zaba
pdf > do ÂściÂągnięcia > download > ebook > pobieranie
 
Cytat
Ab igne ignem - z ognia ogień. (Cycero). (Cycero)
Start Zaćmienie, Zajecia 2, zaaowanane,
 
  Witamy

zaba, Terapia pedagogiczna, Scenariusze terapeutyczne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SCENARIUSZ ZAJĦĘ
w
TERENIE
Opracowaþa:
mgr Wiesþawa Ziembiıska na podstawie materiaþw z kursu
EDUKACJI
EKOLOGICZNEJ
organizowanego w ramach
UNII EUROPEJSKIEJ
OUYERTURE
-
ENVED
w 1996 roku.
Miejsce zaieę:
ZANIEMYĺL
- biwak nad jeziorem
ýEKNO
Czas trwania: dwa dni
KLASA
l
P
RZEBIEG
ZAJĦĘ
1.
ZAJĦCIA WPROWADZAJġCE
Z pewnym wyprzedzeniem czasowym prosimy uczniw o zbieranie i przyniesienie
na zajħcia wycinkw z czasopism lub z innych ilustracji, zabawek tematycznie
zwiĢzane z wodĢ, przedstawiajĢce zwierzħta wodne. Nastħpnie inicjujemy rozmowy
w klasie na temat:
• przyniesionych obrazkw
• zabawek - zwierzĢt (Ňaba, ryba)
2.
PRACA Z KARTAMI ĘWICZENIOWYMI
W rozmowie z dzieęmi powinny wystĢpię nastħpujĢce pytania:
• Gzie moŇna znaleŅę wodħ? (rw, staw, sadzawka, jezioro, morze, kaþuŇa na
ulicy, kran).
• Do czego uŇywasz wody? (picie, pþywanie, podlewanie roĻlin, do farb wodnych,
do spþukiwania WC).
• Czy moŇesz mieszkaę na wodzie?
• Czy moŇesz mieszkaę w wodzie?
• Jakie zwierzħta na lub w wodzie?
• Jakie zwierzħta ŇyjĢ przy wodzie?
• W jaki sposb moŇesz zabraę wodħ ze sobĢ? (np. we wiadrze, w rħkach - nie
moŇe)
Jakie rzeczy naleŇy wziĢę ze sobĢ nad wodħ ?
Nastħpnie dzieci przechodzĢ do pracy z kartami ęwiczeniowymi. Obrazki
naleŇy rozdzielię na dwie karty ęwiczeniowe. Na jednej z nich znajdujĢ siħ obrazki
odpowiadajĢce na pytania: jaki i dlaczego uŇywasz wody?
Na drugiej znajdujĢ siħ obrazki odpowiadajĢce na pytania: w jakiej formie i gdzie
moŇesz znaleŅę wodħ.
3
PRZEJĺCIE DOOKOýA JEZIORA
á
ýEKNO
"
W ZANIMYĺLU PO ĺLADACH
ņABY
Zabawa oparta na tradycyjnej zabawie w podchody w ktrej poszukujemy Pana
ņaby, wykonujĢc po drodze zadania jakie nam pozostawiþ.
ĺcieŇka ņaby Î Scenariusz zajħę w terenie
2/5
W Ziembiıska
Z
ADANIA DO WYKONANIA PODCZAS
áĺ
CIEņKI
ņ
ABY
Ñ
ZADANIE l
Jakie rzeczy widzisz w wodzie?
SpoglĢdaj takŇe na tablice z rysunkami pt áCo powinniĻmy znaleŅę w wodzie? "
WskaŇ, jakie z narysowanych rzeczy widzisz w wodzie.
Dzieci zapisujĢ na podstawie obserwacji to co zauwaŇyþy patrzĢc na jezioro.
PorwnujĢ z kartĢ pracy áCo powinnyĻmy znaleŅę w jeziorze" - pracujĢ w grupach.
ZADANIE 2
Nie tylko Ňaba mieszka w wodzie.
W wodzie mieszkajĢ takŇe inne zwierzħta. Kilka z nich znajdziesz na planszy pt
áZwierzħta wodne ". Jakie zwierzħta wodne widzisz tutaj?
Dzieci przyglĢdajĢ siħ uwaŇnie i starajĢ siħ dostrzec jak najwiħcej zwierzĢt ŇyjĢcych
w wodzie. PorwnujĢ swoje dokonane obserwacje z planszĢ pt. áZwierzħta wodne".
ZADANIE 3
W wodzie rosnĢ takŇe roĻliny. Czy widzisz tu duŇo roĻlin wodnych? Spjrz takŇe na planszħ
pt. áRoĻliny wodne ". WskaŇ, jakie z tych roĻlin rozpoznajesz nad wodĢ lub w wodzie.
Przy pomocy osb dorosþych (dla bezpieczeıstwa) dzieci przyglĢdajĢ siħ roĻlinom rosnĢcym
w wodzie lub nad wodĢ. PorwnujĢ swoje obserwacje z planszĢ RoĻliny wodne ". PrbujĢ je
nazwaę, szukajĢ i porwnujĢ rwnieŇ w przewodnikach.
ZADANIE 4
ņaba lubi kwiaty, nie wcale ich nie zjada! Lubi je, poniewaŇ podobajĢ siħ jej ich kolory.
Policz ile rŇnych kolorw kwiatw tu widzisz.
Dzieci zastanawiajĢ siħ co moŇe jeĻę Ňaba, nauczyciel wyjaĻnia im to. JednoczeĻnie
zwracajĢc uwagħ na zawarte w zadaniu polecenie. Dzieci szukajĢ kwiatw rosnĢcych nad
þĢce obok jeziora. PrbujĢ same nazwaę te kwiaty, kiedy nie znajĢ ich nazw, poszukujĢ,
porwnujĢ z przewodnikiem.
ĺcieŇka ņaby Î Scenariusz zajħę w terenie
3/5
W Ziembiıska
ZADANIE 5
ņaba moŇe pod wodĢ patrzeę. Przynajmniej wtedy, gdy woda jest czysta! Nabierz trochħ
wody do sþoiczka. Czy woda to ma jakĢĻ barwħ? Co przypomina jej zapach? Dzieci badajĢ
