Zarzadzanie projektami IT w malym palcu zaitpa, ◘ Czytanie, zapamiętywanie, zarzadzanie projektami IT
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zarz¹dzanie projektami IT w ma³ym palcu Autorzy: Susan Snedaker, Nels Hoenig T³umaczenie: Filip Kowalczyk, Anna Zawadzka ISBN: 978-83-246-0497-5 Tytu³ orygina³u: Format: B5, stron: 488 Kierujesz projektami IT w przedsiêbiorstwie? Zarz¹dzasz dzia³em IT? A mo¿e chcesz podnieœæ swoje kwalifikacje, aby zwiêkszyæ konkurencyjnoœæ na rynku pracy? Zarz¹dzanie projektami IT to specyficzna dziedzina wiedzy. Kierowanie zespo³em projektowym, uwzglêdnianie wymagañ u¿ytkowników i osób finansuj¹cych projekt, szybkie reagowanie na zmiany w specyfikacjach oraz rozwój technologii, kontrola jakoœci i przede wszystkim zachowywanie terminów — to wszystko sprawia, ¿e osoba zarz¹dzaj¹ca projektem IT musi posiadaæ rozleg³¹ wiedzê i powinna wspó³pracowaæ ze wszystkimi komórkami przedsiêbiorstwa. „Zarz¹dzanie projektami IT w ma³ym palcu” to ksi¹¿ka bêd¹ca kompendium wiedzy na temat zarz¹dzania projektami IT. Czytaj¹c j¹, poznasz zasady efektywnego kierowania projektem tak, aby zmieœciæ siê w wyznaczonym bud¿ecie i terminie. Dowiesz siê, w jaki sposób uwzglêdniaæ politykê i strukturê korporacji w sterowaniu projektem, a tak¿e jak skompletowaæ zespó³ i prawid³owo zdefiniowaæ cele. Nauczysz siê kontrolowaæ jakoœæ prac, zarz¹dzaæ zmianami i reagowaæ na sytuacje krytyczne. Przeczytasz tak¿e o procedurze zamykania projektu, przygotowywaniu dokumentacji i raportów oraz procesie odbioru projektu przez klienta. W ksi¹¿ce omówiono: Czynniki sukcesu projektu Wp³yw polityki i strategii korporacji na zarz¹dzanie projektem Definiowanie projektu Tworzenie zespo³u projektowego i zarz¹dzanie nim Organizacja prac nad projektem Kontrolowanie jakoœci Zarz¹dzanie zmianami i ryzykiem Testowanie produktów projektu Zamkniêcie projektu Jeœli chcesz, aby zarz¹dzane przez Ciebie projekty koñczy³y siê sukcesem, koniecznie przeczytaj tê ksi¹¿kê Podziękowania ............................................................................... 11 O autorze ....................................................................................... 13 Konsultant techniczny .................................................................... 15 Podziękowania autora .................................................................... 17 Przedmowa .................................................................................... 19 Rozdział 1. Co ma do tego zarządzanie projektem? ........................................... 21 Wprowadzenie ................................................................................................................. 21 Systemy usprawniania procesów biznesowych ............................................................... 22 Project Management Institute .................................................................................... 22 CMM i CMMI ........................................................................................................... 23 Six Sigma .................................................................................................................. 23 ISO 9000 ................................................................................................................... 24 Krótkie omówienie zarządzania projektem ..................................................................... 25 Współczynnik sukcesu i porażki projektu ................................................................. 25 Czynniki sukcesu projektu ............................................................................................... 28 Czynnik sukcesu nr 1: wsparcie kierownictwa ......................................................... 28 Czynnik sukcesu nr 2: zaangażowanie użytkownika ................................................ 28 Czynnik sukcesu nr 3: doświadczony kierownik projektu ........................................ 30 Czynnik sukcesu nr 4: jasno zdefiniowane cele projektu ......................................... 31 Czynnik sukcesu nr 5: jasno zdefiniowany (i mniejszy) zakres ................................ 32 Czynnik sukcesu nr 6: krótsze harmonogramy, dużo kamieni milowych ................. 33 Czynnik sukcesu nr 7: jasno zdefiniowany proces zarządzania projektem ............... 34 Czynnik sukcesu nr 8: standardowa infrastruktura ................................................... 35 Cztery ograniczenia projektowe ...................................................................................... 37 Projekty, programy i portfele ........................................................................................... 38 Podsumowanie ................................................................................................................. 39 Skrót rozwiązań ............................................................................................................... 40 Często zadawane pytania ................................................................................................. 42 4 Zarządzanie projektami IT w małym palcu Rozdział 2. Co ma z tym wspólnego strategia korporacji? .................................. 45 Wprowadzenie ................................................................................................................. 45 Omówienie strategii korporacji w dzisiejszym środowisku ............................................ 46 Powiązanie technologii informacyjnej ze strategią korporacji: jeden krok dalej ................ 47 Strategia kontra taktyka ............................................................................................. 49 Przewaga nad konkurencją ........................................................................................ 49 Zrozumienie strategii firmy ............................................................................................. 53 Strategie korporacji a technologia informacyjna ...................................................... 