Zarządzanie informacją w sytuacji kryzysowej, ZHP
[ Pobierz całość w formacie PDF ] OLGIERD ANNUSEWICZ, ARKADIUSZ BOJARUN, JÊDRZEJ KUNOWSKI ZARZ¥DZANIE INFORMACJ¥ W SYTUACJI KRYZYSOWEJ PORADNIK DLA INSTRUKTORÓW dodatek do numeru 11/2003 Druhno! Druhu! ¯eby dobrze rozumieæ, co to takiego jest zarz¹dzanie informacj¹ w sytuacjach kryzyso- wych i po co zajmujemy twoj¹ uwagê tym tematem, warto najpierw odpowiedzieæ sobie na pytania: · Co to jest kryzys? · Czy my harcerze mamy do czynienia z kryzysami? · Jeœli tak, to jakiego rodzaju s¹ to kryzysy? Wydawaæ by siê mog³o, ¿e daleko nam do œwiata, który definiuje sytuacje kryzysowe jako stany bezpoœredniego lub poœredniego zagro¿enia dla ¿ycia lub zdrowia ludzi, zagro¿e- nia œrodowiska czy wizerunku organizacji – instytucji pañstwowych i biznesowych. Czy jednak rzeczywiœcie zjawisko kryzysu jest nam obce? W harcerstwie mamy do czynienia z kryzysami dwojakiego rodzaju. Z jednej strony na obozach, zimowiskach czy nawet na zbiórkach mog¹ siê wydarzyæ sytuacje zagra¿aj¹ce np. zdrowiu dzieci (wypadek w czasie pionierki, zagubienie w lesie czy poparzenie pod- czas s³u¿by w kuchni). Z drugiej strony, niestety, mo¿emy sobie wyobraziæ sytuacje, w któ- rych na szwank jest wystawione dobre imiê harcerstwa – pijani harcerze, nieodpowiedzialni instruktorzy, k³opoty finansowe… W obu wypadkach musimy reagowaæ – podejmowaæ konkretne dzia³ania w celu usuniêcia niebezpieczeñstwa i przywrócenia normalnej sytuacji. Nie wolno jednak zapominaæ o pra- wid³owym komunikowaniu siê ze wszystkimi, których dana sytuacja dotyczy. Dobre zarz¹- dzanie kryzysowe, wraz z odpowiedni¹ komunikacj¹, nigdy nie zapobiegnie kryzysowi, ale prawdopodobnie pozwoli zminimalizowaæ jego negatywne skutki. Niniejsze opracowanie zosta³o przygotowane z myœl¹ o instruktorach, którzy mog¹ – bez wczeœniejszego ostrze¿enia – znaleŸæ siê w przys³owiowym oku cyklonu. Zale¿a³o nam na pokazaniu kilku przyk³adów sytuacji, w których my – instruktorzy mo¿emy siê znaleŸæ. W materiale przeczytacie opis siedmiu historii, które wydarzy³y siê lub mog³y wydarzyæ naprawdê w³aœnie w pracy harcerskiej. Ka¿da z historii zawiera opis sytuacji kryzysowej oraz propozycje dzia³añ, które powinny zostaæ podjête. Znajdziecie tu tak¿e przyk³ady narzêdzi komunikacyjnych, którymi mo¿na siê pos³u¿yæ w danej sytuacji. Opisy wydarzeñ poprzedzaj¹ dwa zespo³y zasad – komuni- kacji w sytuacji kryzysowej oraz postêpowania w kontaktach z mediami. Mamy nadziejê, ¿e ten materia³ nie bêdzie ci nigdy potrzebny, w czym mo¿e pomóc jego wnikliwe przestudiowanie. phm. Olgierd Annusewicz phm. Arkadiusz Bojarun hm. Jêdrzej Kunowski 2 Zarz¹dzanie informacj¹ w sytuacji kryzysowej WYPADEK NA RAJDZIE Miejsce: zgrupowanie obozów w Nartach k. Jedwabna T³o: dru¿yna harcerska, koedukacyjna; kadra: dru¿ynowa z dwuletnim sta¿em i dwóch przybocz- nych Opis sytuacji kryzysowej Zgodnie z planem obozu dru¿yna wysz³a na trzydniowy rajd. Wszyscy byli zaaferowani – prze- cie¿ mieli przejœæ 20 km, a po drodze zwiedziæ jeszcze kilka rezerwatów przyrody, co daje tak potrzebne punkty na odznaki PTTK... Pod wieczór oboŸna znalaz³a nocleg u sot³ysa