Zabawy angażujące zmysły, zabawy dydaktyczne
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ZABAWY ANGAņUJġCE ZMYSýY. PROPOZYCJE DO PRAKTYCZNEGO WYKORZYSTANIA W PRZEDSZKOLU. oprac. E. Kubacka 2.1.Ęwiczenia rozwijajĢce zmysþy Zabawy wyostrzajĢce sþuch áKarzeþku, karzeþku powiedz komu...Ñ Materiaþ: duŇe pudþo kartonowe Grupa siedzi w krħgu. Wybrane zostaje jedno dziecko, ktre wchodzi na czworakach pod duŇy karton przedstawiajĢcy jego dom. SiedzĢc w Ļrodku pudeþka sþyszy jak inne dziecko mwi: áKarzeþku, karzeþku powiedz komu, kto z tobĢ rozmawia w tym domu?Ñ JeĻli dziecko rozpozna gþos, wymienia imiħ mwiĢcego. áDŅwiħkowy telegramÑ Materiaþ: - Wszyscy siedzĢ w rzħdzie jeden za drugim. Gracz, ktry zajmuje ostatnie miejsce, demonstruje jakiĻ cichy dŅwiħk (np. prztykanie palcami, zacieranie rĢk itp.) bezpoĻrednio przy uchu dziecka siedzĢcego przed nim. Dziecko przekazuje telegram dalej, AŇ dotrze on do pierwszej osoby w rzħdzie. Ta nastħpnie gþoĻno prezentuje odgþos. JeĻli odtworzy go prawidþowo, przechodzi na koniec rzħdu i wysyþa nowy telegram. Wszyscy gracze wħdrujĢ o jedno miejsce do przodu. 1 "Nietoperze" Materiaþ: instrumenty dla kaŇdej pary WyjaĻniamy, Ňe nietoperze to zwierzħta o bardzo dobrze rozwiniħtym sþuchu. W tej zabawie dzieci muszĢ kierowaę siħ sþuchem, bowiem oczy majĢ zasþoniħte chustkami. Dzieci tworzĢ pary. W kaŇdej parze jednemu z dzieci dajemy instrument (waŇne jest aby rodzaje instrumentw nie powtarzaþy siħ). Gdy brzmi muzyka w rytmie ęwieręnutowym dzieci maszerujĢ w parach akompaniujĢc na otrzymanych instrumentach. Podczas zmiany rytmu muzyki na semkowy, pary rozdzielajĢ siħ - dzieci z zawiĢzanymi oczami zatrzymujĢ siħ, dzieci z instrumentami przestajĢ graę i odbiegajĢ od swych kolegw. Kiedy muzyka przestaje 1 Eckert A.: Zabawy rozwijajĢce zmysþy Kielce 2002 brzmieę, dzieci z instrumentami zatrzymujĢ siħ i delikatnie grajĢ, natomiast dzieci z zawiĢzanymi oczami starajĢ siħ usþyszeę brzmienie instrumentu ze swojej pary. Nastħpnie dzieci zmieniajĢ siħ rolami. 2 ZajĢczek i myĻliwy SpoĻrd uczestnikw zabawy wybieramy dwie osoby: jedna to zajĢczek, druga to myĻliwy. Pozostali tworzĢ krĢg, trzymajĢc siħ za rħce. ZajĢczek i myĻliwy majĢ zawiĢzane oczy i chodzĢ wewnĢtrz koþa. MyĻliwy chcĢc zþapaę zajĢczka, prbuje go zlokalizowaę. JeĻli klaĻnie raz, zajĢczek odpowiada mu dwoma klaĻniħciami. MyĻliwy ma trzy takie szanse Zabawy otwierajĢce oczy áKoĻci zostaþy rzuconeÑ Materiaþ: kubek i trzy kostki Wszystkie dzieci siedzĢ wokþ stoþu. Najmþodsze z nich rozpoczyna: silnie potrzĢsa kubkiem z kostkami, po czym stawia go na stole dnem do gry i ostroŇnie odwraca tak, Ňe widoczne sĢ wszystkie trzy kostki. Gdy tylko zostanie wyrzucona szstka, dzieci muszĢ bþyskawicznie zareagowaę i wstaę z krzeseþ. Dziecko, ktre wstanie ostatnie, rozpoczyna nowa rundħ. 