Zadania i rola audytorow energetycznych, Studia, Polibuda Politechnika Warszawska, Budownictwo, Budownictwo
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zadania i rola audytorów energetycznych 1. WSTĘP O energooszczędnym budownictwie ostatnio duŜo się mówi. Paliwa stale droŜeją. Rośnie zainteresowanie budownictwem energooszczędnym. Znaczną część budŜetów nie tylko domowych stanowią koszty ogrzewania. Światowe zuŜycie energii podwoiło się od 1970 r, a prognozuje się, Ŝe do 2030 r wzrośnie 3krotnie pomimo działań mających na celu zmniejszenie zuŜycia energii oraz jej racjonalne uŜytkowanie. Skutkiem tego są kurczące się zasoby paliw konwencjonalnych, a w efekcie dynamiczny wzrost cen energii. Przetwarzanie i uŜytkowanie energii powoduje wysokie emisje CO 2, co destrukcyjnie wpływa na stan klimatu na ziemi. Problem oszczędzania energii jest dla ludzkości zadaniem priorytetowym decydującym o jego przyszłości Największy potencjał oszczędności ma wytwarzanie energii cieplnej w sektorze budownictwa mieszkaniowego. W Polsce budownictwo mieszkaniowe zuŜywa ponad 30% energii pierwotnej produkowanej w źródłach konwencjonalnych opalanych głównie węglem kamiennym. Efektywność energetyczna ogrzewania budynków w Polsce jest niska w porównaniu z krajami UE o podobnym jak Polska klimacie. Przyczyny leŜą po stronie technologii budowlanych jak i systemów ogrzewania. Niedostateczna izolacyjność ścian zewnętrznych budynków wznoszonych w przeszłości według tradycyjnych metod lub w oparciu o tzw wielką płytę, niska jakość stolarki budowlanej powoduje nadmierne zapotrzebowanie na ciepło. Potrzeby cieplne pokrywane są przez źródła ciepła o niskiej sprawności energetycznej. W systemach ciepłowniczych często mamy do czynienia z siecią cieplną wykonaną metodą tradycyjną w kanałach łupinowych, która generuje duŜe straty ciepła wynikające z niedostatecznej izolacji ciepłochronnej oraz błędów wykonawczych i eksploatacyjnych. W ostatnich latach obserwuje się stałą poprawę efektywności energetycznej w sektorze budownictwa mieszkaniowego. Ciągle jest jeszcze duŜo do zrobienia. Powstaje wiele inicjatyw legislacyjnych artykułowanych w dokumentach politycznych. Do najwaŜniejszych dokumentów naleŜą : STRATEGIA ZRÓWNOWAśONEGO ROZWOJU POLSKI DO 2025 R ZAŁOśENIA POLITYKI ENERGETYCZNEJ DO 2020 R NajwaŜniejszym w tym obszarze było przyjęcie w !995 r przez rząd, a następnie przez sejm dokumentu zatytułowanego „ ZałoŜenia polityki państwa w zakresie racjonalnego uŜytkowania energii w sektorze komunalnobytowym. (ZPRKB ). Dokument ten zlikwidował podstawowe bariery ograniczające moŜliwości poprawy efektywności ogrzewania tj : niedostateczna świadomość energetyczna społeczeństwa , niewystarczająca wiedza zawodowa w zakresie energetyki cieplnej osób zaangaŜowanych w procesie inwestycyjnym, zbyt liberalne prawo normalizacyjne i wymagania w zakresie ochrony cieplnej budynków, brak odpowiednich środków finansowych właścicieli i zarządzających budynkami na inwestycje termomodernizacyjne oraz poprawę ogólnego stanu budynków, niedoskonałe uregulowania w zakresie dotacji budŜetowych dla spółdzielni mieszkaniowych na termomodernizację budynków, co skutkowało realizacją działań szczątkowych , brak odpowiednich uregulowań prawnych w zakresie subwencji budŜetowych dla termomodernizacji budynków komunalnych, zakładowych i prywatnych, brak motywacji dla termomodernizacji budynków sfery budŜetowej tj szkoły, szpitale, urzędy, przedszkola przy nielimitowanym pokrywaniu kosztów ekspoatacji i przy trudnym pozyskiwaniu funduszy na finansowanie inwestycji. Dokument ZPRKB był waŜną deklaracją polityczną, społeczną i gospodarczą. Otworzył drogę do następujących działań legislacyjnych : w kwietniu 1997 r