Zaburzenia rytmu serca i zatrzymanie krążenia, KSIĄŻKI, EPLS
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zaburzenia Rytmu Serca i Zatrzymanie Krĥōenia Krĥōenia ROZDZIAÿ ROZDZIAÿ Cele: Ten rozdziaþ stanowi przeglĢd zaburzeı rytmu serca i zwiĢzanych z nimi stanw wymagajĢcych pilnego leczenia. Po przeczytaniu tego rozdziaþu czytelnik powinien: € Opisaę prawidþowe EKG i zmiennoĻę rytmu serca zwiĢzane z wiekiem PRAWIDÿOWY ELEKTROKARDIOGRAM € Rozpoznaę rŇne rodzaje zagraŇajĢcych Ňyciu zaburzeı rytmu serca € OdrŇnię rytmy do defibrylacji i rytmy niedefibrylacyjne oraz znaę ich leczenie ZagraŇajĢce Ňyciu zaburzenia rytmu serca u dzieci czħĻciej sĢ wynikiem jak przyczynĢ nagþej chororby. Odmiennie niŇ u dorosþych, u ktrych pierwotnĢ przyczynĢ jest choroba serca, u dzieci niewydolnoĻę oddechowa i/lub krĢŇeniowa prowadzĢce do niedotlenienia, kwasica i/lub niskie ciĻnienie krwi tħtniczej sĢ najczħstszymi przyczynami zaburzeı rytmu serca. Rycina 6.1 Prawidþowe EKG Pierwszy zaþamek (zaþamek P) odpowiada depolaryzaji przdsionkw. Zespþ QRS przedstawia depolaryzacjħ komr, natomiast repolaryzacja odzwierciedlona jest w ocinku ST i zaþamku T (Rycina 6.1) Dzieci z kardiomiopatiĢ, zapaleniem miħĻnia sercowego lub po zabiegu kardiochirurgicznym z powodu wady serca sĢ obarczone zwiħkszonym ryzykiem wystĢpienia zaburzeı rytmu serca. Zaburzenia elektrolitowe lub leki, w dawkach terapeutycznych albo toksycznych mogĢ rwnieŇ byę przyczynĢ zaburzeı rytmu serca. EKG wyraŇa tylko rozprzestrzenianie siħ pobudzenia elektrycznego przez serce. Nie niesie ze sobĢ informacji na temat skutecznoĻci skurczu miħĻnia sercowego, perfuzju tkankowej czy stanu oglnego dziecka. W sytuacjach nagþych u dzieci, udzielajacy pomocy musi w pierwszej kolejnoĻci udroŇnię drogi oddechowe, zapewnię optymalnĢ wentylacjħ i natlenowanie pacjenta, a w dalszej kolejnoĻci zaopatrzyę ukþad krĢŇenia. Decyzje co do leczenia mogĢ byę podjħte tylko po szczegþowej ocenie stanu klinicznego dziecka. Lecz pacjenta a nie monitor. Monitorowanie elektrokardiograficzne powinno byę czħĻciĢ oceny ukþadu krĢŇenia. Potwierdza ono obecnoĻę zaburzeı rytmu serca i pozwala na obserwowanie zmian rytmu serca w odpowiedzi na zmiany w stanie pacjenta lub prowadzone leczenie. Podczas oceny EKG waŇne jest rozpoznanie ewewntualnych arkefaktw zapisu. OdþĢczenie elektrod moŇe symulowaę asystoliħ, wibracje przenoszone przez elektrody (np. podczas transportu) mogĢ przypominaę zapis migotania komr. (Rycina 6.2) Rycina 6.2 Zakþcenia w EKG mogĢ naĻladowaę asystoliħ lub migotanie komr EPLS 63 Zaburzenia Rytmu Serca i Zatrzymanie Krĥōenia PRAWIDÿOWY ELEKTROKARDIOGRAM 1. Rozdziaþ 6 Zaburzenia Rytmu Serca i Zatrzymanie KrĢŇenia Wiek ĺrednia Czuwanie Gþħboki sen Noworodek Î 3miesiħc Ňycia (m) 140 85-205 80-140 3 m Î 2 lata (l) 130 100-190 75-160 2l Î 10l 80 60-140 60-90 >10l 75 60-100 50-90 Rycina 6.3 