Zarz.Międzyn. ...
pdf > do ÂściÂągnięcia > download > ebook > pobieranie
 
Cytat
Ab igne ignem - z ognia ogień. (Cycero). (Cycero)
Start Zaćmienie, Zajecia 2, zaaowanane,
 
  Witamy

Zarz.Międzyn. pytania-na-zaliczenie-proces-globalizacji, nauka, Adam Stabryła, Zarządzanie strategiczne ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->1. Na czym polega proces globalizacji?Proces, globalizacjipolega na wielkoœci powi¹zañ i wzajemnoœci oddzia³ywañ pañstwi spo³eczeñstw, tworz¹cych obecny œwiatowy system. Globalizacjê cechuj¹ dwawymiary: zakres (zasiêg) oraz intensywnoœæ (g³êbokoœæ).Jest to proces integrowania gospodarek, rynków i przedsiêbiorstw dziêki rozszerzaniuintensyfikowaniu ich ponad granicznych powi¹zañ, co prowadzi do tworzeniawspó³zale¿noœci w wymiarze globalnym.Wewnêtrzna dynamika procesu globalizacji mo¿e w istotny sposób kszta³towaæ jegoogólny przebieg, a w konsekwencji mo¿e modyfikowaæ strukturê oraz funkcjonowaniesystemu gospodarki œwiatowej.Globalizacja mo¿e byæ rozumiana jako proces hybrydyzacji (³¹czenie siê i krzy¿owanieró¿nego rodzaju kultur).Proces globalizacji jest niejednorodny i z³o¿ony. Jest to proces a nie stan, który scala iintegruje.2. Jakie s¹ g³ówne grupy czynników kszta³tuj¹cych proces globalizacji?Grupy czynników:a. postêp naukowo-technicznyb. konkurencja miêdzynarodowac. polityka ekonomiczna pañstwa- Postêp technicznyw produktach i procesach produkcyjnych dokonuje siê poprzezczêste wprowadzanie wielu, lecz raczej niewielkich (krañcowych) zmian, ulepszeñ,usprawnieñ. Wdra¿ane s¹ tak¿e radykalne innowacje - mniej liczne, lecz bardziejznacz¹ce, nieci¹g³e zmiany, które zasadniczo zmieniaj¹ istniej¹ce produkty i procesy."Wi¹zki" radykalnych innowacji (np. w dziedzinach materia³ów syntetycznych,podzespo³ów elektronicznych), technologicznie powi¹zanych i wzajemnie siêstymuluj¹cych mog¹ przyczyniæ siê do powstania nowych bran¿ przemys³u i us³ug. Wd³u¿szym okresie mo¿e nast¹piæ zmiana systemu technicznego i ekonomicznego, jeœliwdra¿ane nowe rozwi¹zania zainicjuj¹ zmiany w wielu bran¿ach, w systemach produkcjii zarz¹dzania, stosowanych w ca³ej gospodarce. Tego rodzaju szeroka i g³êbokatransformacjaogólnogospodarczajestnazywanazmian¹paradygmatutechniczno-ekonomicznegoznaczenia postêpu naukowo-technicznego dla kszta³towania procesu globalizacjinale¿y wyeksponowaæ nastêpuj¹ce tendencje. Intensywne i wielostronne oddzia³ywaniepostêpu naukowo-technicznego na omawiany proces prowadzi od p³aszczyzny mikro- imakroekonomicznej do ogólnoœwiatowej. Pod wp³ywem nowych, wysokozaawansowanych technologii dokonuj¹ siê zasadnicze zmiany w infrastrukturze i baziewytwórczej przedsiêbiorstw, w ich produkcji (produktach, procesach), w strukturzew³asnoœci i przestrzennego rozlokowania, w ekonomice, sposobach organizacji izarz¹dzania. Dziêki nowym technologiom nastêpuje wzrost geograficznego zasiêgu,ró¿norodnoœci oraz intensywnoœci dzia³añ przedsiêbiorstw (KTN), zw³aszcza w skalimiêdzynarodowej. W wyniku intensyfikacji postêpu technicznego szybko roœnie poda¿ iró¿norodnoœæ nowych i unowoczeœnionych wyrobów, s¹ modernizowane procesy imoce produkcyjne, dokonuj¹ siê zmiany w strukturze i systemach produkcji, umacnia siêprzywództwo techniczno-ekonomiczne firm i krajów najbardziej zaawansowanychtechnologicznie.