Zachowania pracowników w sytuacjach konfliktowych wywołanych zmianami restrukturyzacyjnymi w ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] UNIWERSYTET ŚLĄSKI WYDZIAŁ NAUK SPOŁECZNYCH INSTYTUT SOCJOLOGII Honorata Stolarzewicz ZACHOWANIA PRACOWNIKÓW W SYTUACJACH KONFLIKTOWYCH WYWOŁANYCH ZMIANAMI RESTRUKTURYZACYJNYMI W PRZEDSIĘBIORSTWIE Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Władysława Jachera Katowice 2006 SPIS TREŚCI Wstęp ......................................................................................................................... 5 I. Zachowanie człowieka w organizacji .................................................................... 9 1. Człowiek w sytuacji pracy ................................................................................... 9 2. Koncepcje człowieka w literaturze przedmiotu .................................................. 15 3. Regulatory wewnętrzne zachowania istoty ludzkiej........................................... 19 3.1. Osobowość – moje wewnętrzne „ja” .......................................................... 20 3.2. Percepcja – obraz świata zewnętrznego.................................................... 34 3.3. Postawy – stosunek do otoczenia.............................................................. 49 3.4. Motywacja – impuls do działania................................................................ 54 4. Regulatory zewnętrzne zachowań pracowniczych ............................................ 62 4.1. Stanowisko pracy a zadowolenie pracownika ............................................ 63 4.2. Środowisko wewnętrzne organizacji a satysfakcja z przynależności do niej ....................................................................................................... 65 4.3. Otoczenie zewnętrzne przedsiębiorstwa a elastyczność przystosowania się ................................................................................... 75 II. Aktywność grup pracowniczych ........................................................................ 78 1. Cechy charakterystyczne grup .......................................................................... 78 1.1. Przyczyny powstawania grup wewnątrz organizacji................................... 82 1.2. Zróżnicowanie ról w grupie ........................................................................ 88 1.3. Zdolność grup spójnych do wywierania nacisku na członków i konsekwencje tego zjawiska.................................................................... 94 2. Zachowania komunikacyjne w organizacji ...................................................... 102 2.1. Formalne i nieformalne procesy komunikacyjne w przedsiębiorstwie ...... 105 2.2. Efektywność komunikacji między pracownikami ...................................... 111 3. Partycypacja pracownicza............................................................................... 115 3.1. Powszechne zjawiska w procesach kooperacji pracowniczej .................. 118 3.2. Ograniczenia racjonalności współdecydowania ....................................... 121 2 III. Funkcjonowanie członków organizacji w warunkach zmian i konfliktów ... 126 1. Procesy restrukturyzacyjne w przedsiębiorstwach .......................................... 126 2. Zachowania pracownicze w sytuacji innowacyjnej .......................................... 134 2.1. Opór przeciwko zmianom......................................................................... 138 2.2. Emocjonalne aspekty zmian .................................................................... 143 3. Konflikt jako zjawisko dezorganizujące działalność przedsiębiorstwa............. 147 4. Zachowanie pracowników w sytuacji konfliktowej ........................................... 154 4.1. Symptomy konfliktu.................................................................................. 160 4.2. Strategie działań w konflikcie interpersonalnym....................................... 164 IV. Metodologia badań własnych dotycząca kształtowania się zachowań pracowniczych w sytuacjach konfliktowych wywołanych zmianami restrukturyzacyjnymi w przedsiębiorstwie ......................................................... 169 1. Cel i problem badawczy .................................................................................. 169 2. Organizacja badań i dobór próby badawczej .................................................. 174 3. Metody, techniki i narzędzia badań................................................................. 178 4. Hipotezy badawcze ......................................................................................... 181 5. Opis obiektu badań......................................................................................... 183 V. Czynnik ludzki w organizacji w świetle badań własnych .............................. 194 1. Charakterystyka społeczno – demograficzna respondentów .......................... 194 2. Stosunek respondentów do pracy ................................................................... 