czy woda jest czysta, w tym celu nabierajĢ jej do sþoiczka. Proponujemy dzieciom aby
obejrzaþy je pod sþoıce. Prowadzimy rozmowħ na temat przezroczystoĻci badanych prbek
wody, o zanieczyszczeniach. Stosujemy lupħ, ktrĢ dzieci chħtnie siħ posþugujĢ, a
jednoczeĻnie nabywaj Ģ umiejħtnoĻci prawidþowego jej stosowania. Przeprowadzamy rwnieŇ
obserwacjħ koloru powierzchni wody. JeĻli jest na niej zielone zawiesina, to jest pierwszy
sygnaþ jej zatrucia. Dlatego nie naleŇy korzystaę z niej do kĢpieli. PrzyczynĢ zazielenienia
powierzchni wody mogĢ byę glony, ktre rozwijajĢ siħ dziħki Ļciekom, detergentom i
nawozom zawierajĢcymi azotany i fosforany. - gþwne skþadniki ich poŇywienia. Przy uŇyciu
papierka lakmusowego moŇna zbadaę kwasowoĻę wody w jeziorze. JeĻli jej kwasowoĻę
wynosi mniej niŇ 5pH, to moŇna przypuszczaę, Ňe jest ona zanieczyszczona. Dlatego nie
naleŇy siħ w niej kĢpaę, ani uŇywaę do mycia.
Dzieci wsplnie z nauczycielem podsumowujĢ wykonane zadania. ZastanawiajĢ siħ nad rolĢ
wody w Ňyciu czþowieka. PrbujĢ odpowiedzieę na zadane w wierszu Teresy Ferenc á Woda
" pytania.
Wszħdzie jej peþno:
w studni aŇ dudni,
w deszczu pluszcze gþoĻno,
w rzece pþynie, na samym morza
dnie utopiona
nie ginie.
W chmurze lekka jak para,
w wiadrze ciħŇka jak oþw
piħkna jak wodospad Niagara,
w ogrodzie jak rosnĢcy ogrd.
A co drzewa mwiĢ,
gdy im brak wody?
Co kwiaty, Gdy nie ma
deszczu?
Co powiesz ty, gdy
przez dni caþe
sucho w kranie
i sucho w powietrzu?
Co powie Ňþta trawa
i popħkana ziemia,
pusta studnia i rzeka,
i Sahara bez cienia?
ĺcieŇka ņaby Î Scenariusz zajħę w terenie
4/5
W Ziembiıska
Dzieci wymyĻlajĢ ciekawe odpowiedzi na postawione pytani, aŇ tu nagle z zaroĻli wychodzi
Pan ņaba.
Dzieci zadowolone
opowiadajĢ Ňabce o
swojej wħdrwce jej
ĻcieŇkĢ.
PŅniej wsplnie taıczĢ -
taıce Ňabki, ĻpiewajĢ
piosenkħáņabkaÑ "
Nastħpnie Ňabka opowiada o tym jak Ņle siħ czuje gdy woda zanieczyszczona, gdy nie
widzi dokĢd pþynie, nie moŇe znaleŅę poŇywienia dla siebie, w wodzie potyka siħ o
porzucone butelki, czħsto nawet rozbite ktre mogĢ jĢ skaleczyę. Prosi dzieci o
pomoc, wsplnie wymyĻlajĢ hasþa dotyczĢce ochrony wd np. ,My o wodħ naszĢ
dbamy wiħc tu Ļmieci nie wrzucamy" itp.
Zapisujemy hasþa na drewnianych tabliczkach i umieszczamy nad brzegiem jeziora.
ņabka pasuje dzieci na MiþoĻnikw Ňab i wd" dzieci zanurzajĢ bosĢ stopħ w
jeziorze.
Dzieci spisujĢ
tekst Ļlubowania
pieczħtujĢ
odciskiem swojej
dþoni zanurzonej w
zielonej farbie.
ņabka znika w
szuwarach. Dzieci
zabierajĢ swoje
karty pracy,
porzĢdkujĢ teren i
wracajĢ do miejsca biwakowania.
ĺcieŇka ņaby Î Scenariusz zajħę w terenie
5/5
W Ziembiıska
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • comp
    StartZadania zaliczenie organizacja-wych. przedsz., pedagogika ogólna, Organizacja wychowania przedszkolnego ( Marta Kotarba-Kańczugowska)Zawisza, Szkoła i Studia, Studia, PedagogikaZasady dydaktyczne, Pedagogika Specjalna, dydaktykazabawa i zabawki dzisiaj - konferencja, Przedszkole, zabawa - artykuły z prasy pedagogicznejzabawy-z-wyrazami-117-429e, pedagogika, Odimienna Metoda czytania I. Majchrzakzabawy i zajęcia sześcioatków, Przedszkole, zabawa - artykuły z prasy pedagogicznejZasady powoływania rządu RP, pedagogika, eseje naworskiZAG. egz. IK (st.zaoczne), pedagogikaZanim będę uczniem - program(1), pedagogikaZaczyński W. - Praca badawcza nauczyciela, Pedagogika
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dotykserca.keep.pl
  • Cytat

    Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas
    Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac
    Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie
    Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz
    Ex Deo - od Boga.

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com