Prawidþowa czħstoĻę pracy serca w zaleŇnoĻci od wieku i fazy czuwanie/sen Brak tħtna jest zwiĢzany z asystoliĢ, aktywnoĻciĢ elektrycznĢ bez tħtna (PEA), migotaniem komr (VF) lub czħstoskurczem komorowym bez tħtna (VT) i wymaga natychmiastowego podjħcia resuscytacji krĢŇeniowo-oddechowej (CPR). Zapis czħstoĻci pracy serca wyĻwietlany na monitorze, moŇe rwnieŇ byę mylĢcy. W razie wĢtpliwoĻci, zawsze lepiej zbadaę tħtno rħcznie. W przypadku, kiedy pozycja elektrody jest prostopadþa do osi depolaryzacji przedsionkw, zaþamek P nie jest widoczny na monitorze. Prawidþowa czħstoĻę pracy serca rŇni siħ w zaleŇnoĻci od wieku i stanu ĻwiadomoĻci, wystħpowania gorĢczki lub blu (Rycina 6.3). Zobacz rwnieŇ uproszczone tablele z prawidþowymi, w zaleŇnoĻci od wieku, wartoĻciami czħstoĻci rytmu serca, oddechu i wartoĻci ciĻnienia tħtniczego krwi (rozdziaþ 1). Bradykardia jest najczħĻciej wynikiem niedotlenienia, kwasicy i ciħŇkiej niewydolnoĻci krĢŇeniowej i moŇe poprzedzaę zatrzymanie krĢŇenia. Bradykardia z zdekompensowanym wstrzĢsem wymaga natychmiastowego leczenia z natlenowaniem i jeŇeli czħstoĻę pracy serca pozostaje mniejsza od 60/minutħ, zewnħtrznego masaŇu serca (ECC). Te czynnoĻci powinny byę przedsiħwziħte przed uŇyciem lekw (adrenalina, atropina) albo Ļrodkw takich jak stymulacja serca. Tachykardia moŇe wynikaę z prawidþowej reakcji organizmu na bl, gorĢczkħ, czy lħk, co jest przyczynĢ wystĢpienia tachykardii (przyspieszenia) zatokowej (ST) lub teŇ moŇe byę wynikiem zaburzeı rytmu takich jak czħstoskurcz nadkomorowy (SVT) i czħstoskurcz komorowy (VT). Dwie ostatnie nazywamy tachyarytmiami. U dzieci najczħĻciej wystħpuje SVT. Tylko SVT, ktremu towarzyszĢ objawy wstrzĢsu wymagajĢ pilnych interwencji. JeŇeli ukþad krĢŇenia jest stabilny, powinno siħ pilnie przekazaę dziecko do odpowiedniego specjalisty, takiego jak kardiolog dzieciħcy. PostĪpowanie u dzieckiem z PostĪpowanie u dzieckiem z arytmiĥ 1. Czy pacjent ma tħtno? Rycina 6.4 UþoŇenie elektrod do monitorowania EKG Po ocenie i zabezpieczeniu A i B, krcej niŇ przez 10 sekund powinna byę oceniona obecnoĻę lub brak tħtna, jednoczeĻnie szukamy oznak krĢŇenia (oddech, kaszel czy ruch). ZABURZENIA RYTMU SERCA 2. Czy pacjent jest we wstrzĢsie skompensowanym lub zdekompensowanym? JeŇeli tħtno jest obecne, udzielajĢcy pomocy powinien ocenię prawidþowoĻę perfuzji. W tym celu oceniamy stopieı przytomnoĻci, wypeþnienie tħtna, przepþyw przez skrħ (czas nawrotu wþoĻniczkowego, temperatura skry), obciĢŇenie wstħpne (brzeg wĢtroby, wypeþnienie Ňyþ szyjnych), ciĻnienie tħtnicze krwi, czħstoĻę oddechu i diurezħ. Zaburzenia rytmu serca zwiĢzane z niewydolnoĻciĢ krĢŇenia moŇna podzielię nastħpujĢco: Brak tħtna = zatrzymanie krĢŇenia Wolna czħstoĻę tħtna = bradykardia (rzadkoskurcz) Szybka czħstoĻę tħtna = tachykardia (czħstoskurcz) 3. Czy czħstoĻę pracy serca jest szybka czy wolna? OpierajĢc