Zarzadzanie.Tworzenie.przedsiębiorstw,
[ Pobierz całość w formacie PDF ] TP – W1 1 III 2000 Cel przedmiotu: zapoznanie słuchaczy z zasadami gospodarowania. Istota przedsiębiorstwa, typy przedsiębiorstw, cykle tworzenia przedsiębiorstwa Czym jest przedsiębiorstwo? Nie można odpowiedzieć na to pytanie wprost, różne zawody różnie pełnią na pojęcie przedsiębiorstwa. Uniwersalne cechy przedsiębiorstwa: - wytworzone w sposób zorganizowany dobra i usługi na potrzeby odbiorców, - jest przedmiotem ekonomicznym i prawnym, - działa profesjonalnie w celu maksymalizacji korzyści materialnych, - ekonomiczną podstawą jego funkcjonowania jest kapitał (suma praw materialnych i niematerialnych), - przedsiębiorstwo animuje (daje mu życie) przedsiębiorca . Cechy te przejawiają się w prawie wszystkich rodzajach przedsiębiorstw. Modele firm – przedsiębiorstw, to modele teoretyczne. Rodzaje zbiorowisk przedsiębiorstw: - modele menażerskie firmy, - modele behawiorystyczne (zależne od skali). Ad. 1. Rozbieżność interesów menadżerów i właścicieli. Baumol – model maksymalizacji sprzedaży, motywacja sprzedawców jest właśnie zagarnianie rynku. Marvis – model maksymalizacji sprzedaży i zdolności produkcyjnych (poprzez inwestycje). Ceyrt, March – działanie przedsiębiorstw w wielkiej korporacji, rozwiązywanie trudnych spraw za pomocą konfliktów. Modele firm według Muglera Cel Osoby decydujące Jedna osoba Wiele osób Maksymalizacja dochodu Typ firmy 1 Typ firmy 2 Zaspokojenie innych potrzeb Typ firmy 3 Typ firmy 4 Ad. Typ 1. Firma działa w realiach konkurencji doskonałej, decyduje jedna osoba. Jest to typ dominujący w gospodarce Europejskiej. W realiach konkurencji niedoskonałej dąży do uzyskania jak najlepszych informacji. 1 Ad. Typ 2. Zysk jest dominującym czynnikiem. Ponieważ występuje wiele osób decydujących, mogą wystąpić konflikty podczas podejmowania decyzji. Ad. Typ 3. Jedna osoba decyduje ale uwzględnia wiązkę interesów. Ad. Typ 4. Decydent, jeżeli dobrany team to sprzyja to rozwojowi firmy. Ad. 2. Problem skali został zrodzony poprzez ogromną ekspansję małych i średnich przedsiębiorstw. Czynniki wpływające na skalę produkcji: - podejście technologiczne Koszty Skala produkcji Problem ten nie dotyczy produkcji indywidualnej. Dotyczy tylko produktów produkowanych masowo. Efektywna wielkość firmy (operacji gospodarczych prowadzonych przez przedsiębiorstwo) mieści się pomiędzy efektywnym optimum ekonomicznym a efektywną organizacją – możliwością sprawnego zarządzania. Duża ilość firm samo ogranicza się bojąc się skali. Typologia przedsiębiorstw Istnieje wiele kryteriów typowania – kreowania przedsiębiorstw. Podstawowe kryteria typowania przedsiębiorstw: 1. według form własności, 2. skalioperacjigospodarczych, 3. sekcji i działów gospodarczych, 4. zakresuspecjalizacji, 5. jedno i wielozakładowe ã terytorialnie zwarte i rozproszone. Ad. 1. Organizacyjno-prawne formy przedsiębiorstw: - przedsiębiorstwo jednoosobowe (jeden właściciel), - spółki osobowe: o cywilne, o jawne, 2 o komandytowe, - spółki kapitałowe: o spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, o spółki akcyjne, - inne spółki: o jednoosobowe spółki akcyjne Skarbu Państwa, o jednoosobowe spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, o spółki z udziałem kapitału zagranicznego, - przedsiębiorstwa państwowe, - przedsiębiorstwa spółdzielcze (spółdzielnie), - zakłady budżetowe (np. karne, uczelnie), - korporacje: o holdingi, o koncerny. Ad. 2. Wyodrębniamy przedsiębiorstwa: - małe, - średnie, - duże. Podział ten odgrywa ogromną rolę w systemie podatkowym w krajach zaawansowanych (UE, USA). Istotna rola ze względu na system edukacji. W Polsce małych przedsiębiorstw jest około 2,5mln., dużych około 8000. Ad. 3. Uwzględnia różnice w: - specyfice wyposażenia, - strukturze firm, - w kwalifikacjach. W tym wszystkim, co wpływa na technologię kierowania. Działy grupuje się w sekcje. Istotny jest także ze względu na szanse rozwoju przedsiębiorstw z poszczególnych działów, sekcji. TP – W2 2 III 2000 Podział ze względu na podobieństwo materiałów, tworzyw, kwalifikacji, kadr (branż) III. kompletowanie II. wzbogacanie I. produkcje surowców Podział ze względu na wielkość przedsiębiorstwa: - małe i średnie przedsiębiorstwa ã jedno zakładowe, - duże przedsiębiorstwa ã wielo zakładowe. 