Zarządzanie sprzedażą 1 do wysłania, ZARZĄDZANIE, ZARZĄDZANIE SPRZEDAŻĄ
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Strategia sprzedaży: Strategia sprzedaży powinna być integralną częścią strategii marketingowej firmy na danym rynku produktowo- geograficznym, będąc jej swoistym rozwinięciem w obszarze realizacji sprzedaży bezpośredniej. Strategia sprzedaży jest przede wszystkim odzwierciedleniem celów marketingowych firmy i jej zadań w zakresie promocji osobistej, zarazem określa sposób wykorzystania podległego personelu sprzedaży na danym rynku produktowo- geograficznym. Zarządzanie sprzedażą mgr Grzegorz Żółkowski Strategia sprzedaży c.d.: Strategię sprzedaży firmy można postrzegać jako zespół wzajemnie powiązanych decyzji, obejmujących: Przygotowanie założeństrategii sprzedaży, Opracowanie planu sprzedaży, w tym tworzenie harmonogramu czynności operacyjnych, Budowębudżetu działalności sprzedażowej, Określenie instrumentów kontroli i oceny działań personelu sprzedaży. Opracowanie strategii poprzedza procedura diagnostyczno- analityczna określana inaczej jako analiza sytuacyjna. Obejmuje ona pozyskanie, analizę i wykorzystanie różnego rodzaju danych marketingowych, związanych z określonym rynkiem produktowym. Dane potrzebne do przeprowadzenia analizy sytuacyjnej: Dane wtórne wewnętrzne i zewnętrzne, związane głownie z informacjami wykorzystywanymi do sporządzania charakterystyk i ocen bieżącej sprzedaży firmy Dane pierwotne dotyczące nabywców oraz konkurentów. Dane te pozwolą na wstępną ocenę atrakcyjności rynku produktowego i wyznaczenie optymalnego, z punktu widzenia interesów firmy, poziomu wysiłku sprzedażowego, jaki należy kierować do poszczególnych grup nabywców. Fundamentem strategii sprzedaży sązałożenia wynikające wprost z ocen i diagnoz sporządzanych w ramach analizy sytuacyjnej. Przedmiotem wnikliwej uwagi powinna być dotychczasowa sprzedaż firmy oraz ocena nabywczego potencjału rynku, jak też prognozy odnoszące się do przyszłej aktywności sprzedażowej firmy. Składowe procesu budowy strategii sprzedaży firmy: Analiza sytuacyjna: • Analiza i ocena dotychczasowej sprzedaży firmy • Identyfikacja, klasyfikowanie oraz profilowanie potencjalnych nabywców • Analiza i ocena potencjalnego popytu na produkty firmy • Identyfikacja i ocena konkurencji • Prognozowanie przyszłego popytu rynkowego i sprzedaży firmy. Plan sprzedaży jako implikacja strategii: Plan sprzedaży, wynikający z założeństrategii, ma dokładnie określaćsposób obsługi danego rynku produktowo- geograficznego oraz sprecyzować zadania wyznaczone sprzedawcom. Punktem wyjścia są szczegółowe prognozy przyszłego popytu rynkowego i przewidywania odnośnie do sprzedaży firmy. Składowe procesu budowy strategii sprzedaży firmy c.d.: Założenia strategii sprzedaży firmy: • Ocena ogólnej atrakcyjności rynku i pozycji konkurencyjnej firmy • Strategia marketingowa firmy i jej składowe • Określenie optymalnego wysiłku sprzedażowego na obsługiwanym rynku. Składowe procesu budowy strategii sprzedaży firmy c.d.: Plan sprzedaży: Wyznaczenie celów i zadańsprzedażowych Określenie sposobu wykorzystania personelu sprzedaży Przydziałzadańi kompetencji personelowi sprzedaży Program działańwspomagających sprzedaż Wybór instrumentów kontroli i oceny planu sprzedaży. Składowe procesu budowy strategii sprzedaży firmy c.d.: Ostatnim elementem procesu budowy strategii sprzedaży jest budżet działalności sprzedażowej. Plan sprzedaży-ważne: W planie sprzedaży powinny znaleźć odzwierciedlenie preferencje kierownictwa firmy, w tym projekcje jej krótko- i długookresowych celów. Plan sprzedaży określa nie tylko szczegółowe cele i zadania dla służb sprzedaży, ale także sposób ich realizacji. Cele dla