- realizowanaw wymiarze miêdzynarodowym polityka ekonomiczna pañstw przyczyniasiê do aktywizacji globalnej ekspansji KTN w sposób poœredni, poprzez tworzeniesprzyjaj¹cych jej warunków w skali ogólnoœwiatowej. Wa¿n¹ dziedzin¹ dzia³alnoœcipañstw by³a liberalizacja i deregulacja sfery finansów, co stworzy³o korporacjomwiêksze mo¿liwoœci korzystania ze œrodków finansowych oraz rozszerzania zasiêgu(geograficznego, ga³êziowego) inwestowania na œwiecie. Drug¹ dziedzin¹ dzia³alnoœcipañstwa, wp³ywaj¹c¹ na proces globalizacji, jest liberalizowanie miêdzynarodowejwymiany, zarówno w skali ogólnoœwiatowej, jak i regionalnej.W przysz³oœci znacz¹cy wp³yw na proces globalizacji mieæ bêdzie zapocz¹tkowanaju¿ wielostronna liberalizacja przep³ywów ZIB oraz harmonizacja warunków dzia³aniazagranicznych filii na œwiecie.3. Jakie cztery cechy globalizacji uwa¿a Pan/i za najwa¿niejsze?Wielowymiarowoœæ-przebiega jednoczeœnie w kilku dziedzinach ¿ycia spo³ecznego: wgospodarce, polityce, kulturze. Proces globalizacji jest napêdzany przez oddzielne, leczpowi¹zane ze sob¹ dzia³ania, dokonywane w tym samym czasie w danych dziedzinach.Miêdzynarodowa wspó³zale¿noœæ– œcis³e miêdzynarodowe wzajemne powi¹zaniapodmiotów, które wystêpuj¹ na ró¿nych wczeœniej wyznaczonych poziomach i narzucaj¹ich dzia³aniom zintegrowany charakter. Jeœli jest wysoki stopieñ integracji to zachodziœcis³a wspó³zale¿noœæ podmiotów, które staj¹ siê elementami systemu. Umo¿liwia tokoordynacjê dzia³añ zintegrowanych, miêdzynarodowych systemów. Wed³ug Dunningana etapie globalizacji wspó³zale¿noœæ jest rozumiana tak: rozwój danego np. kraju stajesiê nierozerwalnie zwi¹zany z prowadzeniem i powodzeniem dzia³alnoœci gospodarczejza granic¹.Kompresjaczasu i przestrzeni– jest pod silnym wp³ywem postêpu technicznego(uczestnictwo w wydarzeniach na wszystkich kontynentach – telewizja satelitarna, du¿amobilnoœæ ludzi- podró¿e s³u¿bowe turystyka, oferta towarów „z ca³ego œwiata”,czêste pojawianie siê nowych lub zmodernizowanych towarów). „Skracanie” czasu iprzestrzeni nabiera strategicznego znaczenia w rozwoju globalnie konkuruj¹cychprzedsiêbiorstw, a w d³u¿szej perspektywie ma równie¿ implikacje dla rozwojuposzczególnych krajów i regionów œwiata.Wielopoziomowoœæ– gospodarka stanowi najwy¿szy poziom, na którym s¹ agregowanei transformowane ró¿ne tendencje tworz¹ce omawiany proces. Tendencje doglobalizowania dzia³alnoœci w skali ogólnoœwiatowej istniej¹ równie¿ na poziomiedziedzin gospodarki (ga³êzi przemys³u i us³ug) lub ró¿nych rynków: towarów, us³ug iczynników wytwórczych. Najwiêksze jednak znaczenie, intensywnoœæ i zakres maprzebieg omawianego procesu na poziomie przedsiêbiorstw, czyli g³ównie KTN.Zarazem jest to g³ówna grupa podmiotów, których dzia³alnoœæ kszta³tuje ogólnyprzebieg procesu globalizacji.4. Proszê podaæ cechy globalnej firmy.