siħ na prawidþowych wartoĻciach czħstoĻci pracy serca moŇemy zidentyfikowaę tachykardiħ lub bradykardiħ. EPLS 64 PostĪpowanie u dzieckiem z arytmiĥ Wiek Tachykardia Bradykardia B (oddychanie) < 1 roku >180 bpm <80 bpm Dostarcz piħę oddechw ratowniczych za pomocĢ worka samorozprħŇalnego z maskĢ (BVM) uŇywajĢc moŇliwie najwyŇszego stħŇenia tlenu. C (krĥōenie) >1 roku >160 bpm <60 bpm C (krĥōenie) 4. Czy zespoþy QRS sĢ szerokie czy wĢskie? JeŇeli zespoþy QRS sĢ wĢskie (<0,08s) tachykardia jest pochodzenia nadkomorowego. JeŇeli zespoþy QRS sĢ szerokie (>0,08s) to, chociaŇ u dzieci bardziej prawdopodobne jest ich pochodzenie nadkomorowe, to arytmia powinna byę traktowana jako pochodzenia komorowego chyba, Ňe udowodni siħ jej nadkomorowe pochodzenie. Oceı oznaki krĢŇenia i rytm serca (sprawdŅ obecnoĻę tħtna na duŇej tħtnicy, przez nie wiħcej niŇ 10 sekund). Rozpocznij uciskanie klatki piersiowej i kontynuuj na przemian z wentylacjĢ dodatnim ciĻnieniem w stosunku 15: 2 (30:2 przy jednym ratowniku). Rozpocznij monitorowanie rytmu serca podþĢczajĢc kardiomonitor; rħczny lub automatyczny defibrylator. Zapewnij dostħp donaczyniowy tak szybko jak to moŇliwe. ĤCE ZATRYMANIU KRĤŌENIA ĤCE ZATRYMANIU KRĤŌENIA Kiedy brak oznak krĢŇenia powinno siħ rozrŇnię dwa typy rytmw (patrz Rycina. 6.12 i 6.13): Rytmy niedefibrylacyjne ( Najczħstszym rytmem towarzyszĢcym zatrzymaniu krĢŇenia u dzieci jest bradykardia, ktra degeneruje do asystolii. PoczĢtkowymi rytmami serca zarejestrowanymi u dzieci, u ktrych doszþo do zatrzymania krĢŇenia w warunkach zewnĢtrzszpitalnych, Oddziaþu Ratunkowego i w warunkach szpitalnych byþy asystolia lub rŇne formy bradyarytmii czħsto z szerokimi zespoþami QRS. Rytmy niedefibrylacyjne (Nie VF/VT) Nie VF/VT) 1. Asystoliħ charakteryzuje caþkowity brak czynnoĻci elektrycznej i mechanicznej serca (Rycina 6.5); brak jest jakiejkolwiek czynnoĻci komr, ale sporadycznie w EKG moŇe byę widoczna czynnoĻę przedsionkw. WaŇne jest szybkie sprawdzenie sprzħtu, wzmocnienia i wybranego odprowadzenia EKG (þyŇki/elektrody). Czħstoskurcz komorowy bez tħtna i migotanie komr czħĻciej stwierdzano u pacjentw z wrodzonymi wadami serca. Im starsze dziecko tym bardziej prawdopodobne jest, Ňe rytmem towarzyszĢcym zatrzymaniu krĢŇenia bħdzie migotanie komr. 2. AktywnoĻę elektryczna bez tħtna (PEA) jest stanem klinicznym, charakteryzujĢcym siħ zorganizowanĢ czynnoĻciĢ elektrycznĢ i brakiem wyczuwalnego tħtna. Czħsto jest odzwierciedleniem krytycznego stanu miħĻnia sercowego, przy znacznym jego niedotlenieniu i kwasicy, krtko przed wystĢpieniem asystolii. W EKG czħsto obserwujħ siħ wolnĢ czynnoĻę serca, z szerokimi zespoþami QRS, u dziecka, ktre naraŇone byþo przez dþugi czas na niedotlenienie lub niedokrwienie. W zatrzymaniu krĢŇenia u dzieci poczĢtkowe postħpowanie obejmuje (Ryciny 6.12 i 6.13). A (drogi oddechowe) Otwrz i utrzymuj