Zarządzanie wiedzą, Zarządzanie wiedzą
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Wiedza w organizacjach Zarządzanie wiedzą Wiedza pojedynczych pracowników − Oparta na ich wykształceniu i doświadczeniach − MoŜe być bezpowrotnie utracona wraz z ich odejściem z firmy − Powinna być przekazywana innym pracownikom (współdzielona) i aktywnie wykorzystywana w pracy Rozdźwięk między indywidualną wiedzą a potrzebami organizacji – źródłem koncepcji zarządzania wiedzą i uczenia się organizacyjnego Wydział Zarządzania UW PSM, studia podyplomowe ZZL dr hab. Krzysztof Klincewicz kklinc@gmail.com kklinc.blox.pl Wiedza ukryta a inteligencja praktyczna Robert Sternberg – psycholog z Yale − badania nad inteligencją praktyczną – umiejętnością rozwiązywania codziennych problemów Uliczni sprzedawcy owoców w Meksyku Śmieciarze na Florydzie WięŜniowie na Syberii − Dobre wykonywanie określonej pracy wymaga posiadania specyficznej wiedzy ukrytej – np. handlowcy specjalistyczne testy, badające posiadanie wiedzy ukrytej niezbędnej w danym zawodzie: przydatne przy selekcji i rozwoju karier (brak polskich odpowiedników) Wiedza ukryta Michael Polanyi, The Tacit Dimension, 1967 − Wiedza ukryta (tacit knowledge) to wiedza, której posiadania nie jesteśmy świadomi (nie wiem, Ŝe to wiem) – w przeciwieństwie do wiedzy jawnej (explicit knowledge) − Wiedza ukryta ujawnia się w działaniu – wykorzystujemy ją wtedy nieświadomie Jaka jest róŜnica między smakiem białego i czerwonego wina? Jak udało Ci się tak dobrze wypaść na prezentacji? Powiedz mi wszystko, co powinienem wiedzieć zanim zabiorę się do tej pracy. Kapitał intelektualny firmy (Edvinsson i Malone) MoŜe być wyceniany: analogicznie do kapitału finansowego Skandia Kapitał intelektualny to suma: − kapitału ludzkiego – indywidualnej wiedzy, umiejętności i doświadczeń pracowników (opuszcza bramy firmy po skończonym dniu pracy) − kapitału strukturalnego – sposobów pracy, struktur i systemów (skodyfikowany, niezaleŜny od zmian w zatrudnieniu) Wiedza ukryta w organizacji Organizacje dąŜą do określenia, co jest szczególnie istotne przy wykonywaniu danej pracy – a zarazem stanowi wiedzę ukrytą Stocznia Wprowadzanie nowego pracownika Rekrutacja pracowników posiadających “doświadczenie w danej branŜy” Kodyfikacja (spisywanie) wiedzy ukrytej, budowa pamięci organizacyjnej − Problem: nie wiem, Ŝe to wiem ... Wspieranie komunikacji i wymiany wiedzy między mniej i bardziej doświadczonymi pracownikami (np. mentoring) Wiedza jako produkt – tworzenie wiedzy Wiedza źródłem przewagi konkurencyjnej Rozwój produktów i usług, opartych na specjalistycznej wiedzy Kamis, Dr Irena Eris Przemiany specyfiki pracy – pracownik wiedzy (knowledge worker) zamiast dawnego podziału na białe i niebieskie kołnierzyki (white and blue collars) Znaczenie knowhow, innowacji, działalności badawczorozwojowej − Firma oparta na wiedzy − Gospodarka oparta na wiedzy − Narodowe i regionalne systemy innowacji Trzy spojrzenia na wiedzę Tworzenie wiedzy • Produkty oparte na wiedzy • Gospodarka oparta na wiedzy • Zarządzanie innowacjami produkt wiedza zasób ograniczenie Gromadzenie i dzielenie wiedzy • Pamięć organizacyjna • Kapitał intelektualny Budowa uczącej