- suwerennoœæ: podejmuj¹ decyzjê do pewnego stopnia niezale¿ne od warunkówzewnêtrznych- z³o¿onoœæ: produkcja na ca³ym œwiecie, nie tylko w podmiotach bêd¹cychw³asnoœci¹ KTN.- Rozproszenie: jednostki KTN istniej¹ na wielu kontynentach, w miejscachprzetwórstwa i zbytu, w krajach konkurentów- Specjalizacja: niektóre jednostki KTN s¹ specjalizowane- Zdolnoœæ arbitra¿owania: operacje na ró¿nych rynkach w celu najlepszegowykorzystania mo¿liwoœci- Zdolnoœæ integrowania: podzia³ pracy i specjalizacja jednostek wymagaj¹koordynacji procesów, efektem jest wspó³zale¿noœæ jednostek- Globalna efektywnoœæ: efektywne obni¿anie kosztów w organizacji poprzezdzia³ania w jednostkach5. Co jest specyfik¹ przedsiêbiorstw dzia³aj¹cych miêdzynarodowo?- doskona³oœæ operacyjna- dopasowanie do potrzeb indywidualnych klienta- przywództwo produktoweKorporacja:- nie tylko liczebnoœæ rynków zagranicznych- dostosowanie techniczno – technologiczne- olbrzymi potencja³ i ekspansywnoœæ w gospodarce œwiatowej- umiejêtnoœæ integracji i koordynowania6. Jakie zmiany w ³añcuchach tworzenia wartoœci dodanej nastêpuj¹ w KTN?Koncepcja ³añcucha wartoœci dodanejujmuje tworzenie wartoœci wprzedsiêbiorstwie jako proces powi¹zanych i narastaj¹cych dzia³añ (funkcji, wterminologii zarz¹dzania), z których ka¿de w okreœlony sposób tworzy i dodaje pewn¹wartoœæ.Mo¿na je podzieliæ na dwie zasadnicze grupy: dzia³ania wspieraj¹ce i,dzia³ania podstawowe.Dzia³ania wspieraj¹ce - funkcjonowanie infrastruktury firmy, zarz¹dzanie zasobamipracy, prowadzenie pracB+ R, zaopatrzenie - wspomagaj¹ dzia³ania podstawowe,umo¿liwiaj¹ ich sta³y przebieg. Dzia³ania podstawowe - produkcyjne i handlowe - s¹zwi¹zane z fizycznym tworzeniem produktów (wyrobów, us³ug), ich dostawami i zbytemoraz obs³ug¹ posprzeda¿n¹. Dzia³ania wspieraj¹ce - funkcjonowanie infrastruktury firmy,zarz¹dzanie zasobami pracy, prowadzenie pracB+ R, zaopatrzenie materia³owe -wspomagaj¹ dzia³ania podstawowe, umo¿liwiaj¹ ich sta³y i sprawny przebieg. Dzia³aniapodstawowe - produkcyjne handlowe- s¹ zwi¹zane z fizycznym tworzeniem produktów(wyrobów, us³ug) )raz ich zbytem (w³¹czaj¹c marketing, dostawy, sprzeda¿ oraz obs³ugêposprzeda¿n¹). Wszystkie dzia³ania/funkcje s¹ wobec siebie wspó³zale¿ne, stanowi¹ca³oœciowy system o okreœlonych powi¹zaniach i maj¹ one (dzia³ania oraz powi¹zania)wp³yw na kszta³towanie siê konkurencyjnoœci przedsiêbiorstwa. We wszystkichfunkcjach tworz¹cych wartoœæ mog¹ byæ realizowane programy zmierzaj¹ce dopodnoszenia konkurencyjnoœci