Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży, Psychopatologia
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Psychologia.edu.pl :: portal psychologiczny Zaburzenia zachowania u dzieci i mþodzieŇy Urszula Oszwa Rok: 2003 Czasopismo: Remedium Numer: 125-126 Dziecko zachowujĢce siħ w sposb nieakceptowany spoþecznie moŇe zostaę ocenione jako chuligaıskie i Ņle wychowane, ale moŇe byę takŇe potraktowane jako osoba z powaŇnymi zaburzeniami, ktre znajdujĢ swe miejsce w klasyfikacji chorb i zaburzeı psychicznych. Czy istnieje rŇnica pomiħdzy jednym (chuligaıstwem) a drugim (zaburzeniami zachowania) i jak jĢ rozpoznaę, aby nie krzywdzię, lecz pomc? Zaburzenia zachowania (CD Î conduct disorder) stanowiĢ zþoŇony zespþ problemw emocjonalnych oraz dotyczĢcych oglnego postħpowania dzieci i mþodzieŇy. Dziecko z CD ma powaŇne trudnoĻci z opanowaniem i przestrzeganiem zasad moralnych oraz zachowaniem siħ w sposb akceptowany spoþecznie. Nie uznaje autorytetu dorosþych, nie respektuje podstawowych reguþ Ňycia spoþecznego, przejawia zachowanie agresywne, ktre zagraŇa zdrowiu fizycznemu innych osb, czħsto niszczy przedmioty stanowiĢce jego wþasnoĻę, jak rwnieŇ naleŇĢce do innych, okþamuje, kradnie, wychodzi z domu i nie dociera do szkoþy, zdarzajĢ mu siħ takŇe ucieczki w nieznane na okres dþuŇszy niŇ kilka godzin. Przez innych oceniane jest raczej jako chuligaıskie, zbuntowane niŇ jako chore czy zaburzone umysþowo, choę na pewno wymagajĢce pomocy. Przypuszcza siħ, iŇ przyczynĢ takich zaburzeı jest kombinacja aberracji genetycznych oraz czynnikw Ļrodowiskowych. Postħpowanie lecznicze powinno obejmowaę terapiħ behawioralno-poznawczĢ oraz systemowĢ, a takŇe farmakoterapiħ. Diagnoza Zaburzenia zachowania sĢ rozpoznawane w przypadku, gdy charakterystyczny dla dziecka wzorzec aspoþecznego postħpowania powtarza siħ wielokrotnie, wykazuje cechy staþoĻci i dotyczy powaŇnego naruszania praw innych ludzi oraz þamania norm spoþeczno-etycznych. Ponadto trzy lub wiħcej specyficznych zachowaı (z grup podanych niŇej) byþo obserwowanych w ciĢgu ostatnich dwunastu miesiħcy, a przynajmniej jedno z aspoþecznych zachowaı wystĢpiþo w ciĢgu minionych szeĻciu miesiħcy. Zaburzenia w zachowaniu dziecka wpþywajĢ niekorzystnie na jego funkcjonowanie w wielu dziedzinach Ňycia, tj. w kontaktach interpersonalnych z osobami znanymi i obcymi, osiĢgniħciach szkolnych i innych rodzajach aktywnoĻci. Objawy W amerykaıskiej klasyfikacji zaburzeı psychicznych DSM-IV zaburzenia zachowania sĢ uporzĢdkowane w nastħpujĢce grupy symptomatyczne: ¤ zachowania agresywne, zagraŇajĢce zdrowiu i Ňyciu bĢdŅ przynoszĢce fizycznĢ szkodħ innym ludziom i istotom Ňywym; ¤ nieagresywne zachowania powodujĢce utratħ lub zniszczenie cudzej wþasnoĻci; ¤ wþamania i kradzieŇe; ¤ powaŇne naruszenie prawa. Rodzaje zaburzeı zachowania Wedþug Amerykaıskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (1994), wĻrd zaburzeı zachowania moŇna wyodrħbnię kilka zrŇnicowanych typw. W klasyfikacji DSM-IV wystħpujĢ zaburzenia zachowania wyrŇnione ze wzglħdu na wiek ujawnienia siħ problemw oraz stopieı nasilenia objaww. Typ dzieciħcy Î ten typ zaburzeı zachowania zostaje zapoczĢtkowany w dzieciıstwie i obejmuje Psychologia.edu.pl :: portal psychologiczny Typ dzieciħcy Î ten typ zaburzeı zachowania zostaje zapoczĢtkowany w