którym sięgnęłam także do technik twórczych i pedagogiki zabawy. Metoda dr Ireny Majchrzak okazała się dla mnie bardzo inspirująca, choć czasami modyfikowałam ją bądź realizowałam w odmienny sposób. Edyta Kaczanowska zabawy z wyrazami scenariusze do rodzin wyrazów wprowadzanych latem riusze do dwóch rodzin wyrazów wprowadzanych latem. Miałam do dyspozycji następujące rodziny wy- razów: „wakacyjne krajobrazy”, „zwierzęta z ZOO” „zwie- rzęta hodowlane”, „wakacyjne atrybuty”, „postacie z wierszy Juliana Tuwima”. Zajęcia przeprowadzałam w grupie dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Przebieg zajęć ma formę zadaniową, dzięki czemu będzie można zorientować się, w jaki sposób kierować polecenia do dzieci. Tekst zaznaczony kursywą to moje dodatkowe uwagi odnoszące się do realizacji zadań edukacyjnych. o Posługiwanie się wyobraźnią. o Naśladowanie zwierząt ruchem i odgłosami. o Odzwierciedlenie wyglądu zwierząt z ZOO poprzez ak- tywność plastyczną. o Współdziałanie i współpraca. Przestrzeń edukacyjna: sala przedszkolna. Pomoce i przybory: ilustracje przedstawiające wybrane zwierzęta z ZOO, etykietki z nazwami zwierząt z ZOO (kilka zestawów), kartoniki z wybranymi wyrazami (polewa, lek, zlew, ulewa, lawa, lewo), rymowane zagadki o zwierzętach z ZOO, nagrania muzyczne (utwór do zabawy z naśladowa- niem zwierząt, wybrane utwory C. Saint-Saënsa z płyty pt. „Karnawał zwierząt”, utwór muzyki afrykańskiej), alfabet w formie liter na taśmie i liter na oddzielnych kartonikach, plastelina, karty pracy – dobieranki wyrazowo-obrazkowe „Zwierzęta z ZOO”, nożyczki, kleje, kredki. ZWIeRZęTA W ZOO Cele ogólne: o Kształtowanie gotowości do czytania poprzez czytanie globalne. o Stwarzanie warunków do ekspresji ruchowej, aktywno- ści plastycznej i myślenia twórczego. o Utrwalanie wiadomości na temat wybranych zwierząt z ZOO. Interakcje: N DZ (1–n), N DZ DZ (2–n), (1–2) DZ DZ (3–4), (1/2 n) DZ DZ (1/2 n), DZ DZ (cała grupa jed- nocześnie, każde dziecko po kolei, pary, podział na dwie równe grupy, każde dziecko indywidualnie). Metody: werbalno-czynnościowa, czynnościowo-werbal- na, czynnościowa (nawiązanie do Odimiennej Metody Nauki Czytania Ireny Majchrzak, technik twórczych oraz pedagogi- ki zabawy). Przebieg zajęcia (sytuacje edukacyjne): o „Jakie to zwierzę?”. Posłuchajcie rymowanych zagadek i odgadnjcie, jakie zwierzęta pojawią się w naszym ZOO. Dzieci układają w szeregu ilustracje zwierząt. Umiejętności dzieci: o Rozróżnianie i porównywanie wybranych zwierząt z ZOO i ich cech charakterystycznych. o Czytanie globalne nazw wybranych zwierząt z ZOO (głów- nie dobieranka wyrazowo-obrazkowa). o Rozróżnianie i porównywanie liter (drukowanych). o Dokonywanie syntezy głoskowej wyrazu. o Układanie i rozbudowywanie zdania. bliżej przedszkola 6.117 czerwiec 2011 95 D o prezentacji w ostatnim artykule wybrałam scena- Przygotowanie do nauki czytania o „Tabliczki dla zwierząt z ZOO”. Kto umiałby umieścić właściwe tabliczki przy wybiegach zwierząt? Jak łatwo się domyślić, ilustracje zwierząt pełnią funkcję wybiegów, a etykietki – tabliczek przy wybiegach. o „Zwiedzanie ZOO”. Każdy z was zajmie miejsce przy jednym „wybiegu” dla zwierząt i odczyta nazwę