54 Strategie biznesowe a technologia informatyczna .................................................... 56 Metody pomagające w opracowaniu strategii informatyzacji ................................... 57 Opracowywanie strategii informatyzacji ......................................................................... 61 Przechodzenie od strategii do działania .................................................................... 64 Ocenianie bieżącego środowiska informatycznego ......................................................... 68 Ocenianie projektów informatycznych ..................................................................... 68 Klasyfikowanie projektów informatyzacji ................................................................ 69 Opracowywanie operacyjnego planu informatyzacji ...................................................... 72 Podsumowanie ................................................................................................................. 73 Skrót rozwiązań ............................................................................................................... 75 Często zadawane pytania ................................................................................................. 76 Rozdział 3. Poruszanie się po polityce korporacji .............................................. 79 Wprowadzenie ................................................................................................................. 79 Polityka korporacyjna: elementarz .................................................................................. 80 Zrozumienie źródła władzy ............................................................................................. 81 Władza z pozycji ....................................................................................................... 82 Władza z informacji .................................................................................................. 83 Władza z zasobów ..................................................................................................... 84 Władza z wiedzy specjalistycznej ............................................................................. 84 Władza z wyników .................................................................................................... 85 Władza z cech osobistych ......................................................................................... 85 Zrozumienie metod wpływu ............................................................................................ 86 Groźby ....................................................................................................................... 87 Wymiana lub barter ................................................................................................... 88 Odwoływanie się do wartości, emocji lub rozsądku ................................................. 89 Paradoks władzy .............................................................................................................. 91 Wydajna praca w środowisku politycznym ..................................................................... 92 Zaakceptuj istnienie polityki ..................................................................................... 92 Stwórz pozytywne relacje ......................................................................................... 93 Rozwiń wymianę ....................................................................................................... 94 Słuchaj uważnie ......................................................................................................... 94 Przekazuj więcej, nie mniej ....................................................................................... 94 Wiedz, czego nie mówić ........................................................................................... 95 Dziel się władzą ........................................................................................................ 96 Poznaj wyznawane przez siebie wartości .................................................................. 96 Spodziewaj się, że polityka będzie wpływać na Twoją pracę ................................... 96 Bądź świadom zmian w polityce ............................................................................... 97 Rozładowywanie zatorów politycznych .......................................................................... 98 Wsparcie wysokiego szczebla ................................................................................... 98 Opracowanie przypadku biznesowego ...................................................................... 99 Obliczony i wykazany zwrot z inwestycji (obniżony całkowity koszt posiadania) 100 Skuteczne środki zaradcze ............................................................................................. 100 Polityka obsługi ....................................................................................................... 100 Współpraca z odpowiednikami z działów biznesowych ......................................... 101 Zespół projektowy ................................................................................................... 102 Spis treści 5 Udział klientów i użytkowników ............................................................................ 102 Plan komunikacji ..................................................................................................... 103 Podsumowanie ............................................................................................................... 104 Skrót rozwiązań ............................................................................................................. 104 Często zadawane pytania ............................................................................................... 107 Rozdział 4. Zarządzanie zespołem projektowym .............................................. 111 Wprowadzenie ............................................................................................................... 