201 3. Funkcjonowanie grup pracowniczych w organizacji w opinii respondentów.... 207 VI. Analiza badań własnych nad zachowaniami pracowników w obliczu zmian restrukturyzacyjnych w przedsiębiorstwie ......................................................... 213 1. Wprowadzanie zmian i ich wpływ na pracę osób badanych............................ 213 2. Percepcja zmian i partycypacja respondentów w procesie wprowadzania zmian .............................................................................................................. 219 3. Problem przystosowania się do zmian oraz postawy mu towarzyszące ......... 227 3 VII. Postawy i zachowania pracowników w sytuacjach konfliktowych wywołanych zmianami restrukturyzacyjnymi w przedsiębiorstwie w świetle badań własnych ..................................................................................................... 239 1. Wpływ zmian restrukturyzacyjnych na konfliktowość wśród pracowników ...... 239 2. Postrzeganie przez respondentów konfliktów powstałych na tle zmian .......... 247 3. Kształtowanie się zachowań respondentów w obliczu konfliktów w zakładzie pracy ............................................................................................................... 254 Zakończenie i wnioski .......................................................................................... 262 Bibliografia ............................................................................................................. 265 Aneksy ................................................................................................................... 275 1. Spis tabel, rysunków i wykresów..................................................................... 275 2. Obliczenia statystyczne do tabel korelacyjnych .............................................. 280 3. Kwestionariusz ankiety.................................................................................... 288 4 Wstęp Człowiek jest istotą złożoną, a jego zachowania zmieniają się pod wpływem zdobywanych doświadczeń oraz związków z otoczeniem. Dlatego też badanie i opisywanie zachowań ludzkich jest procesem ciągłym i nieskończonym. Człowiek bowiem zmienia swoje postawy i reakcje pod wpływem przeobrażeń zachodzących w otoczeniu, a otoczenie zmienia się pod wpływem działalności człowieka. Jednostkę ludzką, jej motywacje, sposoby funkcjonowania i procesy twórcze można więc w toku jej rozwoju poznawać, ale nigdy nie można poznać ostatecznie. Świadome i wartościowe życie w społeczeństwie jest możliwe tylko wówczas, gdy każdy z nas zdaje sobie sprawę ze swoich zachowań oraz zachowań ludzi, z którymi i obok których żyje. W związku z powyższym człowieka nie można opisywać w oderwaniu od danej rzeczywistości, od zbiorowości ludzkiej, w której funkcjonuje. A jedną z podstawowych dziedzin życia, które konstytuuje społeczeństwo, jest praca. Specyficznym środowiskiem współczesnego człowieka stało się przedsiębiorstwo. Prezentowana rozprawa wpisuje się w nurt badań socjologii gospodarki, socjologii organizacji i pracy. W ostatnich latach zaczyna zwracać się coraz większą uwagę na to, iż takie dziedziny nauki jak socjologia, psychologia, ekonomia korzystając nawzajem z własnego dorobku mogą w ten właśnie sposób przyczynić się do lepszego poznania zachowań ludzkich. „Współczesne trendy światowe wskazują jednak na to, że problematyka zachowań ludzi w organizacji również w Polsce będzie niebawem traktowana jako podstawowy element wykształcenia w dziedzinie zarządzania.” Obok wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, w niniejszej pracy wykorzystana została szeroka wiedza z zakresu psychologii społecznej. „Nakładające się pola badawcze socjologii i psychologii społecznej wyróżnia przedmiot badawczy. Socjologia zajmuje się przede wszystkim zjawiskami zachodzącymi w zbiorowościach, a następnie procesami psychicznymi i zachowaniami jednostek – członków zbiorowości. Natomiast psychologia społeczna 1 C. Sikorski, Zachowania ludzi w organizacji , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s. 10 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZarządzanie zasobami ludzkimi w malym przedsiebiorstwie, Zarządzanie zasobami ludzkimiZachowania zdrowotne, ### Fizjoterapia ###, Zdrowie publiczne, Zdrowie PubliczneZabawy na kazdy dzien, zabawy dla przedszkolaków, Zabawy(1)(1)zagadki 22, PRZEDSZKOLNE, zagadkiZachowania społeczne, BHP, Inżynier BHP, semestr I, socjologiaZachowania zdrowotne chorych, Dokumenty Pielęgniarstwo, Pielęgniarstwo chirurgiczneZachowania zdrowotne i ich związek z ochroną zdrowia, zdrowie publiczneZasada zachowania energii, MBM PWR, Inżynierskie, Obrona (przydatne materiały), Dodatkowe materiałyZachowania autodestruktywne u dziewcząt z rozpoznaniem jadłowstrętu psychicznego, MEDYCYNA, PSYCHIATRIAZasady zachowania w szkole, Ruch drogowy, bezpieczeństwo, znaki drogowe
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllicowka.xlx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|