przyjęta została ustawa ”Prawo energetyczne”, powołano Urząd Regulacji Energetyki –URE, w grudniu 1998 r weszła Ustawa o Wspieraniu Przedsięwzięć Termomodernizacyjnych [1] Ustawa z dnia 18 grudnia 1998 r (Dz. U. nr 162, poz. 1121 z późniejszymi zmianami) wraz z rozporządzeniami wykonawczymi, [2] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15.01.2002 r w sprawie szczegółowego zakresu i formy audytu energetycznego (Dz.U. nr 12,ppz 114), określiła zasady funkcjonowania krajowego programu termomodernizacji. Ustawa powstała w wyniku dwóch wcześniejszych decyzji : likwidacji dotacji do kosztów ogrzewania budynków – skutek podniesienie udziału kosztów ogrzewania w budŜetach domowych, likwidacji dotacji do usuwania wad budowlanych – dotacje były wypłacane do finansowania dociepleń ścian z wielkiej płyty Ustawa pozwoliła na dofinansowanie termomodernizacji budynków ze środków budŜetu Państwa w postaci premii termomodernizacyjnej wynoszącej 25 % wielkości zaciągniętego kredytu. Podstawą uzyskania premii było wykonanie audytu energetycznego ( analizy techekonomicznej ) wg określonych standardów. Pierwsze wnioski do funduszu termomodernizacji wpłynęły w drugiej połowie 1999 r , a ich liczba nie przekraczała 500 ( projekt zakładał roczną obsługę 5000 budynków). Stan ten wymógł decyzje o złagodnieniu wymagań dotyczących premii termo modernizacyjnej tj wydłuŜenie okresu spłaty kredytu z oszczędności z 7 do 10 lat oraz wypłaty premii termo modernizacyjnej natychmiast po zakończeniu inwestycji , a nie po spłacie kredytu. Zmiany te poskutkowały gwałtownym wzrostem złoŜonych wniosków od 2002 r . Audyt określa zakres i parametry techniczne i ekonomiczne przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ze wskazaniem rozwiązania optymalnego z punktu widzenia kosztów realizacji przedsięwzięcia oraz oszczędności energii . Audyt jest opracowaniem przedprojektowym, stanowi załoŜenia do projektu budowlanego. Dostarcza Inwestorowi informacji pozwalającej na podjęcie racjonalnej decyzji inwestycyjnej. Pojęcie audytu energetycznego zostało wprowadzone do polskiego języka technicznego w latach 90 XX wieku Słowa audyt i audytor zostały zapoŜyczone z języka łacińskiego. Łacińskie audiere słyszeć, słuchać jest źródłem takich słów jak audiencja, audytor czy audytorium. Audytor to kiedyś członek sądu wojskowego, czy kościelnego, ostatnio często spotykane w sferze finansowej. Ustawa o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie sankcjonuje nowego zawodu audytora, jakkolwiek wprowadza takie określenie dla osób, które wykonują audyty. Audytorem moŜe być kaŜdy, a weryfikacja jego pracy naleŜy do niezaleŜnego weryfikatora powołanego przez BGK jako dysponenta Funduszu Termomodernizacyjnego. W takiej sytuacji sprawa odpowiedzialności za błędy opracowań audytorskich została przeniesiona na grunt cywilny. Ustawodawca zawarł w przepisach szczegółową formę i treść audytu w celu udostępnienia moŜliwości jego wykonania jak najszerszej grupie wykonawców. Audytor energetyczny to specjalista w zakresie środków technicznych oszczędzania energii i ochrony środowiska i w zakresie oceny efektywności ekonomicznej inwestycji energooszczędnych działający jako niezaleŜny i obiektywny doradca. W celu potwierdzenia kwalifikacji moŜna ubiegać się o uzyskanie autoryzacji KAPE Audyt energetyczny powinien określać : CO ROBIĆ, czyli co warto modernizować , aŜeby osiągnąć z tego korzyści, JAK TO WYKONAĆ czyli jakie zastosować rozwiązania techniczne, jakie materiały i urządzenia, jaką przyjąć kolejność realizacji, JAKIE BĘDĄ KORZYŚCI I EFEKTY ekonomiczne modernizacji JAK TO SFINANSOWAĆ czyli ocena celowości i sposobu korzystania z kredytu, wskazanie rodzaju pomocy finansowej ( pomoc