droŇne drogi oddechowe. Rycina 6.5 Asystolia Rycina 6.6 Grubofaliste migotanie komr EPLS 65 RYTMY TOWARZYSZ RYTMY TOWARZYSZĤCE Rytmy niedefibrylacyjne ( A (drogi oddechowe) Rozdziaþ 6 Zaburzenia Rytmu Serca i Zatrzymanie KrĢŇenia Rycina 6.7 Drobnofaliste migotanie komr Rycina 6.8 Czħstoskurcz komorowy € Po 2 minutach, przerwij na chwilħ, aby sprawdzię rytm serca na monitorze. JeŇeli na monitorze rytm jest nieobecny (asystolia) lub brak zmiany rytmu zatrzymania krĢŇenia, podejmij natychmiast RKO. JeŇeli jest obecny zorganizowany rytm, sprbuj wyczuę tħtno. PEA moŇe wystĢpię w wyniku odwracalnych przyczyn, skutkujĢcych nagþym upoĻledzeniem rzutu serca. WaŇne jest wykluczenie i leczenie tych potencjalnie odwracalnych przyczyn (patrz algorytm zaawansowanych zabiegw resuscytacyjnych u dzieci). Rytmy defibrylacyjne (VF/VT bez Rytmy defibrylacyjne (VF/VT bez tĪtna) € Adrenalina podana doŇylnie moŇe byę powtrzona, co 3-5 minut; w praktyce oznacza to jej podawanie, co kaŇdĢ drugĢ pħtle algorytmu (Rycina 6.13). 1. Migotanie komr (VF) jest chaotycznĢ, zdezorganizowanĢ seriĢ depolaryzacji (Rycina 6.6 i 6.7), w ktrej þatwo dostrzegalna jest nieprawidþowoĻę zaþamkw i zespoþw. Skurcz komr nie wystħpuje, w zwiĢzku z tym nie ma fali tħtna. VF wystħpuje w 3,8-19% zatrzymaı krĢŇenia u dzieci, czħstoĻę wystħpowania wzrasta z wiekiem. VF jest rytmem zatrzymania krĢŇenia i moŇe wystĢpię w przypadku znacznego niedotlenienia, niedostatecznej perfuzji wieıcowej, w nabytej lub wrodzonej wadzie serca, w zaburzeniach elektrolitowych, hipotermii lub zatruciu lekami (np. digoksyna, trjcykliczne antydepresanty). Potencjalnie odwracalne przyczyny zatrzymania krĢŇenia (4H i 4T) powinny byę zidentyfikowane i leczone. Niektre z nich (np. hipowolemia, odma prħŇna, tamponada osierdzia) mogĢ byę, chociaŇ w czħĻci skorygowane poprzez podanie bolusa pþynw w iloĻci 20 ml/kg izotonicznego roztworu krystaloidw. Odma prħŇna i tamponada osierdzia bħdĢ takŇe wymagaþy ostatecznego leczenia (patrz Rozdziaþ 9). Powinna zostaę zmierzona temperatura ciaþa dziecka i natychmiast wykonane (idealnie przy þŇku) badania glukozy, elektrolitw i stanu gospodarki kwasowo- zasadowej. Leczenie VF i VT bez tĪtna (rytmy 2. Czħstoskurcz komorowy bez tħtna (VT) nie wystħpuje czħsto u dzieci. Charakteryzuje siħ regularnym rytmem komr o czħstoĻci 120-400 uderzeı na minutħ i szerokimi zespoþami QRS w zapisie, ale tħtno jest niewyczuwalne (Rycina 6.8). Przyczyny sĢ podobne do tych powodujĢcych migotanie komr i jest to rwnieŇ rytm zatrzymania krĢŇenia. Leczenie asystolii i PEA (rytmy Leczenie VF i VT bez tĪtna (rytmy defibrylacyjne) NajwaŇniejszym czynnikiem determinujĢcym przeŇycie w tych rytmach zatrzymania krĢŇenia jest szybka defibrylacja (zobacz Rozdziaþ 7). Leczenie asystolii i PEA (rytmy niedefibrylacyjne) Defibrylacja powinna zostaę wykonana, kiedy tylko dostħpny jest