firmy poprzez zwiêkszenie efektywnoœci, jakoœci,innowacyjnoœci i dostosowañ do rynku. S¹ to tzw. programy funkcjonalne, wspieraj¹cerealizacjê ró¿nego rodzaju strategii konkurencji przedsiêbiorstwOmawiany model, prezentuj¹cy wyodrêbnione dzia³ania/funkcje, wskazuje namo¿liwoœæ dokonania dekompozycji (rozbicia, fragmentaryzacji, rozcz³onkowania)³añcucha wartoœci, a nastêpnie delokalizacji (przeniesienia, przemieszczenia}poszczególnych funkcji tworzenia wartoœci do ró¿nych miejsc/krajów. Chodzi o to, abyich realizacja by³a dokonywana w mo¿liwie najlepszych warunkach ekonomicznych,sprzyjaj¹cych obni¿aniu kosztów, a w rezultacie - podnoszeniu ogólnej (globalnej)efektywnoœci. Ma to fundamentalne znaczenie dla ca³ego procesu globalizowaniadzia³alnoœci KTN7. Na czym polega umiêdzynarodowienie ³añcucha wartoœci dodanej?Umiêdzynarodowienie badañ naukowych i rozwoju nowych produktów jako elementu³añcucha wartoœci firmy polega na prowadzeniu powi¹zanych ze sob¹ prac badawczych irozwojowych w ró¿nych krajach. Prace te mog¹ byt realizowane samodzielnie przezjednostki organizacyjne przedsiêbiorstwa, przez zewnêtrznych dostawców technologii,wzglêdnie we wspó³pracy z innymi firmami. Umiêdzynarodowienie prac badawczych irozwojowych ma na celu po pierwsze przyspieszenie prac nad nowymi lub ulepszonymiproduktami, po drugie uzyskanie prze³omowych lub przynajmniej szczególnie cennychwyników, których nie mo¿na by³oby osi¹gn¹æ bez miêdzynarodowej wspó³pracy, potrzecie obni¿enie kosztów.8. Co oznacza miêdzynarodowa konkurencyjnoœæ przedsiêbiorstwa?Osi¹ganie wy¿szej zyskownoœci ni¿ inne przedsiêbiorstwa w danej bran¿y. Przewagakonkurencyjna umo¿liwia osi¹ganie:a. wy¿szej zyskownoœcib. wiêkszego udzia³u w sprzeda¿y na danym rynkuPrzedsiêbiorstwo d¹¿y do osi¹gniêcia trwa³ej przewagi konkurencyjnej, co mo¿euzyskaæ dziêki niskim kosztom lub zró¿nicowaniu swych wyrobów. W ujêciustrategicznym trwa³a przewaga konkurencyjna oznacza zdolnoœæ realizowania strategiiprzynosz¹cej okreœlone korzyœci, której nie prowadz¹ obecni potencjalni konkurencji inie s¹ w stanie osi¹gn¹æ podobnych korzyœci dziêki innej strategii.Przewaga konkurencyjna przedsiêbiorstwa zawsze posiada wzglêdny charakter. Polegaona na wy¿szoœci lub alternatywnoœci posiadanych zasobów i zdolnoœci w relacji dokonkurentów, lub na po³¹czeniu i wykorzystaniu zasobów sposób tworz¹cy lepsz¹pozycje konkurencyjn¹.Zasadnicze Ÿród³a przewagi konkurencyjnej:c. obni¿enie kosztów i cen produktówd. zró¿nicowanie produktów (jakoœæ)e. zintegrowanie obu powy¿szychf. szybkoœæ dzia³ania (czas)g. zdolnoœæ uczenia siê (informacje)9. Jakie s¹ tradycyjne i nietradycyjne Ÿród³a przewagi konkurencyjnej?Tradycyjne Ÿród³a przewagi (zewnêtrzne):1. niskie koszty i ceny produktówh. strategia przywództwa kosztowego, nietrwa³a przewaga konkurencyjna2. zró¿nicowanie/wyró¿nienie produktówi. strategia