Państwa, NFOŚ, ekoFundusz, fundusze unijne). Prawidłowej odpowiedzi na te pytania moŜe odpowiedzieć tylko fachowy doradca, całkowicie bezstronny, i działający wyłącznie w interesie zleceniodawcy. Zadania audytorów mogą obejmować takŜe : pomoc przy opracowywaniu wniosków kredytowych, przygotowywanie dla banków opinii o celowości udzielenia kredytu doradztwo dla projektantów, analizę energetyczną rozwiązań projektowych, kontrolę jakości inwestycji trakcie ich realizacji, ocenę wyników inwestycji energooszczędnych (osiągniętej oszczędności energii) nadzór nad eksploatacją, w tym badania i pomiary. Metodyka audytów 1. Sformułowanie (celu) 2. Zbieranie danych o obiekcie 3. Analiza i ocena stanu istniejącego 4. Poszukiwanie i formułowanie moŜliwych wariantów rozwiązań 5. Ocena wariantów rozwiązań i wybór rozwiązania optymalnego 6. Opracowanie audytu ( raportu zawierającego ocenę i zalecenia) 7. Przekazanie audytu zleceniodawcy 8. Ocena efektów realizacji zaleconych zmian Omówienie kolejnych czynności : 1. Sformułowanie zadań Zadanie to zawsze dotyczy racjonalizacji uŜytkowania energii lub kosztów uŜytkowania energii, Zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko Polepszenie warunków uŜytkowania obiektu 2. Zbieranie danych do audytu Potrzebne są dane dotyczące rozwiązań budowlanych i instalacyjnych, aktualne zuŜycie i opłaty za energię , taryfy, warunki umowne dotyczące dostawy energii i sposobu rozliczania, system obsługi i konserwacji , a takŜe wymagania, przyzwyczajenia i zachowania uŜytkowników. Źródłem tych danych jest dokumentacja projektowa branŜy architektonicznej i instalacyjnej, w przypadku jej braku wizja lokalna, inwentaryzacja, pomiary np. grubości i stanu izolacji przegród, rurociągów, badania kamerą termowizyjną, kserokopie rachunków za zuŜytą energię z ostatnich dwóch lat, informacje techniczne uzyskane od uŜytkownika. Dane te powinny być potwierdzone odpowiednią notatką podpisaną przez przekazującego dane stanowiące załącznik do oceny energetycznej. Zakres niezbędnych czynności pomiarów, prób, oględzin powinien być uzgodniony ze zleceniodawcą. Do zebrania danych słuŜ równieŜ ankiety 3. Analiza i ocena stanu istniejącego Niezbędnym elementem tej analizy jest określenie w oparciu o zebrane dane sezonowego zapotrzebowania na energię cieplną w standardowym sezonie grzewczym. Ocena powinna zawierać przyczyny nadmiernego zuŜycie energii. Przedmiotem analizy powinien być stan elementów budowlanych, a takŜe system ogrzewania i przygotowania cwu oraz stan wentylacji. 4. Poszukiwanie i formułowanie rozwiązań. Dokonuje się przez tworzenie listy obejmującej wszystkie teoretycznie moŜliwe usprawnienia, z której następnie eliminuje się warianty, których realizacja jest z praktycznego punktu widzenia niecelowa. Eliminuje się te usprawnienia , które nie odpowiadają warunkom rozpatrywanego obiektu ze względu na : specyficzne Ŝyczenie Inwestora, generuje niewielką oszczędność energii, są nieefektywne, charakteryzują się niekorzystnym stosunkiem nakładów do efektów. Dla kaŜdego rozwiązania naleŜy określić jakie będą jego koszty oraz jakie efekty spodziewamy się uzyskać. Określamy więc efekt energetyczny, czyli obniŜenie istniejącego zuŜycie energii i efekt finansowy czyli obniŜenie istniejących rocznych kosztów eksploatacji wyraŜone w złotówkach. Efekt finansowy jest na ogół wprost proporcjonalny do efektu energetycznego. Oprócz oceny efektywności rozwiązania naleŜy przeprowadzić jego optymalizację. Nie wystarcza stwierdzenie, ściany naleŜy ocieplić, ale trzeba podać optymalną grubość izolacji. Podobnie decyzja o wymianie okien o niskiej jakości poprzedzona musi być analizą róŜnych typów okien i wyborze typu, który będzie wykazywał największą efektywność ekonomiczną. 