zachowanie seksualne dzieci, PSYCHIATRIA, PRZEMOC W RODZINIE
[ Pobierz całość w formacie PDF ] William N. Friedrich Mayo Clinic i Mayo Medical School Rochester, USA Korelaty zachowań seksualnych małych dzieci Zachowania seksualne u dzieci w wieku od dwóch do dwunastu lat wiążą się z wieloma zmiennymi, takimi jak właściwości środowiska, cechy dziecka czy charakterystyka oso- by zgłaszającej jego zachowania. W niniejszym artykule przedstawiono przegląd badań korelacyjnych poświęconych zależnościom, jakie występują między zachowaniami seksu- alnymi a zmiennymi związanymi z wykorzystywaniem seksualnym, przemocą w rodzi- nie, przemocą fizyczną, typem seksualności charakterystycznym dla danej rodziny, wie- kiem i płcią dziecka, jego problemami z zachowaniem oraz cechami obserwatora (osoby zgłaszającej). Zachowania seksualne są bezpośrednio związane ze zmiennymi środowi- skowymi, które zakłócają regulację zachowań u dzieci. Wiążą się też z innymi problema- mi behawioralnymi oraz różnią się w zależności od wieku i płci dziecka. Można również wskazać wiele zmiennych związanych z cechami obserwatora – takich jak poziom wy- kształcenia, doświadczone w przeszłości wykorzystywanie seksualne czy też otwartość w sprawach związanych z seksualnością – które wiążą się z liczbą i częstością zgłasza- nych zachowań seksualnych dzieci. Na zakończenie artykułu autor zwraca uwagę na różnicę między korelacją a związkiem przyczynowo-skutkowym. Przed „odkryciem” wykorzystywania seksualnego dzieci na początku lat 80. XX wieku w literaturze klinicznej i ba- dawczej rzadko wspominano o zachowa- niach seksualnych dzieci. Od tamtej pory jawne zachowania seksualne dzieci inter- pretuje się często jako wskaźnik wykorzy- stywania seksualnego. Badania dowodzą jednak, że zachowania seksualne nie są jedynie przejawem wykorzystywania seksu- alnego. Wiele zachowań seksualnych wy- stępuje powszechnie u małych dzieci. Po- nadto zachowania seksualne wydają się także związane z czynnikami innymi niż wykorzystywanie seksualne (Friedrich i in. 2001). Wydaje się, że zachowania seksualne dzieci pod wieloma względami przypomina- ją ich zachowania agresywne. Jedne i dru- gie są zachowaniami jawnymi, które wywo- dzą się z określonych praktyk rodzinnych. Zachowania agresywne wiążą się z surową dyscypliną, chociaż mogą także ulegać oddziaływaniu wielu innych czynników, takich jak kontakt z agresją w grupie rówieś- niczej czy też zakłócenia w sprawowaniu opieki nad dzieckiem (Patterson 1982). Spostrzeżenie, że czynniki związane z zachowaniami seksualnymi i zachowania- mi agresywnymi częściowo się pokrywa- ją, podnosi na duchu, sugeruje bowiem, iż zachowania seksualne są zjawiskiem 1 Friedrich / Korelaty zachowań seksualnych małych dzieci przebiegającym według określonych re- guł, a zatem można je wyjaśniać podob- nie, jak tłumaczy się zachowania agresywne. Zachowania seksualne dzieci nie muszą więc sprawiać wrażenia tajemniczych ani niezwykłych. Ponadto agresji u dzieci po- święcono znacznie więcej badań empi- rycznych niż zachowaniom seksualnym, a wnioski sformułowane na ich podsta- wie można wykorzystywać do wyjaśniania zachowań seksualnych. Dwa przykłady typowych zachowań, które często bywają błędnie interpretowa- ne, ilustrują podobieństwo między zacho- waniami agresywnymi a seksualnymi. Przykład 1. Pięciolatek ogląda w domu telewizję. W trakcie interesującego progra- mu z całej siły uderza starszą siostrę w ra- mię. Dzieci wróciły do domu tuż przed rozpoczęciem programu, po tym jak spędzi- ły cały dzień z mieszkającym osobno ojcem. Matka zastanawia się, co mogło wywołać u syna agresję. Zadaje sobie pytanie, czy podczas spotkania z dziećmi ojciec nie był wobec nich zbyt surowy. Przykład 2. Pięciolatek ogląda w domu telewizję. W trakcie interesującego