się organizacji • Błędy decyzyjne • Myślenie systemowe Wiedza jako zasób – gromadzenie i dzielenie się Nabywanie, przechowywanie, udostępnianie i ochrona zasobów wiedzy – kapitału intelektualnego, pamięci organizacyjnej Strategie kodyfikacji i personalizacji Amortyzacja negatywnych skutków odejść pracowników – zabezpieczenie przed utratą pamięci organizacyjnej Ochrona własności intelektualnej firmy Wiedza jako ograniczenie – budowa uczącej się organizacji Uczenie się na własnych błędach, refleksja nad złoŜonością podejmowanych decyzji, ciągłe doskonalenie organizacji Pojęcie wglądu w psychologii – przemyślenie sytuacji zamiast powtarzania dotychczasowych działań Pojedyncza i podwójna pętla uczenia się (single and double loop learning) – Argyris i Schön − powtarzanie działań z niewielkimi modyfikacjami − czy poszukiwanie ukrytych przyczyn problemów, radykalne zmiana podejścia? Pojedyncza i podwójna pętla uczenia się Pojedyncza i podwójna pętla uczenia się Przykład: problemy ze sprzedaŜą produktu Pojedyncza pętla uczenia się − Redukcja ceny − Poszukiwanie nowych kanałów dystrybucji − Intensyfikacja działań promocyjnych Podwójna pętla uczenia się − Identyfikacja przyczyn niewielkiego zainteresowania klientów Niedostosowanie produktu do potrzeb? Tańszy odpowiednik od konkurencji? Zacofany technologicznie? Często się psuje? Złe postrzeganie firmy na rynku? ... działanie pojedyncza pętla uczenia się konsekwencje podwójna pętla uczenia się ukryte przyczyny problemów Pojedyncza i podwójna pętla uczenia się Przykład: masowe odejście pracowników z lokalnego oddziału firmy Pojedyncza pętla uczenia się − PodwyŜszenie pensji − Zastosowanie motywacji pozafinansowej Podwójna pętla uczenia się − Analiza przyczyn odejść Kultura firmy, promująca rywalizację? Rozczarowanie poraŜkami firmy? Nowy atrakcyjny pracodawca w mieście? ... Pojedyncza i podwójna pętla uczenia się Przykład: korzystanie z pomocy konsultantów przy wprowadzaniu zmian w organizacji Pojedyncza pętla uczenia się − Konsultanci wykonują pracę, nie ucząc firmy, jak samemu wprowadzić podobne zmiany − Jeśli analogiczny problem wystąpi w przyszłości – znowu trzeba ich zatrudnić Podwójna pętla uczenia się − Pracownicy firmy angaŜują się w projekt wspólnie z konsultantami − Firma jest przygotowana do samodzielnych interwencji w podobnych przypadkach “Piąta Dyscyplina“ Peter Senge Jeden z największych bestsellerów menedŜerskich lat 90tych XX wieku Piąta dyscyplina zarządzania = budowa uczących się organizacji “Sztuka widzenia i całego lasu, i pojedynczych drzew“ − zrozumienie zaleŜności w organizacji i otoczeniu tak, by uczyć się na własnych sukcesach i poraŜkach gotowana Ŝaba a japońskie firmy motoryzacyjne mądry Polak po szkodzie “Piąta Dyscyplina“ Peter Senge “Najwięcej uczymy się z doświadczenia, ale często nie doświadczamy bezpośrednio konsekwencji wielu naszych najwaŜniejszych decyzji“ − efekt motyla – Edward Lorenz − odroczone w czasie efekty szkolenia, wydatków na promocję lub przejęcia firmy − zakresy odpowiedzialności pracowników – komercyjne skutki decyzji o rozwoju nowego produktu poznamy po wielu latach, będą interesowały dział marketingu a nie B&R “Piąta Dyscyplina“ Peter Senge Sposób