dzieciıstwie i obejmuje zaburzenia ujawnione przed 10 rokiem Ňycia dziecka. Dzieci z tym rodzajem zaburzeı zachowania to gþwnie chþopcy. Czħsto ujawniajĢ oni agresjħ fizycznĢ, wchodzĢ w konflikty z rwieĻnikami, koıczĢce siħ bjkami. SĢ aroganccy, nieposþuszni, ignorujĢ zalecenia dorosþych, kþcĢ siħ z nauczycielem i rodzicami, obraŇajĢ ich. UŇywajĢ wulgarnego sþownictwa. Czħsto tracĢ panowanie nad sobĢ, nawet z powodu bodŅca o niewielkiej sile. Celowo wykonujĢ czynnoĻci, ktre denerwujĢ i rozdraŇniajĢ innych. Dzieci te ujawniajĢ peþny zespþ objaww zaburzonego zachowania przed wkroczeniem w okres dojrzewania. Jest wysoce prawdopodobne, iŇ zachowania te nasilĢ siħ w dalszych okresach rozwoju, mogĢ staę siħ podstawĢ osobowoĻci antyspoþecznej. Typ adolescencyjny Î ten typ zaburzeı zachowania zostaje zapoczĢtkowany w okresie dojrzewania. Jest to zespþ zachowaı, ktre ujawniajĢ siħ dopiero po 10 roku Ňycia dziecka. Osoby te przejawiajĢ znacznie rzadziej agresywne zachowania, niŇ to ma miejsce w dzieciħcym typie zaburzeı. Zwykle majĢ zadowalajĢce relacje z rwieĻnikami, a zaburzenia dotyczĢ gþwnie kradzieŇy, wagarw i þamania reguþ spoþecznych. WystħpujĢ one rwnie czħsto u obu pþci. ýagodne zaburzenia zachowania Î sĢ rozpoznawane, gdy postħpowanie dziecka czy mþodego czþowieka prowadzi do pomniejszego naruszenia prawa i nie powoduje silnego zagroŇenia zdrowia i Ňycia innych osb. Jest jednak uciĢŇliwe, odbiega od przyjħtych norm i speþnia kryteria diagnostyczne, zawarte w DSM-IV. Umiarkowane zaburzenia zachowania Î to termin uŇywany w odniesieniu do zaburzeı emocjonalnych i spoþecznych w znacznym stopniu groŅnych dla otoczenia i stanowiĢcych zagroŇenie dla zdrowia fizycznego ludzi i zwierzĢt. Nasilone zaburzenia zachowania Î sĢ rozpoznawane, gdy wszystkie kryteria diagnostyczne zawarte w DSM-IV sĢ speþnione, a ich wystħpowanie ze szczeglnie duŇĢ intensywnoĻciĢ i rŇnorodnoĻciĢ objaww z poszczeglnych grup, jest obserwowane w postħpowaniu dziecka czy mþodego czþowieka. Dzieci z zaburzeniami zachowania wykazujĢ wiele innych, towarzyszĢcych zakþceı rozwojowych, ktre mogĢ stanowię jednĢ z przyczyn CD. Do najczħĻciej wymienianych zaburzeı naleŇy zespþ nadaktywnoĻci psychoruchowej z zaburzeniami uwagi (ADHD). Jednak nie wszystkie dzieci z tym zespoþem wykazujĢ zaburzenia zachowania w rozumieniu klinicznym. Jak wykazaþy badania Biederman et al. (1991), 80% badanych dzieci z ADHD posiadaþo nadal manifestowane w okresie adolescencji objawy nadaktywnoĻci psychoruchowej, a okoþo 60% z nich wykazywaþa zaburzenia zachowania o rŇnym nasileniu. Badania Klein i Mannuzza (1991) ujawniþy, iŇ 75% dzieci z ADHD wykazuje problemy wychowawcze, w tym 50% to zaburzenia zachowania (CD), a 21% zachowania antyspoþeczne. Geneza Hipoteza dysregulacji neurologicznej Î wysoki odsetek wspþwystħpowania zaburzeı zachowania z zaburzeniami uwarunkowanymi zakþceniem regulacji neurologicznej, takimi jak ADHD czy zespþ TouretteÓa, sugeruje, iŇ przyczyna problemw z zachowaniem moŇe byę we wszystkich wymienionych zespoþach ta sama. Istnieje przypuszczenie, Ňe zakþcona jest wwczas biochemiczna rwnowaga pomiħdzy neurotransmiterami: dopaminĢ, serotoninĢ oraz noradrenalinĢ, odpowiedzialnĢ za procesy samokontroli. PodwyŇszony poziom testosteronu wpþywajĢcy na nasilenie zachowaı agresywnych moŇe rwnieŇ sugerowaę