progra- mu wsuwa dłoń pod bieliznę i dotyka swo- ich genitaliów. On i jego starsza siostra wrócili do domu tuż przed rozpoczęciem programu, po tym jak spędzili cały dzień z mieszkającym osobno ojcem. Matka za- stanawia się, co mogło się wydarzyć pod- czas odwiedzin u ojca, i czy zrobił on coś, co skłoniło jej syna do zachowania o cha- rakterze seksualnym. Oba przykłady dotyczą stosunkowo po- wszechnych zachowań – bójek między ro- dzeństwem oraz dotykania genitaliów przez chłopca w wieku przedszkolnym. Aż u 60,4% chłopców w wieku od dwóch do pięciu lat przynajmniej raz w ciągu ostatnich sześciu miesięcy zaobserwowa- no „dotykanie intymnych części swojego ciała” (Friedrich 1997). Tak znaczny od- setek przemawia za łagodną, a nie pato- logiczną interpretacją dotykania genita- liów przez kilkuletniego chłopca, zwłasz- cza wtedy, gdy nie ma związku czasowe- go między tym zachowaniem a odwiedzi- nami u ojca (Friedrich 2002). Jak jednak należy interpretować takie zachowania wtedy, gdy ich częstość wzra- sta tuż po spotkaniu z ojcem, a następnie stopniowo maleje? I w takim wypadku można wyjaśniać zachowania dziecka, nie odwołując się do patologii. Być może ojciec nie przyczynia się do nich bezpośrednio. Na przykład, jeśli relacja między rodzicami jest pełna napięcia, to w takich sytuacjach u dzieci dochodzi często do spadku zdolno- ści do samokontroli, wskutek czego wzrasta zmienność ich zachowań. Większa zmien- ność z kolei prowadzi do wzrostu praw- dopodobieństwa występowania zachowań, będących przejawem deficytów samokon- troli, takich jak płacz, zachowania lęko- we, popuszczanie stolca i moczu, agresja, nadpobudliwość czy też zachowania i wy- powiedzi o charakterze seksualnym. Chodzi nie tylko o to, że te dwa przy- kładowe zachowania są stosunkowo po- wszechne i mogą być interpretowane bez odwoływania się do patologii, ale rów- nież o to, że znaczenie przypisywane da- nemu zachowaniu w pewnej mierze zale- ży od właściwości obserwatora, w tym wypadku – matki. Co sprawia, że jedna matka przypisuje odpowiedzialność za takie zachowanie ojcu, a inna upatruje je- go przyczyn w zmęczeniu dziecka pod koniec długiego dnia? Inklinacje i uprze- dzenia rodziców oraz dokonywane przez nich atrybucje wywierają istotny wpływ na to, jakie zachowania są przez nich za- uważane oraz jak zostają one zinterpreto- wane (Friedrich 2002). Psycholog anali- zujący złożone przypadki powinien sta- rać się zrozumieć wszystkie przyczyny zgłaszanych przez rodzica zachowań dziec- ka, między innymi przeżycia traumatycz- ne, ogólne okoliczności życiowe, stopień rozwoju dziecka oraz atrybucje dokony- wane przez rodziców. Niniejszy artykuł ma na celu objaśnienie wyników badań nad korelatami zachowań seksualnych dzieci. Wśród badanych zmien- nych znalazły się stres, przeżycia trauma- 2 Friedrich / Korelaty zachowań seksualnych małych dzieci tyczne, typ seksualności występujący w da- nej rodzinie oraz inklinacje i uprzedzenia rodziców. Artykuł rozpoczyna się od wy- jaśnienia pojęcia korelacji. Na zakończenie omówimy pojęcie często- ści podstawowej ( base rate ), które pomoże nam zrozumieć, jak należy interpretować występowanie rzadkich zachowań. W więk- szości przedstawionych badań posłużono się Inwentarzem Dziecięcych Zachowań Seksu- alnych ( Child Sexual Behavior Inventory – CSBI) (Friedrich 1997). W najnowszej wersji jest to liczący 38 pozycji kwestiona- riusz, dotyczący różnych zachowań seksu- alnych, jakie mogą występować u dzieci w wieku od dwóch do dwunastu lat. Na ogół wypełnia go rodzic lub opiekun dziecka, którego prosi się o zaznaczenie zachowań zaobserwowanych u dziecka w ciągu sze- ściu miesięcy poprzedzających badanie. Korelaty zachowań seksualnych Dlaczego dziecko przejawia zachowa- nia postrzegane przez dorosłych jako seksu- alne? To