zaba, Terapia pedagogiczna, Scenariusze terapeutyczne
[ Pobierz całość w formacie PDF ] SCENARIUSZ ZAJĦĘ w TERENIE Opracowaþa: mgr Wiesþawa Ziembiıska na podstawie materiaþw z kursu EDUKACJI EKOLOGICZNEJ organizowanego w ramach UNII EUROPEJSKIEJ OUYERTURE - ENVED w 1996 roku. Miejsce zaieę: ZANIEMYĺL - biwak nad jeziorem ýEKNO Czas trwania: dwa dni KLASA l P RZEBIEG ZAJĦĘ 1. ZAJĦCIA WPROWADZAJġCE Z pewnym wyprzedzeniem czasowym prosimy uczniw o zbieranie i przyniesienie na zajħcia wycinkw z czasopism lub z innych ilustracji, zabawek tematycznie zwiĢzane z wodĢ, przedstawiajĢce zwierzħta wodne. Nastħpnie inicjujemy rozmowy w klasie na temat: • przyniesionych obrazkw • zabawek - zwierzĢt (Ňaba, ryba) 2. PRACA Z KARTAMI ĘWICZENIOWYMI W rozmowie z dzieęmi powinny wystĢpię nastħpujĢce pytania: • Gzie moŇna znaleŅę wodħ? (rw, staw, sadzawka, jezioro, morze, kaþuŇa na ulicy, kran). • Do czego uŇywasz wody? (picie, pþywanie, podlewanie roĻlin, do farb wodnych, do spþukiwania WC). • Czy moŇesz mieszkaę na wodzie? • Czy moŇesz mieszkaę w wodzie? • Jakie zwierzħta na lub w wodzie? • Jakie zwierzħta ŇyjĢ przy wodzie? • W jaki sposb moŇesz zabraę wodħ ze sobĢ? (np. we wiadrze, w rħkach - nie moŇe) Jakie rzeczy naleŇy wziĢę ze sobĢ nad wodħ ? Nastħpnie dzieci przechodzĢ do pracy z kartami ęwiczeniowymi. Obrazki naleŇy rozdzielię na dwie karty ęwiczeniowe. Na jednej z nich znajdujĢ siħ obrazki odpowiadajĢce na pytania: jaki i dlaczego uŇywasz wody? Na drugiej znajdujĢ siħ obrazki odpowiadajĢce na pytania: w jakiej formie i gdzie moŇesz znaleŅę wodħ. 3 PRZEJĺCIE DOOKOýA JEZIORA á ýEKNO " W ZANIMYĺLU PO ĺLADACH ņABY Zabawa oparta na tradycyjnej zabawie w podchody w ktrej poszukujemy Pana ņaby, wykonujĢc po drodze zadania jakie nam pozostawiþ. ĺcieŇka ņaby Î Scenariusz zajħę w terenie 2/5 W Ziembiıska Z ADANIA DO WYKONANIA PODCZAS áĺ CIEņKI ņ ABY Ñ ZADANIE l Jakie rzeczy widzisz w wodzie? SpoglĢdaj takŇe na tablice z rysunkami pt áCo powinniĻmy znaleŅę w wodzie? " WskaŇ, jakie z narysowanych rzeczy widzisz w wodzie. Dzieci zapisujĢ na podstawie obserwacji to co zauwaŇyþy patrzĢc na jezioro. PorwnujĢ z kartĢ pracy áCo powinnyĻmy znaleŅę w jeziorze" - pracujĢ w grupach. ZADANIE 2 Nie tylko Ňaba mieszka w wodzie. W wodzie mieszkajĢ takŇe inne zwierzħta. Kilka z nich znajdziesz na planszy pt áZwierzħta wodne ". Jakie zwierzħta wodne widzisz tutaj? Dzieci przyglĢdajĢ siħ uwaŇnie i starajĢ siħ dostrzec jak najwiħcej zwierzĢt ŇyjĢcych w wodzie. PorwnujĢ swoje dokonane obserwacje z planszĢ pt. áZwierzħta wodne". ZADANIE 3 W wodzie rosnĢ takŇe roĻliny. Czy widzisz tu duŇo roĻlin wodnych? Spjrz takŇe na planszħ pt. áRoĻliny wodne ". WskaŇ, jakie z tych roĻlin rozpoznajesz nad wodĢ lub w wodzie. Przy pomocy osb dorosþych (dla bezpieczeıstwa) dzieci przyglĢdajĢ siħ roĻlinom rosnĢcym w wodzie lub nad wodĢ. PorwnujĢ swoje obserwacje z planszĢ RoĻliny wodne ". PrbujĢ je nazwaę, szukajĢ i porwnujĢ rwnieŇ w przewodnikach. ZADANIE 4 ņaba lubi kwiaty, nie wcale ich nie zjada! Lubi je, poniewaŇ podobajĢ siħ jej ich kolory. Policz ile rŇnych kolorw kwiatw tu widzisz. Dzieci zastanawiajĢ siħ co moŇe jeĻę Ňaba, nauczyciel wyjaĻnia im to. JednoczeĻnie zwracajĢc uwagħ na zawarte w zadaniu polecenie. Dzieci szukajĢ kwiatw rosnĢcych nad þĢce obok jeziora. PrbujĢ same nazwaę te kwiaty, kiedy nie znajĢ ich nazw, poszukujĢ, porwnujĢ z przewodnikiem. ĺcieŇka ņaby Î Scenariusz zajħę w terenie 3/5 W Ziembiıska ZADANIE 5 ņaba moŇe pod wodĢ patrzeę. Przynajmniej wtedy, gdy woda jest czysta! Nabierz trochħ wody do