dyferencjacji (jakoœæ, marka), wzglêdnie trwa³a przewaga3. po³¹czenie obu powy¿szychj. strategia zintegrowania (ceny + jakoœæ), doœæ trwa³a przewagaNietradycyjne Ÿród³a przewagi:1. szybkoœæ dzia³ania (czas)k. zarz¹dzanie dynamiczne (high – speed M) (programy przyspieszaj¹ce dzia³ania)l. zarz¹dzanie miêdzyfunkcyjne (programy/projekty koordynuj¹ce)2. zdolnoœæ uczenia siê (informacje)m. strategia „inteligentnej” organizacji (jednolite systemy informacyjne)3. umiêdzynarodowienie dzia³alnoœci (£W)n. strategia miêdzynarodowej ekspansjio. strategie/ struktury ponadgraniczne10. Co to s¹ atuty konkurencyjne firmy?S¹ to instrumenty osi¹gania przewagi konkurencyjnej nad rywalami na rynku:1. PRODUKT, w oparciu o:a. kapita³ finansowy (g³êbokie kieszenie”)b. wysokie kwalifikacje („kapita³ ludzki”)c. nowe technologie (atrakcyjne produkty, wydajne procesy, szybkie informacje)d. marka firmowa, handlowae. organizacjaf. zarz¹dzanie (strategiczne, operacyjne)g. marketing (innowacyjny, dostosowany)h. dystrybucja, serwis2. DZIA£ALNOŒÆ FIRMY, cechyi. szybkoœæ, elastycznoœæj. wiedza, „inteligencja”k. partnerstwo „przyjazne” relacjel. si³a przetargowam. umiêdzynarodowienie11. Co jest istot¹ kluczowych kompetencji, jakie jest ich znaczenie dla firmy?Podstaw¹ jest unikalna wiedza techniczna, ekonomiczna i rynkowa- „wi¹zka” unikalnychumiejêtnoœci. S³u¿¹ jako g³ówne Ÿród³o przewagi konkurencyjnej przedsiêbiorstwa nadjego rywalami. Istot¹ kluczowych kompetencji jest, to aby by³y:n. korzystne dla klientao. stosowane w wielu produktachp. trudne do imitacji [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • comp
    StartZarządzanie logistyczne, Logistyka, logistykaZagadnienia egzaminacyjne z zakresu zarządzania nieruchomościami(1), Wycena nieruchomości, Egzamin, Wycena nieruchomościzarządzanie informacją w przedsiębiorstwach, ekonomia, Systemy informacyjne przedsiębiorstwazarzadzanie kreatywnoscia i innowacja, Do szkoły, innowacyjnośćZarządzanie logistyczne, SZKOŁA, LOGISTYKA, ZAGADNIENIAZarzadzanie logistyka, Logistyka (hasło - log)zacznij od zera jak przy mniejszym budzecie osiagnac lepsze wyniki zaczer, EKONOMIA, MARKETING - reklama, marketing społecznościowy zarządzanie i motywacjaZARZÄ„DZANIE WARTOÅšCIÄ„ PRZEDSIĘBIORSTWA Z DNIA 26 MARZEC 2011 WYKÅ-AD NR 3, Studia Ekonomia, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwaZarzadzanie w administracji publicznej, Materiały do szkoły, AdministracjaZarządzanie 02.12.2007, Logistyka, Logistyka
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qup.pev.pl
  • Cytat

    Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas
    Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac
    Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie
    Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz
    Ex Deo - od Boga.

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com