udziaþ tego czynnika w powstawaniu problemw typu CD. Kliniczne dane zawierajĢ informacje, iŇ farmakoterapia ADHD powoduje osþabienie intensywnoĻci towarzyszĢcych zaburzeı w zachowaniu. Istnieje jednak potrzeba prowadzenia bardziej precyzyjnych badaı, ktre pomogĢ w wyjaĻnieniu mechanizmu omawianych zaleŇnoĻci. Powstaje bowiem pytanie, czy farmakoterapia wpþywa bezpoĻrednio na osþabienie bĢdŅ nawet wygaĻniħcie zaburzeı zachowania towarzyszĢcych ADHD, czy teŇ prowadzi do poprawienia procesw uwagi i redukcji nadaktywnoĻci, powodujĢcej podniesienie samooceny, a w dalszej konsekwencji takŇe pozytywnĢ zmianħ postħpowania. Hipoteza czynnikw biologicznych Î zwraca uwagħ na rolħ wrodzonych uwarunkowaı, Psychologia.edu.pl :: portal psychologiczny Hipoteza czynnikw biologicznych Î zwraca uwagħ na rolħ wrodzonych uwarunkowaı, determinujĢcych sposb reagowania w okreĻlonych sytuacjach. NaleŇĢ tu takie czynniki konstytucjonalne, jak np. stopieı rwnowagi pomiħdzy procesami pobudzenia i hamowania, ich ruchliwoĻę i siþa, typ ukþadu nerwowego warunkujĢcy rodzaj temperamentu, jego aktywnoĻę i reaktywnoĻę pozostajĢcĢ w relacji z zapotrzebowaniem na stymulacjħ. Jednak z badaı wynika, iŇ zwiĢzki pomiħdzy tymi czynnikami a wystħpowaniem zaburzeı zachowania, sþabnĢ wraz z wiekiem badanej populacji. WaŇnym czynnikiem mogĢcym wzmacniaę analizowane relacje, jest spoþeczny kontekst, tzn. sposb reagowania rodzicw na dziaþania dziecka. Hipoteza psychofizjologiczna Î zakþada istnienie zaleŇnoĻci pomiħdzy zakþconym funkcjonowaniem pþatw czoþowych oraz niektrych struktur ukþadu limbicznego (np. ciaþa migdaþowatego), odpowiedzialnych za prawidþowy przebieg procesw emocjonalnych, ich ekspresjħ i odbir, a takŇe regulujĢcych procesy kontroli. Hipoteza uwarunkowaı genetycznych Î badania nad bliŅniħtami wykazaþy obecnoĻę silniejszej korelacji miħdzy antyspoþecznymi zachowaniami w parach monozygotycznych niŇ dwujajowych. Z drugiej jednak strony, badacze podkreĻlajĢ, Ňe mimo zwiĢzku pomiħdzy dziaþaniami kryminalnymi rodzicw a zwiħkszonym prawdopodobieıstwem wystĢpienia zaburzeı zachowania u dzieci Î w ich rozwoju rola czynnikw genetycznych jest znikoma (por. Popielarska 1989). Koncepcja przyczyn psychologicznych i Ļrodowiskowych jest najczħĻciej wymienianĢ w literaturze propozycjĢ wyjaĻnienia uwarunkowaı CD. Nierozwikþane problemy maþŇeıskie, czħste i intensywne konflikty pomiħdzy rodzicami, zmiany opiekunw dziecka, brak stabilizacji sytuacji Ňyciowej i ekonomicznej, kþopoty finansowe rodziny to czynniki korelowane z zaburzeniami zachowania. Nie oznacza to, iŇ ich obecnoĻę w kaŇdym przypadku prowadzi do pojawienia siħ trudnoĻci wychowawczych, sĢ one jednak silnym ich predyktorem. Specjalistyczna pomoc Psychologiczna opieka w przypadku zaburzeı zachowania powinna obejmowaę caþy system, w ktrym wzrasta dziecko, a zatem rodzinħ, szkoþħ oraz oczywiĻcie osobħ sprawiajĢcĢ problemy wychowawcze. PodejĻcie systemowe w poþĢczeniu z elementami terapii poznawczo-behawioralnej zawiera wiele rodzajw oddziaþywaı. Terapia dziecka z CD ukierunkowana jest na rozwj i ksztaþcenie podstawowych umiejħtnoĻci psychospoþecznych, zdolnoĻci do samokontroli oraz przyjaznych sposobw prowadzenia komunikacji. Ma na celu rozwijanie zachowaı adaptacyjnych oraz opanowanie technik kontroli wþasnych emocji, a takŇe umiejħtnoĻci