z tabliczki. Następnie przejdzie do kolejnego wybiegu. Potem zwierzęta ukryją się, zostaną same tabliczki. Nauczycielka zakrywa ilus- tracje po kilku rundach czytania. W ten sposób zadanie zostaje utrudnione. o „Podobieństwa i różnice”. Poruszajcie się przy muzyce, na- śladując jedno ze zwierząt z ZOO. Podczas przerwy w muzyce każdy podniesie jedną etykietkę i dobierze się z kimś w parę. Która para chciałaby odczytać etykietki i wymienić kilka po- dobieństw i różnic między tymi dwoma zwierzętami? o „Alfabet w ZOO”. Sprawdzimy, czy na tabliczkach w ZOO znalazły się wszystkie litery alfabetu. Zacznjmy od pierw- szych trzech liter abecadła, czyli... ( nauczycielka prezentuje lite- ry na ścianie z alfabetem, a dzieci podają ich nazwy ). Wybierzmy trzy osoby, które poszukają tych liter w nazwach. o „Zwierzęta z plasteliny”. Ulepcie z plasteliny kilka ulu- bionych zwierząt z ZOO. Potem znajdźcie wśród etykietek ich nazwy i dopasujcie do miniaturek. o „Żółw jest powolny”. Powiedzcie, jaki wyraz powstanie z głosek p-o-w-o-l-n-y (o-d-w-a-ż-n-y, s-p-r-y-t-n-y, sz-y-b- k-i itp.). Wybrana osoba odszuka tabliczkę zwierzęcia, któ- re jest powolne. Jakie zdanie powstanie? Jeśli jest to grupa dzieci młodszych, można zamiast syntezy głoskowej zapropono- wać sylabową. o „Ukryty lew”. Zamieńcie się w lwy i lwice biegające po sawannie. Podczas przerwy w muzyce spójrzcie na pokazy- wany wyraz. Czy ukryła się w nim nazwa „lew” (POLEWA, LEK, ZLEW, ULEWA, LAWA, LEWO)? Dziecko uzdolnione czytelniczo może odczytywać kolejne wyrazy użyte w tej zabawie. o „Zwierzęta z ZOO z napisami”. Wytnjcie wyrazy i na- klejcie przy właściwych obrazkach zwierząt na otrzymanej karcie pracy. Pokolorujcie obrazki. Zajęcia utrwalające: o „Niewłaściwa tabliczka”. Przyjrzyjcie się tabliczkom przy wybiegach zwierząt w naszym ZOO. Czy nie ma tu pomyłki? Karta pracy to dobieranka wyrazowo-obrazkowa mojego autorstwa. POSTACIe Z WIeRSZY J. TUWIMA” o „Zwierzęta ukryte w muzyce”. Posłuchajcie fragmentu mu- zyki. Jakie zwierzę z ZOO pasuje do tej muzyki? Wybrana osoba odszuka etykietkę z nazwą „lew”. Naśladujcie lwa przy muzyce. Najlepiej skorzystać z utworów pt. „Marsz królewski lwa”, „Żółwie”, „Słoń”, „Kangury” „Akwarium”, „Ptaszarnia” z płyty C. Saint-Saënsa „Karnawał zwierząt” bądź innych utworów muzy- ki klasycznej przywodzących na myśl zwierzęta. o „Dłuższe zdanie”. Wybrana osoba wylosuje jedną z ety- kietek i odczyta nazwę zwierzęcia. Następnie ułoży zdanie z tym wyrazem. Jaki wyraz (bądź wyrazy) można dodać, by to zdanie było dłuższe? o „Zwierzęta na wybiegach”. Podzielcie się na dwie grupy – zwiedzający i zwierzęta. Na dany znak dzieci zwiedzające ZOO zatrzymają się przy „wybiegach zwierząt” i kolejno od- czytają napisy. Każde wymienione „zwierzę” zaprezentuje się ruchem i głosem (potem grupy zamienią się zadaniami). Cele ogólne: o Kształtowanie gotowości do czytania poprzez czytanie globalne. o Stwarzanie warunków do ekspresji ruchowej, aktywno- ści plastycznej i myślenia twórczego. o Uwrażliwianie dzieci na literaturę poprzez obcowanie z twórczością Juliana Tuwima. Umiejętności dzieci: o Rozróżnianie wybranych postaci i tytułów wierszy Juliana Tuwima. o Czytanie globalne