111 Dzisiejsze środowisko zarządzania ............................................................................... 112 Czego naprawdę pragną ludzie? .................................................................................... 113 Powody niezadowolenia z pracy ............................................................................. 113 Podstawowe czynniki satysfakcji z pracy ............................................................... 118 Style pracy i zespół projektowy ..................................................................................... 122 Zarządzanie różnymi stylami pracy ........................................................................ 127 Czynniki kulturowe ....................................................................................................... 134 Zarządzanie ludźmi z różnych kultur ...................................................................... 134 Zarządzanie zespołem wielopokoleniowym ........................................................... 142 Mężczyźni, kobiety i technologia .................................................................................. 146 Tworzenie zespołów o wysokiej wydajności ................................................................ 147 Upewnij się, że skład zespołu odpowiada zadaniu ................................................. 147 Jasno zdefiniuj cel projektu i zespołu ..................................................................... 148 Jasno zdefiniuj role członków zespołu, wykorzystując niepowtarzalne umiejętności i talenty ........................................................................................... 148 Jasno sformułuj obowiązki członka wobec zespołu ................................................ 148 Stwórz jasne wytyczne dla produktów cząstkowych .............................................. 148 Wspólnie z zespołem zdefiniuj jego tożsamość i normy kulturowe ....................... 149 Wspólnie z zespołem opracuj wytyczne dotyczące rozwiązywania problemów i konfliktów .......................................................................................................... 149 Stwórz środowisko, w którym sprzyja się szacunkowi i uprzejmości .................... 149 Wyrażaj uznanie za indywidualne i grupowe osiągnięcia ...................................... 149 Zarządzaj efektywnie czasem zespołu .................................................................... 150 Ustal wytyczne dotyczące komunikacji .................................................................. 150 Wykorzystuj technologię do poprawienia komunikacji i porozumiewania się w czasie rzeczywistym ......................................................................................... 151 Podsumowanie ............................................................................................................... 151 Skrót rozwiązań ............................................................................................................. 152 Często zadawane pytania ............................................................................................... 154 Rozdział 5. Definiowanie projektu ................................................................... 159 Wprowadzenie ............................................................................................................... 159 Proces zarządzania projektem IT ................................................................................... 160 Źródła projektu .............................................................................................................. 163 Zatwierdzenie propozycji projektowej .......................................................................... 165 Stworzenie małego, wstępnego zespołu projektowego ........................................... 166 Analiza istniejącej propozycji projektowej ............................................................. 166 Sprawdzenie informacji projektowych .................................................................... 167 Definiowanie projektu ................................................................................................... 168 Definiowanie problemu ........................................................................................... 170 Określanie celu projektu .......................................................................................... 173 Określenie potencjalnych rozwiązań ....................................................................... 175 Wybór optymalnego rozwiązania ............................................................................ 177 Rozwijanie propozycji projektowej ............................................................................... 179 Szacowanie .............................................................................................................. 181 6 Zarządzanie projektami IT w małym palcu Określenie zleceniodawcy ............................................................................................. 185 Uzyskanie aprobaty (zatwierdzenia) dla propozycji projektu ....................................... 186 Podsumowanie ............................................................................................................... 189 Skrót rozwiązań ............................................................................................................. 190 Często zadawane pytania ............................................................................................... 193 Rozdział 6. Organizowanie projektów informatycznych ..................................... 197 Wprowadzenie ............................................................................................................... 197 Identyfikowanie celów projektu .................................................................................... 202 Deklaracja celu projektu .......................................................................................... 