Zarz%B9dzanie, ZARZĄDZANIE
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 1. Zarządzanie - definicja ,co się na nią składa ,czego dotyczy Zarządzanie - jest działalnością kierowniczą ,polegającą na ustaleniu celów i powodowaniu ich realizacji poprzez wykorzystanie zasobów, procesów informacji w istniejącym otoczeniu (społecznym, kulturowym, prawnym, ekonomicznym itp.) w sposób sprawny i skuteczny oraz zgodny z racjonalnością zadań. Zarządzanie to dysponowanie zasobami dla uzyskania korzyści to planowanie nad różnorodnością i przekształcenie potencjalnego konfliktu w współpracę . Z pojęciem zarządzania spotykamy się na co dzień w różnych instytucjach. Na zarządzanie składa się: [ planowanie, analiza, sterowanie] - cele (plany, zadania ) - działanie (dysponowanie, kierowanie, planowanie, kontrolowanie) - władza (kierownik, zwierzchnik) - zasoby ( informacje ) - obiekt (organizacja, motywacje, potrzeby ) Zarządzanie dotyczy – przede wszystkim ludzi, jest głęboko osadzone w kulturze, doprowadza do zdolności samo uczenia, posługuje się informacjami, wymaga rozbudowanego systemu ocen, musi być zorientowane na wynik (cel). To pracownicy decydują o sukcesie firmy. 2. Funkcje zarządzania – składowe procesu zarządzania. Zarządzanie rozumiane jest jako koordynowanie działań ludzkich dla osiągnięcia zamierzonych celów w sposób możliwie najbardziej efektywny. Wyróżniamy następujące funkcje zarządzania: planowanie (polega na przewidywaniu przyszłego układu warunków i środków działania i na formułowaniu celów działania dostosowanych do tego układu. 1. cele planowania • pozwala organizacji wpływać na kształt przyszłości, zamiast biernie ją akceptować • określić cele, kierunki rozwoju organizacji • pozwala na lepsze przygotowanie organizacji do przetrwania ewentualnych kryzysów • jest podstawą dla realizacji wszystkich innych funkcji zarządzania organizowanie (polega na wykonywaniu czynności mających na celu powiązanie różnorodnych działań członków organizacji w pewne bardziej lub mniej trwałe zespoły działań) motywowanie (polega na wywoływaniu u podwładnych właściwego stosunku do powierzonych im zadań). Narzędziami motywacji są bodźce motywacyjne, odziaływujące na podwładnych w pozytywny lub negatywny sposób (premie, nagrody, nagany). Teoria motywacji Hertzberga. kontroli (polega na porównywaniu przebiegu lub wyników pewnych działań, tzn. stanu osiągniętego z planowym celem, tzn. ze stanem złożonym) - wstępna - bieżąca - doraźna - końcowa 1 3. Kluczowe pojęcia w zarządzaniu. - globalne działania, rozprowadzanie na cały świat, - elastyczność, > zachowań na rynku, zarządzania, produkcji np.: uczelnia musi przyjąć 20% mniej lub więcej studentów. - pantycypacja, upodmiotawianie pracowników, akcjonat prac, związanie pracowników z firmą, - lider przywódca, ludzi, organizacji, pozycja, poziom, - wysoka jakość, - produktywność, efektywność, wydajność, - inwestowanie w wiedzę, - pracownicy decydują o sukcesie firmy, 4. Skąd zarządzający wiedzą co robić ? - Normy i wartości (wywodzą się z kultury), - Kryteriauświadomione i nieuświadomione, - wiedza i umiejętności w dziedzinie zarządzania, - praktyka (sytuacje, teoria) 5. Globalizacja a zarządzanie. Globalizacja – termin- zjawisko Globalizacja obejmuje trzy wzajemne powiązane czynniki (bliskość, lokalizację i postawę ) - to świadomość organizacji, że w interesach należy uwzględniać ogólnoświatowy, a nie lokalny punkt widzenia - Organizacjeinteresują się działalnością w skali światowej. - Dzisiajjuż żaden menadżer nie może przyjmować, że jego organizacja istnieje w izolacji od całej tej działalności w skali światowej. (Przykład - japońskie firmy wchodzące na rynki amerykańskie) - sprzedaż w różnych krajach - Globalizacja dotyczy nie tylko wielkich korporacji, ale także małe przedsiębiorstwo - z Globalizacja związane jest pojęcie konkurencyjności Aspekty globalizacji Globalizacja : - jestjedną z najważniejszych zmian zachodzących w otoczeniu większości przedsiębiorstw - oznacz patrzenie z nowego punktu widzenia, przyjęcie nowej postawy wobec stosunków z innymi ludźmi w różnych krajach - odnosisię do bezprecedensowego zakresu, kształtu liczby i złożoności stosunków gospodarczych, utrzymywanych ponad granicami państw - zwiększa rolę odgrywaną przez władze państwowe w konkurencyjności krajów 2 6. Zarządzanie jako nauka poznawcza i inżynieryjna. Oznacza to że gospodarczy, społeczny i kulturalny rozwój społeczeństwa w coraz większym stopniu uzależniony jest od osiągnięć naukowo – technicznych. O społecznej wydajności pracy, o wielkości produkcji i jej jakości nie decyduje już liczba pracowników, lecz rozwój nauki i zastosowanie technologii opartych na badaniach naukowych. Coraz bardziej złożona działalność współczesnych przedsiębiorstw oraz szeroki zakres najróżniejszych problemów organizacji i zarządzania gospodarką narodową stanowią przedmiot badań wielu dyscyplin naukowych. Syntetyczna próba charakterystyki dorobku prekursorów naukowego zarządzania sprowadza się do stwierdzenia iż stworzyli oni system twierdzeń przydatnych dla praktyki, oparty na obserwacji życia. Naukowe zarządzanie trzeba traktować jako dziedzinę w której praktyka bez teorii jest tak samo nieużyteczna jak teoria bez praktyki. 7. ZARZĄDZANIE PRZEZ CELE: To sformalizowany zbiór procedur określający działania i analizujący postępy w dążeniu do osiągania wspólnych celów kierowników i ich podwładnych. Kierownicy i ich podwładni działają wspólnie przy ustalaniu celów. istotną cechą jest nacisk na czynne angażowanie się kierowników i pracowników na wszystkich szczeblach organizacji. Elementy systemu ZPC. zaangażowanie – zaangażowanie kierowników w osiąganie celów osobistych i organizacyjnych oraz w proces ZPC na każdym szczeblu organizacji. Ustalenie celów na najwyższym szczeblu zarządzania – wiadomo co kierownictwo chce osiągnąć. cele indywidualne – co oczekujemy od pracowników. uczestnictwo – im większe uczestnictwo tym większe prawdopodobieństwo osiągnięcia celu; samodzielność w wykonywaniu planów – każdy ma prawo w swobodzie wyboru sposobów realizacji. przeglądy efektywności – okresowe spotkania, rozwiązywanie problemów. Sam proces ZPC prowadzi do lepszego komunikowania się i wzajemnego zrozumienia się między kierownikami a podwładnymi. 8. Trendy – cechy przemian. Przemiany – trendy 1. odchodzenie od społecznego uprzemysłowionego ku tworzeniu dystr. informacji. INFORMACJA, WIEDZA, NAUKA, KREATYWNOŚĆ 2. poleganie na własnej zaradności we wszystkich dziedzinach życia, tworzenie społeczeństwa wieloopcyjnego, wolnego 3. decentralizacja, innowacja oddolna, upodmiotowienie – efektywność 4. działania perspektywiczne, strategiczne 5. mobilność kadry, migracje, zmienność zatrudnienia 6. powstawanie jednolitego rynku konkurencja↑, bariery↓, ceny↓ 7. zmianastylów życia, wydłużenie czasu uzyskiwania kwalifikacji, starzenie ludzi 8. miejsca pracy wymagać będą – młodszych lepiej wykształconych > kobiety 9. wzrost znaczenia zainteresowania zdrowiem, środowiskiem, ekologią 3 9 . Kluczowe obszary działania, arkusz celów • analizę kluczowych obszarów działania, • opracowanie arkuszy celów dla stanowisk kierowniczych, • prowadzenie specyficznej kontroli. Do kluczowych obszarów działaniu J. W. Humble zalicza: • rentowność, • wydajność, • wprowadzanie innowacji, • wielkość zasobów fizycznych i finansowych, • postawy kierowników, • opinia o przedsiębiorstwie w jego środowisku. Dla każdego obszaru ustala się siatkę celów, podporządkowując je konkretnym komórkom i stanowiskom. Na tej podstawie opracowuje się arkusze celów stanowisk kierowniczych, które w rodzimej literaturze są częściej określane mianem opisów pracy kierowników. Według R. B. Kemball-Cooka arkusz celów zawiera: 1) zestawienie kluczowych celów do osiągnięcia, 2) syntetyczne określenie sposobu osiągnięcia poszczególnych celów, 3) mierniki i terminy realizacji celów, 4) informacje kontrolne (dokumenty, procedury itp.), 5) określenie komórek i stanowisk