nazw wybranych postaci z wiersz Juliana Tuwima (głównie dobieranka wyrazowo-obrazkowa). o Rozróżnianie i porównywanie liter (drukowanych). o Odtwarzanie fragmentu wiersza pt. „Lokomotywa”. R E K L A M A 96 bliżej przedszkola 6.117 czerwiec 2011 Komplet książek do nauki czytania odimienną metodą ireny majchrzak tylko za 59 zł W skład kompletu wchodzi podręcznik „Opowieści sowy” część I i II, ćwiczenia „Gry czytelnicze” część I i II oraz książka „Opowieści ortograiczne”. Zamówienia przyjmuje sklep BlizejEdukacji.pl tel. 12 257 43 35, e-mail: sklep@blizejedukacji.pl Przy zamówieniu minimum 15 kompletów koszty wysyłki pokrywa sprzedawca. GWARANCJA NAJNIżSZEJ CENY NA RYNKU! blizejprzedszkola.pl o Przedstawianie postaci z wiersza Juliana Tuwima w for- mie pantomimy oraz pracy plastycznej. o Tworzenie analogii prostej. o Rozwjanie wyobraźni. o Współdziałanie i współpraca. Zajęcia utrwalające: o „Tak wielkie jak...”. Odczytajcie wspólnie nazwę postaci z wiersza. Co może być tak wielkie jak Słoń Trąbalski (tak szyb- kie jak lokomotywa; tak zdrowe jak rzepka itp.)? Odczytane etykietki rozkładane są w dowolnym miejscu na dywanie. o „Słoń Trąbalski szuka wyrazu”. Wybierzmy osobę, którą zamienimy w Słonia Trąbalskiego (włoży na głowę opaskę z wielkimi uszami i trąbą). Słoń będzie się poruszał przy mu- zyce między odwróconymi etykietkami, a my wokół, trzy- mając się za ręce. Zadaniem słonia będzie odszukanie nazwy wymienionej postaci z wiersza. Potem odda swoją opaskę następnej osobie. o „Roztargniony słoń”. Przyjrzyjcie się etykietce i literom wybranym przez Słonia Trąbalskiego ( najlepiej umieścić je na tablicy, tak by były dobrze widoczne ). Czy z tych liter uda się ułożyć nazwę z etykietki? O jakiej literze zapomniał słoń? o „Ptaki z lasu liter”. Zamieńcie się w ptaki z wierszy Juliana Tuwima. Podczas przerwy w muzyce wybierzcie jedną z li- ter leżących na dywanie. Czy wasza litera występuje w pokazy- wanym podpisie do ilustracji? Potraicie ją nazwać? o „Mali ilustratorzy”. Narysujcie obrazek do wybranego wiersza Juliana Tuwima. Następnie pomalujcie go farba- mi. Na koniec kolejno wylosujcie etykietkę i dopasujcie do właściwego obrazka na naszej wystawie prac: Przestrzeń edukacyjna: sala przedszkolna. Pomoce i przybory: teksty wybranych wierszy dla dzieci autorstwa Juliana Tuwima, ilustracje do wybranych wierszy Juliana Tuwima, karty do kolorowania z wyrazami, etykiet- ki z nazwami postaci z wybranych wierszy Juliana Tuwima, kartoniki z literami alfabetu, nagrania muzyczne do działań z ruchem (utwór muzyki klasycznej kojarzący się z ptakami oraz słoniem), opaska na głowę imitująca słonia, kartony A3, kredki, farby, pędzle i pojemniczki z wodą do ich płukania. Interakcje: N DZ (1–n), N DZ DZ (2–n), DZ DZ (cała grupa jednocześnie, każde dziecko po kolei, każde dziecko indywidualnie). Metody: werbalno-czynnościowa, czynnościowo-werbal- na, czynnościowa (nawiązanie do Odimiennej Metody Nauki Czytania Ireny Majchrzak, technik twórczych oraz pedagogi- ki zabawy). Przebieg zajęcia (sytuacje edukacyjne): o „Ilustracje do wierszy”. Posłuchajcie krótkich fragmentów wierszy Juliana Tuwima. Odgadnjcie ich tytuły i odszukajcie właściwe ilustracje. Dzieci układają ilustracje w szeregu. o „Podpisy do postaci z wierszy”. Dopasujmy wspólnie etykietki do postaci na ilustracjach. o „Stacje z etykietkami”. Poruszajcie się wokół ilustracji z podpisami, naśladując lokomotywę, i recytujcie ze mną frag- ment wiersza. Gdy „lokomotywa” się zatrzyma, każdy odczy- ta napis, przy którym stanął. Wiersz J. Tuwima „Lokomotywa” re- cytowany jest od wersu: „Nagle – gwizd! Nagle – świst! Para – buch! Koła – w ruch!”