analizy złoŜonych zaleŜności w organizacji – dynamika systemów (systems dynamics) − stworzona przez Jaya W. Forrestera z MIT w latach 60tych XX wieku − Wykorzystywana do modelowania systemów społecznych – np. Raport Klubu Rzymskiego, prognozujący wyczerpanie zasobów naturalnych planety − Wykorzystana przez Sengego do analizy organizacji i wzbogacona o tzw. archetypy systemowe Kolejna część wykładu Tworzenie wiedzy • Produkty oparte na wiedzy • Gospodarka oparta na wiedzy • Zarządzanie innowacjami produkt wiedza zasób ograniczenie Gromadzenie i dzielenie wiedzy • Pamięć organizacyjna • Kapitał intelektualny Budowa uczącej się organizacji • Błędy decyzyjne • Myślenie systemowe Kluczowe procesy zarządzania wiedzą (Probst i in.) Pamięć organizacyjna Zasoby wiedzy kontrolowane przez organizację (=element kapitału strukturalnego) − doświadczenia zawodowe − sieć kontaktów z klientami i partnerami − procedury wewnątrzorganizacyjne − technologie produkcji − wykorzystywane systemy informatyczne − patenty, znaki towarowe i marka − inne... identyfikacja wiedzy ochrona wiedzy zdobywanie wiedzy wykorzystywanie wiedzy rozwój wiedzy dzielenie się wiedzą Przykład firm Arcelor i Mittal Budowa pamięci organizacyjnej Indyjski Mittal Steel chce przejąć europejski koncern stalowy Arcelor sprzeciw firmy i europejskich rządów transakcja w lipcu 2006 – 25,8 mld EUR 10% udział w światowym rynku stali Mittal nie potrzebuje fabryk w Europie produkcja w Indiach tańsza niŜ we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii prawdopodobne zamykanie europejskich zakładów Przyczyny akwizycji i wysokiej ceny dostęp do wiedzy i technologii Arcelora (np. badania z Nippon Steel dla motoryzacji) niezbędne wobec rosnących cen surowców i wzrostu zapotrzebowania na stal Dwie strategie zarządzania wiedzą: − Strategia kodyfikacji – spisywania, dokumentowania wiedzy − Strategia personalizacji – stymulowania komunikacji i współpracy Przykład kodyfikacji – praca handlowca Handlowcy gromadzą wiedzę o klientach − Nie zawsze dzielą się nią z przełoŜonymi − RóŜne konteksty Rozmowy telefoniczne Prezentacje Zebrania Przygotowywanie ofert Kalkulacja cen i przychodów Firma powinna wypracować procedury i systemy, które pozwolą utrwalić pracę handlowca “uniezaleŜnić pracodawcę od pojedynczego pracownika“ Przykład kodyfikacji – praca handlowca Typowe dokumenty tworzone przez handlowca Prognozy sprzedaŜy Raporty ze spotkań z klientami Korespondencja z klientem (faksy, listy, e maile) Prezentacje dla klienta/na konferencje Wizytówki i informacje teleadresowe pracowników klienta Kalkulacje cen do przygotowywanych ofert Potwierdzenia kosztów od podwykonawców lub działów firmy Oferty złoŜone klientom Notatki z negocjacji kontraktu Kolejne wersje umowy i załączniki Przykład kodyfikacji – praca handlowca Procedury wymagają przygotowywania i przekazywania przełoŜonym dokumentów regularne prognozy sprzedaŜy warunkiem otrzymywania wynagrodzenia oferta nie moŜe być złoŜona bez odpowiednich zatwierdzeń, podpartych kalkulacjami i opisem sytuacji klienta informatyczne systemy CRM (Customer Relationship Management) Posiadana dokumentacja powinna umoŜliwić nawiązanie kontaktów i kontynuację współpracy z