202 Cele projektu lub główne produkty cząstkowe ....................................................... 203 Zdefiniuj, co ZAWIERA, a czego NIE ZAWIERA projekt ................................... 203 Identyfikowanie udziałowców ....................................................................................... 205 Identyfikowanie udziałowców projektu informatycznego ...................................... 205 Przypisywanie priorytetu lub klasyfikowanie udziałowców ................................... 208 Zarządzanie oczekiwaniami udziałowca ................................................................. 210 Identyfikowanie wymogów projektowych .................................................................... 211 Zarządzanie wymaganiami ...................................................................................... 217 Dopracowywanie parametrów projektowych ................................................................ 221 Kryteria sukcesu ...................................................................................................... 221 Kryteria akceptacji .................................................................................................. 225 Zakres, koszt, czas realizacji i jakość ...................................................................... 226 Siatka lub lista elastyczności ................................................................................... 226 Ograniczenia i zastrzeżenia ..................................................................................... 230 Ryzyko .................................................................................................................... 230 Kamienie milowe .................................................................................................... 230 Specyfikacja zakresu prac lub karta projektu .......................................................... 231 Definiowanie infrastruktury projektu ............................................................................ 233 Definiowanie procesów projektu ................................................................................... 234 Kryteria akceptacji .................................................................................................. 236 Plan zarządzania ryzykiem ...................................................................................... 236 Plan zarządzania zmianami ..................................................................................... 236 Plan komunikacji ..................................................................................................... 237 Plan zarządzania jakością ........................................................................................ 237 Raportowanie o stanie projektu ............................................................................... 237 Śledzenie usterek, błędów i problemów .................................................................. 240 Procedury eskalacji ................................................................................................. 243 Procedury dokumentowania .................................................................................... 244 Procedury zatwierdzania ......................................................................................... 245 Plan wdrożenia ........................................................................................................ 246 Plan działań ............................................................................................................. 246 Plan szkoleń ............................................................................................................. 246 Podsumowanie ............................................................................................................... 248 Skrót rozwiązań ............................................................................................................. 250 Często zadawane pytania ............................................................................................... 252 Rozdział 7. Jakość od podstaw ....................................................................... 257 Wprowadzenie ............................................................................................................... 257 Przegląd zagadnień związanych z jakością ................................................................... 260 Jakość kontra klasa .................................................................................................. 260 Elementy zarządzania jakością ................................................................................ 260 Satysfakcja użytkownika ......................................................................................... 261 Działania zapobiegawcze a działania korygujące ................................................... 261 Ciągłe doskonalenie ................................................................................................ 261
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZarządzanie logistyczne, Logistyka, logistykaZagadnienia egzaminacyjne z zakresu zarządzania nieruchomościami(1), Wycena nieruchomości, Egzamin, Wycena nieruchomościzarządzanie informacją w przedsiębiorstwach, ekonomia, Systemy informacyjne przedsiębiorstwazarzadzanie kreatywnoscia i innowacja, Do szkoły, innowacyjnośćZarządzanie logistyczne, SZKOŁA, LOGISTYKA, ZAGADNIENIAZarzadzanie logistyka, Logistyka (hasło - log)zacznij od zera jak przy mniejszym budzecie osiagnac lepsze wyniki zaczer, EKONOMIA, MARKETING - reklama, marketing społecznościowy zarządzanie i motywacjaZARZÄ„DZANIE WARTOÅšCIÄ„ PRZEDSIĘBIORSTWA Z DNIA 26 MARZEC 2011 WYKÅ-AD NR 3, Studia Ekonomia, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwaZarzadzanie strategiczne Strategie organizacji Krupski 2010,Zarzadzanie w administracji publicznej, Materiały do szkoły, Administracja
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plamadi.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|