Zakres wiedzy i umiejetnosci oraz wykaz proponowanej bibliografii , Język niemiecki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] //-->Zakres wiedzy i umiejętności oraz wykaz proponowanej bibliografiiWojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Języka Niemieckiegodla uczniów gimnazjów woj. śląskiego w roku szkolnym 2012/2013I Etap1. Obszary umiejętnościUczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych,ortograficznych oraz fonetycznych), rozumie tekst pisany, określa główną myśl tekstu, znajdujew tekście określone informacje, przetwarza wypowiedź pisemną.2. Treści kształcenia2.1. Zakres gramatyczny:a) odmiana czasowników regularnych i nieregularnych w czasie teraźniejszymPräsens,b) czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone w czasie teraźniejszymPräsensi przeszłymPräteritum, Perfektc) czasowniki zwrotne, np.:sich waschen, sich interessieren………….,d) tryb rozkazujący czasowników regularnych i wybranych nieregularnych np.:geben, nehmene) czasPerfektz czasownikamihabenisein,f) rekcja czasownika,g) czasowniki modalne w czasie teraźniejszym i przeszłymPräteritum,h) rodzajnik określony i nieokreślony,i) odmiana rzeczownika (deklinacja),j) rzeczownik w liczbie mnogiej,k) zaimki osobowe i dzierżawczeich, du ,… mein, dein ……,l) zaimki bezosobowees i man,m) zaimki pytające i przysłówki zaimkowe, zaimek wskazujący,n) przyimki wymagające użycia trzeciego przypadka, przyimki wymagające użycia czwartegoprzypadka, przyimki wymagające użycia trzeciego lub czwartego przypadka,o) bezokolicznik zzui bezzu,p) przeczeniekeininicht,q) stopniowanie przymiotników i przysłówków,r) czasownik lassen w czasiePräsens i Präteritum,s) liczebniki główne i porządkowe,t) zdania pytające,u) zdania współrzędnie złożone,v) zdania podrzędnie złożone ze spójnikamiobidass,w) zmiana szyku zdania – szyk prosty, przestawny i szyk zdania pobocznego.2.2. Zakres leksykalny:Człowiek– np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje,zainteresowania;Dom– np. jego położenie, opis domu, pomieszczenia i ich wyposażenie;Życierodzinne i towarzyskie– np. członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, znajomi, czynności życiacodziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości;Szkoła– np. przedmiotynauczania, życie szkoły, skala ocen w krajach niemieckojęzycznych;Praca– np. popularne zawodyi czynności z nimi związane;Żywienie– np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowanie,rodzaje lokali gastronomicznych;Zakupy i usługi– np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie,kupowanie, reklama, korzystanie z usług, reklamacja;Podróżowanie i turystyka– np. wycieczki,zwiedzanie, środki transportu, informacja turystyczna, orientacja w terenie – kierunki, nazwykrajów i kontynentów;Środki masowego przekazu; Sport– np. dyscypliny sportu, obiektyi sprzęt sportowy, imprezy sportowe;Zdrowie– np. zdrowy tryb życia, samopoczucie,dolegliwości, choroby i ich leczenie;Nauka i technika– np. wynalazki, podstawowe urządzeniatechniczne i ich obsługa, komputer i Internet;Świat przyrody– np. pogoda, rośliny, zwierzęta,krajobraz, ochrona środowiska;Kultura– np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwow kulturze.2.3.Uczeń rozumie krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy,narracje, listy, jadłospisy, rozkłady jazdy) w standardowej odmianie języka:1) reaguje na polecenia; 2) określa główną myśl tekstu; 3) znajduje w tekście określone informacje;4) określa intencję nadawcy/autora tekstu; 5) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce,sytuację, uczestników).II EtapNa etapie drugim i trzecim wystąpi test leksykalno - gramatyczny oraz sprawdzający wiedzęrealioznawczą z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.1. Obszary umiejętnościUczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych,ortograficznych), rozumie