. Po pierwszym odczytaniu podpisów nauczycielka odwraca wybrane ilustracje. Przed ostatnią rundką czytania wszyst- kie są już zakryte. o „Litery w napisach”. Wybierzcie jedną z ilustracji i odczytajcie pod- pis. Następnie odkryjcie dwa karto- niki z literami. Sprawdźcie, czy lite- ry te występują w napisie. Potraicie je nazwać? Patrz foto o „Odgadnj i dopasuj etykietkę”. Odgadnjcie, jaką postać z wiersza Juliana Tuwima przedstawiam (za- gadki mają formę pantomimy). Kto wskaże i odczyta pasujący podpis? Macie ochotę sami pokazać podob- ne zagadki? o „Kolorowanka z wyrazami”. Wy- bierzcie sobie jedną z ilustracji do wierszy Juliana Tuwima. Odszukaj- cie i obrysujcie napis, który do niej pasuje. Następnie pokolorujcie ry- sunek kredkami. Opracowaną przeze mnie kartę przedstawia poniższa foto- graia. Patrz foto Cykl artykułów poświęconych Odimiennej Metodzie Nauki Czytania dr Ireny Majchrzak był publikowany na łamach miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA w numerach: 9.108 wrzesień 2010 – 6.117 czerwiec 2011. Bibliograia do całego cyklu: Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym , Warszawa 1999. Majchrzak I., Gry czytelnicze , część 1 i 2, MAC Edukacja, 2005. Majchrzak I., Meksykańska wioska – gra czytelnicza , DIDASKO. Majchrzak I., Nazywanie świata – gra słowno-obrazkowa , DIDASKO. Majchrzak I., Opowieści sowy , część 1 i 2, MAC Edukacja, 2005. Majchrzak I., Wprowadzanie dziecka w świat pisma , Warszawa 1995. Edyta Kaczanowska – nauczyciel dyplomowany z 10-letnim sta- żem pracy, prowadzi grupę 3-6-latków w Przedszkolu Miejskim nr 20 w Łodzi. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Edukacji Elementar- nej, współpracuje z Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego jako prowadząca warsztaty szkolenio- we i modelowe zajęć edukacyjnych dla nauczycieli. bliżej przedszkola 6.117 czerwiec 2011 97
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZakazane zabawy - Beverley Jo, beverley jo(1)Zabawy logopedyczne 2, logopediaZabawy na świeżym powietrzu, LOGOPEDIA, logopedia podyplomowe, logopediaZabawy z alfabetem, WCZESNOSZKOLNA, Edukacja polonistyczna, e.polonistZABAWA OŻYWIAJACA WILK I ZAJĄC , Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA BIEŻNA - LWY I ANTYLOPY, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA - ORIENTUJ SIĘ, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA RUCHOME KOSZE , Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA BABA JAGA, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA KTO ZWINNIEJSZY I SPRYTNIEJSZY, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawy
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllo2chrzanow.htw.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|