defibrylator. Wentylacja, natlenowanie, uciskanie klatki piersiowej i dostħp doŇylny powinny byę wykonane szybko, ale nie mogĢ opŅniaę defibrylacji. € Dostarcz jedno wyþadowanie 4J/kg. Bez oceny rytmu, ani badania tħtna natychmiast podejmij RKO. RKO i Adrenalina sĢ kluczowe w postħpowaniu w zatrzymaniu krĢŇenia z towarzyszĢcĢ asystoliĢ lub PEA. € Po 2 minutach, przerwij na chwilħ, aby sprawdzię rytm serca na monitorze/defibrylatorze. JeŇeli na monitorze nadal widoczny jest rytm defibrylacyjny, dostarcz kolejne wyþadowanie (4J/kg) i przez kolejne 2 minuty prowadŅ RKO € Rozpocznij RKO i podaj adrenalinħ tak szybko, jak tylko uzyskasz dostħp donaczyniowy. € Zalecana dawka adrenaliny przy podaniu doŇylnym to 10mcg/kg (0,1ml/kg roztworu 1:10000). JeŇeli nie ma dostħpu naczyniowego, a zaþoŇona jest rurka intubacyjna moŇna podaę 100 mcg/kg dotchawiczo, do czasu uzyskania dostħpu doŇylnego/doszpikowego (maksymalnie jeden raz). EPLS 66 Rytmy defibrylacyjne (VF/VT bez tĪtna) Leczenie VF i VT bez tĪtna (rytmy defibrylacyjne) Leczenie asystolii i PEA (rytmy niedefibrylacyjne) Rycina 6.9 Bradykardia zatokowa Rycina 6.10 Blok przedsionkowo komorowy III stopnia (caþkowity) BRADYARYTMIA € Pod koniec 2 minut, przerwij na chwilħ, aby sprawdzię rytm serca na monitorze. JeĻli zorganizowany rytm nie zostaþ przywrcony podaj Adrenalinħ w dawce 10 mcg/kg i natychmiast dostarcz trzecie wyþadowanie 4J/kg. Adrenalina bħdzie rozprowadzona po krĢŇeniu podczas RKO podjħtej po trzeciej defibrylacji Objawowa bradykardia u dzieci czħsto jest spowodowana przez niewydolnoĻę oddechowĢ lub krĢŇeniowĢ. Niedotlenienie, kwasica, niskie ciĻnienie tħtnicze krwi, hipotermia i hipoglikemia mogĢ tþumię normalnĢ czynnoĻę serca i zwalniaę przewodzenie w tkankach serca (Rycina 6.9). Niedotlenienie powinno byę brane pod uwagħ jako przyczyna chyba, Ňe udowodni siħ, Ňe jest inaczej. Sporadycznie nadmierna stymulacja nerwu bþħdnego (np. wywoþana przez odsysanie lub w czasie intubacji) lub uraz oĻrodkowego ukþadu nerwowego mogĢ powodowaę bradykardiħ. € RKO powinna byę kontynuowana przez kolejne 2 minuty, ale tym razem, jeĻli nadal na monitorze widoczne jest VF/VT bez tħtna podaj doŇylny bolus 5mg/kg amiodaronu, przed czwartĢ defibrylacjĢ. Niemowlħta i dzieci po zabiegach kardiochirurgicznych sĢ obciĢŇone zwiħkszonym ryzykiem dysfunkcji wħzþa zatokowego lub bloku przedsionkowo-komorowego, wtrnego do uszkodzenia wħzþa przedsionkowo- komorowego lub innych czħĻci ukþadu bodŅcoprzewodzĢcego (Rycina 6.9). Wszystkie wolne rytmy powodujĢce niestabilnoĻę hemodynamicznĢ powinny byę natychmiast leczone. € JeŇeli dziecko pozostaje w VF/VT bez tħtna, defibrylacje energiĢ 4J/kg powinny byę rozdzielane 2 minutami RKO, natomiast adrenalina powinna byę podawana, co kaŇdĢ drugĢ pħtlħ defibrylacja -2 minuty RKO. € JeĻli po 2 minutach od defibrylacji sprawdzany jest rytm i na monitorze pojawia