3 Przedsiębiorstwa terytorialnie zwarte – przeważają. Przedsiębiorstwa terytorialnie rozproszone – swoje działy ilościowo sekcje mają w różnych częściach kraju, regionu. Cechy wybranych form podmiotów gospodarczych Wyłączna własność przedsiębiorcy: Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością: Korporacja (spółka akcyjna): - łatwość rozwiązania i przeniesienia firmy, - możliwość gromadzenia większych zasobów, - duże możliwości rozwoju, - informacje o firmie, wyłączna własność właściciela, - większa zdolność - łatwość zmiany właścicieli akcji, zaciągania zobowiązań, - całkowita odpowiedzialność właściciela, - istotne bariery wejścia do - łatwy dostęp do rynków kapitałowych, grupy największych, - ograniczone zdolności gromadzenia kapitału, - trudności w dostępie do wiarygodnych rynków kapitałowych, - silny nadzór publiczny, - publiczna jawność działalności. Cykle tworzenia i rozwoju przedsiębiorstw Przedsiębiorstwa i firmy mogą powstawać w wyniku inicjatyw: - wewnętrznych, wzrost wyniku akumulacji, pączkowanie firmy – wyłącznie pewnych działów firmy i tworzenie z nich nowych firm, fuzje, - zewnętrzne, robione przez państwo, tworzenie nowych firm przez posiadaczy kapitału. Cykl tworzenia przedsiębiorstwa Faza 1. – Inicjalna: - pomysł, - wstępne rozpoznanie szans, Faza 2. – Wybór i uzasadnienie koncepcji przedsiębiorstwa, Faza 3. – Zapewnienie niezbędnych warunków: - kapitał, - lokalizacja, - wymagane zezwolenia i inne, - rejestracja przedsiębiorstwa, Faza 4. – Opracowanie systemu kierowania przedsiębiorstwem: - marketing, - struktury organizacyjne, 4 - zarządzanie jakością, kosztami i zyskiem, Faza 5. – Dobór i organizacja czynników produkcji: - dobór i ocena kadr, - organizacja systemu produkcyjnego, - itd. Firmy powstają w wyniku celowych inicjatyw inwestorów. Kreator jest twórcą wstępnych założeń, jest organizatorem procesów zakładania firmy. Podział kreatorów ze względu na styl kierowania: - adaptatorzy – rzemieślnicy, tradycyjnie niskie kwalifikacje, kompetencje, dominują w dziale sekcji, powielają oni to, co ktoś kiedyś wymyślił, - innowatorzy, tworzą firmy w dziedzinach wysokiej technologii, przedsiębiorstwa wirtualne, firmy o wysokim ryzyku. Podział ze względu na podział aspiracji: - grupa A: firma zakładowa jest dla przeżycia rodziny, tworzona jest na dziś i na jutro, - grupa B: zapewnić firmie niezależność, - grupa C: zapewnić firmie wzrost, rozwój. Różnice pomiędzy przedsiębiorca, właścicielem managerem (rzemieślnikiem) oraz zawodowym managerem Wyszczególnienie Przedsiębiorca Właściciel manager Zawodowy manager Posłannictwo Chęć tworzenia Niezależność Kariera Motyw przewodni Wizja i działanie Działanie Planowanie Orientacja środowiskowa Interakcja Reakcja Proakcja Stosunek do ryzyka Opanowanie Unikanie Zmniejszenie Orientacja czasowa Synchroniczność Brak czasu jako bariera Zarządzanie Najistotniejsze zasoby Społeczne Materialne Finansowe Kompetencja zawodowa Intuicja Imitacja Doświadczenie zawodowe Aksjomaty kreatora: 1. Tworząc i rozwijając przedsiębiorstwa: a. Dostosuj je do warunków rynkowych, b. Aktywniewpływają na rynek, 2. Przedsiębiorstwo kreatywne musi dysponować twórczym personelem o wysokich kwalifikacjach, 3. Warunkiem osiągnięcia długofalowych efektów jest zgodne działanie pracodawcy i pracowników, 4. Efektywne przedsiębiorstwo tworzą sprawny system kierowania jakością oraz skuteczne systemy informacyjne o kosztach i dochodach, 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZarządzanie logistyczne, Logistyka, logistykaZagadnienia egzaminacyjne z zakresu zarządzania nieruchomościami(1), Wycena nieruchomości, Egzamin, Wycena nieruchomościzarzadzanie kreatywnoscia i innowacja, Do szkoły, innowacyjnośćZarządzanie logistyczne, SZKOŁA, LOGISTYKA, ZAGADNIENIAZarzadzanie logistyka, Logistyka (hasło - log)zacznij od zera jak przy mniejszym budzecie osiagnac lepsze wyniki zaczer, EKONOMIA, MARKETING - reklama, marketing społecznościowy zarządzanie i motywacjaZarzadzanie strategiczne Strategie organizacji Krupski 2010,Zarzadzanie w administracji publicznej, Materiały do szkoły, AdministracjaZarządzanie 02.12.2007, Logistyka, LogistykaZarządzanie Jakością wykład 1, Transport Polsl Katowice, 6 semestr, Studia 6, MOje, ZJ, ZJ
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plszarlotka.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|