personelu sprzedaży mogą być wyrażone w zadaniach sprzedażowych, w kategoriach finansowych bądź w formie zadań promocyjnych. Decyzje odnoszące siędo personelu sprzedaży: Konieczne sąrozstrzygnięcia: Jaki przyjmuje się optymalny sposób kontaktowania się personelu sprzedaży firmy z jej klientami, szczególnie kluczowymi; Jakie wybiera się techniki sprzedażowe, uwzględniając specyfikę danej branży oraz sytuację na rynku produktowo- geograficznym, do zastosowania przez sprzedawców realizujących konkretne zadania operacyjne. Zwieńczeniem strategii sprzedaży jest projekt budżetu działalności sprzedażowej firmy, określany teżczęsto jako budżet sprzedaży. W wąskim znaczeniu budżet sprzedaży stanowi zestawienie prognoz sprzedaży z funkcjonalnymi wydatkami sprzedażowymi, jakie planuje ponosić firma w określonym przedziale czasu, w celu osiągnięcia zakładanego poziomu sprzedaży i zysku. Analiza sprzedaży i jej rentowności- zastosowania: Informacje z nich wypływające powinny pomóc kierownictwu w: • Ustaleniu podstawowych faktów dotyczących sprzedaży i rentowności produktów oraz usług firmy na danym rynku produktowym w określonym przedziale czasu oraz porównaniu ich z planowaną bądź prognozowaną rentownością. Analiza sytuacyjna: Analiza sprzedaży jest przede wszystkim narzędziem, które pozwala menedżerowi firmy dokonać oceny operacyjnej skuteczności podległych mu sprzedawców, zaś analiza rentowności sprzedaży jest użyteczna z punktu widzenia oceny efektywności pracy działu sprzedaży. Analiza sprzedaży i jej rentowności- zastosowania c.d.: • Identyfikacji konkretnych czynników powodujących powstanie ewentualnych rozbieżności pomiędzy planowanymi a rzeczywistymi rezultatami sprzedaży i wynikami finansowymi firmy. • Określeniu programu działań korygujących, mających na celu poprawęniezadowalających wyników osiąganych na działalności sprzedażowej. Jednostki marketingowe-istotne pojęcie! Jednostki marketingowe, które są zwykle punktem odniesienia w przeprowadzanych analizach marketingowo- finansowych, mogą odpowiednio obejmować produkty lub ich wersje, rynki bądź terytoria sprzedażowe, grupy lub kategorie klientów oraz wielkości zamówień i formy płatności. Jednostki marketingowe stanowią rzeczywiste „centra” sprzedaży oraz miejsca powstawania jej kosztów. Analiza sprzedaży-rola dla menedżerów: Analiza sprzedaży-rola dla menedżerów: Analiza sprzedaży ma umożliwić menedżerom pozyskanie szczegółowych, spójnych i kompletnych danych odnośnie do sprzedaży w istotnych z punktu widzenia praktyki rynkowej przekrojach. Analizy tego typu pozwalają przedstawić roczną sprzedaż firmy w ujęciu czasowym, w układzie poszczególnych terytoriów sprzedażowych, w rozbiciu na konkretne grupy produktowe i kategorie klientów. Główna korzyść z przeprowadzenia analizy wyników sprzedaży polega na możliwości identyfikacji produktów, klientów, zamówień oraz rynków, na których skoncentrowana jest aktualna sprzedaż firmy. Daje to zwykle punkt wyjścia dla dalszych bardziej pogłębionych analiz sprzedaży oraz rentowności. Rozkład wyników działalności sprzedażowej pozwala firmie na bardziej racjonalną alokacjęjej zasobów i efektywniejszy podziałwysiłku podległego personelu sprzedaży. Analiza sprzedaży-części składowe: Analiza sprzedaży-części składowe: • Analiza koncentracji: wysoki (niekiedy bardzo wysoki) poziom wskaźnika koncentracji sprzedaży lub zysku na jednej lub co najwyżej kilku jednostkach marketingowych często występuje w praktyce rynkowej- zasada 80/20/30 i jej rola w diagnozie rzeczywistych przyczyn niezadowalających wyników sprzedażowych. • Analiza struktury sprzedaży pozwala podjąć decyzje o utrzymaniu lub zaprzestaniu jakiejś działalności bądźo jej rozszerzeniu. Opiera się