siħ rytm niedefibrylacyjny i jest on zorganizowany sprbuj zbadaę tħtno. Leczenie bradykardii € Nie prbuj badaę tħtna podczas 2 minut RKO po defibrylacji chyba, Ňe pacjent zamanifestuje oznaki powrotu spontanicznego krĢŇenia. Istotna klinicznie bradykardia jest definiowana, jako czħstoĻę pracy serca <60/min lub nagþe obniŇenie czħstoĻci pracy serca powodujĢce niewystarczajĢcĢ perfuzjħ systemowĢ. Wymaga ona natychmiastowego leczenie nawet, jeĻli ciĻnienie tħtnicze krwi jest prawidþowe. Potencjalnie odwracalne przyczyny zatrzymania powinny byę poszukiwane i korygowane (4H i 4T). JeĻli defibrylacja byþa skuteczna, ale VF/VT bez tħtna nawrciþ, powinna byę podjħta RKO, podany amiodaron i dostarczona defibrylacja takĢ samĢ energiĢ, ktra byþa skuteczna, w przywrceniu rytmu. NaleŇy rozpoczĢę ciĢgþy wlew amiodaronu (patrz Rycina 6.13) Wstħpne leczenie powinno, tak jak zawsze, rozpoczĢę siħ udroŇnieniem drg oddechowych i zapewnieniem optymalnego natlenowania 100% tlenem i wentylacji dodatnim ciĻnieniem. Uciskanie klatki piersiowej jest konieczne, jeĻli rytm serca nie przyspieszy powyŇej 60/min i sĢ objawy niewydolnoĻci krĢŇenia lub doszþo do zatrzymania krĢŇenia (Rycina 6.15 Algorytm leczenia zaburzeı rytmu serca). Szczeglnie waŇne jest to u niemowlĢt, u ktrych rzut serca bardziej zaleŇy od czħstoĻci jego pracy, jak od objħtoĻci wyrzutowej. JeĻli stan dziecka nie ulegnie szybkiej poprawie, przystĢp do podania lekw. Tlen jest lekiem pierwszego rzutu, nastħpnym jest adrenalina. EPLS 67 RADYARYTMIA
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZaburzenia w stanie zdrowia i choroby wywołane niedoborem lub nadmiarem składników odżywczych, Kurs dietetyczny, KURS DIETETYCZNY, 5 CHOROBY DIETEOZALEŻNEZaburzenia psychiczne w przebiegu choroby Wilsona, Pielęgniarstwo licencjat cm umk, III rok, Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczneZaburzenia borderline, Pielęgniarstwo licencjat cm umk, III rok, Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczneZaganczyk Mieszko - Czarna Ikona tom 2, 7.KSIAZKI PDF, -WEDLUG AUTOROW, ZAGANCZYK MIESZKOZaburzenia-modulacji koncepcje-teoretyczne-a-relacje-z-autobiografii-osob-z-autyzmem, STUDIA -PRYWATNE, Studia - wykłady - Dorota, telefonzaburzenia osobowosci z grupy A, MOJA PSYCHOLOGIA, Postępowanie psychoterapeutyczne w praktyce klinicznej - R. Radzio, SlajdyZaburzenia snu w codziennej praktyce Skalski Michał, podręczniki licea technika, Podręczniki, lekturyzaburzenia odzywiania, MOJA PSYCHOLOGIA, Postępowanie psychoterapeutyczne w praktyce klinicznej - R. Radzio, SlajdyZanim zaplacisz za badania kompatybilnosci, Kompatybilność elektromagnetyczna, Zaburzenia wysokoczęstotliwościoweZaburzenia metabolizmu - tarzyca, Lekarski WLK SUM, lekarski, Patofizjologia
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plamadi.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|