w stodole. Dru¿ynowa zarz¹dzi³a przygotowanie posi³ku, zaj¹³ siê tym zastêp s³u¿bowy. OboŸna poprosi³a so³tysow¹ o zagotowanie du¿ego gara wody na herbatê i zupki. Gdy woda by³a gotowa, dwójka najstarszych harcerzy wynios³a garnek z wrz¹tkiem na podwór- ko, a ka¿dy z harcerzy nalewa³ sobie wodê do mena¿ki, zalewaj¹c zupkê w proszku. Nieszczêœli- wie jedna z harcerek wyla³a sobie ca³¹ zawartoœæ mena¿ki na nogê! Sp³ywaj¹cy rosó³ rozla³ siê po nodze i wla³ do buta. Harcerka dozna³a oparzenia II stopnia. Dziewczyna zosta³a zawieziona do szpitala w Szczytnie, gdzie znalaz³ j¹ dziennikarz lokalnej gazety opisuj¹cy wypadki na koloniach i obozach… DZIA£ANIA, KTÓRE POWINNY ZOSTAÆ PODJÊTE · Dru¿ynowy powiadamia pogotowie/lekarza, zawozi harcerkê na ostry dy- ¿ur do szpitala. · Nastêpnie kontaktuje siê z komendantem obozu i rodzicami, zdaj¹c rela- cjê z wydarzenia. · Komendant zgrupowania przejmuje opiekê nad harcerk¹ i dalej kontaktuje siê z rodzicami oraz dziennikarzem lokalnej gazety. · Dru¿ynowy pisze relacjê z wydarzenia, któr¹ przekazuje drog¹ s³u¿bow¹ – do komendanta hufca, a ten do komendanta chor¹gwi. · Relacja jest tak¿e natychmiast przes³ana do zainteresowanej lokalnej gazety. Zarz¹dzanie informacj¹ w sytuacji kryzysowej 3 Relacja Jedwabno, 22 lipca 2003 r. pwd. Anna Ma³ecka Dru¿ynowa 5 DH „Robinsonada” W dniu 15 lipca br. dru¿yna po dwudniowych przygotowaniach (mikrokursie poruszania siê po drodze, pakowania plecaka i przypomnieniu obowi¹zuj¹cych regulaminów) wyru- szy³a na zaplanowan¹ wêdrówkê. Trzydniowy rajd prowadzi³ przez rezerwaty przyrody. Harcerze zdobywali punkty na odznaki PTTK. Drugiego dnia rajdu znaleŸliœmy nocleg w stodole u so³tysa, w miejscowoœci D¹browa. Zastêp s³u¿bowy przyst¹pi³ do przygotowania obiadokolacji, a oboŸna Ma³gosia Ziembiñ- ska poprosi³a so³tysow¹ o zagotowanie dla dru¿yny wody na herbatê i do ciep³ego posi³ku. Zagotowan¹ wodê wynios³o na podwórko dwóch najstarszych harcerzy z dru¿yny – Marek Krzysztofowicz i Adam Nowak. Ka¿dy z naszych harcerzy nala³ sobie wody do mena¿ki, zalewaj¹c zupkê w proszku. Nieszczêœliwie podczas przenoszenia zupy Gra¿yna Kukiel wyla³a sobie zawartoœæ mena¿ki na stopê, a trochê gor¹cej zupy wla³o siê do buta har- cerki. Natychmiast po tym wydarzeniu zdjêliœmy but z nogi Gra¿yny i posadziliœmy j¹ przy stud- ni, polewaj¹c nogê zimn¹ wod¹. Ja zadzwoni³am po pogotowie oraz do komendanta obozu hm. Jana Wieczorka, któremu przekaza³am opiekê nad Gra¿yn¹ w szpitalu, dok¹d zabra³o j¹ pogotowie. Nastêpnie powiadomi³am mamê Gra¿yny, pani¹ Mariê Kukiel, która zdecy- dowa³a siê przyjechaæ do córki, jak najszybciej bêdzie mog³a. Anna Ma³ecka PIJANI HARCERZE Miejsce: zgrupowanie obozów, gdzieœ na Podlasiu T³o: dru¿yna harcerska, koedukacyjna i zastêp starszy; kadra: dru¿ynowa z dwuletnim sta¿em i dwóch przybocznych (jeden dru¿ynowy starszej dru¿yny z piêcioletnim sta¿em) 4 Zarz¹dzanie informacj¹ w sytuacji kryzysowej Opis sytuacji kryzysowej Dru¿yna m³odszych harcerek i harcerzy pojecha³a wraz ze szczepem na swój drugi obóz. Ponie- wa¿ dru¿yna starsza nie by³a w stanie samodzielnie wystawiæ podobozu, wiêc zosta³a do³¹czona