Zarzadzanie ryzykiem wstęp, Ocena ryzyka zawodowego
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Bezpieczeństwo Zarządzanie bezpieczeństwem – isrs 7 Wstęp do oceny ryzyka Rozpoczynamy omawianie procesów należących do triady „Zarządzanie ryzykiem”. Jest to jedna z najważniejszych kompetencji związanych z systemami zarządzania. Krystyna Karczewska Jerzy Karczewski DNV Polska dze wdrożenia kultury zarządzania ryzykami w organizacji. Dwa następne kroki to: ograniczanie ryzyk, na podstawie dokonanej oceny, oraz moni- torowanie ryzyk. Można powiedzieć, że są to wyznaczniki no- woczesnego podejścia do zarządzania ryzykami organizacji. C EL PROCESU „O CENA RYZYKA ” Podstawowym celem jest jak najpełniejsze wdro- żenie nowoczesnego podejścia do zarządzania ryzykami. Warto pamiętać, że dobre zarządzanie ryzykami to klucz do realizacji celów, które okre- ślają priorytetowe dla danej organizacji wskaźniki będące miarą sukcesu. N A WYNIKI KLASYCZNEJ OCENY RYZYKA SKŁADAJĄ SIĘ : • identyfikacja zagrożeń, • analiza ryzyka, • ustalenie środków ochrony, • oszacowanie ryzyka, • podjęcie decyzji, czy dane ryzyko jest akcepto- walne. Wyniki te stają się podstawą do wdrożenia ustalonych środków ochrony (ograniczanie ryzyka) oraz docelowo do monitorowania ryzyka, które ma odpowiedzieć na dwa pytania: • Czy środki ograniczające ryzyka zostały prawidło- wo wdrożone i czy są prawidłowo stosowane? • Czy stosowane środki ograniczające ryzyka są wystarczająco skuteczne? Wyniki z monitorowania wykorzystywane są do doskonalenia dwóch pierwszych elementów: oceny ryzyka i ograniczania ryzyka. Wdrożenie kultury zarządzania ryzykiem to wielkie wyzwania dla organizacji. Wymaga ono zmian kulturowych (zmiana wewnętrznego nasta- wienia, zmiana w hierarchii wartości, akceptacja nowych postaw), co w efekcie ma doprowadzić do pożądanych zachowań związanych z zarządzaniem ryzykami. Warto popatrzeć na wersję roboczą grupy roboczej ISO TMB/WG (1) wytycznych do zarządzania ryzykiem, gdzie dobre zarządzanie ryzykami traktowane jest jako warunek konieczny do realizacji celów organizacji. Naszym zdaniem dobre zarządzanie ryzykami oparte jest na czterech filarach (ryc. 1): • dobra współpraca, • odpowiedni zakres pionowy zarządzania ryzykami, • odpowiedni zakres poziomy zarządzania ryzykami, • uwzględnianie ryzyk pozytywnych i negatywnych. Współpraca Dobra współpraca jest potrzebna pomiędzy wszyst- kimi osobami zaangażowanymi w proces zarządza- nia ryzykami organizacji: • kierownictwem organizacji podejmującym klu- czowe decyzje, • specjalistami odpowiedzialnymi za analizę, szacowanie ryzyka oraz ustalenie optymalnych sposobów ograniczania ryzyk, • kadrą kierowniczą odpowiedzialną za wdrożenie i stosowanie działań mających na celu ogranicza- nie ryzyk, Cztery filary dobrego zarządzania ryzykiem w organizacji Współpraca Zakres pionowy Zakres poziomy Ryzyka pozytywne i negatywne Ryc. 1 20 Promotor 6/08 O cena ryzyka to pierwszy krok na trudnej dro- Bezpieczeństwo • kadrą dozoru bezpośredniego mająca największy wpływ na codzienne działania pracowników, • wszystkimi pracownikami mającymi bezpośredni wpływ na zarządzanie ryzykami, na stosowanie środków mających na celu ograniczenie ryzyka, zgłaszanie wszystkich zauważonych nieprawidło- wości, a nawet szukanie możliwości poprawy. Szczególne ważna jest postawa kierownictwa organizacji, zgodnie z jedną z podstawowych zasad zarządzania: przykład idzie z góry. To właśnie zaan- gażowanie i postawa kierownictwa odgrywa decy- dującą rolę w początkowej fazie budowania kultury zarządzania ryzykami. Dobry przykład będzie od- działywał pozytywnie na motywację pracowników, zły przykład praktycznie niweczy wszystkie wysiłki związane z budową kultury zarządzania ryzykiem. Warto jeszcze pamiętać o współpracy ekspertów (osoby oceniające ryzyko) z osobami narażonymi. Podstawowym warunkiem dobrej współpracy jest dobra komunikacja, zarówno w obszarze wiedzy o ryzykach, jak i w obszarze pozytywnej motywacji do przestrzegania przyjętych zasad odnoszących się do ograniczania ryzyk. Największe sukcesy mają te firmy, w których proces oceny ryzyka odbywa się w grupach mieszanych, w skład których wchodzą ekspert oraz bezpośrednio narażeni. Pozwala to od samego początku „wciągnąć” pracowników do budowania odpowiedniej atmosfery wokół zarządzania ryzykami, dzięki temu, że pracując w grupach uczą się, a pracując wspólnie nad do- borem optymalnych środków ograniczenia ryzyka stają się „zakładnikami” zasad przyjętych przez siebie. Z psychologicznego punktu widzenia dużo łatwiej jest łamać zasady narzucone przez innych, niż zasady, w opracowywaniu których samemu brało się udział. kierownictwo zarządza najważniejszym ryzykami, mogącymi stanowić zagrożenie dla istnienia organi- zacji, ale równocześnie mogącymi przyczynić się do jej sukcesów (patrz ryzyko pozytywne i negatywne). Zostało to omówione w artykule poświęconym pro- cesowi 1. Przywództwo (2). Podproces 1.7 to wła- śnie zarządzanie największymi ryzykami: sytuacje kryzysowe, plany kontynuacji biznesu, najpoważ- niejsze awarie i katastrofy, utrata dobrego imienia itp. Pozostałe ryzyka na poziomie operacyjnym nadzorowane są przed kadrę kierowniczą, dozór bezpośredni oraz samych pracowników. To właśnie od ich codziennej postawy zależy, czy i do jakiego poziomu ryzyka organizacji zostaną ograniczone. Zakres poziomu zarządzania ryzykiem W jednej z wcześniejszych publikacji poświęconych zarządzaniu ryzykiem użyliśmy pojęcia „totalne zarządzanie BHP” przez analogię do „totalnego za- rządzania jakością”. Dzisiaj możemy użyć nowego pojęcia „totalne zarządzanie ryzykami”. Zarządzanie na wszystkich szczeblach struktury organizacyjnej już omówiliśmy. Przejdźmy teraz do zakresu „poziomego”, który rozumieć będziemy jako obszar ryzyk objęty formalną oceną, wdroże- niem środków ograniczających ryzyko oraz monito- rowaniem. Klasyczne podejście do problemu oceny ryzyka to ryzyka związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. W celu uzyskania pełnego obrazu można jeszcze dodać: • ryzyka środowiskowe, • ryzyka związane z jakością, • ryzyka związane z bezpieczeństwem informacji, • ryzyka związane z żywnością 1 , • ryzyka związane z ochroną firmy, • ryzyka związane z bezpieczeństwem proceso- wym, • ryzyka związane z utratą dobrego imienia, • ryzyka związane z nieprzestrzeganiem wymagań prawnych, • inne. Proces zarządzania ryzykami firmy jest jeden, dla- tego w procesie analizy, kiedy zastanawiamy się nad skutkami, jakie może dane zagrożenie spowodować, powinniśmy starać się wziąć pod uwagę wszystkie rodzaje ryzyk. Dla przykładu: macierz ryzyka stoso- wana przez Shell Chemie Nederland uwzględnia: • ryzyka BHP, • ryzyka utraty lub zniszczenia mienia, • ryzyka środowiskowe, • ryzyko utraty dobrego imienia. W ocenie ryzyka należy wziąć pod uwagę, że różne zagrożenia mogą wymagać bardzo różnych metod analizy oraz szacowania poziomu ryzyka. Na poziomie ogólnym rozważamy wszystkie bardzo różne w swojej naturze ryzyka: Zakres pionowy zarządzania ryzykiem Jeszcze raz odwołajmy się do wytycznych do zarządzania ryzykiem (1). Proces zarządzania ryzykiem opisany jest jako „iteratywny proces cią- głego doskonalenia, który jest doskonale wtopiony w procesy biznesowe”. Zwróćmy uwagę na dwa elementy: „ iteratywny proces ciągłego doskonalenia ” , czyli proces cią- gły mający na celu stałą poprawę uzyskiwanych wyników, oraz „doskonale wtopiony w procesy biznesowe”, czyli będący integralną częścią proce- sów biznesowych od tych na najwyższym poziomie zarządzania (strategia) poprzez poziom operacyjny, aż do