klientem po odejściu z pracy handlowca Przykład kodyfikacji – praca handlowca Problemy − Brak czasu na kodyfikację Lepiej działać niŜ to opisywać − Sprzeczne interesy Po co przygotowywać miejsce dla własnego następcy? Unikalna wiedza argumentem w negocjacjach z pracodawcą Wady kodyfikacji Dokumenty niepełne, mało precyzyjne Ukrywanie istotnej wiedzy ”Zapominanie” o spisaniu Niszczenie dokumentów przy odejściu z pracy Wyzwanie kodyfikacji Formalizacja w kodyfikacji Procedury powiązane z tworzeniem dokumentów Szablony dokumentów autor, numer wersji, kontrola zmian, ochrona treści Bazy wiedzy (archiwa dokumentów) Centralne miejsce przechowywania dokumentów Oparte na tzw. ontologii wiedzy (podziale tematycznym/przedmiotowym dokumentów) – np. ”jednolity rzeczowy wykaz akt” w polskim prawie System informatyczny pozwala odnaleźć potrzebne dokumenty – po metryczce lub słowach zawartych w treści dokumentu Dokumenty będą odzwierciedlać istotną wiedzę tylko wtedy, gdy taka będzie wola osoby dokonującej kodyfikacji B5. Biblioteka dokumentów kadrowych B5.01. Zasady pracy i płac B5.01.100. Umowy zbiorowe B5.01.101. Regulaminy pracy B5.01.102. Taryfikatory kwalifikacyjne B5.01.103. Zasady wynagradzania B5.01.104. ŚcieŜki karier B5.02. Zatrudnienie B5.02.100. Przyjmowanie i zwalnianie B5.02.100.01. Ogłoszenia o pracy B5.02.100.02. Oferty kandydatów B5.02.100.03. Postępowanie rekrutacyjne B5.02.100.04. Zwalnianie pracowników B5.02.100.05. Opinie o pracownikach B5.02.100. Stan zatrudnienia B5.02.100. Awanse, nagrody i kary B5.03. Ewidencja osobowa B5.04. Bezpieczeństwo i higiena pracy B5.05. Szkolenie pracowników B5.06. Dyscyplina pracy B5.07. Sprawy socjalnobytowe B5.08. Emerytury, renty, ubezpieczenia Problemy strategii kodyfikacji Czasochłonność i ryzyko biurokratyzmu UzaleŜnienie od dobrej woli pracowników Obowiązek kodyfikacji lub nagrody za kodyfikację dotyczą faktu spisania dokumentu a nie przydatności jego zawartości Pozytywne postawy pracownicze waŜniejsze od formalnych procedur i systemów Problemy prawne i etyczne inwigilacji Łatwość wycieków z archiwum Systemy informatyczne nie wystarczą do zarządzania wiedzą, mogą je tylko wspierać
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZarządzanie logistyczne, Logistyka, logistykaZagadnienia egzaminacyjne z zakresu zarządzania nieruchomościami(1), Wycena nieruchomości, Egzamin, Wycena nieruchomościzarządzanie informacją w przedsiębiorstwach, ekonomia, Systemy informacyjne przedsiębiorstwazarzadzanie kreatywnoscia i innowacja, Do szkoły, innowacyjnośćZarządzanie logistyczne, SZKOŁA, LOGISTYKA, ZAGADNIENIAZarzadzanie logistyka, Logistyka (hasło - log)zacznij od zera jak przy mniejszym budzecie osiagnac lepsze wyniki zaczer, EKONOMIA, MARKETING - reklama, marketing społecznościowy zarządzanie i motywacjaZARZÄ„DZANIE WARTOÅšCIÄ„ PRZEDSIĘBIORSTWA Z DNIA 26 MARZEC 2011 WYKÅ-AD NR 3, Studia Ekonomia, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwaZarzadzanie strategiczne Strategie organizacji Krupski 2010,Zarzadzanie w administracji publicznej, Materiały do szkoły, Administracja
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllo2chrzanow.htw.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|