bardzo trudne pytanie, ponieważ przeprowadzenie badania, które dawało- by pełen wgląd w związki przyczynowo- -skutkowe, jest niemożliwe ze względów etycznych. Żadna komisja nie zezwoliłaby na przeprowadzenie badania, w którym poddawano by dziecko oddziaływaniu bodźca seksualnego, aby następnie zmie- rzyć jego reakcję. Musimy zatem ograniczyć się do badań o charakterze korelacyjnym, co znalazło odzwierciedlenie w tytule ni- niejszego artykułu. Korelacja to związek między dwiema zmiennymi. Współczynnik korelacji jest wskaźnikiem kierunku i siły tego związku, przy czym obie zmienne przyjmują różne wartości u poszczególnych osób – do tej zmienności odnosi się termin „kowariancja” (współzmienność) (Kerlinger, Pedhazur 1973). Na przykład obecność materiałów pornograficznych w domu jest bezpośred- nio skorelowana z zachowaniami seksu- alnymi dzieci (Friedrich 2002). Oznacza to, że dzieci rodziców, którzy przyznają, iż w ich domu ogląda się materiały por- nograficzne, ujawniają więcej zachowań seksualnych niż ich rówieśnicy żyjący w ro- dzinach, w których pornografia jest nie- obecna. Można zatem mówić o współzmien- ności tych dwóch zmiennych. Nie można jednak stwierdzić, że obec- ność pornografii jest przyczyną zacho- wań seksualnych dziecka. To tylko jedna z możliwości, ale pornografia może być także wskaźnikiem większego zaintereso- wania rodzica (rodziców) zachowaniami seksualnymi i związaną z nim skłonnością do zauważania takich zachowań u dziecka. Obecność pornografii może być również przejawem większej otwartości rodzica w sprawach związanych z seksualnością. W takiej sytuacji sama pornografia może mieć niewiele wspólnego z bezpośredni- mi przyczynami obserwowanych zacho- wań, zwłaszcza w wypadku bardzo małego dziecka. Otwartość rodzica w sprawach związanych z seksualnością może korelować z większą swobodą dziecka dotyczącą wła- snej nagości – takie dziecko może być bar- dziej skłonne do „pokazywania intymnych części swojego ciała innym dzieciom”. Współczynnik korelacji może przyjmo- wać różne wartości. Jego istotność staty- styczna zależy częściowo od wielkości i zróż- nicowania próby. Mniejsze korelacje są istot- ne statystycznie, jeśli uzyskano je w dużych próbach, a wielkość korelacji wiąże się ze zmiennością (różnorodnością) próby. W wy- padku zachowań seksualnych dzieci na ogół otrzymuje się wartości mieszczące się w przedziale od niskich do umiarkowa- nych (0,15 do 0,40). Takie wyniki wskazują na istnienie związku, który nie jest ani uni- wersalny, ani jednorodny. Badania, w któ- rych wykorzystuje się Inwentarz Dziecięcych Zachowań Seksualnych (CSBI) – i które zostały omówione w niniejszym artykule – przeprowadza się zwykle na dużych pró- bach, liczących nawet do kilku tysięcy dzie- ci (Friedrich i in. 1991, 1992, 1998, 2001). 3 Friedrich / Korelaty zachowań seksualnych małych dzieci Badane zmienne Wykorzystywanie seksualne Jak wynika z jednego z obszernych przeglądów badań sprzed ponad dziesięciu lat (Kendall-Tackett i in. 1993), problema- tyczne zachowania seksualne są jednym z najczęściej obserwowanych bezpośrednich następstw wykorzystywania seksualnego. Większość badań ujętych w tym przeglądzie wskazuje, że dotyczy to zarówno dzieci, jak i nastolatków. Wyniki badań opublikowanych po uka- zaniu się tego przeglądu wskazują na ogół, że nasilone zachowania seksualne są naj- częstszym następstwem wykorzystywa- nia seksualnego. W jednym z nich zbada- no 499 dzieci wykorzystywanych seksual- nie, aby ustalić związek między wiekiem, w jakim dziecko doświadczyło krzywdze- nia, a liczbą problematycznych zachowań (McClellan i in. 1996). Autorzy wykazali, że doświadczone wykorzystywanie wią- zało się z największym stopniem seksuali- zacji zachowań. W innych badaniach małe dzieci wy- korzystywane seksualnie wyraźnie