zadań wykonywanych przez pracowników liniowych (operatorów). Tak rozumiane zarządzanie ryzykiem oznacza, że wszyscy pracownicy organizacji w sposób świadomy zarządzają ryzykami na swoim poziomie, a jedno- cześnie szukają możliwości poprawy. Najwyższe 1 ISO 22000:2006 System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności. www.promotor.elamed.pl 21 Bezpieczeństwo Nowe podejście do szacowania ryzyk, tzw. motyl (ang. butterfly) Ryzyko pozytywne Prawdopodobieństwo Ryzyko negatywne Bardzo prawdopodobne Prawdopodobne Bardzo mało prawdopodobne Duże Średnie Małe Małe Średnie Duże Potencjalne skutki pozytywne (korzyści) Potencjalne skutki negatywne (straty) Ranking ryzyk Złote Zielone Srebrne Żółte Brązowe Czerwone Ryc. 2 • urazowe (upadek z wysokości, pochwycenia przez obrabiarkę), • chorobowe (azbestoza, schorzenia układu mię- śniowo-szkieletowego), • środowiskowe (emisja CO 2 , zanieczyszczenie wód gruntowych związkami metali ciężkich), • mienie firmy (awaria pompy, uszkodzenie pojazdu w wyniku zderzenia), • ochrona firmy (kradzież, zamach terrorystyczny), • utrata dobrego imienia (zła jakość wyrobów, zła obsługa klientów), • itd. Stosowane są tutaj zazwyczaj proste metody, takie jak macierze ryzyka czy grafy ryzyka. Są one wystarczające, aby zorientować się, jakie są najpoważniejsze ryzyka w organizacji. Te wyma- gają zazwyczaj dalszej dokładnej analizy i wtedy stosowane są inne metody, specyficzne dla danego typu zagrożeń, np: • FMEA 2 dla maszyn, • analiza bow-tie 3 dla zagrożeń procesowych, • CCP 4 dla analizy błędów ludzkich. Podejście takie nazywamy kaskadową oceną ryzyka. Dobór odpowiednich metod na drugim poziomie analizy ma decydujący wpływ na dobór adekwatnych środków ograniczających ryzyko i uzyskanie w pełni wiarygodnego, akceptowanego poziomu ryzyka. Im bardziej kompleksowa analiza skutków, tym bardziej efektywny system ograni- czania ryzyk. Można to przyrównać do oglądania obrazu, na podstawie którego kierownictwo firmy musi podejmować adekwatne decyzje w zakresie zarządzania ryzykami. Wyobraźmy sobie, że każdy z wyżej wymienionych obszarów to jeden kolor, np. czerwony – urazy, żółty – choroby, zielony – śro- dowisko, niebieski – jakość, fioletowy – ochrona firmy, biały – dobre imię firmy. Wyobraźmy sobie, jak będzie wyglądał obraz, jeśli zostawimy tylko jeden kolor na czarnym tle. Prawdopodobnie w ogóle nie będzie można rozpoznać, co na nim zostało narysowane. I na takiej podstawie trzeba podejmować kluczowe decyzje. Im więcej dodamy kolorów, tym większa szansa, że osoby podejmu- jące decyzje uzyskają prawidłowy obraz sytuacji w organizacji, a podjęte decyzje będą trafne, skuteczne i efektywne. 2 FMEA – Failure Mode and Effect Analysis. 3 Ryzyka pozytywne i negatywne Totalne zarządzanie ryzykiem wymaga odpo- wiednich zakresów w pionie (od kierownictwa do liniowego pracownika) i w poziomie (im więcej rodzajów ryzyk, tym lepiej). Przez całe dziesiątki lat słowa „zagrożenie” i „ryzyko” kojarzone były ze stratami, czyli negatywnymi skutkami dla orga- nizacji czy dla samego pracownika. Nowoczesne podejście do zarządzania ryzykiem wprowadza nowe pojęcie analogiczne do ryzyka poniesienia straty (ryzyko negatywne), a mianowicie „ryzyko sukcesu” (3) (ryzyko pozytywne). To nowe po- dejście stawia nowe wyzwania przed osobami odpowiedzialnymi za zarządzanie ryzykami. Oprócz ryzyk negatywnych, których identyfikacja kojarzy nam się w sposób oczywisty ze stratami, CCP – Common Cause Failure. 5 ISO 14001:2004 Environmental ma- nagement systems – Requirements with guidance for use , wersja polska wydana przez PKN ma oznaczenie PN-EN ISO 14001:2005 System zarządzania środowi- skowego. Wymagania i wytyczne stosowania. 22 Promotor 6/08 Kombinacja drzewa błędów i drzewa zdarzeń. 