współdziałających, 6) zestawienie środków niezbędnych dla realizacji celów, 7) konieczne usprawnienia. Autor ten tak opisuje przebieg kontroli realizacji zarządzania przez cele w zakładzie stolarki budowlanej: Arkusz celów opis wszystkich kluczowych celów czy zadań, nie miał jednak charakteru stałego, lecz był rewidowany na każdym spotkaniu oceniającym. Na pierwszych spotkaniach oceniających każdego kierownika z jego bezpośrednim zwierzchnikiem uzgadniano wskaźniki celów konkretnych, ustalając określone stadia postępu lub poziomu jakości pracy, które należało osiągnąć do następnego spotkania oceniającego. Przy każdym zadaniu odnotowywano ewentualne, przyjęte przez zwierzchnika wnioski o pomoc, zasoby lub o przeprowadzenie określonych działań niezbędnych do osiągnięcia uzgodnionych celów". 4 10. Manifest z Davos A. Zawodowym zadaniem kierownictwa przedsiębiorstwa jest służyć klientom, współpracownikom, kapitałodawcom i społeczeństwu oraz równoważyć ich sporne interesy. B. l. Kierownictwo przedsiębiorstwa ma służyć klientom. Powinno ono zadowalać potrzeby klientów w możliwie najlepszy sposób. Należy dążyć do czystej konkurencji pomiędzy przedsiębiorstwami, która zapewnia największą wiarygodność cen, jakość i różnorodność produktów. Kierownictwo przedsiębiorstwa powinno próbować przekształcać nowe idee i postęp technologiczny w rynkowe produkty i usługi. 2. Kierownictwo przedsiębiorstwa ma służyć współpracownikom, ponieważ kierownictwo jest w wolnym społeczeństwie akceptowane przez współpracowników tylko wtedy, gdy równocześnie broni ich interesów. Kierownictwo przedsiębiorstwa powinno dbać o zapewnienie miejsc pracy, regulację dochodów realnych i przyczyniać się do humanizacji pracy. 3. Kierownictwo przedsiębiorstwa ma służyć kapitałodawcom. Powinno im zapewnić dywi- dendy, które są wyższe niż stopa procentowa pożyczek państwowych. To wyższe oprocentowanie jest konieczne, ponieważ musi być w nim zawarta premia za wyższe ryzyko. Kierownictwo przedsiębiorstwa jest powiernikiem dawcy kapitału 4. Kierownictwo przedsiębiorstwa ma służyć społeczeństwu. Kierownictwo przedsiębiorstwa powinno zapewnić przyszłym generacjom warte życia środowisko. Kierownictwo przedsiębiorstwa powinno wykorzystać wiedzę i środki, jakie są mu powierzone dla dobra społeczeństwa. Musi ono udostępnić naukowemu kierownictwu przedsiębiorstwa nowości poznawcze i popierać postęp techniczny. Ma ono, poprzez kierowniczą rolę przedsiębiorstwa, umożliwić wspólnocie wy- pełnianie jej zadań. Zarządzanie powinno swoją wiedzę i doświadczenie postawić w służbę społeczeństwu. 5. Świadczenie usług kierownictwa przedsiębiorstwa wobec klientów, współpracowników, kapitałodawców i społeczeństwa jest tylko wtedy możlfwe, gdy egzystencja przedsiębiorstwa jest długoterminowo zapewniona. Konieczne są tu wystarczające zyski przedsiębiorstwa. Zysk przedsiębiorstwa jest zatem koniecznym środkiem, a nie ostatecznym celem kierownictwa przedsiębiorstwa. 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZarządzanie logistyczne, Logistyka, logistykaZagadnienia egzaminacyjne z zakresu zarządzania nieruchomościami(1), Wycena nieruchomości, Egzamin, Wycena nieruchomościzarządzanie informacją w przedsiębiorstwach, ekonomia, Systemy informacyjne przedsiębiorstwazarzadzanie kreatywnoscia i innowacja, Do szkoły, innowacyjnośćZarządzanie logistyczne, SZKOŁA, LOGISTYKA, ZAGADNIENIAZarzadzanie logistyka, Logistyka (hasło - log)zacznij od zera jak przy mniejszym budzecie osiagnac lepsze wyniki zaczer, EKONOMIA, MARKETING - reklama, marketing społecznościowy zarządzanie i motywacjaZARZÄ„DZANIE WARTOÅšCIÄ„ PRZEDSIĘBIORSTWA Z DNIA 26 MARZEC 2011 WYKÅ-AD NR 3, Studia Ekonomia, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwaZarzadzanie strategiczne Strategie organizacji Krupski 2010,Zarzadzanie w administracji publicznej, Materiały do szkoły, Administracja
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plamadi.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|