sþoiczka. Czy woda to ma jakĢĻ barwħ? Co przypomina jej zapach? Dzieci badajĢ czy woda jest czysta, w tym celu nabierajĢ jej do sþoiczka. Proponujemy dzieciom aby obejrzaþy je pod sþoıce. Prowadzimy rozmowħ na temat przezroczystoĻci badanych prbek wody, o zanieczyszczeniach. Stosujemy lupħ, ktrĢ dzieci chħtnie siħ posþugujĢ, a jednoczeĻnie nabywaj Ģ umiejħtnoĻci prawidþowego jej stosowania. Przeprowadzamy rwnieŇ obserwacjħ koloru powierzchni wody. JeĻli jest na niej zielone zawiesina, to jest pierwszy sygnaþ jej zatrucia. Dlatego nie naleŇy korzystaę z niej do kĢpieli. PrzyczynĢ zazielenienia powierzchni wody mogĢ byę glony, ktre rozwijajĢ siħ dziħki Ļciekom, detergentom i nawozom zawierajĢcymi azotany i fosforany. - gþwne skþadniki ich poŇywienia. Przy uŇyciu papierka lakmusowego moŇna zbadaę kwasowoĻę wody w jeziorze. JeĻli jej kwasowoĻę wynosi mniej niŇ 5pH, to moŇna przypuszczaę, Ňe jest ona zanieczyszczona. Dlatego nie naleŇy siħ w niej kĢpaę, ani uŇywaę do mycia. Dzieci wsplnie z nauczycielem podsumowujĢ wykonane zadania. ZastanawiajĢ siħ nad rolĢ wody w Ňyciu czþowieka. PrbujĢ odpowiedzieę na zadane w wierszu Teresy Ferenc á Woda " pytania. Wszħdzie jej peþno: w studni aŇ dudni, w deszczu pluszcze gþoĻno, w rzece pþynie, na samym morza dnie utopiona nie ginie. W chmurze lekka jak para, w wiadrze ciħŇka jak oþw piħkna jak wodospad Niagara, w ogrodzie jak rosnĢcy ogrd. A co drzewa mwiĢ, gdy im brak wody? Co kwiaty, Gdy nie ma deszczu? Co powiesz ty, gdy przez dni caþe sucho w kranie i sucho w powietrzu? Co powie Ňþta trawa i popħkana ziemia, pusta studnia i rzeka, i Sahara bez cienia? ĺcieŇka ņaby Î Scenariusz zajħę w terenie 4/5 W Ziembiıska Dzieci wymyĻlajĢ ciekawe odpowiedzi na postawione pytani, aŇ tu nagle z zaroĻli wychodzi Pan ņaba. Dzieci zadowolone opowiadajĢ Ňabce o swojej wħdrwce jej ĻcieŇkĢ. PŅniej wsplnie taıczĢ - taıce Ňabki, ĻpiewajĢ piosenkħáņabkaÑ " Nastħpnie Ňabka opowiada o tym jak Ņle siħ czuje gdy woda zanieczyszczona, gdy nie widzi dokĢd pþynie, nie moŇe znaleŅę poŇywienia dla siebie, w wodzie potyka siħ o porzucone butelki, czħsto nawet rozbite ktre mogĢ jĢ skaleczyę. Prosi dzieci o pomoc, wsplnie wymyĻlajĢ hasþa dotyczĢce ochrony wd np. ,My o wodħ naszĢ dbamy wiħc tu Ļmieci nie wrzucamy" itp. Zapisujemy hasþa na drewnianych tabliczkach i umieszczamy nad brzegiem jeziora. ņabka pasuje dzieci na MiþoĻnikw Ňab i wd" dzieci zanurzajĢ bosĢ stopħ w jeziorze. Dzieci spisujĢ tekst Ļlubowania pieczħtujĢ odciskiem swojej dþoni zanurzonej w zielonej farbie. ņabka znika w szuwarach. Dzieci zabierajĢ swoje karty pracy, porzĢdkujĢ teren i wracajĢ do miejsca biwakowania. ĺcieŇka ņaby Î Scenariusz zajħę w terenie 5/5 W Ziembiıska
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZadania zaliczenie organizacja-wych. przedsz., pedagogika ogólna, Organizacja wychowania przedszkolnego ( Marta Kotarba-Kańczugowska)Zawisza, Szkoła i Studia, Studia, PedagogikaZasady dydaktyczne, Pedagogika Specjalna, dydaktykazabawa i zabawki dzisiaj - konferencja, Przedszkole, zabawa - artykuły z prasy pedagogicznejzabawy-z-wyrazami-117-429e, pedagogika, Odimienna Metoda czytania I. Majchrzakzabawy i zajęcia sześcioatków, Przedszkole, zabawa - artykuły z prasy pedagogicznejZasady powoływania rządu RP, pedagogika, eseje naworskiZAG. egz. IK (st.zaoczne), pedagogikaZanim będę uczniem - program(1), pedagogikaZaczyński W. - Praca badawcza nauczyciela, Pedagogika
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pldotykserca.keep.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|