ich identyfikacji i ĻwiadomoĻci ich Ņrdeþ. Interwencja rodzinna polega przede wszystkim na udzieleniu rodzicom wsparcia z powodu zakþceı w funkcjonowaniu systemu, w ktrym dziecko z zaburzeniami zachowania czħsto stanowi najsþabsze ogniwo. Pomoc rodzicom w rozwiĢzaniu ich osobistych problemw jest niejednokrotnie jednym z pierwszych zadaı terapeutycznych. Ponadto w ramach terapii behawioralnej sĢ oni wyposaŇani w wiedzħ i umiejħtnoĻci stosowania skutecznych metod wychowawczych, efektywnej komunikacji z dzieckiem oraz strategii negocjacyjnych, przydatnych w rozwiĢzywaniu wielu problemw. Edukacja nauczycieli pozostajĢcych w kontakcie z dzieckiem z zaburzeniami zachowania oparta jest na behawioralnym systemie wzmocnieı: regularne nagradzanie zachowaı poŇĢdanych, dostrzeganie wysiþku i uznanie dla pozytywnych dziaþaı. SkutecznĢ technikĢ jest stosowana z powodzeniem ekonomia Ňetonowa czy punktowa. Polega ona na opracowaniu wsplnie z uczniami systemu wartoĻciowania (punktowania czy nagradzania w inny sposb, np. Ňetonami o rŇnej wartoĻci) oczekiwanych zachowaı. Zgromadzenie wiħkszej iloĻci punktw pozwala na uzyskanie wiħkszych przywilejw, co sprawia, iŇ dziecko czuje siħ odpowiedzialne za siebie i motywowane do ich zdobywania. NaleŇy pamiħtaę, iŇ terapia zaburzeı zachowania jest dþugotrwaþa, a efekty nie pojawiajĢ siħ natychmiast. Fundamentem i ogromnym krokiem milowym zarazem, jest zbudowanie wiħzi i zdobycie zaufania mþodego czþowieka, a takŇe otoczenie go miþoĻciĢ. Jak wskazujĢ bowiem studia przypadkw, najbardziej pierwotnĢ przyczynĢ CD jest przekonanie dziecka, Ňe nie jest Psychologia.edu.pl :: portal psychologiczny studia przypadkw, najbardziej pierwotnĢ przyczynĢ CD jest przekonanie dziecka, Ňe nie jest przez nikogo kochane.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
StartZaburzenia w stanie zdrowia i choroby wywołane niedoborem lub nadmiarem składników odżywczych, Kurs dietetyczny, KURS DIETETYCZNY, 5 CHOROBY DIETEOZALEŻNEZaburzenia psychiczne w przebiegu choroby Wilsona, Pielęgniarstwo licencjat cm umk, III rok, Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczneZaburzenia borderline, Pielęgniarstwo licencjat cm umk, III rok, Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczneZachowania zdrowotne, ### Fizjoterapia ###, Zdrowie publiczne, Zdrowie PubliczneZarządzanie i komunikowanie społeczne, Semestr III, Psychologia zarządzania, Materiały, KomunikacjaZaburzenia-modulacji koncepcje-teoretyczne-a-relacje-z-autobiografii-osob-z-autyzmem, STUDIA -PRYWATNE, Studia - wykłady - Dorota, telefonZaburzenia w układzie krążenia, zachomikowane, Ukł. krążeniaZaburzenia snu w codziennej praktyce Skalski Michał, podręczniki licea technika, Podręczniki, lekturyZanim zaplacisz za badania kompatybilnosci, Kompatybilność elektromagnetyczna, Zaburzenia wysokoczęstotliwościoweZaburzenia metabolizmu - tarzyca, Lekarski WLK SUM, lekarski, Patofizjologia
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plamadi.opx.pl
Cytat
Filozof sprawdza się w filozofii myśli, poeta w filozofii wzruszenia. Kostis Palamas Aby być szczęśliwym w miłości, trzeba być geniuszem. Honore de Balzac Fortuna kołem się toczy. Przysłowie polskie Forsan et haec olim meminisse iuvabit - być może kiedyś przyjemnie będzie wspominać i to wydarzenie. Wergiliusz Ex Deo - od Boga. |
|