różni- ły się od swoich rówieśników, którzy nie mieli takich doświadczeń, pod względem problemów z zachowaniami seksualnymi (Cosentino i in. 1995; Friedrich i in. 2001; Cinq-Mar i in. 2003). Jednak w większości wypadków grupy porównawcze nie były optymalnie dobrane i często składały się z dzieci, które doświadczały w życiu znacz- nie mniej trudności niż dzieci wykorzysty- wane seksualnie, toteż zaobserwowane róż- nice można było przypisać zmiennym in- nym niż doświadczone wykorzystywanie. Wykorzystywanie seksualne nie występu- je w próżni, a czynniki związane z sytu- acją rodzinną dziecka zarówno zwiększają ryzyko wykorzystywania, jak i wzmacnia- ją jego negatywny wpływ. Wydaje się, że pewien procent wariancji dotyczącej pro- blemów z zachowaniami seksualnymi wią- że się z seksualnym charakterem aktów krzywdzenia, jednak inna jej część – jak dotąd nieznana – jest funkcją patologii rodziny oraz zmiennych indywidualnych (Friedrich 2002). Trudno jest oddzielić wpływ wykorzy- stywania seksualnego od oddziaływania czynników rodzinnych, w tym innych form krzywdzenia dzieci. Na przykład w gru- pie uczestników programu badawczego Mother-Infant Project (Projekt „Matka–Nie- mowlę” ) – trwającego dwadzieścia siedem lat badania podłużnego, które przeprowa- dzono na Uniwersytecie Minnesoty – żadne z dzieci wykorzystywanych seksualnie nie było ofiarą wyłącznie tej formy krzywdze- nia (Erickson, Egeland 1987). Mimo bardzo młodego wieku wszystkie badane dzieci doświadczyły przynajmniej jednej, a zwykle dwóch innych form krzywdzenia, na przy- kład przemocy fizycznej czy też przemo- cy i zaniedbywania emocjonalnego. Wyniki kolejnych badań wskazują jed- nak, że wykorzystywanie seksualne wywie- ra specyficzny, seksualizujący wpływ na zachowania dzieci. Na przykład wykorzy- stywanie seksualne – lecz nie przemoc fizycz- na – okazało się związane z wcześniejszą inicjacją seksualną oraz młodszym wiekiem zajścia w pierwszą ciążę w grupie 1026 afroamerykańskich pierworódek (Fiscella i in. 1998). To samo dotyczy zaburzonych zachowań seksualnych u dzieci, mierzo- nych metodą samoopisową – za pomocą Listy Zaburzeń Pourazowych (wersja dla dzieci – Trauma Symptom Checklist Children ) (Friedrich i in. 1997) – a także zachowań seksualnych u bardzo małych dzieci, zazna- czanych przez ich rodziców na Liście Za- burzeń Pourazowych w wersji dla małych dzieci ( Trauma Symptom Checklist Young Child ) (Briere i in. 2001). Wykorzystywanie seksualne jest w istotny sposób skorelowane z zachowaniami sek- sualnymi dzieci, niezależnie od wieku i płci grup badanych przy użyciu inwentarza CSBI (Friedrich 1997; Friedrich i in. 2001). 4 Friedrich / Korelaty zachowań seksualnych małych dzieci Siła tego związku jest jednak różna w po- szczególnych grupach wieku, a ponadto zależy od cech grupy kontrolnej (porównaw- czej). Na przykład za pomocą analizy dys- kryminacyjnej – jednej z technik korelacyj- nych – rozpoznaje się poprawnie od 71,4% do 86,6% dzieci wykorzystywanych seksu- alnie, jeśli grupę porównawczą stanowią dzieci, które nie doświadczyły wykorzy- stywania i – w większości wypadków – nie cierpią na żadne zaburzenia psychiatrycz- ne oraz są narażone na działanie niewie- lu stresorów życiowych (Friedrich 1997). Ten odsetek maleje, jeśli grupę porów- nawczą stanowią dzieci będące pacjenta- mi poradni psychiatrycznych. Na przy- kład na podstawie ogółu zachowań seksu- alnych około połowę chłopców z grup wieku 6–9 lat oraz 10–12 lat, zarejestro- wanych w poradniach psychiatrycznych, klasyfikuje się jako dzieci wykorzystywane seksualnie (Friedrich i in. 2001). Przyczy- ną znacznej części błędnych klasyfikacji jest wulgarny język, jakim często posłu- gują się ci chłopcy, oraz ich wzmożone zainteresowanie seksualnością. Zarówno bezpośredni, jak i