4 Bezpieczeństwo konieczne będzie zidentyfikowanie szans na sukces (ang. opportunities – okazje). Do szacowania ryzyk pozytywnych (np. poprawa motywacji pracowników, zmniejszenie liczby awarii, poprawa komunikacji wewnętrznej, skuteczność kampanii) używana jest analogiczna macierz jak dla ryzyk negatywnych. Prawdopodobieństwo strat staje się prawdo- podobieństwem sukcesu. Potencjalne straty zamieniamy przez potencjalne korzyści dla organizacji. Na ryc. 2 przed- stawiona jest taka podwójna macierz (3), zwana motylem (ang. butterfly ). Po stronie strat mamy trzy kolory: • zielony – małe ryzyko straty, • żółty – średnie ryzyko straty, • czerwony – największe ryzyko straty. Po lewej stronie użyte zostały również trzy kolory: • złoty – największa okazja na sukces, • srebrny – średnia okazja na sukces, • brązowy – mała okazja na sukces. Działania podejmowane w celu ograniczenia ryzyka nega- tywnego nazywamy zazwyczaj środkami ochrony, działania mające na celu zwiększenie szansy na sukces możemy nazy- wać środkami poprawy. Ślad ryzyk pozytywnych można znaleźć tylko w jednej z norm, a mianowicie ISO 14001 5 , w definicji „wpływu na środowisko”, która brzmi następująco: „każda zmiana w środowisku, zarówno niekorzystna, jak i korzystna, która w całości lub częściowo jest spowodowana aspektami środowiskowymi organizacji”. P OZYTYWNIE ZAMIAST NEGATYWNIE Na zakończenie jeszcze jedna uwaga, w jaki sposób organi- zacja powinna wykorzystywać koncepcję ryzyka pozytywnego. Pierwszy z brzegu przykład to zamiana celów negatywnych (zero wypadków, zero awarii, zero braków) na pozytywne (ograniczania liczby wypadków, niezawodność na poziomie 95%, braki na poziomie 0,3%). Te pierwsze prowadzą do frustracji związanej z praktyczną „niemożnością uzyskania celu”, a nawet jeśli raz uda się go uzyskać, bardzo trudno, o ile w ogóle możliwe, będzie jego utrzymanie. No i pytanie, jak podejść do ciągłej poprawy. Bardzo często – takie cele prowadzą do ukrywania wypadków (być może również awarii czy braków). Cele pozytywne prowadzą do poprawy motywacji, gdyż zawsze są jeszcze wypadki, awarie czy „braki”, którym można zapobiec. Zamiast formułować program mający na celu „zero strat”, co i tak praktycznie nie jest możliwe, utwórzmy program ograniczania strat i cieszmy się z małych sukcesów (poprawa motywacji), a jednocześnie konsekwentnie realizuj- my ciągłą poprawę. Piśmiennictwo 1. ISO TMB/WG. Risk Management – Guidelines on prin- ciples and implementation of risk management www.nsai.ie/uploads/file/N047_Committee_Draft_of_ ISO_31000.pdf. 2.Karczewski K., Karczewski J.: Przywództwo. „Promotor” nr 3/08, Wydawnictwo Elamed. 3. DNV, kurs msm 2 Buiding the Risk Competences , Det Norske Veritas AS, Veritasveien 1, 1322 Hovik, Norway, 2007. www.promotor.elamed.pl 23
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZarządzanie logistyczne, Logistyka, logistykaZagadnienia egzaminacyjne z zakresu zarządzania nieruchomościami(1), Wycena nieruchomości, Egzamin, Wycena nieruchomościzarządzanie informacją w przedsiębiorstwach, ekonomia, Systemy informacyjne przedsiębiorstwazarzadzanie kreatywnoscia i innowacja, Do szkoły, innowacyjnośćZarządzanie logistyczne, SZKOŁA, LOGISTYKA, ZAGADNIENIAZarzadzanie logistyka, Logistyka (hasło - log)zacznij od zera jak przy mniejszym budzecie osiagnac lepsze wyniki zaczer, EKONOMIA, MARKETING - reklama, marketing społecznościowy zarządzanie i motywacjaZARZÄ„DZANIE WARTOÅšCIÄ„ PRZEDSIĘBIORSTWA Z DNIA 26 MARZEC 2011 WYKÅ-AD NR 3, Studia Ekonomia, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwaZarzadzanie strategiczne Strategie organizacji Krupski 2010,Zarzadzanie w administracji publicznej, Materiały do szkoły, Administracja
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwanilia39.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|