do dru¿yny m³odszej jako zastêp starszy. Ich zadaniem by³o wspieranie kadry w przygotowaniu i prowadzeniu zajêæ programowych. Zastêp starszy k³ad³ siê póŸniej spaæ, móg³ poruszaæ siê po obozie w nocy. Po zakoñczeniu pio- nierki nadesz³a wiadomoœæ, ¿e jeden z cz³onków zastêpu starszego dosta³ siê na studia. Zastêp bez dyskusji stwierdzi³, ¿e tak wa¿ne wydarzenie nale¿y uczciæ. Wieczorem uda³ siê na poblisk¹ polankê, gdzie m³odsi harcerze zbudowali chatki. Nad ranem, chwiejnym krokiem, mijaj¹c wartowników poszli spaæ. Odg³osy pobudki nie obudzi- ³y ich. Ju¿ wczeœniej mieli problemy ze wstawaniem, wiêc nikt nie zwróci³ uwagi na ten fakt. Jednak nocni wartownicy opowiedzieli w dru¿ynie, ¿e coœ zdarzy³o siê w nocy. Sprawa wysz³a na jaw, gdy jeden z m³odszych zastêpów wracaj¹c z patrolu przyniós³ skrzynkê z pustymi butelkami po piwie znalezionymi w jego sza³asie. Dwa dni póŸniej, w niedzielê by³ dzieñ odwiedzin rodziców. M³odzi harcerze od razu pochwalili siê swoim znaleziskiem. Jeden ze zdenerwowanych ojców, zadzwoni³ do znajomego dziennikarza z TVN. Jeszcze tego samego dnia na obozie pojawi³a siê ekipa z programu „Uwaga”. DZIA£ANIA, KTÓRE POWINNY ZOSTAÆ PODJÊTE Komendant zgrupowania: · Odizolowuje starszych harcerzy od m³odszych kolegów i przenosi ich pod swój bezpoœredni nadzór do komendy zgrupowania. · Odbywa z nimi rozmowê na temat tego, co siê wydarzy³o. Musz¹ sami naprawiæ swój b³¹d i zaproponowaæ karê. · Zawiadamia rodziców harcerzy, którzy nie przyjechali w odwiedziny. · Zwo³uje radê obozu i przedstawia sytuacjê. Zakazuje udzielania informa- cji prasie i prosi o odsy³anie dziennikarzy do siebie. · Zawiadamia GK ZHP o sytuacji i przyjeŸdzie ekipy TVN. Pozostaje w sta- ³ym kontakcie z osob¹ odpowiedzialn¹ w GK za kontakty z mediami. · Napisan¹ przez dru¿ynow¹ relacjê z przebiegu zdarzeñ przekazuje do hufca, chor¹gwi i GK ZHP. · Informuje prasê o poczynionych krokach, uzasadnia, ¿e ZHP podejmuje dzia³ania wychowawcze wobec swoich cz³onków; w tym wypadku harce- rze, którzy z³amali normy, sami postawili przed sob¹ zadania, które wyko- naj¹, aby siê zrehabilitowaæ. Zarz¹dzanie informacj¹ w sytuacji kryzysowej 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZarządzanie logistyczne, Logistyka, logistykaZagadnienia egzaminacyjne z zakresu zarządzania nieruchomościami(1), Wycena nieruchomości, Egzamin, Wycena nieruchomościzarzadzanie kreatywnoscia i innowacja, Do szkoły, innowacyjnośćZarządzanie logistyczne, SZKOŁA, LOGISTYKA, ZAGADNIENIAZarzadzanie logistyka, Logistyka (hasło - log)zacznij od zera jak przy mniejszym budzecie osiagnac lepsze wyniki zaczer, EKONOMIA, MARKETING - reklama, marketing społecznościowy zarządzanie i motywacjaZARZÄ„DZANIE WARTOÅšCIÄ„ PRZEDSIĘBIORSTWA Z DNIA 26 MARZEC 2011 WYKÅ-AD NR 3, Studia Ekonomia, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwaZarzadzanie strategiczne Strategie organizacji Krupski 2010,Zarzadzanie w administracji publicznej, Materiały do szkoły, AdministracjaZarządzanie 02.12.2007, Logistyka, Logistyka
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwanilia39.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|