długotrwa- ły związek łączący wykorzystywanie seksu- alne z zachowaniami o charakterze seksu- alnym najlepiej jest wyjaśniać na gruncie psychopatologii rozwojowej. Wszelka pa- tologia dotyczy rozwoju dziecka oraz transakcji, które zachodzą na przestrzeni czasu, prowadząc do prawidłowych bądź zaburzonych skutków. Na przykład seksual- ność pojawia się u wszystkich dzieci, a na- stępnie rozwija się według pewnego sce- nariusza, zgodnie z którym z czasem na- biera ona coraz bardziej indywidualnego charakteru i staje się nieodłączną częścią życia dziecka. Przebieg procesu kształto- wania się młodzieńczej i dojrzałej seksu- alności jest wspólny dla znacznej liczby dzieci, które nie są narażone na działanie silnych stresorów. Wykorzystywanie seksualne może rów- nież wpływać na sposób, w jaki dziecko spostrzega świat, sprawiając, że bodźce o charakterze nieseksualnym tracą zna- czenie, a bodźce nacechowane seksualnie stają się dla niego ważniejsze niż dotych- czas (Friedrich, Share 1997). Dziecko czę- ściej niż przed doświadczeniem krzyw- dzenia zauważa seksualne treści w tele- wizji czy w filmach wideo i wypowiada się na ich temat, co skłania rodziców do reakcji o charakterze represyjnym. Te z ko- lei tylko wzmacniają zachowania dziec- ka, które jest na ogół bardziej impulsyw- ne niż dzieci wolne od doświadczenia krzywdzenia i przejawia większą skłon- ność do zachowań agresywnych. Ponadto wykorzystywanie seksualne występuje często w rodzinach, w których rodzice sami doświadczyli tej formy krzyw- dzenia (Friedrich 2002). W takich rodzi- nach częściej niż w innych obserwuje się słabo określone granice bądź seksualizację interakcji. Taki stan rzeczy normalizuje ujawniane przez dziecko zachowania seksu- alne, a rodzic nie ustanawia żadnych ogra- niczeń bądź czyni to nieskutecznie. Wyko- rzystywanie seksualne wiąże się też z utra- tą kontroli, a próby jej odzyskania mogą polegać na podejmowaniu demonstracyj- nych zachowań seksualnych, a nawet za- chowań agresywnych. Z zagadnieniem kontroli wiąże się również fakt, że wykorzy- stywanie seksualne wywołuje u dziecka poczucie dezorientacji w sprawach doty- czących seksualności, a przejęcie kontroli nad sytuacją niejasną jest jednym z naj- powszechniejszych ludzkich motywów. Zgodnie z regułami społecznego ucze- nia się, ponieważ wzorca aktywności seksu- alnej dostarczyła dziecku osoba dla niego ważna, dziecko uznaje ów model za obo- wiązujący i uczy się zachowywać w taki sam sposób (Friedrich 2002). Inne zacho- wania seksualne wiążą się z poczuciem bez- bronności, co przejawia się w nacechowa- nych seksualnie pozach, przybieranych auto- matycznie przez część wykorzystywanych seksualnie dziewcząt. Połączenie wykorzy- stywania seksualnego z przemocą fizycz- ną predysponuje niektóre dzieci do podej- mowania agresywnych zachowań seksual- nych. Wreszcie, ponieważ wykorzystywanie 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZachowania zdrowotne, ### Fizjoterapia ###, Zdrowie publiczne, Zdrowie PubliczneZarzadzanie czasem w rodzinie, Zarządzanie czasemZaawansowane zabiegi resuscytacyjne u dzieci, Stomatologia, II rok, Medycyna ratunkowa, Medycyna ratunkowaZachowania społeczne, BHP, Inżynier BHP, semestr I, socjologiaZachowania zdrowotne chorych, Dokumenty Pielęgniarstwo, Pielęgniarstwo chirurgiczneZachowania zdrowotne i ich związek z ochroną zdrowia, zdrowie publiczneZasada zachowania energii, MBM PWR, Inżynierskie, Obrona (przydatne materiały), Dodatkowe materiałyZasady zachowania w szkole, Ruch drogowy, bezpieczeństwo, znaki drogoweZachowaj spokoj - COBEN HARLAN, ebook txt, Ebooki w TXTZasada zachowania pedu, Transport Polsl Katowice, 2 semestr, Fizyka, Fizyka
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plszarlotka.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|