5. Ocena wariantów rozwiązań i wybór rozwiązania optymalnego Podstawowe kryterium oceny usprawnień w dziedzinie uŜytkowania energii stanowi efektywność ekonomiczna. W poszczególnych przypadkach występują takŜe w kryteria dodatkowe jak polepszenie stanu ochrony środowiska czy polepszenie warunków uŜytkowych. Na ocenę wpływają równieŜ ograniczenia jak ograniczenie prowadzenia robót w określonym czasie, ograniczeni9e moŜliwości finansowych właściciela, warunki banku udzielającego kredytu itp. Ocena efektywności ekonomicznej pozwala na decyzję o celowości realizacji inwestycji, najczęściej ocena obejmuje analizę przepływów finansowych oraz obliczenie podstawowych wskaźników. Metoda oceny zaleŜy od skali przedsięwzięcia, wielkości nakładów oraz czasu realizacji. RozróŜniamy : a. uproszczone formuły oceny ekonomicznej stosowane dla przedsięwzięć realizowanych w krótkim czasie o niewielkim ryzyku. b. Rozwinięte formuły oceny ekonomicznej stosowane do przedsięwzięć drogich, wieloletnich i ryzykownych. Formuły uproszczone stosowane są równieŜ jako wstępne przy inwestycjach drogich i wieloletnich. Formuły uproszczone ( statyczne) W formułach tych przyjmujemy, Ŝe nakłady i efekty występujące w róŜnym czasie mają tę samą wartość. Jako dane do analizy wykorzystujemy : sumaryczne nakłady inwestycyjne, roczne oszczędności kosztów energii w wyniku realizacji inwestycji. Stosujemy następujące wskaźniki : prosty okres zwrotu inwestycji (SPBT) rentowność projektu (ROI) Rozwinięte formuły ( dynamiczne) W formułach tych uwzględnia się zdyskontowaną wartość pieniądza. Jako dane do analizy wykorzystujemy : wielkość nakładów inwestycyjnych w poszczególnych latach, roczne oszczędności w poszczególnych latach, stopę dyskonta zaleŜną od warunków na rynku kapitałowym i od warunków ogólnogospodarczych czasu trwania inwestycji Stosujemy następujące wskaźniki : wartość bieŜąca netto (NVP) wewnętrzna stopa zwrotu (IRR) wskaźnik wartości bieŜącej netto (NPVR) zdyskontowany okres zwrotu nakładów (DPBT) koszt jednostki zaoszczędzonej energii (zł/GJ) i mocy (zł/MW) Aby dokonać ostatecznej oceny konieczna jest znajomość celów inwestora. NaleŜy ustalić co jest dla inwestora najwaŜniejsze : maksymalne obniŜenie rocznego kosztu eksploatacji, największy zysk z przedsięwzięcia, najkrótszy okres zwrotu inwestycji, czy najmniejsze zaangaŜowanie środków własnych W kaŜdym z tych przypadków wystąpi inna hierarcha kryteriów. Dysponując zestawem wskaźników ekonomicznych dla kaŜdo wariantu moŜemy dokonać wyboru najlepszego rozwiązania. 6. Opracowanie audytu i przekazanie go zleceniodawcy Audyt jest raportem z czynności audytora zakończonymi propozycjami przedsięwzięć, które w optymalny sposób poprawią wykorzystanie energii w
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZadanie z Zarządzania Transportem Miejskim i Regionalnym, PG, PG sem. II mgr, Zarządzanie transportem miejskim i regionalnym, GrulkowskiZadania wypracowań - Historia Sztuki(1), Historia sztukiZadania Algebra, AlgebraZadania-Gothic I, Gothic IZadania wantuch + rozw, Elektrotechnika AGH, Semestr III zimowy 2013-2014, semestr III, semestr III, Teoria obwodów 2zadanie7a, MAMA, Praca dyplomowa, Nowy folder, Nowy folderZadania (zestawy I-VI), Download Gry & Pomoce Naukowe, WIP (mgr) pomoce naukowe, KIDMUZadania 3 MMA 2014 rów falowe final, Inżynieria Akustyczna, 4 semestr, MMwA - Metody Matematyczne w Akustyce, MMAZadania zaliczenie organizacja-wych. przedsz., pedagogika ogólna, Organizacja wychowania przedszkolnego ( Marta Kotarba-Kańczugowska)zadania z matematyki granice itd, Matematyka
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllicowka.xlx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|