ona na identyfikacji wielkości sprzedaży wyznaczającej próg rentowności i analizie zależności pomiędzy rozmiarami zysku a wielkościąi strukturąsprzedaży i kosztów. Profil nabywcy: Identyfikacja oraz profilowanie nabywców: Poszukiwanie nabywców, a następnie ich ocena oparta na właściwych kryteriach jest procedurą , która ma umożliwić firmie zwiększenie sprzedaży i poprawę jej efektywności poprzez skoncentrowanie wysiłku personelu sprzedażowego na najbardziej opłacalnych klientach oraz nowo pozyskanych atrakcyjnych klientach, którzy powinni zająć miejsce klientów z różnych powodów utraconych. Przed przystąpieniem do identyfikacji potencjalnych nabywców należy przygotować tzw. profil, czyli krótką charakterystykę pożądanego przez firmę typu klienta. Zazwyczaj podstawą do opracowania tego rodzaju profilu są wiedza i doświadczenie pracowników firmy. Profilowanie nabywców: Kiedy profilowanie nie jest konieczne? Profilowanie nabywców umożliwia identyfikację potencjalnych klientów oraz sporządzenie ich listy wyjściowej, która może zostać wykorzystana przede wszystkim do zbudowania bazy danych oraz dla celów akwizycyjnych. Lista ta powinna obejmować jedynie te podmioty (firmy, instytucje publiczne bądź osoby fizyczne, które ze względu na pewne cechy są faktycznie zainteresowane ofertą. Bardzo wiele zależy od właściwości produktu, warunków jego zastosowania oraz specyfiki branżowej. W niektórych bowiem branżach przemysłowych profilowanie i identyfikacja potencjalnych nabywców jako wstęp do ich klasyfikowania nie są w praktyce w ogóle potrzebne, ze względu na bardzo wysoki poziom koncentracji popytu. Jak firmy pozyskująklientów? Ćwiczenie 1. Proszę, pracując w grupach zaproponować kilka pomysłów dotyczących sposobów pozyskiwania potencjalnych nabywców na produkty przemysłowe. Za najbardziej skuteczną metodę pozyskiwania potencjalnych nabywców na produkty przemysłowe uważa się referencje, jakie pozyskują sprzedawcy firmy od swoich obecnych klientów, a następnie referencje pochodzące z pozostałych źródeł!!! Redukcja listy potencjalnych klientów: Ocena atrakcyjności nabywców: Po dokonaniu identyfikacji oraz sporządzeniu wyjściowej listy potencjalnych nabywców zazwyczaj menedżer firmy odpowiedzialny za sprzedaż powinien przystąpić do jej redukcji. Czynność ta pozwala skoncentrować cały wysiłek personelu sprzedaży na grupach najbardziej obiecujących nabywców. W praktyce rynkowej przy ocenie atrakcyjności nabywców brane są pod uwagę zwykle takie szczegółowe czynniki decyzyjne, jak: • Stopień zainteresowania potencjalnych nabywców produktami firmy, • Dysponowania przez nich wymaganąsiłąnabywczą, • Dysponowanie odpowiednimi uprawnieniami decyzyjnymi.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZarządzanie logistyczne, Logistyka, logistykaZagadnienia egzaminacyjne z zakresu zarządzania nieruchomościami(1), Wycena nieruchomości, Egzamin, Wycena nieruchomościzarządzanie informacją w przedsiębiorstwach, ekonomia, Systemy informacyjne przedsiębiorstwazarzadzanie kreatywnoscia i innowacja, Do szkoły, innowacyjnośćZarządzanie logistyczne, SZKOŁA, LOGISTYKA, ZAGADNIENIAZarzadzanie logistyka, Logistyka (hasło - log)zacznij od zera jak przy mniejszym budzecie osiagnac lepsze wyniki zaczer, EKONOMIA, MARKETING - reklama, marketing społecznościowy zarządzanie i motywacjaZARZÄ„DZANIE WARTOÅšCIÄ„ PRZEDSIĘBIORSTWA Z DNIA 26 MARZEC 2011 WYKÅ-AD NR 3, Studia Ekonomia, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwaZarzadzanie strategiczne Strategie organizacji Krupski 2010,Zarzadzanie w administracji publicznej, Materiały do szkoły, Administracja
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plqup.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|