3 áBazyliszekÑ Materiaþ: - Dzieci siedzĢ w krħgu. Jedno z nich wychodzi za drzwi. SpoĻrd pozostaþych dzieci wybieramy bazyliszka, ktry wzrokiem zamienia innych w skaþħ. Reszta grupy uwaŇnie obserwuje bazyliszka, poniewaŇ wybiera on kogoĻ do kogo mruga. Gdy wybrane dziecko odbierze sygnaþ, zamienia siħ w kamieı (kþadzie siħ na dywan w bezruchu). Zadaniem dziecka, ktre wrciþo zza drzwi jest rozpoznanie bazyliszka. Odkrywanie smakw i zapachw á Zapachowe memoryÑ Materiaþ: dwadzieĻcia takich samych puszeczek, dwadzieĻcia wacikw, rŇne olejki eteryczne, samoprzylepne kolorowe kþeczka 2 Stadnicka J.: Terapia dzieci muzykĢ, ruchem i mowĢ Warszawa 1998 3 Eckert A.: Zabawy rozwijajĢce zmysþy Kielce 2002, s. 32 Przygotowanie: do spodu puszek przyklejone sĢ kþeczka, po cztery w tym samym kolorze. Jednakowo oznaczone pojemniki wypeþnione sĢ tymi samymi aromatami (skropione olejkami waciki). Zadanie dzieci polega na wĢchaniu otwartych puszek i znalezieniu czterech takich samych. Kolorowe kþka sþuŇĢ do kontroli. áCo jemÑ Materiaþ: drobno pokrojone artykuþy spoŇywcze, np. chleb, kieþbasa, Ňþty ser, owoce, warzywa; maþe miseczki. Dzieci siadajĢ w parach plecami do siebie. Przed kaŇdym dzieckiem stoi tyle samo miseczek, wypeþnionych drobno pokrojonymi artykuþami spoŇywczymi. Jeden z partnerw zaczyna degustacjħ, wybierajĢc jakiĻ produkt. Kosztuje go i opisuje jego smak za pomocĢ moŇliwie wielu przymiotnikw. Drugie dziecko uwaŇnie siħ przysþuchuje, prbuje rozpoznaę opisany artykuþ i podaę jego nazwħ. 4 Zabawy uwraŇliwiajĢce dotyk áPrzekazywanie uĻcisku dþoniÑ Materiaþ: - Wszystkie dzieci siedzĢ w krħgu, chwytajĢ siħ za rħce i zamykajĢ oczy. Wybrany uczestnik delikatnie Ļciska do piħciu razy rħkħ swego sĢsiada z prawej strony. Ten uwaŇnie odbiera sygnaþ i przekazuje go dalej. W nastħpnej rundzie moŇna wymyĻlię inne zadania na dotyk, np. lekko klepnĢę w udo sĢsiada. áCiepþa zabawkaÑ Materiaþ: zabawki o rŇnej zdolnoĻci przewodzenia ciepþa, np. z drewna, tkaniny, tworzywa sztucznego, blachy, Ňelaza itd. Dzieci w parach otrzymujĢ zabawki wykonane z rŇnych materiaþw. Z zamkniħtymi oczami prbujĢ rozdzielię je do dwch koszy, osobno ázimneÑ i áciepþeÑ. W nastħpnych rundach uczĢ siħ odrŇniaę za pomocĢ dotyku takŇe inne cechy: miħkki Î twardy, lekki Î ciħŇki, gþadki Î szorstki. 4 Eckert A.: TamŇe, s. 47, 49
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZakazane zabawy - Beverley Jo, beverley jo(1)Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących(1), Metodyka pracy z osobami z uszkodzonym wzrokiemZabawy logopedyczne 2, logopediaZadania przed kolokwium, Materiały dydaktyczne, ZUT, Kolos SzewczykZabawy na świeżym powietrzu, LOGOPEDIA, logopedia podyplomowe, logopediaZabawy z alfabetem, WCZESNOSZKOLNA, Edukacja polonistyczna, e.polonistZABAWA OŻYWIAJACA WILK I ZAJĄC , Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA BIEŻNA - LWY I ANTYLOPY, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA - ORIENTUJ SIĘ, Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawyZABAWA RUCHOME KOSZE , Trening piłka nożna, Gry, Gry i zabawy
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plqup.pev.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|