tekst pisany, przetwarza wypowiedź pisemną. Uczeń samodzielnieformułuje krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi pisemne.2. Treści kształcenia:2.1.Zakres gramatyczny z pierwszego etapu plus:czasownikwissen;szczególne przypadki tworzenia liczby mnogiej rzeczownika; rzeczownikizłożone; odmiana przymiotnika po rodzajniku określonym i nieokreślonym; przysłówki określająceczas np.:nie, manchmal, selten,itd.; tryb przypuszczający czasowników modalnych; zdaniapodrzędnie złożone, np. ze spójnikamiwenn, als, während, nachdem, seitdem, bis, bevor, dass, ob,weil, denn, damit, sobald,Relativsatz.2.2. Zakres leksykalny taki jak w I etapie plus:Życie rodzinne i towarzyskie– konflikty i problemy;Praca– miejsce pracy;Sport– sportwyczynowy;Zdrowie– uzależnienia;Kultura– media;Życie społeczne –konflikty i problemyspołeczne dotyczące grupy, klasy, rodziny.2.3.Uczeń rozumie krótkie i dłuższe wypowiedzi typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty,ogłoszenia, rozmowy, narracje, listy, jadłospisy, rozkłady jazdy) w standardowej odmianie języka:1) reaguje na polecenia; 2) określa główną myśl tekstu; 3) znajduje w tekście określone informacje;4) określa intencję nadawcy/autora tekstu; 5) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce,sytuację, uczestników).2.4. Zakres realioznawczy:system szkolnictwa w Niemczech, opis położenia geograficznegoNiemiec, Szwajcarii i Austrii, podział administracyjny, stolice i ich zabytki, ważne miastaw Niemczech, Szwajcarii i Austrii, najważniejsze obiekty w miastach, różne dziedziny kultury,twórcy i ich dzieła np. wybitni kompozytorzy Mozart, Beethoven, pisarze i inni, ważne wydarzeniahistoryczne i kulturalne wieku XX i XXI w Niemczech, Szwajcarii i Austrii, postacie z legend– np. Lorelei, Wilhelm Tell, Niemcy w Unii Europejskiej, języki w Szwajcarii.2.5. Sprawność pisania:będzie sprawdzana na drugim i trzecim etapie. Na drugim etapie będzieto krótka forma a na trzecim dłuższa forma np. list na określony temat. Tematyka wypowiedzipisemnej obejmuje podany powyżej zakres leksykalny i następujące intencje językowe: prośba,opis, odmowa, przyjęcie, opinia, wyrażenie uczuć i emocji, przeprosiny itd.III EtapObszary umiejętności i treści kształcenia takie same, jak w I i II etapie oraz:liczebniki ułamkowe; zdanie warunkowe; zadania porównawcze; dopełniacz nazw własnych; stronabierna w czasie teraźniejszymPräsens i przeszłym Präteritum;czasPlusquamperfekt.Proponowana bibliografia dla I, II i III etapuPodręczniki do nauczania języka niemieckiego dla szkół gimnazjalnych dopuszczoneprzez MEN.Repetytoria tematyczno-leksykalne na poziomie gimnazjalnym.Przewodniki turystyczne.Słowniki tematyczne.Gramatyki języka niemieckiego na poziomie gimnazjalnym.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZagadnienia egzaminacyjne z zakresu zarządzania nieruchomościami(1), Wycena nieruchomości, Egzamin, Wycena nieruchomościZagadnienia egzaminacyjne z zakresu wyceny nieruchomości, WSGN materiały, WSGN materiałyZakres dokumentacji BHP(1), Od Krzysztofbhp, BHP, PORADY BHPzakres projektu, Studia, ProjektowanieZakres pytan egzamin PEE, studia wsiz, semestr 4, Podstawy elektroniki, Podstawy elektronikiZakres materiału na egzamin z Teorii Maszyn Cieplnych, PWR w9, Teoria Maszyn Cieplnych, tmcZakres Analiza Matematyczna 1, Matematyka studiaZarobaczone szpitale, Artykuły z zakresu dezynfekcji, SzpitaleZakres prowadzenia dokumentacji kadrowej (akta osobowe ), Studia - Budownictwo, budownictwo,inżynieria i ochrona środowiska,bhpZapobieganie zakażeniom w gabinecie stomatologicznym - Higienistki.pl wytyczne, Artykuły z zakresu dezynfekcji, Stomatologia
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkranzfafka.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|